Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:24

over de embryo's. ik ben het eens dat een stamboek prestatiegericht moet fokken wil het succes hebben, maar het risico met verkoop van embryo's is dat het een industrie wordt. ons aller 'begin' (vind geen ander woord) is dan toch de liefde voor het paard. en inderdaad zal nooit hetzelfde veulen worden geboren uit een andere merrie (ingeplant). op dat vlak vind ik moet je de natuur meer haar gang laten gaan. paardensport en registratie is dus wel aan het verindustrialiseren. zoals ook al 'gezegd' in de reactie op de 'partijdige' jury op hengstenkeuringen. portemonnee, naam etc. heeft alles (is veel gezegd maar toch) te maken met of die hengst nu de beste is of niet. het is wel zo dat in de meeste gevallen de portemonnee meer mogelijkheden geeft en daardoor verhoogde kans op goed resultaat. dit is echter geen definitie. langs de andere kant is het knap lastig, mentaal, om een simpel gefokt maar staatslot hengst te selecteren. ik kan me voorstellen dat ze bang zijn half nederland op hun kop te krijgen. ja, het is moeilijk, maar het kan wel eerlijker dan het nu is.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:32

Citaat:
ik ben het eens dat een stamboek prestatiegericht moet fokken wil het succes hebben, maar het risico met verkoop van embryo's is dat het een industrie wordt.

Och het went allemaal.

Toen jij net geboren werd sprak men de zelfde tekst uit, maar dan over KI.
En wie deden dat : de hengstenboeren die er nu niet meer zijn.

Over 10 jaar spreken we elkaar nader.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:36

eigenlijk heb je gelijk. KI blijft wel in hetzelfde lichaam en is enkel om gezondeheidsredenen. maar ok, iedereen had er dan wel íets op in te brengen, dat begrijp ik. toch blijft het idee van ongeboren paardjes die de wereld rondgaan psychologisch moeilijk aanvaardbaar. maar ja, je hébt gelijk, het zal wennen. en toch... maar k ga stoppen met zeuren, is een beetje een tweestrijd.

maartjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:55

waarom zou een veulen geen eerlijke kans hebben als er geen superfokmerrie voor zit??
Er zijn ook mensen die niet perse een superlijn, of papieren bij hun paard willen.
Ieder heeft zijn eigen eisen.
Bij ons op stal staan de paarden inderdaad voor de fokkerij.
Ze hebben allemaal een goede afstamming, en er wordt heeeeel veel geld uitgegeven voor een veulen (product bbbrr rotnaam voor een levend wezen) wat dan in elk geval qua afstamming goed zit. Hoe het wordt zul je evengoed moeten afwachten.
Er staat een merrie die wordt gebruikt voor de fok, nou, dat onderstel wens ik mijn paard en veulen niet, er zijn nu al kapitalen nodig om het dier , een beetje pijnvrij, de wedstrijden te laten lopen, want.... ja, ze moet toch een bepaald niveau hebben om de veulens vooral duurder te kunnen verkopen, dus gooien we er maar voor een kapitaal aan behandelingen tegenaan, en gaan we gemiddeld 3x perweek op concours, om zo snel mogelijk de winstpuntjes te krijgen. (wie garandeerd mij, dat ik deze kosten bij het veulen er uberhaupt uitkrijg, want het gaat hier dus puur en alleen om de poen).
Wie garandeerd mij dat die zwakke benen niet door gegeven worden bij de fok. Men roept daar wel heel hard van niet, maar heb toch zo mijn twijfels. Daarbij zullen er ook mensen zijn die bijv. geen 6of 7 duizend euro willen, of kunnen uitgeven voor een veulen, en die het met minder doen, deze mensen zijn misschien wel heel blij met een gezond veulen, met minder- of geen papier. Als je dan zo'n veulen op de wereld "schopt", doe je daar heus niemand tekort mee. Ik vind trouwens sowieso, dat iedereen die een paard een veulen laat krijgen, met of zonder papier, dat zal me worst wezen, daar de verantwoordelijkheid voor moet nemen, het zijn allemaal levende wezens, en hebben allemaal dezelfde rechten!

