1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:35

Tyrza schreef:
Wow, wat een kap!

Wat me opvalt is het stevige beenwerk en de ronde billen. Staat ook vrij in het vierkantsmodel.

Ik vind het geen lelijk dier...

En wat zien we wanneer we de foto's van de voorouders van Polydor gaan bekijken op de allbreed pedigree query? Juist ja, (zoals zo vaak) volbloeden, volbloeden en nog eens volbloeden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:36

Tyrza schreef:
Dat verhaal heb ik nooit gevolgd. Ik val gauw in slaap bij langdradige verhalen Tong uitsteken

Misschien moet Anna maar eens langskomen op Deurne? Haha!

Vandaar wellicht je verkeerde perceptie. Overigens kun je het boek van Anna vinden in de bibliotheek van Deurne.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:38

Himyar schreef:
En wat zien we wanneer we de foto's van de voorouders van Polydor gaan bekijken op de allbreed pedigree query? Juist ja, (zoals zo vaak) volbloeden, volbloeden en nog eens volbloeden.

Interessant... Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:40

arie53 schreef:
Vandaar wellicht je verkeerde perceptie. Overigens kun je het boek van Anna vinden in de bibliotheek van Deurne.

Boeken zijn niet aan mij besteed. Veel interessanter vind ik als de persoon voor de klas staat en je gerichte vragen kunt stellen

Even een remindertje van 2 pagina's terug: het feit dat ik in gedachten op een boer'nknol kom, komt vanwege deze quote van Arie:
Citaat:
Presteerden werkpaarden dan niet. 8-10 uut per dag werken op een zware en harde bodem. Tot aan de knieen soms in het zware bouwland en dan weer op de harde bodem. Dat kunnen volhouden tot vaak ver over de twintig jaar. Terwijl het gros van onze sportpaarden die leeftijd al helemaal niet meer haalt en vol OCD zit.

De paarden waarvan hier zojuist foto's van zijn geplaatst, lijken me niet bepaald peerden die door de klei ploeg'n...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:49

Himyar schreef:

Dat valt wel mee en zeker niet aan de moederskant. Bovendien waren die Volbloeds, en daar gaat het om, heel andere types dan de huidge Volbloeds. Bekijk Selim xx en Sultan xx maar eens. Zulke Volbloeds kun je zo op een warmbloedfokkerij gebruiken. Op die types heeft men met een scheut Arabisch bloed van o.a. Amurath (zelfde type) in de warmbloedfokkerij in Duitsland doorgeslecteerd.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:52

Tyrza schreef:
De paarden waarvan hier zojuist foto's van zijn geplaatst, lijken me niet bepaald peerden die door de klei ploeg'n...

Wederom perceptie Tyrza. Op Marbach moesten de Arabische Volbloeds voor de ploeg lopen. Hengsten 2 aan 2!!!!!! Probeer dat eens met een moderne KWPNer. Die moet je er met een moderne tractor uittrekken anders komt ie het land niet meer uit.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:56

Je weet best wat voor paarden ik voor ogen heb, Arie Knipoog

Overigens: de moderne KWPN'er KRIJG je niet eens voor de ploeg. Zijn ze bang van Haha!

Aanvulling: Arabieren zijn ook weer anders gebouwd: op overleven en uithoudingsvermogen.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 05-12-04 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:56

arie53 schreef:
Probeer dat eens met een moderne KWPNer. Die moet je er met een moderne tractor uittrekken anders komt ie het land niet meer uit.

Ik denk dat je een beetje Jazz x Ferro x Amor ofzo geeneens het land IN-krijgt... Haha! Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:03

Tyrza schreef:
Je weet best wat voor paarden ik voor ogen heb, Arie Knipoog

Overigens: de moderne KWPN'er KRIJG je niet eens voor de ploeg. Zijn ze bang van Haha!

Aanvulling: Arabieren zijn ook weer anders gebouwd: op overleven en uithoudingsvermogen.

Ze moesten wel kunnen trekken (strijdwagens) en bij uitstek kunnen dressuren (oorlogspaard) als het nodig was ook kunnen springen (geen mooie textieldressuurbodems) en dat alles onder extreme omstandigheden. Terrein, klimaat en karig voedsel.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:05

Hedendaagse dressuur kan je niet met die van vroeger (oorlogspaard) vergelijken. Dergelijke paarden kan je volgens mij nog het beste met polopaarden vergelijken.

Wat voor soort paarden wordt daar eigenlijk voor gebruikt??

En springen kunnen dressuurpaarden ook best. Zie onderschrift Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 05-12-04 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:05

arie53 schreef:
Ze moesten wel kunnen trekken (strijdwagens) en bij uitstek kunnen dressuren (oorlogspaard) als het nodig was ook kunnen springen (geen mooie textieldressuurbodems) en dat alles onder extreme omstandigheden. Terrein, klimaat en karig voedsel.

Kan dat met OCD ?

Ja ... tot 1970.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:12

Even een gemiddeld polo paard:
Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:12

Tyrza schreef:
Hedendaagse dressuur kan je niet met die van vroeger (oorlogspaard) vergelijken. Dergelijke paarden kan je volgens mij nog het beste met polopaarden vergelijken.

Wat voor soort paarden wordt daar eigenlijk voor gebruikt??

