Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:08

gijsenkim"]
control, alt, delete Haha! Haha!
[/quote]

[quote="Anya schreef:
Of de schrijvers zijn blijven hangen in het IBM-typmachine-met-bolletjes tijdperk. Dat kan natuurlijk ook Haha! Haha! Cool

Ik denk dat het toch verstandig is dat inspecteurs die aangenomen worden bij een stamboek,minimaal een opleiding HBO-informatica in hun zak hebben.

http://www.kwpn.nl/html/nieuwsbrief/2004_juni.pdf

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:16

WMB mag het Branden liever gister dan vandaag nog ingevoerd worden.
Ik vind het erg jammer dat het niet meer mag.Het is toch het merkje op je paard van de buitenkant kunnen veel mensen ziet wat voor'n ras je paard is.
En ja ik heb in die 2 jaar dat ik met Lodewijk wedstrijden reed 3 keer de vraag gehad "dat brandmerk....is het een groninger?"
Ook heb ik al eens voor een parpierloos paard ahv het brandmerk met de nummers eronder (doen ze bij het grp ook) de afstamming terug kunnen vinden.Door het bardnmerk weet je bij welk stamboek je moet zijn.

Als mijn paard morgen naar de markt gaat en mijn papieren raken 'kwijt' heb je alleen een chipnummer.bij welk stamboek moet je gaan zoeken? Bij een fries lijkt het me duidelijk maar het verschil voor een gelderspaard/groninger/kwpn-er /NRPser oid is voor veel mensen maar slecht te zien. een wat zwaardere KWPN-er doet niet onder voor de modernere grunninger of gelders paard.

WBT dierenleed. toen die van mij gebrand werd zette hij een stap opzij maar reageerde niet aangezien hij nog geen 2 uur later inslaap viel op de bil waar hetbrandmerk zit neem ik aan dat hij er weinig last van had anders was hij wel op de andere kant gaan liggen.Zoals al eerder gezegd werd hij reageerdveel feller op de zweep hoor!

Bij het Chippen kreeg ik meer reactie toen sloeg hij met het hoofd en begon daarna te draaien.Persoonlijk vind ik zo'n naald in mijn paard een stuk meer dierenleed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:23

Ik had ook een muts die al maf deed als de DA op het erf liep... en enten was al helemaal een drama...
Wat betreft de chip...maakt niet uit welk stamboek je dan belt, ze kunnen allemaal zien welk paard het is dus iets zekerder dan een brandmerk met nummer...
De schimmel... de foto van Busty: geboren vos roan. aftekeningen hoofd: brede doorlopende bles beide neusgaten rakend.... hoe wil je die terug vinden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:24

Precies, daarom is zo een paspoort met tekeningen geen reet waard

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:29

bips, wel netjes houden he Haha!
hmmm dus de A voor "alle papieren zijn zoek?" Clown
als dus zo'n tekening of aftekekingen beschrijving niets waard is, is chippen toch handig vooral als je paard stamboekpapieren heeft....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:30

Of helemaal vloeken in de kerk natuurlijk: een digitale foto branden in het paspoort: pijnloos en met een bepaald procedé ook niet te wijzigen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:31

Kijk das nou een oplossing...... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:31

Ik kan "alle papieren zijn zoek" er wel bij zetten Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:42

gijsenkim schreef:
Ik kan "alle papieren zijn zoek" er wel bij zetten Haha! Haha!

en is reeds in de race Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:57

zou je die foto dan elke X jaar moeten vervangen....
immers de schimmels....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:14

Als jij nu zelf zag dat je pony schimmel werd had je ook effe de aftekeningen kunnen laten aanpassen op het paspoort.

En als 10 jaar geleden chips in paarden migreren doen ze dat nu ook nog hoor. Tenzij ze correct zijn gestoken.
Ik heb een chip van een hond die aan de linkerkant van de hals moet zitten eens teruggevonden aan de rechterboeg. Dan bleek ook nog het chipnummer niet te kloppen: telefoontje naar de vereniging en het paspoort werd aangepast Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:04

En de irisscan dan?

Om even terug te komen op het brandmerken. Ik heb er opzich niets op tegen, maar als ik sommige brandmerken van Lusitano's e.d. zie, dan ziet het er toch behoorlijk rot uit. Dat is niet even snel gedaan om een paar letters en cijfers op z'n hals te branden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:01

Irisscan was mooi en fraudeproof. Maar dat is van de baan geveegd. Ik weet niet precies waarom.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:11

paarden wilden niet zolang stilstaan hebben ze mij verteld/wijsgemaakt...
branden????
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:16

Dat is wel een heel extreem geval zeg. Dat heb ik echt nog nooit gezien bij het branden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:20

Ik heb het ook nooit zo gezien, maar het dier blijft wel heel braaf staan zeg Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:26

is geen extreem geval... dit is net als het ijzer van het paard gehaald wordt. (komt trouwens van een site van een fokker van pony's...dus hoezo status symbool)
en dat stilstaan sloeg op die irisscan... Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:28

Haha dat heb ik nog nooit gezien bij het branden (en heb er al vele gezien). Een rood gloeiend ijzer brandt niet hoor. Zal ik eens een reportage maken, dan weet je juist waar je zo tegen bent. Nu is het toch meer gissen lijkt me.
Zo groot is het brandmerk ook niet. Het groeit mee met het paard, is zo'n 6 cm als het aangebracht wordt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:31

Alane schreef:
net als het ijzer van het paard gehaald wordt.

Ik merk ook op dat het veulen wel erg mooi blijft stilstaan zeg .

Misschien kan hier iemand een horror foto van een ontstoken hals na chippen plaatsen ofzo Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:18

dus om het brandmerken te "promoten" moet je horrorfoto's zoeken van chippen?
Deze foto komt van een site van een fokker van deutsche reitpony's...dus ga ervan uit dat dit een promotie foto is van het "ras"
Heb eventueel ook wel een filmpje... is wel een stout paard dat gebrand wordt want die staat niet stil...
En het ijzer brand niet, maar het haar brand...dit duurt maar heeeeel kort, geeft dan ook een soort steekvlam effect.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:52

In antwoord op uw e-mail kan de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) u het volgende berichten.

Het chippen van paarden is sinds kort verplicht bij het vervoer, koop of verkoop van paarden, ongeacht de mening van anderen. Met betrekking tot de discussie die in de lande speelt heeft de LID niets van doen. Wij handhaven aleen maar de wet. De Dierenbescherming is overigens van mening dat chippen een diervriendelijker manier is dan het brandmerken. Vanuit de LID zal er ook verder geen actie genomen worden op het geen op internet staat.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
LANDELIJKE INSPECTIEDIENST DIERENBESCHERMING

V.M. Aberson
plv. teamleider

Steun de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming,
geef een gift op giro 9870 tnv de LID te Den Haag!
Kijk op http://www.dierenbescherming.nl

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:56

en wat stond er in die mail die naar de LID is gestuurd?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:59

Alane schreef:
en wat stond er in die mail die naar de LID is gestuurd?

Aan het antwoord heb je toch genoeg.
Of waar ben je eigenlijk op uit?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:01

Citaat:
Vanuit de LID zal er ook verder geen actie genomen worden op het geen op internet staat.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:02

Alane schreef:
Citaat:
Vanuit de LID zal er ook verder geen actie genomen worden op het geen op internet staat.

Dacht jij dat die geen Bokt lezen. Haha!

Het is niet wie je bent,maar wie je kent. Knipoog