Datingbureau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

greetjebee

Re: Datingbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:13

sarabande schreef:
Dus als een gesubsidieert instituut die paarden verkoopklaar maakt, en dat hoeft geen half jaar te duren zie de merrie en hengstentesten, en dit vooral, en daar wordt voortdurend aan voorbijgegaan bij een betrouwbaar adres waar fokker en koper neutraal en goed advies kan krijgen, dan zou een dergelijk centrum een vaste plaats binnen de Nederlandse paardenwereld kunnen krijgen.

Door wie gesubsidieerd? De overheid ziet de paarden (nog) niet staan en dit zal hoogstens veranderen wanneer men daar doorkrijgt dat er voor hun misschien wat te vangen valt (ik zou niet raar opkijken als er nog eens paardenbelasting wordt ingevoerd...). Dus zeker niet wat betreft subsidies. Slechte zaak, vind ik ook! Maar helaas, dat is ook de realiteit.... En laten 'subsidiëren' door het KWPN vind ik persoonlijk een slechte zaak.

Dat het bij andere stamboeken wel kan (de Duitse dus) heeft andere redenen. De Duitse stamboeken worden al (eeuwen?) door de Duitse overheid gefinancierd. De mensen die daar werken (of hun stage lopen) zijn ook in dienst van de overheid (rijksambtenaar) en niet van het stamboek (weet ik niet helemaal zeker, maar zoheb ik het altijd begrepen).
In ieder geval, die stamboeken worden dus al gesubsidiëerd, centra zijn aanwezig, personeel (neutraal en goed opgeleid of in opleiding) is aanwezig en men is daardoor dus (als stamboek) in staat om dit er, ter promotie en ten gunste van hun fokkers, gewoon even bij te doen. Dan is het dus wel rendabel, ze kunnen dan gewoon een deel van de opbrengst nemen of een relatief laag bedrag vragen voor de opleiding.

Ik denk dat dit (helaas!) in Nederland niet zal werken.... Tenzij de overheid dus inderdaad zal bijspringen, maar wie gelooft daar in?

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:15

Pipo schreef:
GK, het gaat niet om toppers hier, toppers brengen tientallen keren meer op. Het gaat hier om fijne goede sportpaarden.

Nou idd zeg, dan hebben we het niet over 30000 euro, maar meer in de richting van 300000 euro.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:17

joh, een 3 jarige van 3 ton Haha! Haha! Haha! ......... ik denk dat ik met toch eens wat meer moet gaan verdiepen in het fokken........ want ondanks al het klagen van de fokkers is er dus wel degelijk geld in te verdienen Clown

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:21

gijsenkim schreef:
joh, een 3 jarige van 3 ton Haha! Haha! Haha! ......... ik denk dat ik met toch eens wat meer moet gaan verdiepen in het fokken........ want ondanks al het klagen van de fokkers is er dus wel degelijk geld in te verdienen Clown

Ik heb het effe niet over een 3 jarige !!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:22

o ik dacht dat het topic ging over 3 jarige niks kunnende dieren Haha! Haha! Haha!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:34

gijsenkim schreef:
o ik dacht dat het topic ging over 3 jarige niks kunnende dieren Haha! Haha! Haha!

Lees (je eigen) posts even terug alsjeblieft.... Verward

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:37

yfande schreef:
"Pipo jammer dat jij iedereen incontinent vindt, maar met zon houding los je weinig op."

Kan iemand mij misschien uitleggen wat incontinent in deze samenhang
betekend ?

Volgens de Dikke Van Dale :
---------------------------------------------------------
U hebt gezocht op incontinent:

in·con·ti·nent (bn.)
1 de urine of ontlasting niet kunnende ophouden <=> continent

En bedankt voor de uitleg......

Het zijn niet allemaal vakmensen die op FA komen, het zou leuk zijn
als jullie zo beleefd zouden willen zijn om antwoord op een vraag
te willen geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:38

greetjebee schreef:
gijsenkim schreef:

waar heb ik het over anders gehad dan ?????

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:41

yfande schreef:
yfande schreef:
"Pipo jammer dat jij iedereen incontinent vindt, maar met zon houding los je weinig op."

