Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:06

Je hebt gelijk, niet alleen krawall, maar ook achter Cadet zit een volbloedhengst. 14.06 % volbloed voert ze.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:07

sarabande schreef:
CGJ12 schreef:
@ Sarabande
(even off-topic) : Wat heb jij in hemelsnaam voor een levensgevaarlijk hek om (of vlakbij) je weide staan..........

Zit een groen schrikdraad voor

Alsof dat afdoende is. Jij krijgt nog wel eens ongelukken daar. Je VRAAGT er gewoon om. En dat heeft tientallen jaren "paardenervaring"..........

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:09

doe niet zo flauw en stick to the topic zeg!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:10

Die Nachtvorst is een lekker ding!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:13

Ilindra schreef:
Ook Nachtvorst is voor mij een modern Gelders paard wat goed in de sport kan meekomen maar welke zeker niet luxer van type moet worden.

Nachtvorst.............
Ook al zo'n engelsman dat hij bijna aan de linkerkant van de weg loopt..........
Daarom ziet ie er ook zo leuk uit natuurlijk........

Waarom jokt van Lijssel (of wie het ook maar invoert) over het echte percentage engels bloed? Deze is volgens de site óók al 94% SGLDT.
Ik keek wel vaker op die site, maar nu ga ik toch licht twijfelen aan de integriteit van de site-opsteller............
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 11-10-05 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:14

die engelsman die aan de linkderkant van de weg loopt heeft anders een front van hier tot Tokyo. En dat heeft hij wel van de gelderse kant!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:17

Desiree schreef:
die engelsman die aan de linkderkant van de weg loopt heeft anders een front van hier tot Tokyo. En dat heeft hij wel van de gelderse kant!

Dat wordt ook niet betwist.
Ik wil eigenlijk alleen gráág weten waarom die twee paarden als 94% SGLDT vermeld worden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:37

CGJ12 schreef:
[
Ik geef toe dat ik van deze materie niet al te veel verstand heb, maar blijkbaar is de stap van een
kortbenige Groninger naar een hoogbenige Gelderlander
slechts één generatie..........

Sterker nog, ze is zowel Groninger (81,25% orgineel bloed volgens het stamboekpapier) als Gelderlander
Ze heeft 2 stamboekpapieren en 2 brandmerken..........
Ik heb er dit jaar een heel mooi Groninger veulen van Orbaldo bij gefokt en volgend jaar komt er een Gelders veulen van Laurentz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:44

sarabande schreef:
Knap dat jullie dat kunnen zien het veulen heeft heel veel lengte in de hals en is ook langelijnd genoeg en nee er zit geen drup gelders bloed

Op je ander foto van het veulen, die wat duidelijker is, mis ik toch ook echt de lengte.
Laatst bijgewerkt door Apple op 11-10-05 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd, zonder toestemming geplaatst.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:57

Ooooooh..... CGJ heeft z'n reactie verwijderd

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:59

Die foto van Alien geeft over het raadsel lengte in ieder geval uitsluitsel
Tenzij het over de lange afstand tussen voor- en achterbenen gaat..... mèn, die achterbenen lijken wel in China te staan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:06

Ik heb net een foto verwijderd van een veulen dat zonder toestemming van de maker van de foto geplaatst was.

Overigens vind ik het nogal bijzonder dat in een topic over gelderlanders foto's worden geplaatst van veulens zonder enige druppel gelderlander in zich (door wie die foto dan ook geplaatst wordt).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:09

Aimee schreef:
Ooooooh..... CGJ heeft z'n reactie verwijderd

Als de aanleiding voor de reactie verdwenen is....... kun je ook beter die reactie verwijderen ....... toch?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:11

Apple schreef:
Overigens vind ik het nogal bijzonder dat in een topic over gelderlanders foto's worden geplaatst van veulens
zonder enige druppel gelderlander

in zich (door wie die foto dan ook geplaatst wordt).

