Eurocommerce Paardenbehandeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Eurocommerce Paardenbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:05

en de ruinen?
Ik zeg ook niet dat men dingen verkeerd doet, ik vind het alleen geen ramp om te luisteren naar de afzetmarkt.

Ik heb regelmatig jonge hengsten hier en die staan bij de merries en mijn kids zetten ze buiten en binnen... no problemo.
Bij een kennis worden de hengsten gereden door een 12 jarige.... ook probleemloos. geborsteld, op de weide gezet terwijl 15 meter verder de hengstige merries staan... so what
hoor anders regelamtig dat merries lastiger kunnen zijn dan hengsten, of kunnen sommige paarden lastiger zijn dan andere??

@KarinvdM: en mischien vind jij de neuroot die Arie bedoelt wel een doorgedraaide killer... en is de dooiediender van Arie het door jou gewenste levendige paard....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:19

Anya schreef:
Oh oke... maar had Aimee het tegen jou dan? Ik denk dat ze in het algemeen wel gelijk heeft namelijk.

Nee, ik had het helemaal niet tegen Sarabande. Maar dat is ook een algemene tendens hier; uitspraken op zichzelf betrekken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:38

Tyrza schreef:
Ze zeggen wel eens: de moeilijksten zijn de besten...

Is dit dan de reden dat mensen een moeilijk paard gaan zoeken; want dan hebben ze wellicht een goede.... Verward

Ik blijf het een vreemde redenatie vinden

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:04

Jan_VT schreef:
... waarschijnlijk werd Van The Man helemaal niet en public gelongeerd, maar was het een nieuwsgierge CGJ die via enkele geheime weggetjes op zoek is gegaan met zijn fototoestel Haha! Haha! Haha! Haha! Clown

Juist........
Ik zat met mijn 1200mm lensje op 600 meter in de laurierstruiken, maar toen werd ik gesnapt door twee van die bewakingsgorilla's.........
Ze hebben me echt volledig in elkaar gerost en wilden het rolletje uit het toestel.
Aangezien het een digi was, en de beide heren ooit óók rolletjes hadden vernietigd uit Srebrenica toen ze nog bij defensie werkzaam waren, hebben ze de batterijen eruit gehaald en dachten dat dit het rolletje was.........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:08

Trouwens ontzettend jammer dat ik de camera vanavond niet mee had naar Luxool........
Daar had ik tientallen foto's kunnen maken van o.a. Hans-Peter op Rhodium, of Kirsten waar jullie het schaamrood van op de kaken hadden gekregen.
Persoonlijk heb ik weinig problemen met de "forse gymanstiek-oefeningen" op het inrijterrein, maar voor de blijkbaar ontzettend tere bokt-zieltjes was dit uitgedraaid op een waar trauma........... Ja

Daarmee is die Van-the-Man foto echt heilig........ Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:17

Zep schreef:
Heeft iemand van jullie eigenlijk wel eens intensief met jonge hengsten gewerkt in soortgelijke omstandigheden??

That's the question...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 06:52

Ik lees net dat het derde broertje schöder nu pech heeft. Zijn paard heeft een ontsteking o.i.d.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 06:53

Waarom moeten mensen zich verantwoorden om hun mening te mogen geven?
Of ben je ook pas een fokker als je 3 ggk hengsten hebt gefokt, 6 internationale paarden in 3 disciplines?

Daarbij vraag ik me af of het uitmaakt of het een hengst is als je geen voorstander bent van longeren op een wedstijdterrein...
En aan de ene kant gillen dat je een 3 jarige met handschoentjes aan moet pakken en van de andere kant een 3 jarige de kop tussen de benen knopen op een wedstrijdterrein is voor de die-hards.... en wat is dan de logica?

@Jan_VT: dat is geen vraag van Zep maar een conclusie in vraagvorm....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:04

Alane daar moet je gewoon overheen lezen... Het is namelijk een flauwekul-conclusie zowel van de een als van de ander.

Hoe komt het toch vraag ik me soms af dat sommige ruiters altijd goed opgevoede relaxed ogende paarden hebben en anderen een stresskip.

Nou das het karakter wordt dan gezegd. Die persoon trekt nu eenmaal zulke karakters aan.

Zo hadden wij vroeger iemand op een Friese hengst in de manege. Ze kwam de bak binnen en begon al te roepen: "pas op het is een hengst". We wisten niet beter of het paard heette zo. En het paard gedroeg zich in ieder geval ook zo. Het werd kennelijk door zijn eigenaar verwacht en op zijn minst zei ze niet dat het niet mocht. Dus je was je leven met een merrie niet zeker... voor je het wist zat "pas op het is een hengst" bij je achterop.

