Kletstopic veulens 2025

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:49

Weet niet of ze daar een trauma van krijgen.
Heb het ooit 2 keer eerder gedaan, beide veulens zijn groot geworden.

Maar nu is het beetje van ja wat moeten we.. het is een verre reis ook.
Dus of nu eraf of wachten tot zondag…

Little_Gift

Re: Kletstopic veulens 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:48

Uiteraard worden ze ook gewoon groot... Maar het kan een stuk vredelievender.
Ik zou echt optie drie kiezen: ophaaldatum uitstellen en rustig afspenen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:49

Dat klopt hoor! Ik wilde zelf ook dan liever uitstellen maar ze zitten zelf met een veulen die nu alleen staat, dus ik kan het helaas dan niet anders doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:11

Hm ja dat is dan inderdaad weer een moeilijke... Pfoe, ik weet het echt niet wat aan te raden...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:23

Nee lastig we gaan nog even overleggen!
Bedankt :o

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:03

Mijn 2025 veulen is zojuist vertrokken naar haar nieuwe stekkie |( maar krijgt gelukkig super plekje !

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:09

Ah lastig Janine!

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:42

Hey allemaal ik heb een vraagje. Wie fokt er langer en vaker met paarden en heeft ervaring hierin.
Indiana is gespeend, tenminste dat was de bedoeling. Maar nu heeft ze een merrie vriendin van 2.5 waar ze regelmatig bij probeert te drinken (nog) zonder succes. De merrie jaagt haar niet weg. Moet ik me hier zorgen om maken? Kan lacatie opgewekt worden?? Dit leek mij niet het idee achter afspenen...Ze is (helaas) abrupt gespeend 1 november ze was toen bijna 6mnd op 1 wk na.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 16:33

Hoe gaat het hier met alle veulentjes?

Ik ben vandaag weer bij Viv wezen kijken, ze is inmiddels bijna 8 maanden, en enorm gegroeid weer := denk dat ze nu rond de 1.55 is

Afbeelding

Afbeelding

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:32

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb een hengstveulen van 17 april, onbekend x Chouchou JVH Z (moeders bracht een bezoekje aan een wei jonge hengsten :+ , geen idee wie de schuldige is).

Hij staat momenteel in de opfok op een uurtje rijden. Zijn vlekken zijn heel donker geworden. Maar moeders is schimmel dus er is ook een kans dat ie volledig wit wordt. Spannend dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:05

Ik denk niet dat hij schimmel wordt hoor, hij zou nu toch al een brilletje moeten hebben denk ik

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:54

Janine, hoe is de verhuizing gegaan?

Hier gaat alles goed! Groeit als kool. Maar Sharon, wow 155 al. Dat is echt groot!

Noblesse wat een knapperd!

Afbeelding
Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:26

Grappig Noblesse, hoe veel donkerder hij is, ik zat op de laatste foto te zoeken naar waar is hij gebleven, misschien achter de eerste :D . Ik denk ook niet dat hij schimmelt.

De mijne doet het goed in de opfok, wintervacht is nog mooi verdubbeld. Máár, zij groeit niet :( . Verlies van moeder in de zomer speelt misschien parten, en 2de keer verlies met afspenen. Ik houd de "oei ik groei" -topic van vorig jaar in de gaten en eentje met ongeveer zelfde maat ouders was met 7 maanden 10 cm hoger :oo . De mijne is in 4=> 7 maanden maar 4 cm gegroeid, dus zonder goede groeispurt blijft het een D-pony, wat dus aan de kleine kant is voor mijzelf. (En ja ik houd de kont ook bij, ook daar niets te melden).

Nou, fokken is gokken, nog niet de hoop opgeven en anders gaan mennen :) .
Spoiler:
(Of afvallen, zou dit eindelijk de stok achter de deur zijn...? :o )

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:54

Hier doen ze het ook goed, staan nog gezellig bij de moeders. Morgen hun 2e prikje.

Ik let niet op de groei, de een groeit veel sneller dan de andere. Ik zie het wel als er belangstellende komen, hoe groot ze dan zijn. :')

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:10

Enerzijds denk ik ook niet dat hij schimmelt, omdat ik inderdaad nog niks zie rond de ogen. Maar op zijn kont heeft hij een bruine vlek die dus veel donkerder geworden is maarrr er komen ook grijze haren door.

De beruchte vlek:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meten jullie maandelijks? En waarop baseer je of ze groot of klein zijn voor hun leeftijd? Ik heb altijd paarden gehad maar dit is mijn eerste veulen, moet alles nog wat uitzoeken dus :Y)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:17

Mooi veulentje Noblesse, ik denk wel een schimmel eerlijk gezegd, helemaal nu ik de foto’s van de vlekken op de bibs zie.

