sarabande schreef:Dus als een gesubsidieert instituut die paarden verkoopklaar maakt, en dat hoeft geen half jaar te duren zie de merrie en hengstentesten, en dit vooral, en daar wordt voortdurend aan voorbijgegaan bij een betrouwbaar adres waar fokker en koper neutraal en goed advies kan krijgen, dan zou een dergelijk centrum een vaste plaats binnen de Nederlandse paardenwereld kunnen krijgen.
Door wie gesubsidieerd? De overheid ziet de paarden (nog) niet staan en dit zal hoogstens veranderen wanneer men daar doorkrijgt dat er voor hun misschien wat te vangen valt (ik zou niet raar opkijken als er nog eens paardenbelasting wordt ingevoerd...). Dus zeker niet wat betreft subsidies. Slechte zaak, vind ik ook! Maar helaas, dat is ook de realiteit.... En laten 'subsidiëren' door het KWPN vind ik persoonlijk een slechte zaak.
Dat het bij andere stamboeken wel kan (de Duitse dus) heeft andere redenen. De Duitse stamboeken worden al (eeuwen?) door de Duitse overheid gefinancierd. De mensen die daar werken (of hun stage lopen) zijn ook in dienst van de overheid (rijksambtenaar) en niet van het stamboek (weet ik niet helemaal zeker, maar zoheb ik het altijd begrepen).
In ieder geval, die stamboeken worden dus al gesubsidiëerd, centra zijn aanwezig, personeel (neutraal en goed opgeleid of in opleiding) is aanwezig en men is daardoor dus (als stamboek) in staat om dit er, ter promotie en ten gunste van hun fokkers, gewoon even bij te doen. Dan is het dus wel rendabel, ze kunnen dan gewoon een deel van de opbrengst nemen of een relatief laag bedrag vragen voor de opleiding.
Ik denk dat dit (helaas!) in Nederland niet zal werken.... Tenzij de overheid dus inderdaad zal bijspringen, maar wie gelooft daar in?

!!! EN ik hou nog geld over.....