Ditzelfde paard is gekocht door een andere eigenaar. En binnen twee weken had "pas op het is een hengst" een andere naam. En binnen vier weken reed hij gewoon rond in de bak. Zonder brullen, zonder dat gebok en zonder te proberen op de merries te springen. Dat voorval is mij altijd bij gebleven. Ik vind het exemplarisch voor de gestresste wijze waarop sommige mensen (en ik beschuldig in dit topic helemaal niemand daarvan!!!!) met hengsten omgaan. Het patroon gaat overigens in mindere mate ook op voor merries en ruinen.

En nee, niet ieder paard is makkelijk... Maar ze worden in mijn optiek wel een stukje moeilijker gemaakt dan nodig zou zijn.

Mag ik die mening niet kwijt? Omdat ik geen fokker ben? Of geen hengstenstal heb? Of mijn quorum van eerst 25 hengsten in de sport uitbrengen nog niet heb gehaald? Ik zeg het lekker toch Lachen
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-04-05 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:11

@Anya: Precies.. oogst wat je zaait....
Bij de hengstenhouders waar ik ben geweest en nog regelmatig kom staan de hengsten naast de hengstge merries en dat geheel probleemloos.
Het is altijd dezelfde persoon (of personen) die de hengsten laat (laten) dekken en ze weten dondersgoed wanneer er wat van hun verwacht wordt.
Mischien dat de ruintjesrijders eens meer merries moeten gaan rijden... die zijn stukken onvoorspelbaarder dan hengsten.... en hebben iets meer last van de hormonen dan de heren die nog compleet zijn..... Bloos! (hoop niet dat ik iets verkeerd gezegd heb)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:26

Aimee schreef:
Tyrza schreef:

Is dit dan de reden dat mensen een moeilijk paard gaan zoeken; want dan hebben ze wellicht een goede.... Verward

Ik blijf het een vreemde redenatie vinden

Het is dan ook maar net wat je onder de definitie "moeilijk" verstaat.

Een profi zal daar vast wel wat meer oog en ervaring hebben dan een "leek".

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:26

Alane schreef:
Of ben je ook pas een fokker als je 3 ggk hengsten hebt gefokt, 6 internationale paarden
in 3 disciplines
?

Dat laatste maakt je zeker géén fokker.
Da's nu net het kenmerk van een vermeerderaar.......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:27

Tyrza schreef:

Slaat zeker niet op CGJ.......... Clown

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:29

Anya schreef:
Ik lees net dat het derde broertje schöder nu pech heeft.
Zijn paard
heeft een ontsteking o.i.d.

Beetje ongelukkig uitgedrukt denk ik........
Dan pakt ie toch één van de andere 36?
Dat is nu juist het kenmerk van zo'n springruiter.
Die grote vrachtwagens hebben ze niet voor de flauwekul.......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:34

Wil je het precies weten: zie tubantia. Heb het met een half oog gelezen, krant ligt thuis.

Maar speciaal voor jou dus deze taalkundige aanvulling.. : het paard dat hij wilde uitbrengen kan niet worden uitgebracht om een nader in de krant omschreven reden en daarom heeft hij zich teruggetrokken uit een specifieke wedstrijd die hij kennelijk met dat specifieke paard wilde starten. Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:37

CGJ12 schreef:
Alane schreef:
Of ben je ook pas een fokker als je 3 ggk hengsten hebt gefokt, 6 internationale paarden

in 3 disciplines

?

Dat laatste maakt je zeker géén fokker.
Da's nu net het kenmerk van een vermeerderaar.......

tja of je leest wat er staat of je denkt te weten wat een ander bedoelt zonder te vragen.... kan het ook anders formuleren... 1 oldenburger, 1 BWP en 1 groninger (3 internationale paarden)

Als ik als fokker te boek sta van 6 internationale sportpaarden in 3 disciplines mag jij mij een vermeerderaar noemen... ik noem dat een all-round fokker...

fokker: iemand die fokdieren fokt
vermeerderaar: iemand die "eindprodukten" fokt en de definitie van eind produkt kan een presterend sportpaard zijn die niet ingezet zal worden om te fokken/vermeerderen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:41

CGJ12 schreef:
Tyrza schreef:

Slaat zeker niet op CGJ.......... Clown

Tyrza schreef:
Het is dan ook maar net wat je onder de definitie "moeilijk" verstaat.

Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:04

Bloos Jee.... wat een discussie!!!
En precies degene die ik wilde hebben!!! Haha! Haha!

Mijn excuses als ik iemand op zijn of haar tenen heb getrapt bij het ontlokken van deze discussie, het was mijn bedoeling deze discussie uit te lokken, maar niet om iemand te beledigen!!!

Wel ben ik van mening dat het soms eens nodig is op Bokt, daar anders niemand luistert of enkel leest wat ze willen lezen Knipoog !!

Ik ben geen zelf voldaan, vol zelfvertouwen persoon die alles kan en weet, ik leer nog elke dag en kan elke dag nog verwonderd staan van de trucjes en de kunsten van mijn paarden!!
Vol vertrouwen en vol respect behandel en rijdt ik mijn paarden, maar dat wil ik ook terug! Aangezien sommigen bokkers hier erg gemakkelijk denken over jonge paarden en hun karakters was dit dus mijn opzet om de discussie uit te lokken...

Overigens denk ik nog steeds dat sommige niet weten waar ik en anderen over praten als we het hebben over hete, jonge paarden mét vluchtgedrag op vreemd terrein!!

Dus wel degelijk dé discussie op F & A!!
Immers willen de fokkers op de markt brengen, waar de markt om vraagt! En daar ligt nu juist het discussie punt!

De afzetmarkt vráágt om net dat beetje karakter wat het onderscheidt maakt en kan betekenen voor een goed paard, maar daar kan de doorsnee ruiter niet mee omgaan!!!
Hoe nu verder....

Huidige paarden liggen mij goed, al moet ik zeggen dat het bij sommige best wat minder kan Bloos , maar als we zo verder fokken waar staan we dan over zoveel jaar??

Willen we de dooie schapen van Arie53 terug???
Of fokken we door met het huidige (dressuur) karakter waardoor de paarden echt selectief en exclusief worden, maar niet meer te rijden door de doorsnee ruiter???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:04

Anya schreef:
Alane daar moet je gewoon overheen lezen... Het is namelijk een flauwekul-conclusie zowel van de een als van de ander.

Hoe komt het toch vraag ik me soms af dat sommige ruiters altijd goed opgevoede relaxed ogende paarden hebben en anderen een stresskip.

Nou das het karakter wordt dan gezegd. Die persoon trekt nu eenmaal zulke karakters aan.

Zo hadden wij vroeger iemand op een Friese hengst in de manege. Ze kwam de bak binnen en begon al te roepen: "pas op het is een hengst". We wisten niet beter of het paard heette zo. En het paard gedroeg zich in ieder geval ook zo. Het werd kennelijk door zijn eigenaar verwacht en op zijn minst zei ze niet dat het niet mocht. Dus je was je leven met een merrie niet zeker... voor je het wist zat "pas op het is een hengst" bij je achterop.

Ditzelfde paard is gekocht door een andere eigenaar. En binnen twee weken had "pas op het is een hengst" een andere naam. En binnen vier weken reed hij gewoon rond in de bak. Zonder brullen, zonder dat gebok en zonder te proberen op de merries te springen. Dat voorval is mij altijd bij gebleven. Ik vind het exemplarisch voor de gestresste wijze waarop sommige mensen (en ik beschuldig in dit topic helemaal niemand daarvan!!!!) met hengsten omgaan. Het patroon gaat overigens in mindere mate ook op voor merries en ruinen.

En nee, niet ieder paard is makkelijk... Maar ze worden in mijn optiek wel een stukje moeilijker gemaakt dan nodig zou zijn.

Mag ik die mening niet kwijt? Omdat ik geen fokker ben? Of geen hengstenstal heb? Of mijn quorum van eerst 25 hengsten in de sport uitbrengen nog niet heb gehaald? Ik zeg het lekker toch Lachen

Met dit soort verhalen kunnen wij als fokkers niks. Het heeft ook niks met fokken te maken. Wij leveren een paard en waar en bij wie het komt en wat diegene ermee doet ligt niet in onze hand.

Om dan te zeggen de fokkers moeten beter fokken is net zon open deur als de ruiters moeten beter rijden.
Er bestaat niet zoiets als DE fokker of DE ruiter.

Ik zie dan ook hlemaal het nut niet om dit soort discussies hier te houden en ook niet wat wij er als fokkers aan kunnen doen.

