MERRIES NAAR DE KEURING, beleef het mee van A tot Z.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: MERRIES NAAR DE KEURING, beleef het mee van A tot Z.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:50

haan schreef:
Zo gaat het nu sinds een paar jaar bij ons op stal ook, toch een keer gehad dat een 3 jarige ermelo merrie op de foto niet prok waardig was, weg trainingsgeld, weg goede prijs.

Bij mij gaan ze VOORDAT ik ermee aan het werk ga altijd op de foto, dus voor de keuring, zadelmak maken etc...
Ik ga geen tijd en geld stoppen in een dier wat niet goed is. Been there done that, niet meer.... heeft me handen vol met geld gekost. En alleen ellende en werk heb je ervan maar levert geen drol meer op.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:56

Bij ons nu dus ook, toen nog niet Bloos het is een dure leer geweest.........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:00

Kijk......... de verhalen komen al los............. Knipoog

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:04

merrie is wel voor de sport verkocht CGJ en ook voor meer als 1500 Geld, geld!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:08

haan schreef:
merrie is wel voor de sport verkocht CGJ en ook voor meer als 1500 Geld, geld!

Tja......... eerst zo'n gek vinden......... zo af en toe loopt er eentje rond....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:11

Dan heb je nog geluk gehad Haan, die van mij zijn ingeslapen...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:17

Wow! een verwijderbaar chipje is geen reden tot inslapen, wel einde eventuele fokkerij, dus het zal bij jouw beestje wel erger zijn geweest

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:22

Prokken is ook iets van deze tijd.
Zon 10 jaar geleden was prok nog een uitzondering, nu een must.
Er blijven mensen die met merries fokken die geen enkele toegevoegde waarde hebben, soms hooguit ster.
Voor de veulens daarvan zal de afzet steeds moeilijker worden.
Ik ga met Mister A mee, buiten dat ik mijn merrie met alleen een afvlakking en verder helemaal schoon wel voor de stamboekkeuring zal aanbieden, waarna ze ongeacht het resultaat direkt rustig aangereden zal worden en voor de sport verkocht.
Gezien haar gemakkelijke karakter zal dat geen topsporter hoeven te zijn.
Ik zou er mee kunnen fokken omdat moeder en grootmoeder en vader wel goed zijn en het dus met de opgroei te maken zal hebben, maar ik kies net zo als de andere ervaringsdeskundigen hier voor schone merries voor de fok.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 13:41

Fokken met PROK-merries is de eerste stap.
Vervolgens een hengst bij de merrie zoeken. We willen een volgende generatie, die, ook qua
gezondheid, niet onderdoet voor de ouders.
Vervolgens vraag je een hengstenkeuze-advies hier op bokt, of lees je mee op andere
EHK-advies topics.
En dan waan je je in een andere wereld.
Volkomen kritiekloos en/of ondeskundig wordt er met hengsten(namen) gesmeten die , wat
gezondheidsstatus betreft, aan geen enkele eis meer voldoen.

Over veschil van inzicht gesproken.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:43

sarabande schreef:
Ik ga met Mister A mee, buiten dat ik mijn merrie met alleen een afvlakking en verder helemaal schoon wel voor de stamboekkeuring zal aanbieden, waarna ze ongeacht het resultaat direkt rustig aangereden zal worden en voor de sport verkocht.

De stamboekkeuring heeft voor dit paard van misterA geen zin omdat het paard al een niet-KWPN vader geeft en ze zal dan ook geen ster kunnen worden zonder positief prok resultaat

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:46

Mister A,
Ik ben net op dit topic gestuit, dus vandaar nu pas mijn vraag. Je had er nu voor gekozen om een register A een eptm te laten lopen. Vorig jaar heb je een register A de ibop laten lopen. Waarom het verschil in keuze?
De adviseur is de adviseur van het KWPN? En die laat je dus in januari al langs komen als voorbereiding op de keuring?
Voor een register A lijkt mij de volgorde van prok-ibop-keuring een logischer dan prok-keuring-ibop omdat je dan al meer in handen hebt op de keuring en dat meegewogen zal worden in een ster-waardig besluit. Zie ik dat goed?

