Artikel Keuringsgekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:18

Pipo schreef:
Anna,

Wat ik echt niet begrijp. Je hebt je eigen stamboek, waarom je zo druk maken om een ander stamboek? Waarom maak je je druk dat ze het in jou ogen " fout" ( kies liever voor het woord anders) doen.

Wat maakt jou dat nou uit!

Op het moment dat ik het niet meer naar mijn zin heb als lid van het kwpn dan ga ik wel naar een ander stamboek.

Ik heb helemaal geen eigen stamboek. Ik ben lid van verschillende stamboeken. Het gaat mij om de paarden. Ik vindt het intriest dat het grootste stamboek ter wereld, vanwege het beleid, ook het grootste aantal onbruikbare en slechte paarden produceert.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:20

Pipo schreef:
Misschien is het ook iets om bij de driejarige te kijken welke hoog scoorden, en dan kijken hoe die het in de Pavo of Ian doen.

Dit jaar liepen er bijv. enkele merrie's bij de pavo mee die hoog scoorden op het keuringsterrein vorig jaar. Die liepen nu ook in de voorselectie vooraan mee. Daar is dus wel wat goed gegaan.

Dat gaat alleen goed met dezelfde keurmeesters.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:22

Anna42 schreef:
Ik heb helemaal geen eigen stamboek. Ik ben lid van verschillende stamboeken. Het gaat mij om de paarden. Ik vindt het intriest dat het grootste stamboek ter wereld, vanwege het beleid, ook het grootste aantal onbruikbare en slechte paarden produceert.

Verward

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:38

Anna42 schreef:
Ik heb helemaal geen eigen stamboek.

Is dat alweer opgedoekt dan Verward Verward

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:39

"eigen" impliceert "bezit" en dat gaat inderdaad wat te ver.
Hoogstens de "geestelijke moeder" .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:39

Het grootste stamboek ter wereld, dat is toch dat van de quarter horses???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:49

Anna42 schreef:

Prima dat je dat vind, maar dat je je er zooooo druk om maakt Verward

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:54

CGJ12 schreef:
Voor de duidelijkheid:

1. Ik ben een tegenstander van het keuren zonder papier

(indien je dat wél wilt kun je de stamboek-eisen voor bloedvoering ook wel laten vallen en de paarden op exterieur gaan inschrijven........... het NRPS kan dan het arabisch bloed% laten vallen, het EASP het shagya bloed %, het Gelders stamboek het gelders bloed % .........)

Sommige mensen moeten altijd even spieken.

De stamboekeisen zijn bij het NRPS sinds de komst van een plunkie als Versteeg allang niet meer van toepassing. Sterker nog het fokdoel werd op advies van deze GROTE kruisingsdeskundige omgezet in "hecht waarde aan" inplaats van "de bevordering van".
De rijpony's moesten plaats maken voor de opstappony's van Versteeg. De daartoe aangewezen weg was volgens hem alles doorelkaar rotzooien van New-Forest, Connemara en Welsh. KWPN fokkerij op ponyniveau.
Bij de rijpaarden werd gekeken naar de meest ordinaire types of naar de eigenaren met afgedankte KWPN hengsten. Zat er dan per ongeluk ook nog weleens een goeie tussen dan werd die prompt weer door het KWPN teruggenomen.

Het percentage Arabisch/Shagyabloed is bij het EASP een voorwaarde om te worden ingeschreven. Vervolgens wordt op de keuringen de kwaliteit getest en of de paarden en pony's voldoen aan het fokdoel.
Een hoger of lager percentage speelt hier ueberhaput geen rol omdat de jury ZONDER boekje keurt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:55

Lovely schreef:
Het grootste stamboek ter wereld, dat is toch dat van de quarter horses???

Leg ze dat in Huis ter Heide maar eens uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:57

elk paard heeft wel een spoortje shagya of arabisch bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:57

Anna42 schreef:
Sommige mensen moeten altijd even spieken.