Maar Sjuimpje, maak je maar geen zorgen hoor Lachen, ik fok niet met mijn ruintje, ik gaf alleen maar mijn mening, en voor mij telt op de eerste plaats het welzijn van mijn dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:42

maartjeN schreef:
Er staat een merrie die wordt gebruikt voor de fok, nou, dat onderstel wens ik mijn paard en veulen niet, er zijn nu al kapitalen nodig om het dier , een beetje pijnvrij, de wedstrijden te laten lopen, want.... ja, ze moet toch een bepaald niveau hebben om de veulens vooral duurder te kunnen verkopen, dus gooien we er maar voor een kapitaal aan behandelingen tegenaan, en gaan we gemiddeld 3x perweek op concours, om zo snel mogelijk de winstpuntjes te krijgen.

Met zo'n merrie zou je eigenlijk niet moeten fokken en als het zoveel moeite kost om een dier pijnvrij te houden, dan moet je er eigenlijk niet eens op rijden; een kreupel paard heeft pijn en daar rij je dus niet op. Beetje simpel misschien, maar ergens wel erg logisch.
Deze vorm van fokkerij, nee dank je.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:47

Het is tegenwoordig al moeilijk genoeg om een goed veulen met uitgekiende sport afstamming behoorlijk te verkopen. Omdat die slechte ook eten en geld kosten en er veel te veel zijn kan je uittellen waarvoor er dan gefokt wordt. En daar doe je het in eerste instantie niet voor.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:55

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 18:34

Eigenlijk wilde ik het ni zo vertellen maar nou weet ik ook nog een verhaal...

Ik "ken" een man, die heeft nu (nou ja, kunnen er onderhand weer wel meer zijn maar ook minder) 120 paarden!
Met de merries die "kunnen" wordt gefokt (de twenters enzo dus nog niet geloof ik, ik zie ze namelijk ook niet alle 120 daar ze over heel Belgie en Nederland verspreid staan..)
Een erg groot deel van de merries zijn te herkennen aan de stempel op hun kont dat het om BRP en KWPN'ers gaat. De veulens die geboren worden hebben (voor zover ik het weet) goedgekeurde vaders (hij fokt dus op dat gebied nog niet zo "lukraak")

Hij fokt ook niet voor de verkoop (vraag me niet voor wat wel, naart schijnt vraagt ie belachelijk bedragen) tis zo een kerel die graag laat horen dat ie er 120 heeft met papieren en hij met die bekende hengst fokt etc.
Ik vraag me ook af wat hij ieder jaar met de hengstenveulens doet gezien ik nog nooit een hengstje op 1 van z'n weides heb zien lopen dat ouder was dan een jaar..(mss gooit hij die allemaal samen op een wei ofzo, weet het ook niet)

Het merendeel van de merries zijn ronduit lelijk (volledig misbouwd, vindt het beetje lelijk van me dat ik dat moet zeggen) sommige hebben een been van een meter dik (bij wijze van spreken Knipoog ) en ze lopen daar maar wat aan te modderen in de wei (of het nou zomer of winter is, stormt of de zon schijnt...ze staan altijd buiten. Op zich niets mis mee, maar eigenlijk ook weer een beetje wel..)

Mijn instructrice (die recht tegenover zo een weide woont waar een paar van z'n paarden staan) heeft al een keer of 3 die merries en veulens van de dood gered toen ze weer maar eens waren ontsnapt en richting grote weg renden...Nou er kon nog geen bedankje af van die man...
Ik heb ook al x-aantal keren de draad (gladde ijzerdraad) proberen te repareren als hij weer maar eens op de grond lag (en daar lopen veulens in de wei!) nou telkens een paar shokken te hebben gehad tijden zo een "reddingspoging" hou ik het vanaf nu ook voor gezien..