Garffpamela: zo die is ook al mega gegroeid zeg! Prachtig beestje

Ponytante: ze heeft natuurlijk veel voor haar kiezen gehad in haar jonge leventje, ik denk dat het helemaal goed komt hoor, sommige groeien nog lang door, ik heb bijvoorbeeld ooit een 3 jarige merrie gehad, toen was ze 1.63, op 8 jarige leeftijd was ze 1.70 die is echt nog lang door gegroeid, ik denk dus niet dat de groei nu persee al veel zegt.

Mooi dat het allemaal lekker loopt MirjamAlvaro <3

Viv ziet er momenteel uit als een zwerver :') enorm in de vacht, en niet helemaal in verhouding nu :=, ze is 2 weken terug ontwormt en kwam nauwelijks wat af gelukkig.

Afbeelding

Ik meet haar overigens niet, maar ik zie dat ze flink groeit omdat ik haar 1 x per maand, soms 2 x per maand zie, en haar vergelijk met een 2 jarige die erbij loopt, daar scheelt ze kwa schoft niet enorm veel meer mee :=

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:19

Noblesse_ schreef:
Meten jullie maandelijks? En waarop baseer je of ze groot of klein zijn voor hun leeftijd? Ik heb altijd paarden gehad maar dit is mijn eerste veulen, moet alles nog wat uitzoeken dus :Y)

Ja ik meet hem elke week en houdt het in een groeischema bij. Maar Fergus is een clydesdale dus zal wel anders groeien dan een kwpner denk ik. Hij valt in elk geval buiten de curve… Hij was 146 met 7 maanden

En elk paard is ook weer anders, de een groeit heel snel om daarna weinig meer de hoogte in te gaan en de ander groeit op z’n vijfde nog een heel stuk.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:05

Hier gaan ze donderdag ook weer naar de smid. En morgen dus vaccinatie en ontwormen. Dan zijn ze weer APK :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:19

Janinevv schreef:
Mijn 2025 veulen is zojuist vertrokken naar haar nieuwe stekkie |( maar krijgt gelukkig super plekje !

En veulentje doet het goed :D Veulen heeft geen piep gegeven op de trailer. Lange rit maar veilig aangekomen in het zuiden, niet eens gezweet ofzo :D

Afbeelding

Hengstveulen was voorheen echt een baasje maar Primrose heeft hem goed onder de duim :')

Merrie links is dus Primrose van Janinevv en rechts is ons eigen gefokte hengstveulen :D

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:39

Noblesse_ schreef:
Enerzijds denk ik ook niet dat hij schimmelt, omdat ik inderdaad nog niks zie rond de ogen. Maar op zijn kont heeft hij een bruine vlek die dus veel donkerder geworden is maarrr er komen ook grijze haren door.

Obv kont misschien wel idd schimmel, maar eigenaardig, meestal begint het aan de voorkant. Wachten je weet het. Net als ik qua hoogte veulen, ik kom er vanzelf achter hoe groot ze wordt.

Ik meet idd maandelijks, is ook voor mij de eerste veulen (en waarschijnlijk enige), dus overdrijf bij de meeste handelingen :+ .

En dan vergelijk ik met resultaten in dit topic [FA] "Oei ik groei" dagboek veulens 2024 , of reken ik met de % in de openingspost, waarbij we dus van 155 cm > 144 cm zijn gezakt (en dit is de max hoogte). Maar ik weet het, kan nog alle kanten op dus ik probeer te ontspannen :') .

Ik had het ook kunnen oplossen door een grotere hengst te kiezen, dus eigen schuld hoe dan ook :D .

winston_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:09

@ ponytante ons veulen is 6 maand en is ook wat aan de kleine kant 1m28 maar ik maak me nog geen zorgen.

@kittydylan ooh dat is fijn om te horen. Jij had waarschijnlijk meer stress dan je veulen.

@garfpamela: die is mooi groot aan het worden. Leuk om te zien.

Ons veulen doet het op zich ook echt goed.flink bij de hoefsmid. Ze heeft vorige week haar chip gekregen en dat verliep ook helemaal goed. Ook de vaccinatie was geen probleem. Wel drinkt ze nog enorm veel bij mams.
Fiona is te veel vermagerd dus ze moet gespeend worden. Dis verloopt helaas niet top. Ik had graag moeder en dochter thuis gehouden maar de kleine loopt overal doorheen om bij mama te zij. Ook al staat ze bij andere vriendjes. Ik zal dus mijn merrie voor enkele maanden moeten wegbrengen. Had ik liever niet gedaan maar het is echt nodig voor haar gezondheid.

Dierenarts is geweest en we hebben nog altijd geen duidelijk kleur voor cierra dus op haar paspoort zal roan staan.

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:29

Waarom de merrie weg en niet het veulen?

winston_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:58

Waar ze naartoe mag verkiezen ze de merrie die ze goed kennen en weten dat ze heel flink is. Mijn merrie zou er ook super goed verzorgd worden. Veulen blijft dan bij mij met haar vriendjes.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 11:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook eindelijk weer foto's :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 10:20

Als Virgo verkocht word zal hij wel gemist worden. Ze doen alles samen.
Afbeelding