Ik kan geen paard fokken met een stempel erop NIET ONDESKUNDIG BEHANDELEN ik kan alleen hopen dat dat niet gebeurt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:14

Kaja schreef:
Willen we de dooie schapen van Arie53 terug???
Of fokken we door met het huidige (dressuur) karakter waardoor de paarden echt selectief en exclusief worden, maar niet meer te rijden door de doorsnee ruiter

Ik geloof niet dat een goed paard een speciaal rot karakter heeft. IK denk dat veel ruiters wanneer ze over karakters hebben het over mogelijkeden hebben.
Wanneer een paard door beperkte mogelijkheden, hetzij bouw, hetzij een afwijking, het gevraagde niet KAN opbrengen, ondanks dat het dat toch probeert heeft dat paard een subliem karakter maar zal al snel als slecht te boek staan.

De andere kant is dat geweldige paard dat alles kan en waar dan meestal heel snel heel veel van gevraagd wordt want hij doet het zo gemakkelijk. Die kom je wat later altijd tegen.
Dat zijn allemaal dingen die de fokkers wel weten, maar wat kunnen we ermee als dat paard verkocht is, slomere fokken, hetere?

Nee laat ons maar een paard fokken dat wanneer dat in goede handen komt tot een fijn sportpaard uitgroeid en niet de zaak omdraaien.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:23

sarabande schreef:
Ik kan geen paard fokken met een stempel erop
NIET ONDESKUNDIG BEHANDELEN

ik kan alleen hopen dat dat niet gebeurt.

Doe zoals de Duitsers en vermeld bij je paard:
"zum risiken und nebenwerkungen lesen sie die packungsbeilage und fragen sie ihrer züchter oder tierarzt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:34

Met dit soort verhalen zou je wel iets moeten kunnen Sarabande. Niet persé jij. Maar fokkers in het algemeen. Die fokken toch vooral om betere paarden te maken... Maar het plaatje waaraan die betere paarden moeten voldoen, qua uiterlijk en karakter dus kon wel eens niet passen bij het gemiddelde ruitertalent van de gemiddelde ruiter. Of de betreffende ruiter kan wel rijden, maar niet met paarden omgaan (zie je ook nog wel eens langskomen als combi). Ik heb niet voor niets het voorbeeld van de Friese hengst aangehaald. Die staan toch bekend als gemakkelijk.

Nou zullen jullie fokkers dan zeggen.. wij fokken voor ruiters goede paarden, maar wij kunnen er niets aan doet dat.... En vervolgens wordt doorgefokt met een paard met een moeilijk karakter, of een paard dat als heet bekend staat.

Ik heb zelf twee hele goede dure dressuur-instructrices versleten vanwege mijn toch vrij moeilijke (eigenzinnige) maar zeer lief in de omgang zijnde paard (van opa Amor). Het advies er maar een veulen in te stoppen omdat ze niet zou gaan lopen kwam van deze dure goed presterende dames. Er was een westernruiter voor nodig met een andere benadering om mijn mormel aan het lopen te krijgen. Ik heb gruwelijk veel van o.a. dit paard geleerd en (speciaal voor Kaja) ook op een wedstrijd wel dwars door de Z-dressuurbak mee mogen liften omdat madame niet meer wilde en gewoon ging. Ik heb tijdens western wedstrijden op een woedend stampvoetend paard gezeten dat zeker weten over de bakrand zou gaan als ik de aandacht ook maar even zou laten verslappen... Dit soort overigens in de omgang zeer lieve paarden zijn gemiddeld niet geschikt voor gewone gemiddelde ruiters (waar ik mij overigens ook onder schaar). En dan laat ik de eisen die pakweg Tyrza stelt aan haar paarden even achterwege.

Maar jullie fokkers fokken wel vooral met de Tyrza's van deze wereld in het achterhoofd. En met de karakters waar zij wel mee om kan gaan. Nu moet je je even afvragen waarom dat de Tyrza's van deze wereld dan wel lukt. Alleen omdat ze goed rijden kunnen? Denk ik niet. Ik ken legio mensen die goed kunnen rijden, maar op paarden zitten die ze niet aankunnen. Die eigenlijk een beetje bang van hun eigen paard zijn. Ik ken helaas maar weinig basissportruiters met een aangeboren gevoel voor omgaan met paarden. Dat levert dan onhandelbare mormels op. Van die mormels waarvan ze onder ander bij mij komen of ik er wat aan kan doen. Niet omdat ik zo'n goede ruiter ben. Maar omdat ik toevallig redelijk goed met paarden kan omgaan. Meestal ook geen rotpaarden, maar gewoon door en door verwend of gek gemaakt of volkomen inconseqent behandeld.