Verder vind ik Astrid nog erg jeugdig tonen en ik ben benieuwd in hoeverre dat bijtrekt in de training. Zijn er al nieuwe foto's?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:52

haan schreef:
sarabande schreef:

De stamboekkeuring heeft voor dit paard van misterA geen zin omdat het paard al een niet-KWPN vader geeft en ze zal dan ook geen ster kunnen worden zonder positief prok resultaat

Mijn merrie is ook register A met dat verschil dat de vader veterinair aan de eisen van het KWPN voldoet.
Helaas geldt hier weer wat Jan Greve ook zei, de meeste chips verwijderen we uit kinderen van Duitse vaders.
Mijn merrie heeft gelukkig geen chips en is rondom goed met inbegrip van de kogels. Daarom durf ik haar ook met een gerust geweten als sportpaard aan te bieden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 14:16

kebie,

Over het algemeen vraag ik geen advies aan kwpn-functionarissen.
Voor training/keuring schakel ik een trainer in die al meerdere jaren mij adviseert.
De reg.a-merrie die afgelopen herfst de ibop heeft gedaan, was al eens in Deurne, maar
was toen nog te jeugdig. Ook stamboek opname kwam dus niet in beeld.
Ze is een half jaar in de sport geweest, op L2-niveau en dat was een prima voorbereiding
voor de ibop, temeer omdat ze ook drachtig is.
Ze slaagde voor de ibop en het ster-predicaat als 5-jarige.
Een jaar terug zijn we met 3 merries gestart, twee daarvan zijn geslaagd, 1 als elite, de ander
als ster-prok-eptm.
De derde merrie, een reg.a, is ook 2 weken in Deurne in de test geweest.
Ook toen viel me weer op, dat met name grote, laatrijpe merries de meeste moeite met
het werk hebben.
Ze is lekker de gehele zomer in de wei gegaan, uiteraard nog niet gedekt.
Aanvankelijk ook weer gekeken wat de beste optie is, ibop of eptm.
Toch weer voor de eptm gekozen, is voor een merrie een veel eerlijker kans omdat het niet
van 1 moment afhangt.
Ze gaat nu over 10 dagen aan de test beginnen , als 4-jarige dus.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:18

sarabande schreef:
Ik zou er mee kunnen fokken omdat moeder en grootmoeder en vader wel goed zijn en het dus met de opgroei te maken zal hebben, maar ik kies net zo als de andere ervaringsdeskundigen hier voor schone merries voor de fok.

Kan ook gewoon domme pech zijn, ze hebt ze toch wel met beleid gevoer en altijd met weidegang gehad.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:22

Alien is heel erg vroeg de hoogte in geschoten en werd altijd dik van de lucht.
Dit is een aspect van het oc verhaal dat in meerdere onderzoeken genoemd wordt maar waar je helemaal niets aan kan doen.
Ze hebben altijd onbeperkt beweging gehad, zijn secuur ontwormd altijd bijgevoerd zelfs met veulen voer en mix in de zomer, maar idd dikke pech.
Zoals in de uitleg van MisterA ook duidelijk naar voren komt een eenduidige aanpak is er niet, je kan alleen proberen je best te doen en ieder paard individueel bekijken.
Dat is nu eenmaal niet anders met dieren.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 15-02-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:51

misterA schreef:
De reg.a-merrie die afgelopen herfst de ibop heeft gedaan, was al eens in Deurne, maar
was toen nog te jeugdig. Ook stamboek opname kwam dus niet in beeld.
Ze is een half jaar in de sport geweest, op L2-niveau en dat was een prima voorbereiding
voor de ibop, temeer omdat ze ook drachtig is.
Ze slaagde voor de ibop en het ster-predicaat als 5-jarige.
....
Aanvankelijk ook weer gekeken wat de beste optie is, ibop of eptm.
Toch weer voor de eptm gekozen, is voor een merrie een veel eerlijker kans omdat het niet
van 1 moment afhangt.
Ze gaat nu over 10 dagen aan de test beginnen , als 4-jarige dus.

Lijkt mij een dure optie om een (te) jeugdig paard eptm te laten lopen en vervolgens toch nog te laten uitgroeien en via de ibop weer aan te bieden.
Astrid is naar jouw oordeel dus nu niet te jeugdig voor een eptm? Want anders had je haar nog een jaar laten staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:47

CGJ12 schreef:
Suzanne F. schreef:
En toch he? Je hebt paarden die nooit op de foto geweest zijn en nooit wat mankeren en je hebt ook dieren die 100 % zijn op de foto en altijd vage kreupelheidjes hebben.