De stamboekeisen zijn bij het NRPS sinds de komst van een plunkie als Versteeg allang niet meer van toepassing. Sterker nog het fokdoel werd op advies van deze GROTE kruisingsdeskundige omgezet in "hecht waarde aan" inplaats van "de bevordering van".
De rijpony's moesten plaats maken voor de opstappony's van Versteeg. De daartoe aangewezen weg was volgens hem alles doorelkaar rotzooien van New-Forest, Connemara en Welsh. KWPN fokkerij op ponyniveau.
Bij de rijpaarden werd gekeken naar de meest ordinaire types of naar de eigenaren met afgedankte KWPN hengsten. Zat er dan per ongeluk ook nog weleens een goeie tussen dan werd die prompt weer door het KWPN teruggenomen.

.

Al die waardeloze beesten die het NRPS goedkeuren hebben wel inmiddels 2 x gezorgt voor een wereldkampioen in Verden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:58

maar ik snap dat ik mijn paard kan inschrijven bij EASP, wat kost dat??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:00

Anna42 schreef:
Het percentage Arabisch/Shagyabloed is bij het EASP een voorwaarde om te worden ingeschreven. Vervolgens wordt op de keuringen de kwaliteit getest en of de paarden en pony's voldoen aan het fokdoel.
Een hoger of lager percentage speelt hier ueberhaput geen rol omdat de jury ZONDER boekje keurt.

Maar wáárom een randvoorwaarde stellen aan de bloedvoering, en dan ZONDER boekje gaan keuren.

Als ik stiekem een paard laat meedoen die wel in het type staat, zelfs kampioen wordt, maar 1% te weinig shagya bloed voert, dan ben je FOKTECHNISCH gewoon fout bezig.

Randvoorwaarden stellen kan best, maar je zou uitzonderingen moeten maken voor paarden die excelleren in je fokdoel (die virtuele kampioen dus).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:46

Lovely schreef:
Joost, ik dacht inderdaad ook aan de opbouw van lijnen en stamboek en dan in de trant van het kaf van het koren te scheiden waardoor je een wezenlijke kwaliteit in stamboek kunt krijgen, maar alleen als je talent kunt (h)erkennen. Dus eigenlijk het aannemen van dieren die over talent/aanleg beschikken en het weren van dieren die dat niet hebben of in te kleine mate. ZOwel voor merries als voor hengsten. Je zou dan fokken alleen toe mogen staan voor dieren die gekeurd en goedbevonden zijn en dan werk je dus al in een behoorlijk gesloten (en duur) systeem.

Het moeilijke bij het beoordelen van wat goed is en niet, is en blijft een behoorlijk subjectieve aangelegenheid. Wat voor de één een geweldig paard is, is voor de ander een minkukel. B.v. de Trakhener Pythagoras mat 1.58 en werd door Dr. Ehlert ingezet voor de dekdienst. Toendertijd golden dezelfde uitgangspunten voor de fokkerij als nu: o.a. grootramigheid en kaliber. Iedereen verwonderde zich over die keuze, die lag namelijk niet zo voor de hand voor een hengst met ouders die ook niet groter waren dan 1.59m. Echter was overgrootvader Flügel met 1.65 verantwoordelijk voor het type en had dit ook doorgegeven aan Dampfroß (1.59m). De pedigree telde dus zwaar mee.
De invloed van deze hengsten is generaties lang van doorslaggegevende betekenis geweest voor de Trakhener fokkerij.
N.b.: De moeder van Dampfroß, Laura, was ingeschreven in het voorregister, omdat er van moederszijde leemtes in de lijn zaten. In die tijd werden de stamboeken ook al goed bijgehouden en golden regels, waaraan ouderdieren moesten voldoen. Afstamming was er eentje van. Graaf Lehndorff was uitsluitend afgegaan op zijn gevoel en schuwde een miskleun niet.
Je kunt niet altijd alles beredeneren. Talent c.q. aanleg herkennen is ook een kwestie van gevoel en zeker niet van perfectie. Dat geldt zeer zeker ook voor het fokken.
Hierbij past ook de opmerking van Oberlandstallmeister Burchard von Oettingen: De eenzijdige benadrukking van correctheid is de zekerste weg naar middelmatigheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:58

Anna42 schreef:
Duidelijk is dus dat de KWPN jury niet op een lijn zit. Als de jury al niet op een lijn zit, hoe kun je dan ooit van de fokkers verwachten dat ze op een Olympische lijn zitten?
Het Olympische fokdoel van Verkerk en Hamoen verschilt een paar Olympische jaren met die van Boersma en Moors. Bijkomende factor is dat noch het fokdoel van Verkerk en Hamoen noch die van Boersma en Moors Olympische deelnemers in Athene oplevert. Dat zet wel een domper op de algehele feestvreugde.

