Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Is niet negatief bedoelt maar ik heb genoeg ongelukken gezien met het vervoeren van veulens, dingen waar je helemaal niet bij stilstaat. Als je geen tussenschot ertussen hebt is het helemaal gevaarlijk op zo´n lange reis. Zodra je wel een schot hebt is het aan te bevelen om de voorkant bij de merrie dicht te maken met een rubberen mat/flap ofzo.
Je vergeeft het jezelf nooit als je veulen er ernstig gewond uitkomt, dat is het niet waard toch?
En dat heeft niks te maken met hoe je met je paarden omgaat of het wel of niet verantwoord is.
Zodra je een onverwachte beweging moet maken (zelfs een ander kan een ongeluk voor jou veroorzaken he?) of op een rotonde en de merrie doet 1 stapje opzij en staat op het veulen....
En met schot kan het veulen er bij gaan staan en dan wordt het paniek.
janderegelaa schreef:Ik rij veel met veulens en ik heb er nooit een schot tussen, het veulen staat niet vast en het is nog nooit misgegaan, verwacht ook niet dat dit gebeurd. Ik begrijp al die paniek niet zo, als je een rustige merrie heb blijft het veulen ook rustig. Ze moeten het toch een keer leren en dat kan beter veilig naast hun vertrouwde moeder dan als ze 2,5 zijn opeens in hun ééntje.
Voor de mensen die het echt niet aandurven, de hengstenhouder kan hem ook gewoon ophalen en dat is over het algemeen toch wel met een vrachtwagen.
Suzanne F. schreef:
Hoe vaak ik het niet gehoord heb dat de merrie op het beentje van het veulen ging staan, en dat is nog het beste geval.
Daar hoeft de merrie niet druk voor te zijn hoor, 1 klein stapje opzij om evenwicht te houden is voldoende. Zeker op een lange reis als het veulen gaat liggen.. brr nee veels te veel risico.
Fokker79 schreef:
Zal wel aan mij liggen, maar "vroeger" vonden de fokkers het juist leuk/een eer om een bijdrage te leveren.
janderegelaa schreef:Als het 3,5 uur is zijn er wel gelijk doorheen. Het zijn meer de stuurmanskunsten van het baasje waardoor zo'n beestje stress krijgt of dat het misgaat.
Suzanne F. schreef:Ieder zn ding maar in het verkeer hoef jij niet altijd de oorzaak te zijn van een keer hard remmen of uitwijken he.
Ik blijf een schot veiliger vinden en dan de voorkant dicht bij de merrie. Dan kunnen ze naast elkaar staan, elkaar aanraken maar de moeder kan het veulen niet beschadigen. (maar ook dan nog kan het veulen zichzelf wel beschadigen)
Ik ken iemand die naar de Prinsjesdagveiling gaat. De dag ervoor is de afstammelingenkeuring waar hij voor geprikt was. Hij gaat dus gewoon echt niet. Hij zegt ook: als het veulentje verkeerd van de trailer stapt of daar een glijer maakt, zit ik de volgende dag met de veiling.
Jan_VT schreef:Ben natuurlijk benieuwd naar de verrichtingen van de veulens van SantanoAls iemand een camera ter plekke bij de hand heeft...
![]()