Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:44

Aimee schreef:
Ik vind het van heel veel lef getuigen als je zonder grondige kennis van je merriemateriaal een dure modehengst op je merrie durft te zetten, in de hoop er een goed sportpaard uit te fokken.

Ja dat is zeker zo en in mij ogen maak je de gok dan te groot en vandaar dat ik voor het goed bekijken van je merrie lijn ben in combinatie met de hengst die je wil nemen en niet alleen op een mode hengst afgaan.

Je moet ook denken aan de volgende generatie, want niet altijd kun je uit een sportpaard weer een volgende generatie sportpaarden fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:44

Arthurvos schreef:
De computer is een handig hulpmiddel om het een en ander overzichtelijk neer te zetten maar het gaat uiteindelijk toch om de paarden waar we mee fokken en dat moet de doorslag geven!! Of niet Sarabanda ??

Het gaat altijd om de combinatie, die is gelukkig voor iedereen anders. De een is daar gedurfder in dan de ander.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:50

juist en dat maakt het zo leuk

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:52

Aimee schreef:
Tja, dus Lingh is geen exclusief paard omdat ie van Flemmingh is, Jarwo niet omdat ie van Ferro is?

Ling is zeker wel een exclusief paard in mijn ogen door de opbouw van de moederlijn in combinatie met flemmingh

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:53

Arthurvos schreef:
juist en dat maakt het zo leuk

Voor mij zijn uitspraken die ik ooit hoorde nog steeds actueel.
Zorg dat je altijd fokt wat jezelf mooi vind want jij bent degene die het veulen krijgt.
En ga nooit mee met een mode, want als jouw veulen 3 jaar is zijn we 4 jaar verder en heerst er een andere mode.

Mode is iets anders dan vooruitgang Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:53

sarabande schreef:
Ha ha Aimee je draait de boel wel heel aardig om Haha!

Dat is ook de bedoeling; om daarmee aan te tonen dat durven niet per definitie goed is en commercieel niet persé slecht, andersom ook niet. Het is namelijk maar net hoe je het bekijkt en benaderd en hoe mensen met fokken bezig zijn.
Een ander kwalificeren om zijn mening en het uitoefenen daarvan vind ik een kwalijke zaak. Als we dan toch naar geloof (en actualiteit) refereren; het is net zoiets als iedere moslim per definitie voor terrorist uitmaken omdat ie toevallig zijn geloof uitoefent.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:55

Kendra schreef:
Het moet natuurlijk ook geen abacadabra worden, als we wisten hoe het precies zat met die genen fokten we alleen maar toppers.
Ik denk dat de meeste mensen op basis van fingerspitzengefuhl, jin jang.......
Knipoog nee hoor, ik denk dat de meeste mensen kiezen op basis van:
- wat ze zien (hengstenshows, sport, enz)
- met wie ze praten (hengstenhouders, collega-fokkers, mensen van het stamboek, BOKT!)
- indexen en andere 'harde informatie'
- kennis van hun eigen merrie(stam) en bloedlijnen
- hun dromen; niet iedereen droomt van een super sportpaard, een heleboel mensen zijn daar toch niet in geinteresseerd, die willen gewoon een keer een leuk veulen fokken dat goed te verkopen is of waarvan ze denken dat ze er later op kunnen rijden.......

Het ligt er denk ik maar aan wat je laat prefereren hoe je keus uitpakt.
En inderdaad, wie zijn wij dan om te oordelen over de keus van die mensen?

Wij hoeven ook niet daarop te oordelen en gelukkig kun je gewoon je eigen keuzes maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:57

Aimee schreef:
Dat is ook de bedoeling; om daarmee aan te tonen dat durven niet per definitie goed is en commercieel niet persé slecht, andersom ook niet. Het is namelijk maar net hoe je het bekijkt en benaderd en hoe mensen met fokken bezig zijn.
Een ander kwalificeren om zijn mening en het uitoefenen daarvan vind ik een kwalijke zaak. Als we dan toch naar geloof (en actualiteit) refereren; het is net zoiets als iedere moslim per definitie voor terrorist uitmaken omdat ie toevallig zijn geloof uitoefent.

OK dan! OK dan! Precies wat ik bedoelde Aimee!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:05

Aimee schreef:

Niemand kwalificeert iemand, we hebben het over fokken en de uitwerking van verschillende methodes op de fokkerij.

