afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:01

Karina ik zou Nijhof maar even bellen en zeggen dat het voor jou niet mogelijk is om te komen. Dan moeten zij het maar verder regelen lijkt me.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:05

Suzanne F. schreef:
Is niet negatief bedoelt maar ik heb genoeg ongelukken gezien met het vervoeren van veulens, dingen waar je helemaal niet bij stilstaat. Als je geen tussenschot ertussen hebt is het helemaal gevaarlijk op zo´n lange reis. Zodra je wel een schot hebt is het aan te bevelen om de voorkant bij de merrie dicht te maken met een rubberen mat/flap ofzo.
Je vergeeft het jezelf nooit als je veulen er ernstig gewond uitkomt, dat is het niet waard toch?

En dat heeft niks te maken met hoe je met je paarden omgaat of het wel of niet verantwoord is.
Zodra je een onverwachte beweging moet maken (zelfs een ander kan een ongeluk voor jou veroorzaken he?) of op een rotonde en de merrie doet 1 stapje opzij en staat op het veulen....
En met schot kan het veulen er bij gaan staan en dan wordt het paniek.

Ik rij veel met veulens en ik heb er nooit een schot tussen, het veulen staat niet vast en het is nog nooit misgegaan, verwacht ook niet dat dit gebeurd. Ik begrijp al die paniek niet zo, als je een rustige merrie heb blijft het veulen ook rustig. Ze moeten het toch een keer leren en dat kan beter veilig naast hun vertrouwde moeder dan als ze 2,5 zijn opeens in hun ééntje.

Voor de mensen die het echt niet aandurven, de hengstenhouder kan hem ook gewoon ophalen en dat is over het algemeen toch wel met een vrachtwagen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:10

Heb henk Nijhof ongeveer 4 weken geleden aan de telefoon gehad om hem te vertellen dat ik er erg tegen op zag en het helemaal niet zag zitten.
Vervolgens zei hij dat hij de week erop langs zou komen om afspraken te maken, hij moet nu dus nog komen.
Ook zei hij in dat telefoongesprek dat hij de merrie/veulen dan wel kwam halen met de vrachtwagen (of ik dan misschien wel een trailer terug kon regelen, want dan konden ze maandag weer mij naar huis).
En was ik ze zo'n 5 dagen kwijt!

Ik ben zo'n ontzettende muts, op zo'n moment lijkt zijn verhaal heel acceptabel en ben ik overdonderd (gerustgesteld Ach gut )
Later (ook omdat afspraken niet nagekomen worden), komt weer de twijfel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:22

De hengstenhouders hebben het heel druk ermee en het zal ertussendoor geglipt zijn, ik zou toch nog maar eens even bellen. In de vrachtwagen is wel vrij safe hoor

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:25

janderegelaa schreef:
Ik rij veel met veulens en ik heb er nooit een schot tussen, het veulen staat niet vast en het is nog nooit misgegaan, verwacht ook niet dat dit gebeurd. Ik begrijp al die paniek niet zo, als je een rustige merrie heb blijft het veulen ook rustig. Ze moeten het toch een keer leren en dat kan beter veilig naast hun vertrouwde moeder dan als ze 2,5 zijn opeens in hun ééntje.

Voor de mensen die het echt niet aandurven, de hengstenhouder kan hem ook gewoon ophalen en dat is over het algemeen toch wel met een vrachtwagen.

Hoe vaak ik het niet gehoord heb dat de merrie op het beentje van het veulen ging staan, en dat is nog het beste geval.
Daar hoeft de merrie niet druk voor te zijn hoor, 1 klein stapje opzij om evenwicht te houden is voldoende. Zeker op een lange reis als het veulen gaat liggen.. brr nee veels te veel risico.

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:05

Wij reizen ook met onze veulens zoals janderegelaa aangeeft (met veel veulens) een ook nog nooit een ongelukje gehad.
Als de merrie op een beentje gaat staan ben je waarschijnlijk zelf te hard door een bocht gereden of zo. Veulens blijven gewoon staan tijdens een rit.
Verder zorgt een hengstenboer voor de reis ed als je daar tegenop ziet.
Je bent natuurlijk wel je merrie met veulen een paar dagen kwijt, maar dat is id het risico om met een jonge hengst te dekken.
Heb je echt bezwaar dan moet je contact opnemen met het KWPN zij regelen dat ze thuis komen bezichtigen, niet de hengstenboer.
Deze ziet ze liever bij hen omdat onders de mensen de indruk krijgen dat het om een slecht veulen zou gaan.