Een keer heb ik daar een plaatje van een hengstenveulen zien staan, nooit weergezien...

Dit verhaal klinkt echt enorm ongeloofwaardig maar neem maar van me aan dat het waar is. Iedereen spreekt erover en iedereen weet ervan.

Ik zal zo meteen is kijken of ik geen foto's kan maken van die merries die hier om men hoek staan en kun je zelf zien dat er soms "brandhout" (afschuwelijk woord) tussen staat waar hij toch mee fokt (er staat immers een brandmerk op, dan kan het enkel maar goed zijn... Lips are sealed )

Ieder jaar staan er andere merries, dat is wel zo een beetje een bewijs dat ie er een hele hoop heeft dacht ik zo ..
(als ik even reken weet ik er zo al iets van een 40 van hem staan in m'n buurt)

Ik kan nog een uur blijven doorlullen, maar als het verhaal wat te lang wordt wordt er toch maar over gelezen Knipoog
Wilde enkel even zeggen dat ik dit verkeerd vindt fokken. (en daar moet je dan eerst zo een uitleg aan vast binden Knipoog )

ps: die man verzorgt overigens zijn paarden niet allemaal zelf, hij heeft "mensen" die ieders een deel van de paarden op zich nemen, tis nogal een rijke bekende en blijkbaar kun je je zulke dingen dan veroorloven..)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:02

laurake schreef:
tis nogal een rijke bekende en blijkbaar kun je je zulke dingen dan veroorloven..)

Al was-ie de koning van Spanje... dan heeft-ie nog steeds goed voor z'n beesten te zorgen!!

Mar dat doen idd ook mensen, opscheppen over de papieren en astronomische bedragen vragen... maar dan moet je het paard er niet bij zien zeg... Frusty

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:13

Missouri"]
[quote="laurake schreef:
tis nogal een rijke bekende en blijkbaar kun je je zulke dingen dan veroorloven..)

Al was-ie de koning van Spanje... dan heeft-ie nog steeds goed voor z'n beesten te zorgen!!

Mar dat doen idd ook mensen, opscheppen over de papieren en astronomische bedragen vragen... maar dan moet je het paard er niet bij zien zeg... Frusty
[/quote]

Tja, tis wel zo dat naast het feit dat de paarden geen schuilgelegenheid hebben (of degeen die ik zie toch niet, ik zie ze nou ook niet allemaal) ze wel altijd water hebben, op goed weiland staan en regelmatig verhuizen als het gras op is. Op zich dus niet zo een hele slechte verzorging maar nou ook niet meteen goed te noemen (mede gezien ze regelmatig uitbreken, de draad kapot gaat etc)

Niettemin is het inderdaad geen reden om je paard daarom niet goed te verzorgen. In zijn ogen is het dan echter weer wel erg goed want hij zegt dat de longen van de veulens "goed open gaan" van altijd buiten te staan (wat ook weer waar is, maar bij hevige regenval lijkt me een schuilgelegenheid geen overbodige luxe..)
Ach, je krijgt het toch niet aan z'n verstand hoor, en das wel jammer...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:07

doet niemand uit de buurt daar wat aan dan? nu dat bokt het weet is al 1, nu de rest vd wereld Knipoog
120 is ietske teveel vh goede... en op die manier, vergeet het. hoop dat er nog reactie komt, zo'n merrie mogen idd niet gebruikt worden ivm ziektes, ev. inteelt etc...

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 00:28

Vanmiddag gooide ik Fabienne met haar kleindochter van Welcome nog even in de wei nadat de smid was geweest. Toen ik ze zo allebei zag wegdraven, waarbij de Welcome lekker over de rug soepeltjes over de benen ging dacht ik:
JAAAAAA mijn merrie is echt de moeite waard om nog een veulen bij te fokken, en haar kleindochter ook straks!!!!!!!!!