Ik vind dat fokkers zich dit wel degelijk moeten aantrekken. Teveel paarden eindigen verknipt bij de slacht. Teveel eigenaren geven bakken met geld uit om hun paard te heropvoeden.

Wordt het geen tijd om voor te gaan fokken voor verschillende doelgroepen? De paardenfokkerij is volgens mij de enige productgroep dat fokt o.b.v. wat de fokker denkt dat goed is. Daarbij wordt de vraag vanuit de markt zelden echt meegenomen. Die wordt namelijk gedefinieerd als 'fokken van een toppaard waar de Tyrza's van deze wereld mee uit de voeten kan'. Maar net zoals de auto-industrie zich richt op de hele range van klantgroepen (van custom made sportscart tot de Fiat Panda) zou de fokbranche daar best eens over na kunnen denken.

Los daarvan zouden ruiters best wel eens wat meer kunnen nadenken over het paard dat ze kopen, en of dat wel past bij het eigen kunnen.

edit: typo

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:44

Juist Anya...

Maar daar ligt nu juist een hekel punt!!
Alle fokkers willen fokken voor Tyrza, Anky, Coby en Edward!!!

Alle fokkers willen fokken voor de top en tja jammer dat het geen topper is of wordt.... het wordt verkocht en de handen worden er van af getrokken, logisch... je kunt je alles wel aantrekken....

Maar toch vind ik dit een discussie punt voor een stamboek als het KWPN.. De fokker voldoet simpelweg aan de vraag...
En juist op die vraag moeten we de ruiters en amazones misschien wel in bescherming nemen.....

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:47

Misschien moet je dat dan niet bij een sporetpaarden stamboek zoeken. In de sport gaat het toch om presteren. Als je makkelijkere paarden wil in de omgang moet je eens bij andere stamboeken kijken bijv. de groninger, tinker, fjord etc. Maar dat vinden de meeste mensen ook niet leuk want ze willen presteren en daarvoor willen ze een bloedmooie KWPN'er die ook nog eens goed over de benen gaat.

Dit soort praktijken vinden niet alleen bij eurocommerce plaats, zijn genoeg stallen waarbij de behandeling van paarden niet zo netjes is als de meeste mensen zouden willen, maar veiligheid gaat toch boven alles.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:52

Anya je hebt niet gelezen wat ik nu en al vele malen gezegd heb. Er worden paarden gefokt voor alle doelgroepen, die ene topper fokken de meeste fokkers maar zelden.
Wanneer wij de doelstellingen zoals meerdere malen door mij neergezet, aanhouden waarbij vooral gezondheid een cruciaal onderdeel is, kan iedereen met 90% van de paarden die jaarlijks op de markt komen omgaan.

De fokkers zijn meer dan ooit betrokken bij de sport, de ruiters lang niet allemaal bij de fokkerij.

Wat wil een ruiter voor een paard uitgeven en waarom worden die paarden niet volledig gekeurd, daar ligt al de eerste hobbel.

Nummer een is ga eens reeel denken wat een goed, ik zeg met nadruk goed, paard een fokker gekost heeft. Dan heb ik het niet over alle tegenslagen die die fokker naast dat goede paard heeft meegemaakt, die worden niet ingecalculeerd.

Ruiters willen voor een dubbeltje op de eertste rang zitten, vinden een volledige keuring dan ook nog te duur en gaan dan achteraf jammeren dat het paard zo verkeerd is.

Koop een ouder paard als je niet met een jong paard om kan gaan, etc etc.

En ga eens kijken op de keuringen en bij de fokkers thuis. Er staan zulke goede paarden bij de fokkers, zoveel beter dan je in de doorsnee wedstrijdring ziet rondlopen. En die fokkers krijgen er geen geld voor, het is hobby dus ze mogen er best op verliezen.
Dat pikken we allemaal en ook dat de handel er veel beter van wordt dan de fokker want het is ook onze passie en hobby.
Maar ga dan niet die fouten die daarna met de paarden gemaakt worden bij de fokkers neerleggen.

O en Kaja bij alles wat iemand doet is het doel het beste, anders moet je het niet doen. Maar er worden helaas meer toppers door ondeskundige ruiters verpest dan dat er slechte paarden binnen de sportfokkerij gefokt worden.