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:11

Ik ben het met Suzanne F eens. Ook mijn veulen kwam beschaddigd van de kar af toen hij voor de sellectie moest voor de veiling. Meteen kreupel. en ik had er zelfs een schot tussen... Ze wilden het veulen graag hebben voor de veiling maar omdat hij kreupel was durfde ze het risico niet aan. Ik baalde ernorm...( bang voor ontstekkingen en zo.) Twee weken later werd hij reserve kampioen van friesland.....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:11

Als je het schot er tussen laat wil ie juist naar zn moeder en daarom gaat het mis. Glijdt ie uit en komt met zn been ertussen of gaat erover heen. Niks waard. Gewoon weg laten en rustig rijden, niks aan de hand. Het is echt nog nooit misgegaan en ik doe het toch echt al heel erg lang. Overigens met een 2 paards trailer waar ik gewoon het schot opzij zet.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:58

Ben natuurlijk benieuwd naar de verrichtingen van de veulens van Santano Haha! Als iemand een camera ter plekke bij de hand heeft... Knipoog Haha!

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:24

Suzanne F. schreef:

Hoe vaak ik het niet gehoord heb dat de merrie op het beentje van het veulen ging staan, en dat is nog het beste geval.
Daar hoeft de merrie niet druk voor te zijn hoor, 1 klein stapje opzij om evenwicht te houden is voldoende. Zeker op een lange reis als het veulen gaat liggen.. brr nee veels te veel risico.

Kom op zeg.
Allereerst is het ons aller hobby paarden te fokken. We lopen er de hele dag over te kwebbelen, maar als er vervolgens een stap gezet moet worden om een bijdrage aan de hele openheid van diezelfde fokkerij te leveren, dan trekken we inene terug. Stelletje passionele fokkers hoor!

Persoonlijk zie ik het als een perfecte aanvulling en toevoeging in het opleidingstraject van een veulen.
Een paar dagen in andere handen en wat andere indrukken zal absoluut bijdragen aan de karaktervorming van een veulen. Persoonlijk, met een goede moeder, lijkt het me JUIST goed om een veulen de eerste ervaringen op een trailer met moeders mee te maken.

Bovendien is het wellicht ook nog een mogelijkheid om je veulen eventueel te verhandelen.

Misschien is het wel een idee, om als er dermate persoonlijke bezwaren zijn, gewoon niet te dekken met een hengst waarvan je weet dat er afstammelingen getoond moeten worden.

Volgens mij lopen die hengstenhouders zich ook het hele seizoen zich de poten onder het lijf vandaan om al die merries maar drachtig te krijgen. Zal wel aan mij liggen, maar "vroeger" vonden de fokkers het juist leuk/een eer om een bijdrage te leveren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:26

Moeten die eerste ervaringen dan gelijk 3,5 uur lang zijn?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:15

Als het 3,5 uur is zijn er wel gelijk doorheen. Het zijn meer de stuurmanskunsten van het baasje waardoor zo'n beestje stress krijgt of dat het misgaat.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:41

Fokker79 schreef:

Zal wel aan mij liggen, maar "vroeger" vonden de fokkers het juist leuk/een eer om een bijdrage te leveren.

Vroeger....was er weinig onzekerheid. Haha!

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:58

Niemand die nakomelingen van Upgrade heeft gezien?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:21

janderegelaa schreef:
Als het 3,5 uur is zijn er wel gelijk doorheen. Het zijn meer de stuurmanskunsten van het baasje waardoor zo'n beestje stress krijgt of dat het misgaat.