Wel even bij de les blijvn Apple..........
Ik heb de foto toevallig even mogen bewonderen, en bij mijn weten heeft dat beestje véél meer gelders bloed in zijn aderen dan jij hier suggereert......
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 11-10-05 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:20

Snap niet dat die foto is verwijderd, is door de maker zelf op Bokt neergezet maar mag hier blijkbaar niet gezien worden terwijl de andere foto uit dezelfde serie hier wel staat

Wederom blijft mijn onderschrift kloppen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:55

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:34

Eh, zullen we de rijpaarden buiten beschouwing laten?
Toe, die paarden interesseren me niets en heel FA staat er al mee vol.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:50

Je hebt gelijk Jantina, ik had beter een foto van een ander rijpaardveulen kunnen plaatsen als voorbeeld van een veulen waar men ook van kan genieten en wat geen spillebeen is, en anderen zouden wellicht minder op de persoon en meer op het onderwerp moeten reageren

Wat ik over wilde brengen is dat als een fokker zwaarte wil terugbrengen daar een zwaardere hengst voor neemt of andersom ook in de rijpaardfokkerij.
Door het gebruik van Duits bloed en hengsten met volbloed zie ik het verschil tussen wat nu Gelders heet en de rijpaardfokkerij niet.
In het artikel in de Paardenkrant waar dit topic over gaat staat dat men de Gelderse fokkerij meer naar de oorsprong wil terugbrengen, het lijkt me de enige manier om deze fokkerij te laten voortbestaan.
Want op de wijze waarop het nu gebeurt zou de hele z.g. Gelderse fokkerij vroeg of laat zo maar naadloos opgenomen kunnen worden binnen de rijpaardfokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:56

sarabande schreef:
In het artikel in de Paardenkrant waar dit topic over gaat staat dat men de Gelderse fokkerij meer naar de oorsprong wil terugbrengen, het lijkt me de enige manier om deze fokkerij te laten voortbestaan.

Dat is helaas niet mogelijk omdat het genetisch materiaal veel te smal is.
Als je met merrie's met oude bloedlijnen blijft dekken bij hengsten met oude bloedlijnen heb je over enkele generatie's helemaal geen paarden meer......
Ook lijnenteelt houdt een keertje op

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:52

CGJ12 schreef:
Die gaat niet alleen selecteren op het FENOTYPE, maar minstens net zo streng op het GENOTYPE.

Ik denk dat dat een veelgekende misvatting is. Door het fenotype kan je ook het genotype bepalen.

Ik zal een ééndimensionaal voorbeeld geven. Via kleur.

We dekken een vos merrie door een (vosgeboren) homozygoot grijze hengst. Alle nakomelingen zullen grijs zijn (noem het schimmel, maar het is grijs ).

je gaat er dan vanuit dat al deze paarden de eigenschap van moeders kwijt zijn.

Dan gaan we de -schimmel- nakomelingen van deze merrie laten dekken door een -schimmel- hengst die uit een soortgelijke combinatie komt.

En dan komen de verrassingen:
25% van de nakomelingen zijn weer vos! Als je die nakomelingen dus wil laten dekken door een vos hengst, zullen alle nakomelingen weer vos fokken. De schimmelkleur van opa komt dus nooit meer terug. Dat is niet alleen het fenotype van die vos, maar wel degelijk ook het genotype, ook al kan je stellen dat de vos voor 100% van schimmels afstamt.

Wat ik dus wil zeggen is dat je best wel eens een outcross kunt doen, al is dat dan met een Jazz. Wat je zal moeten doen is de nakomelingen goed selecteren. En het zal best zo zijn dat 50%-90% terug "moet" naar de gewone rijpaarden, maar we zoeken hier om iets uit te breiden wat een te nauwe genetische basis heeft.

Val alleen nooit voor het gebruiken (op de lange termijn) van een schimmel volle broer of zus van die vos, want het is heel goed mogelijk (om precies te zijn 33% kans) dat die schimmel homozygoot is en je weer twee generaties bezig bent om de vos terug te fokken.