Science Fiction lijkt me.

Maar afgezien daarvan een stamboek is toch geen eenduidig geheel. De individuele fokker maakt uit welke keuze hij/zij maakt.

Die diversiteit maakt dat er toppers en tobbers geboren worden die allemaal onder de regels van dat stamboek vallen. Dat is ook het enige wat een stamboek kan doen regels opstellen en paarden registreren.
Afdwingen van keuzes kan niet zowel niet door het stamboek aan de fokker als door de fokker aan het stamboek.

Wat dat betreft hebben hengstenhouders vaak een veel grotere invloed.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:06

Nou! Ik denk toch echt dat als de meerderheid van fokkers die aangesloten zijn bij het stamboek wel degelijk keuzes kunnen afdwingen.
De vraag is echter, hoeveel zijn in staat om de handen in 1 te slaan of voor hun mening uit te komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:16

Er is zoals al door Joost aangehaald een fokkerijraad waar iedere fokker zijn idee kwijt kan.
Maar de meeste fokkers willen helemaal niks afdwingen maar gewoon voor zichzelf paarden fokken.
Die onvrede waar men hier steeds op doelt leeft in werkelijkheid nauwelijks en er is altijd een andere keuze mogelijk, zoals Ceasario ook aangeeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:38

Als uit goeien alleen goeien zouden kunnen komen....dus de afstamming van belang is om een (olympisch)sportpaard te kunnen fokken.....hoe zit dat dan bij mensen?
(ik ken ook dames die op een hoog nivo turnen maar harken zijn in verhouding leniger en atletischer dan hun ouders)

is talent dan altijd een aangeboren afwijking of kan dat ook door milieu (karakter vorming bijv. ) tot uiting/naar buiten komen?

Als ik met een fokprodukt naar een keuring ga is dat om te kijken of ik me niet blind staar op mijn eigen fokprodukt en hoop dat de plaatsing te leren wat er "mankeerd" aan mijn fokideeën....
Als ik daarbij de juryleden niet zou kunnen of willen vertrouwen in hun oordeel dan zou ik niet naar een keuring hoeven gaan..immers heeft dat dan absoluut geen meerwaarde...
En als ik op een keuring mijn eigen fokprodukt minder zou vinden dan de pony die een plaats hoger staat.... heeft een keuring ook geen zin..immers zou ik dan geen beeld kunnen hebben van wat er aan de mijne beter zou kunnen....

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:16

Pipo schreef:
Al die waardeloze beesten die het NRPS goedkeuren hebben wel inmiddels 2 x gezorgt voor een wereldkampioen in Verden.

Precies wat ik zeg die verhuizen dan ook prompt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:18

CGJ12 schreef:
Maar wáárom een randvoorwaarde stellen aan de bloedvoering, en dan ZONDER boekje gaan keuren.

Als ik stiekem een paard laat meedoen die wel in het type staat, zelfs kampioen wordt, maar 1% te weinig shagya bloed voert, dan ben je FOKTECHNISCH gewoon fout bezig.

Randvoorwaarden stellen kan best, maar je zou uitzonderingen moeten maken voor paarden die excelleren in je fokdoel (die virtuele kampioen dus).

Ook daar is aan gedacht en in voorzien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:21

jaantsje schreef:
Nou! Ik denk toch echt dat als de meerderheid van fokkers die aangesloten zijn bij het stamboek wel degelijk keuzes kunnen afdwingen.
De vraag is echter, hoeveel zijn in staat om de handen in 1 te slaan of voor hun mening uit te komen.

Men kan op papier keuzes afdwingen maar de praktijk is anders.
Je kunt een groot stamboek vergelijken met een regering.