Kan iemand mij misschien uitleggen wat incontinent in deze samenhang
betekend ?

Volgens de Dikke Van Dale :
---------------------------------------------------------
U hebt gezocht op incontinent:

in·con·ti·nent (bn.)
1 de urine of ontlasting niet kunnende ophouden <=> continent

En bedankt voor de uitleg......

Het zijn niet allemaal vakmensen die op FA komen, het zou leuk zijn
als jullie zo beleefd zouden willen zijn om antwoord op een vraag
te willen geven.

misschien bedoelde jij imcompetent?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 22:43

Nee ze bedoelt incontinent
Pipo zegt voortdurend dat iedereen loopt te zeiken= in normaal Nederlands urineren dus incontinent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:45

sarabande schreef:
Nee ze bedoelt incontinent
Pipo zegt voortdurend dat iedereen loopt te zeiken= in normaal Nederlands urineren dus incontinent

Dat was pas veel later in het topic Sarabande..............

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 22:46

Pipo schreef:
Goede driejarige zijn amper te vinden voor normaal geld. Er zijn veel fokkers die denken dat ze een droom van een paard hebben gefokt en deze dus ook voor flinke bedragen willen verkopen. Echter blijven die dieren lang te koop staan. Fokkers gaan zeiken dat de markt niet wil betalen. En de ruiters zeiken dat ze geen goed paard vinden.

Een goed paard staat nooit lang te koop, dat is het moeilijke ervan.

pagina 1

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:47

Verrek, dat is dan wel heel goed gevonden van haar, die woordspeling, grinnik.

Effe vraagje voor jou Pipo: wat is een flink bedrag voor een driejarige volgens jou? Is dat iets van 4500 euro (dan komt de fokker uit de kosten), of is dat 7000 euro of meer?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 04-05-05 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 22:48

Desiree schreef:

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:55

Verdomd goed gevonden, ik dacht dat ik het later pas zei. MIjn fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:56

Desiree schreef:

Effe vraagje voor jou Pipo: wat is een flink bedrag voor een driejarige volgens jou? Is dat iets van 4500 euro (dan komt de fokker uit de kosten), of is dat 7000 euro of meer?

Ligt geheel aan de kwaliteit van het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:59

Das logisch Pipo.......

Maar voor een 3 jarig net zadelmak paard die potenties heeft voor het Z en misschien met de goede ruiter ZZLicht

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:08

gijsenkim schreef:
greetjebee schreef:

waar heb ik het over anders gehad dan ?????

Jij geeft aan dat het om de paarden gaat die het NET NIET zijn. Vervolgens wordt er gezegd (door Pipo en Ruchet) dat men met de €30.000 ook doelt op de paarden die het NET NIET zijn, omdat de ECHTE TOPPERS volgens hen een nulletje extra opleveren.
Men heeft het hier blijkbaar dus over het verschil tussen topper en net-niet-topper, ONGEACHT LEEFTIJD!

Trouwens, ik denk dat het regelmatig voorkomt dat een top-driejarige tonnen oplevert hoor! Kijk de veilingresultaten maar na, het zijn er slechts enkelen per veiling, maar het is zeker niet zeldzaam!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:10

hoeveel veulens worden er op jaarbasis geboren greetje?

en met de net niet paarden heb ik het nog steeds over 3 jarigen waar het in dit topic over gaat

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:26

gijsenkim schreef:
hoeveel veulens worden er op jaarbasis geboren greetje?

Hahaha, TE VEEL, laat dat nou net het probleem zijn! Haha!

gijsenkim schreef:
en met de net niet paarden heb ik het nog steeds over 3 jarigen waar het in dit topic over gaat

Weet ik. Maar je suggereerde wel dat ? (Pipo of Ruchet of wie dan ook, sorry het is laat) het met 'toppers' NIET had over driejarigen, dus dat een topper niet een drie-jarige kan zijn (of andersom)

Er werd ongeveer gezegd 'GK we hebben het hier (m.b.t. het bedrag €30.000) niet over toppers, want die brengen nog veel meer op' (m.a.w. de paarden die €30.000 opbrengen zijn nog niet eens de toppers, maar de net-niet-toppers) en vervolgens door jou 'oh, ik dacht dat we het hadden over drie-jarige nog groene paarden' JA DAAR HEBBEN WE HET OOK OVER! Tussen de drie-jarige nog groene paarden zitten toch ook toppers, die (blijkbaar) veel meer opbrengen dan €30.000?