Iets doen en alleen geloven of hopen dat het goed komt, brengt je, wat je ook doet nooit verder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:13

sarabande schreef:
Iets doen en alleen geloven of hopen dat het goed komt, brengt je, wat je ook doet nooit verder.

Daar kom je alleen achter door het te doen. Toen jij begon met fokken, wist je toen dat de som: mooie merrie + mooie hengst = goed sportpaard, niet klopte?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:01

Aimee schreef:
Daar kom je alleen achter door het te doen. Toen jij begon met fokken, wist je toen dat de som: mooie merrie + mooie hengst = goed sportpaard, niet klopte?

Toen ik begon was het een andere tijd en al heel wat als je een mooi goed bewegend paard fokte.
Ik heb de enorme kans gehad toevallig tegen een super merrie aan te lopen die betaalbaar was door een grote wond die ze op dat moment had.

Ik ben wel heel veel gaan studeren, en het eerste veulen leerde ik veel van, dat was een misser Haha! .

Waarom zou mooie merrie x mooie hengst = goed sportpaard niet kloppen dat klopt even vaak wel als niet. Maar vaker wel als er iets meer naar de combinatie gekeken wordt.

Het is gewoon voor iedere fokkerij goed als er meer bloedspreiding is. Dus goede merries uit bewezen stammen kruisen met hoogwaardige maar minder gebruikte hengsten is gewoon belangrijk voor de hele fokkerij, niet altijd voor de fokker zelf.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:22

sarabande schreef:
Ik ben wel heel veel gaan studeren, en het eerste veulen leerde ik veel van, dat was een misser Haha! .

Waarom zou mooie merrie x mooie hengst = goed sportpaard niet kloppen dat klopt even vaak wel als niet. Maar vaker wel als er iets meer naar de combinatie gekeken wordt.

Het is gewoon voor iedere fokkerij goed als er meer bloedspreiding is. Dus goede merries uit bewezen stammen kruisen met hoogwaardige maar minder gebruikte hengsten is gewoon belangrijk voor de hele fokkerij, niet altijd voor de fokker zelf.

Ik kan me zo voorstellen dat je juist door die misser veel geleerd hebt, fouten maken is over het algemeen het beste leerproces.

De stelling mooie merrie x mooie hengst = geen goed sportpaard zou ik meer moeten specificeren als .... = niet persé een goed sportpaard. Uitzonderingen bevestigen juist de regel.

Wie zegt dat bloedspreiding voor iedere fokkerij goed is? waar staat dat, wie heeft dat bepaald?
Zijn de verschillende duitse stamboeken minder hoogwaardig wanneer op de keuringen met name D-lijnen, C-lijnen of W-lijnen enz. verschijnen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:29

Aimee schreef:
Zijn de verschillende duitse stamboeken minder hoogwaardig wanneer op de keuringen met name D-lijnen, C-lijnen of W-lijnen enz. verschijnen?

Kijk eens naar fokkerijen die in de problemen gekomen zijn door te eenzijdige selektie. De Friezen en b.v. de Tuigers die hun heil moesten zoeken in Hacknyes en American Saddlebred omdat Oregon zo overheersend was dat er bijna geen fokdier meer zonder was.
Dat staat iedere fokkerij te wachten die teveel hetzelfde bloed gebruikt omdat dit op dat moment zo goed en actueel is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:45

sarabande schreef:
Kijk eens naar fokkerijen die in de problemen gekomen zijn door te eenzijdige selektie. De Friezen en b.v. de Tuigers die hun heil moesten zoeken in Hacknyes en American Saddlebred omdat Oregon zo overheersend was dat er bijna geen fokdier meer zonder was.
Dat staat iedere fokkerij te wachten die teveel hetzelfde bloed gebruikt omdat dit op dat moment zo goed en actueel is.

Dus? Wil je daarmee zeggen dat je die duitse stamboeken inderdaad als minder hoogwaardig ziet omdat dezelfde lijnen wel héél veel gebruikt worden?
En wil je daarmee zeggen dat het kwpn niet die kant op moet gaan (of eigenlijk al die kant op gaat, door al die "vermeerderaars") doordat er wel heel veel met Krack-, Jazz- en Gribaldi-bloed gedekt wordt?

Met dat laatste ben ik het dan wel enigszins eens omdat ik denk dat die hengstlijnen niet garant staan voor het produceren van goede sportpaarden.
Maar bij die duitse stamboeken overheerst niet voor niets het Donnerhall-, Rubinstein-, (helaas Knipoog ) Weltmeyer- of bijv. Cor de la Bruyere-bloed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:57

Aimee je gebruikt verkeerde termen om iets verduidelijkt te krijgen. Ik heb het niet over minder hoogwaardig ik heb het over fokkerij historie.