Door uitkruisen met beleid en scherpe selectie kan je in een paar generaties sprongen vooruit. Denk wat je doet met de "uitvallers". Ga die uitvallers vooral géén Gelderlander noemen, want dat zijn ze gewoon genotypisch niet, al is hun volle broer of zus de perfecte Gelderlander.

En zo zit fokken in elkaar: Voor ieder veulen geldt, dat het 50% erft van de vader en 50% van de moeder. Omdat we allemaal héél slecht zijn met statische wiskunde, gaan we ervan uit dat ieder veulen 25% erft van ieder van de grootouders (oh, hij heeft 25% Volbloed).

de absolute waarheid is, dat een veulen iets van tussen de 0% en 50% van iedere grootouder heeft geërfd. Het totaal is 100% en het totaal van de grootouders aan moederskant is 50% en het totaal van de grootouders aan vaderskant is 50%.

Alleen het statistiche gemiddelde is 25% per grootouder, met een standaard deviatie. Het is theoretisch zelfs goed mogelijk dat een kleinkind van Jazz 0,0% van Jazz heeft geërfd (als zeg maar Jazz moedersvader is en moeder "besloten" heeft om alleen maar genen van moedersmoeder door te geven.

Een stap verder: het is zelfs mogelijk dat een inteelt product op Jazz (zoon van Jazz x dochter van Jazz) géén genen van Jazz heeft geërfd, omdat in (natuurlijk uiterst zeldzame gevallen) de eicel en de spermacel juist de genen van de grootmoeders bevatten (in dat geval heb je dan natuurlijk wel een merrie, geen hengst).

Conclusie: een afstamming staat niet gelijk aan het genotype. Je kan alleen aan de afstamming zien wat het genotype zou kunnen zijn. (Voorbeeld: als er geen Shetlander in de afstamming zit, is de kans op specifieke Shetlandergenen 0,0%). In theorie is het mogelijk dat een volle broer en zus 0,0% verwantschap tonen.

Door kruisen en selectie kan je dus die gewenste genen weer terugkrijgen. Natuurlijk is sluiten van vreemde invloeden leuk, maar is blijkbaar niet haalbaar voor het huidige Gelderse paard.

RedStallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:00

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de volledig gelders gefokte paarden geen rol in de Top dressuur zie spelen, wel kan een scheutje bepaalde gewilde eigenschappen brengen.

RedStallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:15

Ik begrijp de consternatie hier eigenlijk ook niet zo (ben ook nog nieuw hier). Laat iedereen toch fijn zijn eigen type paard fokken en daar blij en tevreden mee zijn.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:09

Goede Gelderse paarden zijn tegenwoordig prima te verkopen, veel beter dan die antieke stampers van 20 jaar terug. Dat wil niet zeggen dat je het kind met het badwater moet weggooien. Natuurlijk moet je zuinig zijn op 'oud' bloed met meerwaarde. Zo gaf satelliet geen luxe, maar wel hele sterke paarden met onverwoestbaar beenwerk en dat is toch voor ieder paard gewenst. Wat een rijpaard onderscheidt van een gemiddeld rijpaard, is zijn bijzondere front. Geen steekhals, maar zo'n mooie ronde kap, zodat er in dressuur echt iets de ring in komt. Sterk fundament (oude paarden van Gert Lammers; enorm veel km's in benen, maar nog nooit een dag kreupel geweest!), misschien best wel eens lastig en ondeugend, maar zelden compleet doordraaierig en onbeheersbaar, zoals bij dieren die veel volbloed voeren. En waarom zou je het als mens jezelf moeilijker maken met zo'n heethoofd als je op een goedmoedige Gelderse kunt rijden. In Topsport kunnen ze mee: kijk naar Mariena, kijk naar Parcival en kijk naar Amora op de OS. De reden waarom er niet veel boven water komen, is dat het maar een (te) kleine populatie is en dat heel veel mensen niet aan een Gelders Paard beginnen met als oogmerk topssport, maar gewoon een plezierig recreatiedier willen. Natuurlijk is het niet de bedoeling om er een soort tweederangs rijpaard van te maken!!!! Daar zit de markt zeker niet op te wachten en die fokkers worden dan ook vanzelf teuggefloten. Feit blijft dat de Gelderse club welzeker een visie heeft over de toekomst, wie dat wil horen moet gewoon maar eens de jaarvergaderingen volgen, de plaats bij uitstek om te discussiëren over fokkerij (die overigens weinig belangstellenden trekt). Wat wel belangstelling trekt zijn de avonden waarop KWPN-mannen praten over fokbeleid in de toekomst en exterieurbeoordelingscursussen. Als er zoveel mensen geïnteresseerd zijn in het voortbestaan van het Gelders paard, wat heeft deze nieuwkomende club dan nog voor een meerwaarde???