Zucht...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 23:31

Greetjebee op de Huiskamer kan je chatten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 07:44

Desiree schreef:
Excuseme schreef:
[
Je maakt een denkfout GK. Of je fokt een goed paard dat op 5-jarige leeftijd interessant is voor de handel en dan ook vlot die 30k kan opbrengen, of je fokt met middelmatig materiaal een hobby/recreatiepaard. Jij wilt dat de handel ook een recreatiepaard voor veel geld koopt. Zo werkt het helaas niet. Wij fokken, fokken ze vervolgens op, leiden ze op en hopen dan een keer een goede er tussen te hebben, die de hobby financiert. We weten dat je tegenwoordig alleen dit soort enterprises kunt opzetten, als je met zeer goede stammen werkt en daar hengsten als Carthago, Corrado, Stakkato bij doet, om er maar een paar te noemen.

Een kennis van mij fokt met gewone merries en met hengsten van 600 euro en is tevreden met een veulenprijs van 1800 euro. dat kan ook, zijn doelstellingen zijn anders.
[/quote]

Maar fokken is gokken. Ik heb een ster elite merrie. Goede merrie dus om mee te fokken volgens het kwpn. Een Gran Corrado, dus afkomstig van een van de door jou genoemde hengsten. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat als ik een hengst van 900 euro ervoor bij uitzoek, dat het veulen bovengemiddeld wordt, laat staan een topper? Want fokken is toch nog altijd gokken? Elk paard heeft goed genenmateriaal en minder goed genenmateriaal. En je weet nooit welk genenmateriaal hij door gaat geven.

desiree ,je zegt het zelf de jouwe is een grancorrado dat is dus een zoon van en daar schuilt nu net het verschil ,gran corrado's moet je geen moeite oen om ze te vinden en om mee te dekken al helamaal niet ,probeer jij maar eens een elite (SP st ) van Corrado te vinden ,ga je lekker van opkijken (onder de 25000 ) en ermee dekken al helemaal niet meer .Zelfde met stakkato ,er zijn daar ondertussen ook al een tiental zonen van gekeurd en daar kan je gerust mee dekken aan 700€ maar fok je een rechtstreekse dan is ie zo verkocht .Nogmaals als je wil fokken en verkopen als veulen dan moet je iets exculsief fokken (en daar bedoel ik niet mee een hengst die 300 merries dekt maar idd een hengst die zich op dat ogenblik in de kijker loopt ,waar je wat voor over moet hebben om ervan te dekken bv de 4 exclusieve holsteiners cassini,contender,calato en corrado ,maar ook bv een Stakkato ,Sandro boy en montender en als ie hopelijk volgend jaar dekt een Arko .of fokken met een merrie die op zijn minst 1.50 heeft gelopen)Ik ben ook geen grote fokker ik ben een mengelmoesje
van alles wat hier is gezegd .Ik fok uit een jonge merrie ( met een verhaaltje bij haar papier ,met bovenvernoemde hengsten omdat ik de hengstenveulens het liefst verkoop (als het dit jaar hengstveulens zijn dan zijn ze al verkocht) .Zijn het merrries dan fok ik er eerst 1 of 2 veulens uit rijdt ze aan en dan moet ik ze ook een of twee jaar in opleiding geven ,waarna ik ze bij een grote bevriende handelaar neerzet om door te verkopen (daar betaal ik niets ,hij neemt zijn winst op de verkoop Haha! ).De betere blijven langer en gaan verder door naar het 1.40 en 1.50 en die maken dan het "verlies" eens goed van de vorige ,maar je moet toch ook niet vergeten dat het een hobby is en dat je elke week met plezier op concour naar je paard gaat kijken ,als je al die minuten in €€€ moet rekenen dan ben je natuurlijk niet goed bezig!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:40

gijsenkim schreef:
joh, een 3 jarige van 3 ton ......... ik denk dat ik met toch eens wat meer moet gaan verdiepen in het fokken........ want ondanks al het klagen van de fokkers is er dus wel degelijk geld in te verdienen

Haha! Haha! Haha!