Waarom zou een overheersende lijn bij het ene stamboek alleen maar glorie brengen en bij het andere treurnis.
Het is voor iedere fokkerij hetzelfde teveel van het goede gaat voor problemen zorgen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:03

sarabande schreef:
Aimee je gebruikt verkeerde termen om iets verduidelijkt te krijgen. Ik heb het niet over minder hoogwaardig ik heb het over fokkerij historie.

Je hebt het erover of wat een fokkerij ten goed komt, dus over en kwalificatie als meer of minder goed. In andere woorden is dat meer of minder hoogwaardig, dat is een andere terminologie voor hetzelfde. Geen verkeerde termen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:08

er is altijd een commerciele hengst die op mijn merrie past er zijn er namelijk zoveel...
en van een commercielehengs weet ik wat hij vererft..!!
Ik fok maar een veulen per jaar, altijd met een commercielehengst die goed op mijn merrie past en haar verbeterd..
deze discussie zal altijd een punt blijven en de meningen zullen altijd verdeeld zijn!!

maar het belangrijkste vind ik: commercieel of exclussiefs het intereseert me geen reed zolang t maar op de merrie past!!!!!!!!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:10

daantjuhhh schreef:
maar het belangrijkste vind ik: commercieel of exclussiefs het intereseert me geen reed zolang t maar op de merrie past!!!!!!!!!

Kennelijk toch wel, anders zou je niet altijd met een commerciële hengst fokken....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 02:09

Aimee schreef:
Kennelijk toch wel, anders zou je niet altijd met een commerciële hengst fokken....

hahaha,,neej sorry was niet echt duidelijk..
ik bedoelde dat t me geen reed kan schelen of een ander commercieel of exclusief fokt,, zolang hij/zij maar nadenkt of t op de merrie past...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:06

Aimee schreef:
Dus? Wil je daarmee zeggen dat je die duitse stamboeken inderdaad als minder hoogwaardig ziet omdat dezelfde lijnen wel héél veel gebruikt worden?
En wil je daarmee zeggen dat het kwpn niet die kant op moet gaan (of eigenlijk al die kant op gaat, door al die "vermeerderaars") doordat er wel heel veel met Krack-, Jazz- en Gribaldi-bloed gedekt wordt?

Met dat laatste ben ik het dan wel enigszins eens omdat ik denk dat die hengstlijnen niet garant staan voor het produceren van goede sportpaarden.
Maar bij die duitse stamboeken overheerst niet voor niets het Donnerhall-, Rubinstein-, (helaas Knipoog ) Weltmeyer- of bijv. Cor de la Bruyere-bloed.

DAt had je met Amor in de tijd ook. Er is in Nederland haast geen hengst goedgekeurd waar er geen Amor bloed in zit.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:17

Zannekin schreef:
Vermeerderaars zijn voor mij mensen die alle merries met dezelfde hengst dekken, met alle respect.
Een bewezen hengst gebruiken is niks mis mee.
Soms meen ik uit bokt op te maken dat mensen die met onbekende hengsten dekken pas de echte fokkers zijn. Dat zijn in mijn ogen gokkers waarvan een deel dan nog enkel naar het genetisch materiaal kijkt en niet hoe een hengst werkelijk vererft. Twee broers kunnen ook zo verschillend zijn, zo gaat dat met genetica ook.
Geef mij maar een hengst waar al voldoende nafok van bekend is bij verschillende soorten merries, waar al duidelijk matching naar voren kwam. Als je dan ook je merrie kent en haar vererving zit je al een heel eind. Gokken is ook leuk maar niet te dikwijls.

Citaat:

Ik vind mij perfect in die stellingen. Ze slagen de nagel op de kop.

Citaat:
Een stam heeft voor mij iets van een exclusiviteit.
Wanneer je nu regelmatig dekt met hengsten van 13 in een dozijn (bloedsopbouw) of hengsten die de wet van de grote getallen benaderen ,is het voor mij geen exclusiviteit meer .

Dat is het nu net Ceasario. Knap dat jij je visie hebt, en dat je die ook kan verwoorden. Maar vele mensen hebben nu éénmaal een andere visie. En daar moet je ook respect voor hebben.