Dat is absoluut waar. Maar voor de latere VERKOOP in het hogere segment ligt het verhaal net anders.

Lijkt mij de omgekeerde wereld. Juist als paarden op hoog nivo lopen en ze hebben een afvlakking dan worden ze nog zonder probleem verkocht voor goed geld. Dier heeft immers allang bewezen dat hij er geen last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:49

sarabande schreef:
Er blijven mensen die met merries fokken die geen enkele toegevoegde waarde hebben, soms hooguit ster.
.

En was is voor jou toegevoegde waarde dan ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:12

Buiten dat dit topic niet over mij gaat heb ik al tot in den treure en jarenlang uitgelegd dat ik ga voor een gezonde merrie die bewezen heeft te kunnen en willen presteren.

Daar kiest MisterA ibop en eptm voor, ik heb tot nu toe gekozen voor sport, dus minimaal Z dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:15

sarabande schreef:
Buiten dat dit topic niet over mij gaat heb ik al tot in den treure en jarenlang uitgelegd dat ik ga voor een gezonde merrie die bewezen heeft te kunnen en willen presteren.

Daar kiest MisterA ibop en eptm voor, ik heb tot nu toe gekozen voor sport, dus minimaal Z dressuur.

Maar niet iedere gezonde merrie die Z dressuur loopt hoeft een toegevoegde waarde te hebben voor de fokkerij.

Er zijn legio voorbeelden te noemen van stamboekmerries die goede tot zeer goede nakomelingen hebben gegeven. In principe is dat niet te verklaren volgens de theorie van alleen gezond en presteren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:18

Dat is geen discussie of welles nietus verhaal, zoals de opa van 100 die zijn hele leven iedere dag 2 pakjes shag rookt, dat is een keuze.
Als dat jou niet past omdat je het niet kan of wil toepassen is dat jouw keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:22

Nee maar het is een beetje een grijs verhaal natuurlijk. Iedereen fokt het liefst met een merrie die in de sport verdienstelijk heeft gelopen, die gezond is en die uit een zeer predikaat en prestatierijk lijntje komt. Ik wel tenminste.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen stamboekmerries zijn die zeer goed fokken.

Dwermie van Stal Roelofs bijv. dat is een stamboekmerrie. Inmiddels is ze preferent en prestatie, maar dat was ze als jong paard niet en toch zijn ze ermee gaan fokken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:24

en dat blijft toch het allerbelangrijkste met fokken, dat de nakomelingen goed presteren!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:29

Stal Roelofs heeft geruime tijd niet aan KWPN keuringen meegedaan omdat ze het onterecht vonden dat hun merries die niet gefokt werden om aan een touwtje te draven, hetgeen toen zon beetje het enige selektie onderdeel was, geen ster of keur werden. Ook het gezondheidsaspect was toen niet actueel.
Stal Roelofs heeft niet voor niets 80% van de merries later opgeruimd, al doende leert men.

Zo kan je nog 100 merries uit die tijd opnoemen, lijkt me niet van toepassing in dit topic.
Dit gaat over merries die aan de huidige eisen voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:34

sarabande schreef:
Stal Roelofs heeft geruime tijd niet aan KWPN keuringen meegedaan omdat ze het onterecht vonden dat hun merries die niet gefokt werden om aan een touwtje te draven, hetgeen toen zon beetje het enige selektie onderdeel was, geen ster of keur werden. Ook het gezondheidsaspect was toen niet actueel.
Stal Roelofs heeft niet voor niets 80% van de merries later opgeruimd, al doende leert men.

Zo kan je nog 100 merries uit die tijd opnoemen, lijkt me niet van toepassing in dit topic.
Dit gaat over merries die aan de huidige eisen voldoen.

Met die merries die zijn opgeruimd word nu door anderen mee gefokt Haha!

Maar dat terzijde, als het zo eenvoudig zou zijn zoals jij het noemt dat het puur om gezond en een Z proefje gaat dan zou het toch eenvoudig kinderspel zijn om een goed paard te fokken.