Dan koop ik liever een hengst (op de KWPN Select Sale) als UB 40 voor € 145.000. Nog goedgekeurd ook, dus hij verdiend zijn geld wel terug Knipoog !!! EN ik hou nog geld over..... Haha!

Overigens nog een kanttekening!

Ik geloof, welk dekgeld je ook betaald, dat elk veulen wat naar de opfok gaat even duur kost! Als driejarige ben je dus voor elk paard in zijn eerste drie levensjaren evenveel geld kwijt aan de opfok, ziektes etc. buitengesloten!

Daarna komt het dus aan op kwaliteit en (vreemd genoeg) de afstamming van het dier!
Een dier wat zwaait met de benen en een afstamming is van een mode hengst zal meer bekijks trekken dan een dier van normale kwaliteit, afstammend van een niet-mode hengst!

De link die G&K gaf was dus het toppunt en dé manier van denkwijze van potentiële klanten! Fokkers haken daar op in....

En zo kun je nog wel even doorgaan...

* Waarom brengen grote paarden (1.70m.+) meer op??
* Waarom brengen ruinen/hengsten meer op??
* Waarom brengen donkere (lees zwarte) paarden meer op??

Ongeacht de kwaliteit verkoop je eerder een 3 jarige zwarte ruin van 1.72m. v. Gribaldi dan een 3 jarige schimmelmerrie van 1.62m. v. Junior.

Het gaat erom wat de mode is, en war de klant achteraan loopt..!!

Wat de gek ervoor geeft, zeg maar!!

Maar inmiddels dwalen we erg af en gaat de vraag nog steeds of een centraal centrum loont om je jonge paarden daar naar toe te brengen voor de verkoop!!

I.m.o hetzelfde als een supermarkt, de een shopt liever bij de C1000 en de ander bij de AH! Daarnaast willen fokkers verdienen aan hun fokproducten en niet betalen.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:07

Kaja schreef:
[I.m.o hetzelfde als een supermarkt, de een shopt liever bij de C1000 en de ander bij de AH!
[/quote]

En ook hier zie je dat de prijs de doorslag geeft.

C1000 die duurder is dan AH. Haha!
En toch willen ze er ook nog aan verdienen, ten koste van ? Knipoog

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:54

Desiree schreef:
Excuseme schreef:
[
Je maakt een denkfout GK. Of je fokt een goed paard dat op 5-jarige leeftijd interessant is voor de handel en dan ook vlot die 30k kan opbrengen, of je fokt met middelmatig materiaal een hobby/recreatiepaard. Jij wilt dat de handel ook een recreatiepaard voor veel geld koopt. Zo werkt het helaas niet. Wij fokken, fokken ze vervolgens op, leiden ze op en hopen dan een keer een goede er tussen te hebben, die de hobby financiert. We weten dat je tegenwoordig alleen dit soort enterprises kunt opzetten, als je met zeer goede stammen werkt en daar hengsten als Carthago, Corrado, Stakkato bij doet, om er maar een paar te noemen.

Een kennis van mij fokt met gewone merries en met hengsten van 600 euro en is tevreden met een veulenprijs van 1800 euro. dat kan ook, zijn doelstellingen zijn anders.
[/quote]

Maar fokken is gokken. Ik heb een ster elite merrie. Goede merrie dus om mee te fokken volgens het kwpn. Een Gran Corrado, dus afkomstig van een van de door jou genoemde hengsten. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat als ik een hengst van 900 euro ervoor bij uitzoek, dat het veulen bovengemiddeld wordt, laat staan een topper? Want fokken is toch nog altijd gokken? Elk paard heeft goed genenmateriaal en minder goed genenmateriaal. En je weet nooit welk genenmateriaal hij door gaat geven.

Uit een top-stam fokken geeft bijna altijd een topresultaat. Wat er niet in zit kun je er ook niet uitfokken naar een veulen toe. Het feit dat je een ster-elite hebt, wil nog niet zeggen dat het een topvererfster is.