En springen kunnen dressuurpaarden ook best. Zie onderschrift Tong uitsteken

Dan moet je je toch eens verdiepen in het oorlogspaard en de dressuur. Heeft niets met Polo maar dan ook niets met Polo te maken. De dressuur komt van het aloude oorlogspaard.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:15

Ik stel me gewoon de functie van een dergelijk oorlogspaard voor: mag niet bang zijn, moet snel en wendbaar zijn, goed aan de hulpen, etc.

Komt het polopaard (qua karakter dan) nog het dichtst bij.

Ach, ik bedenk me net dat jij waarschijnlijk aan die barokkepaarden zit te denken, die bv de caprille kunnen. Klopt dat? Dan hebben we nml een verkeerd beeld van elkaars voorbeeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:18

Polopaarden worden over het algemeen Argentijnse paarden voor gebruikt. Ik heb een tijdje gewerkt bij Bob Rademakers en die had naast zijn springpaarden ook een 8 tal poloponys... Razendsnelle dieren met een incasseringsvermogen van een boksbal... Allemaal uit Argentinie.

Arie, Het KWPN stamboek is een heel best sportstamboek geworden.

................

Voor de betere ruiter. Jan Klaassen kan er weinig tot niks meer mee, zelfs de Pliesie zoekt zijn heil elders. De gewone ruiter kan niks met een nu goedgekeurd peerd.... gewoonweg omdat de paarden meer talent hebben in hun linker hoef dan de ruiter in het hele lijf...... en dat gaat niet goed.
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 05-12-04 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:19

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:20

Tyrza schreef:
Wow, wat een kap!

Wat me opvalt is het stevige beenwerk en de ronde billen. Staat ook vrij in het vierkantsmodel.

Ik vind het geen lelijk dier...

Hij viel mij van de week nog op in Reiter und Pferde in Westfalen bij concoursverslagen:

OLDENBURG
Der Holl. olympiareiter gewann auf Marome Den Grossen Preis vor Renzel auf Peu a peu v. POLYDOR. Der Holl. olympiasieger Dubbeldam und Pokymon DDH v. POLYDOR waren vierte. D. McPerson wurde mit Poet v. POLYDOR funfter. Plaziert waren auch noch Pdersen auf Polly v. POLYDOR, Schepers mit Power w v. Pilot, A. Knippling mit Paparazzi v. POLYDOR.
Zu den siegern von Oldenburg gehorten auch noch Steven mit Little Liberty v. Lord Liberty. Zweite bis funfte platze gab es fur B. nagel auf All Along v. Alexis Z und auf Pilgrim v. POLYDOR sowie fir Heyer auf Paramo v. POLYDOR.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:40

Arie, ik wil het graag begrijpen.

Wat is dan de link tussen toen en nu in de dressuur? Kan je een concreet voorbeeld geven?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:50

Ik vrees dat Arie de hoop heeft opgegeven bij mij Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:51

Tyrza schreef:
Ik vrees dat Arie de hoop heeft opgegeven bij mij Haha!

Hij is met zijn schimmel over de keien en daken aan het crossen. Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:04

Excuseme schreef:
Hij viel mij van de week nog op in Reiter und Pferde in Westfalen bij concoursverslagen:

OLDENBURG
Der Holl. olympiareiter gewann auf Marome Den Grossen Preis vor Renzel auf Peu a peu v. POLYDOR. Der Holl. olympiasieger Dubbeldam und Pokymon DDH v. POLYDOR waren vierte. D. McPerson wurde mit Poet v. POLYDOR funfter. Plaziert waren auch noch Pdersen auf Polly v. POLYDOR, Schepers mit Power w v. Pilot, A. Knippling mit Paparazzi v. POLYDOR.
Zu den siegern von Oldenburg gehorten auch noch Steven mit Little Liberty v. Lord Liberty. Zweite bis funfte platze gab es fur B. nagel auf All Along v. Alexis Z und auf Pilgrim v. POLYDOR sowie fir Heyer auf Paramo v. POLYDOR.

Heb ze allemaal zien springen en waren een voor een topklasse .Heb toen ook de opmerking gemaakt dta er zoveel polydors nog rondsprongen nu pavo en pozitano er niet meer zijn

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:06

ceasario schreef:
Hij is met zijn schimmel over de keien en daken aan het crossen. Knipoog

Bokkers hebben daar tegenwoordig een ander paard voor.

Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:13

Hallo: allerlaatste waarschuwing: hier gaat een groot hangslot op als het nu niet meer over OCD gaat.

Tenzij iemand wil gaan roepen dat America OCD heeft, maar dan gaan we wel te hard de fantasierichting in. Dat paard gaat al een paar honderd jaar mee..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:32

arie53 schreef:
Het is eigenlijk schandalig, dat je een w.p.n. paard eerst moet keuren, en op de foto moet zetten, voor je er mee kan fokken.
Het hoort zo te zijn,dat een gebrek een uitzondering is en geen regel !!!!!!!!!!!!!!!!!!

OK dan!

Maar dat geldt voor de andere stamboeken net zo.......
Alleen zijn die ziende blind en horende doof........... Het KPWN ziet tenminste.....

Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:41

*LOL* Is het KWPN dan de eerste die zo'n onderzoek doet CGJ?