Op de algemene vergadering van een partij (lees distrikt) is men het eens.
Maar wanneer op het grote stamboekkantoor is (lees tweede kamer) dan wordt er door de geachte afgevaardigde anders gestemd, daar deze zich weer laat leiden door (Het Bestuur) lees regering.
Daar de geachte afgevaardigde autonoom is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:23

eigenlijk vreemd en toch te begrijpen.. Haha!
het KWPN is een open stamboek en laat dus vreemd bloed toe..waardoor je eigenlijk niet tot een uniform fokprodukt/stamboekpaard kan komen en eigenlijk het keuren zonder boekje niet mogelijk zou zijn..echter je kan als stamboek wel eisen stellen, dezelfde eisen als er nu zijn, nl de registers...het niet voldoen aan die (rand)voorwaarde van de keuring nu met papier is dus eigenlijk idem aan de randvoorwaarde van de keuring zonder boekje...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:32

Bucephalus schreef:
Het moeilijke bij het beoordelen van wat goed is en niet, is en blijft een behoorlijk subjectieve aangelegenheid. Wat voor de één een geweldig paard is, is voor de ander een minkukel. B.v. de Trakhener Pythagoras mat 1.58 en werd door Dr. Ehlert ingezet voor de dekdienst. Toendertijd golden dezelfde uitgangspunten voor de fokkerij als nu: o.a. grootramigheid en kaliber. Iedereen verwonderde zich over die keuze, die lag namelijk niet zo voor de hand voor een hengst met ouders die ook niet groter waren dan 1.59m. Echter was overgrootvader Flügel met 1.65 verantwoordelijk voor het type en had dit ook doorgegeven aan Dampfroß (1.59m). De pedigree telde dus zwaar mee.
De invloed van deze hengsten is generaties lang van doorslaggegevende betekenis geweest voor de Trakhener fokkerij.
N.b.: De moeder van Dampfroß, Laura, was ingeschreven in het voorregister, omdat er van moederszijde leemtes in de lijn zaten. In die tijd werden de stamboeken ook al goed bijgehouden en golden regels, waaraan ouderdieren moesten voldoen. Afstamming was er eentje van. Graaf Lehndorff was uitsluitend afgegaan op zijn gevoel en schuwde een miskleun niet.
Je kunt niet altijd alles beredeneren. Talent c.q. aanleg herkennen is ook een kwestie van gevoel en zeker niet van perfectie. Dat geldt zeer zeker ook voor het fokken.
Hierbij past ook de opmerking van Oberlandstallmeister Burchard von Oettingen: De eenzijdige benadrukking van correctheid is de zekerste weg naar middelmatigheid.

Hetzelfde geldt voor Burnus (v.Lapis ShA). De moederlijn van Burnus is niet zuiver Trakehner. Dankzij Dr. Schilke werd Burnus vanwege zijn eigen kwaliteiten en in het bijzonder die van Lapis goedgekeurd. Burnus werd destijds door Dr. Reiner Klimpke in de eventing (!) gereden en behaalde het Duitse championat.
Bovendien vestigde hij de beste prestatielijn in de gehele Duitse Trakehner fokkerij.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:33

Alane schreef:
Als uit goeien alleen goeien zouden kunnen komen....dus de afstamming van belang is om een (olympisch)sportpaard te kunnen fokken.....hoe zit dat dan bij mensen?
(ik ken ook dames die op een hoog nivo turnen maar harken zijn in verhouding leniger en atletischer dan hun ouders)

is talent dan altijd een aangeboren afwijking of kan dat ook door milieu (karakter vorming bijv. ) tot uiting/naar buiten komen?...

Je kunt het ook anders stellen:
Is geen talent een geboren afwijking. ?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:33

Alane schreef:
eigenlijk vreemd en toch te begrijpen.. Haha!
het KWPN is een open stamboek en laat dus vreemd bloed toe..waardoor je eigenlijk niet tot een uniform fokprodukt/stamboekpaard kan komen en eigenlijk het keuren zonder boekje niet mogelijk zou zijn..echter je kan als stamboek wel eisen stellen, dezelfde eisen als er nu zijn, nl de registers...het niet voldoen aan die (rand)voorwaarde van de keuring nu met papier is dus eigenlijk idem aan de randvoorwaarde van de keuring zonder boekje...

De spijker precies op de kop.