Ieder zn ding maar in het verkeer hoef jij niet altijd de oorzaak te zijn van een keer hard remmen of uitwijken he.
Ik blijf een schot veiliger vinden en dan de voorkant dicht bij de merrie. Dan kunnen ze naast elkaar staan, elkaar aanraken maar de moeder kan het veulen niet beschadigen. (maar ook dan nog kan het veulen zichzelf wel beschadigen)

Ik ken iemand die naar de Prinsjesdagveiling gaat. De dag ervoor is de afstammelingenkeuring waar hij voor geprikt was. Hij gaat dus gewoon echt niet. Hij zegt ook: als het veulentje verkeerd van de trailer stapt of daar een glijer maakt, zit ik de volgende dag met de veiling.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:44

Suzanne F. schreef:
Ieder zn ding maar in het verkeer hoef jij niet altijd de oorzaak te zijn van een keer hard remmen of uitwijken he.
Ik blijf een schot veiliger vinden en dan de voorkant dicht bij de merrie. Dan kunnen ze naast elkaar staan, elkaar aanraken maar de moeder kan het veulen niet beschadigen. (maar ook dan nog kan het veulen zichzelf wel beschadigen)

Ik ken iemand die naar de Prinsjesdagveiling gaat. De dag ervoor is de afstammelingenkeuring waar hij voor geprikt was. Hij gaat dus gewoon echt niet. Hij zegt ook: als het veulentje verkeerd van de trailer stapt of daar een glijer maakt, zit ik de volgende dag met de veiling.

Dit zou ik inderdaad ook niet doen...

En ik zou ook ernstig twijfelen of ik wel helemaal naar Limburg zou afreizen.
Ik vind het wel erg veel werk en tijd om daar je veulen een rondje te laten zien, om vervolgens een klopje op je schouder te krijgen van de hengstenhouder, alvorens je weer aan je terugreis van goed 3 uur begint.
En wat heb je er uiteindelijk aan gehad....? :Een hele hoop werk en tijd

En om dan die reis in twee delen te doen en ergens te blijven overnachten vind ik ook wel een beetje overdreven (maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten....)
Het is jouw geld en tijd!

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:52

Jan_VT schreef:
Ben natuurlijk benieuwd naar de verrichtingen van de veulens van Santano Haha! Als iemand een camera ter plekke bij de hand heeft... Knipoog Haha!

Ik neem een fotocamara mee en er is hier ook iemand die filmt, weet alleen niet meer wie Bloos

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:54

Volgens mij ging Art_Uma filmen

Ik heb der zin in. Zometeen die kant op en dan zie ik mijn mannetje weer voor he eerst sinds een week!! Tot straks!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:14

Ben benieuwd naar die van Santano!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:15

Wij hebben een Upgrade x Fedor veulen verkocht. Hadden ze uitgekozen, dus onze Fedor merrie is ook geweest. Weet niet of iemand hem gezien heeft? Ik ben zelf niet geweest...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:02

Universeel, Watermill Swatch xx en Santano 05-09-2006

Beknopt verslag afstammelingenkeuring

Hieronder het beknopte verslag van de vandaag gehouden afstammelingenkeuringen van de volgende hengsten:

Universeel (Olivi x Zuidhorn)
Qua ontwikkeling wisselende collectie veulens die voldoende rijtypisch zijn. In beweging zouden de veulens meer schoudervrijheid moeten hebben. Het achterbeen wordt actief gebogen, maar zou meer moeten ondertreden.

Watermill Swatch xx (Mytens xx x King xx)
Van de Engelse volbloedhengst Watermill Swatch werden zes veulens getoond. Omdat er geen tien nakomelingen zijn geregistreerd, zal volgend jaar de collectie worden aangevuld. Daarna zal het rapport worden vastgesteld.

Santano (Sandro Hit x Silvano N)
Uniforme collectie goed ontwikkelde, rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De rug is doorgaans gezonken. De veulens bewegen met een goede schoudervrijheid, hebben veel souplesse en een goed buigend achterbeen, maar blijven meermalen hoog in de croupe.

Klik voor de beknopte rapportages van eerdere afstammelingenkeuringen op de groene banner 'Afstammelingenkeuringen 2006' op de nieuwspagina van deze site.

(KWPN Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:03

Universeel had ik beter verwacht. santano valt me erg mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:04

Nah Universeel niet zo heel positief maar Santano komt er best goed van af.

Iemand geweest? Kan je je hierin vinden?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:22

ben geweest, heb er niet zo kennis van, maar er zaten in elk geval geen veulens tussen die er niet goed uitzagen!!

Heeft er verder nog iemand mijn veulentje zien lopen en zo ja wat vonden jullie ervan Knipoog!

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:46

Pff ben net terug, van bijna alle veulens foto's gemaakt, zaten hele beste bij ook wat mindere, heb jou veulen ook gezien Karin, moet zeggen dat ik zo druk had met foto's dat er wel een hoop langs me heen is gegaan, had jij een geruite jas aan?