Waarom zou ik (puur als voorbeeld) geen modehengst gebruiken op mijn merrie als ik erin geloof (rekening houdende met stamgegevens enz.) dat het een goede match is??? Net als jij en vele anderen er in geloven dat je meer naar een exclusieve match moet gaan.

Modehengsten zullen normaal meer en meer moeten gebruikt worden, tenminste als je de filosofie van denk ik alle warmbloedstamboeken gaat bekijken. Wat wil een stamboek? Goede paarden voortbrengen? Hoe gaan ze daar oa. invloed op willen uitoefenen? Door enkel de beste vaderdieren goed te keuren. En dan liefst vaderdieren, die bij elke match een topper leveren. Dit is natuurlijk onrealistisch! Het is een Utopie, maar het is wel het streefdoel van bijna alle stamboeken. Het lijkt mij nogal gek dat een stamboek een hengsten wil gaan goedkeuren waar ze van weten dat ze nauwelijks iets goeds gaan voortbrengen, maar dan wel exclusiviteit brengen.

Ik wil maar zeggen: Als eender wie hier morgen een bericht plaatst op bokt, en zegt, ik ga dekken met die of die hengst. Laat ik even zeggen een hengst die reeds 5-6 jaar ter dekking staat, bijna nog niets goed heeft gegeven. Een hengst in de vergetelheid dus. En iedereen hier denkt dat hij/zij een goede match heeft. Dan zal deze persoon hier ontvangen worden als een groot fokker. Want die mens kent er iets van. Hij loopt niet met de mode mee, en kiest de ideale partner. Een hengst die geen modehengst is. Komt er daarentegen iemand die zegt. "Nou ik ga mij Krack (of eender welke commerciële merrie) merrie laten dekken door weet ik veel welke modehengst" Dan weet je gewoon dat deze persoon niet serieus zal worden genomen. Want hij is een vermeerderaar. FOEI, zo mee lopen met gans de wereld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:33

Ik krijg soms het idee dat het gooien met termen als vermeerderaar, broodfokker enz. eerder een soort van afgunst is.
Loop je niet in de pas mee maar gebruik je een jonge hengst dan met je een gokker (Waarbij ik me afvraag hoe je dan op termijn aan bewezen hengsten komt als er geen jonge hemgsten gebruikt worden door die "gokkers" )
Gebruik je "vreemd" bloed ben je een lefgozer
gebruik je "bewezen" bloed dan ben je een meeloper.
Gebruik je " mode" bloed ben je een vermeerderaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 09:45

Alane schreef:
Ik krijg soms het idee dat het gooien met termen als vermeerderaar, broodfokker enz. eerder een soort van afgunst is.

Heeft weinig met afgunst en andere hierboven als negatief bestempelde bedoelingen te maken, maar meer met al erg oud woordgebruik. Juist omdat fokkerij moeilijk in hokjes te plaatsen is worden bepaalde termen gebruikt.
Dit topic gaat over durven in de fokkerij op het moment dat de markt slecht is, dus worden dit soort omschrijvingen door posters gebruikt om onderscheid duidelijk te maken.
Jammer dat er dan weer mensen komen die over woorden vallen en deze negatief maken, inplaats zich bij de inhoud te houden.

Aan Jan VT, een groot fokker is iemand die succesvol fokt, niet iemand die daar veel over vertelt.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 01-12-04 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:47

Al die termen voor fokkers en consequeties die daaraan gekopeld worden lijken mij niet echt to diti topic te behoren.

Alle fokkers dekken met een visie en zoeken de beste match en dat is wat voorop staat. dus laten we niet iedereen in een hokje duwen maar openlijk praten over de visie van mensen zodat we van elkaar kunnen leren.

En nog een ander punt, maar daar is diti topic misschien niet voor, het aanwijzbeleid van het Kwpn werkt het fokken met een kleine groep bloedverwanten hengsten in mijn ogen in de hand.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:53

Citaat:
Waarom zou ik (puur als voorbeeld) geen modehengst gebruiken op mijn merrie als ik erin geloof (rekening houdende met stamgegevens enz.) dat het een goede match is??? Net als jij en vele anderen er in geloven dat je meer naar een exclusieve match moet gaan.

Kijk Jan hier kan ik mij uitstekend in vinden zo zou ik het ook doen.

Maar ken uit mijn eigen omgeving iemand die enkel naar het plaatje van de hengst kijkt en daar de keuze van af laat hangen en niet naar het uitstekende moederlijntje kijkt en dat vind ik dan jammer.