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:10

Oeps, foutje, ik bedoel natuurlijk wat een Gelders paard onderscheidt van een rijpaard.........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:34

@ Joost........

Als een paard slechts uit één verervingsgen zou bestaan had je gelijk.
Maar een paard is méér dan een kleur........
Je kunt dan wel zeggen dat statistisch gezien een kleinzoon van Jazz wellicht 0% van Jazz heeft overgehouden, maar dat is alleen haalbaar bij zoiets simpels als kleurvererving. Want dat ligt inderdaad zéér simpel op één gen (0 / 1).

Maar als ik uit ga van een compleet paard inclusief zijn gehele bouw / gangen / karakter dan zijn daar vele genen bij betrokken........
Een outcross op één specifieke eigenschap is mogelijk, maar dan heb je geen controle over die andere >100.000 eigenschappen die daarnaast ook doorgegeven worden.

De kleurvererving als "geïsoleerd" voorbeeld nemen is echt te simpel. Doordat alle verervingsgenen ONAFHANKELIJK van elkaar kunnen ververven zal door de Wet van de grote aantallen de vererving van een COMPLEET PAARD weer naderen tot de Normaalverdeling in de gehele vererving.
(en dan laat ik nog buiten beschaouwing dat bepaalde specifieke combinaties van eigenschappen weer kunnen resulteren in nieuwe eigenschappen).
Hierdoor zal elk kind nagenoeg 50% van de eigenschappen van de vader bezitten.
--> Eén eigenschap zal (0 / 1) vererven. (Je noemde zelf de kleur)
--> 100.000 eigenschappen zullen ONAFHANKELIJK van elkaar (0 / 1) vererven. (ALLE eigenschappen inclusief kleur)

De som van al die laatste eigenschappen zal er voor zorgen dat er GEMIDDELD uit al die nulletjes en eentjes ongeveer 50.000 resulteert....................
En dan heb je de 50% vererving.

Dat je die 25% soms niet zichtbaar aan de buitenkant kunt afzien komt dan gewoon doordat bij dat specifieke paard de vererving meer op de onzichtbare delen heeft plaatsgevonden dan op de zichtbare.
Dat je bij bepaalde hengsten meestal gelijk kunt zien wie de vader is komt gewoon doordat die hengst dusdanige specifieke exterieureigenschappen doorgeeft (kleur/type) dat dat nu juist opvalt voor ons simpele zielen. Aan de andere kant zijn er ook hengsten die zeer diverse kinderen geven. Tenminste ........ op het oog........ want wij mensen observeren wederom alleen de buitenkant. Aan de onzichtbare kant heeft ook deze hengst in totaliteit gemiddeld 50% van al zijn eigenschappen aan zijn kinderen doorgegeven.

Outcrossing levert dus alleen maar een SCHIJNBARE verandering op.
Waarschijnlijk fok je dan zonder dat je het doorhebt een "Engels Volboed-wolf" in "Gelderlander-schaapskleren".........