Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:54

Ik doe tegenwoordig nooit meer smeren met Mok.
Ik voer ze equiforce zink & koper. Helpt bij allerlei huidproblemen zo ook mok. De meest erge gevallen het gaat over. Top spul.

Hier gaan we donderdag Phirola hengstig spuiten en dan zaterdag scannen en zaterdag is Ivo 15 dgn. Dus de DA komt dan aan huis scannen.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 06:15

Ik kom maar is onder mn steen vandaan :D

Zo te zien zijn de eerste merries al drachtig, gefeliciteerd!

Hier is het nog rustig, de dames laten vrij weinig zien maar ik hoop dat dat nog komt. Het scheelt dat t voor mij nog wat vroeg in het seizoen is om te dekken. Heb alleen een chagrijnige en gillende merrie voorbij zien komen dus dat hou ik even in de gaten :+ Fjordje gaat begin mei naar de hengst en blijft dan staan totdat ze drachtig is. Wel zijn we bezig met een flinke uitbreiding en ik hoop dus dat we binnenkort 3 hele speciale welsh merries mogen verwelkomen! Worden gedekt door een hengst uit de UK of toch hier in NL. Even afwachten allemaal maar ik hoop dat t gaat lukken :o

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:17

Myrthe leuke combinaties maak je!

Rowindie wat een leuke plannen hebben jullie! Hebben jullie nu ook al een welsh? Wat zijn jullie plannen met ze? Echt voor de fokkerij? Met een bepaald doel?

Baudyh dat equiforce klinkt als goed spul!
Wordt Phirola niet zelf hengstig of wacht je al even?

Kabayo, ondanks dat het dik is, hopen dat het zo onder controle blijft. Ze heeft voor 4 dagen metacam gekregen, hopen dat dat ook wat ontstekingsremmend werkt zodat er geen antibiotica nodig is. Been is nog wel steeds wat dik, niet meer warm nu. Doorsmeren vooral met de zilverzalf!
Woensdag gaat ze naar de trainingsstal voor de keuring. Hopen dat het dan beter is. (Oh ships, dat is morgen al).

Merrie van mijn ouders had nu wel een duidelijk groter follikel (dagen ervoor telkens meerdere, maar niks dat doorzette). Woensdag wordt ze geïnsemineerd met Nisse. Heeft nu een mooi groot luxe hengstveulen van Menso aan de voet.
Je kan altijd eerder laten scannen, dag 16 , scheelt weer 2 dagen op het wachtbankje haha.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:04

Retlaw haha ja die dagen gaan snel. Spannend naar de keuring! Welke stal gaat ze naartoe? Fijn dat het onder controle blijft.
Haha ik kan inderdaad eerder scannen maar we scannen al op dag 17 ivm het weekend. En ze staat ook op een trainingsstal nu en ze hebben donderdag de dierenarts niet. Dus ik laat wel gewoon op vrijdag staan. Spannend dekken met de andere merrie! Nisse is een mooie hengst. Wat voor merries heb je?

Rowindie welkom! Welke hengsten heb je uitgezocht? Leuke vooruitzichten! Ik ben benieuwd!

Baudyh mijn Fries krijgt sowieso zink bijgevoerd. Sowieso een tip voor dekkende hengsten en fokmerries. Die hebben snel een zink tekort :j Hier heeft het geleid tot verkleuring van de hoef en haren. Ik heb het zink aangevuld en gelukkig is alles weer mooi zwart geworden :j Maar voor mij wel een stok achter de deur extra zink te geven
Spannend! Hopelijk drachtig

Myrthe de veulens zijn uit dezelfde combi? Mooie hengst! Leuke combinaties

Mirjamalvaro Ahh vandaar. Dan komt het vast goed morgen. Arme Roos :knuffel:

Ik wacht weer verder haha! Nog eventjes

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:19

Dan snap ik dat je wacht haha, nog even geduld, lekker afleiding zoeken maar.

Mijn ouders hebben een Alwin x Uldrik stermerrie waar ze mee fokken. Daar een 1e premie entermerrie uit van Jehannes. En supermooi hengstveulen aan de voet nu van Menso.

We hebben afgelopen september samen een 1e premie merrieveulen van Hildwin x Wytse erbij gekocht. Dit zijn onze beloftes voor de toekomst hopelijk . Leuk detail is dat van de Hildwin de oudere broer is aangewezen voor de voorrijdagen!

Dan is mijn merrie er ook nog, deze hebben we ook samen, zij is een Menne x Uldrik. Nog stamboek dus, krijgt keer op keer een punt of halve punt te weinig voor het ster predikaat. Ze gaat in training maar stal Albert L ueks

We hebben samen nog een bijna 3-jarige hengst, ook een Jehannes x Alwin. Superluxe en fijn beestje, eens kijken of we die in het najaar nog gaan aanbieden. Tot die tijd rustig een beetje opleiden. Kan hem nu heel fijn longeren met bijzet. Hoe ze dan veranderen in een paar maandjes is bizar! Altijd gaaf zulke projectjes!

Onderste foto september 2024
Bovenste foto maart 2025

Afbeelding

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:22

Mooie hengst Retlaw!

Ik was er al hoor maar ik was even onder een steen gekropen om stilletjes mee te lezen _O- Mijn combinaties staan in mn eerste berichtje! Heb de welshjes puur voor de fokkerij en ik hoop met de nieuwe merries dalijk wat meer pony’s met t zilver gen te fokken! Zie je jammer genoeg niet heel veel meer. En met een beetje geluk komt er nog een dun hengstveulen naar Nederland toe in het najaar. Allemaal kleurtjes die je niet of weinig in nl of uberhaupt in het ras ziet. Doel is uiteindelijk wel om niet in te leveren in kwaliteit. Dus kleur en kwaliteit fokken met een goed karakter :D

Myrthee_

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:34

Rowindie, wat spannend dat je gaat uitbreiden. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke combinaties!

Retlaw, dankjewel! Wat fijn dat de merrie van je ouders ook geïnsemineerd kan worden morgen!

Kabayo, nee de veulens hebben allemaal een andere vader :). Op volgorde van links naar rechts Frankie Lee, Filou, Merlot VDL. Er zijn zo veel hengsten dat ik graag steeds wat nieuws zoek, al is mijn 2e optie wel weer Frankie Lee, want dat was een erg goed veulen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:46

Ik geloof dat het wel iets afzakt. Links gisteren, rechts vanmiddag.Afbeelding

Waar ik Bijna 3 jaar heb "genoten" van een flink hengstige merrie elke 3 a 4 weken, zag ik vandaag voor het eerst oortjes naar achteren toen de hengst voorbij kwam. Daar werd ik zooooo blij van!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:27

Ik kan op de wachtbank. Mijn Rapunzel vanmorgen gescand en er zat een ei van ruim 5 cm het moest er vandaag dus in. Scanner was laat dus mijn eerste keus kon niet meer, dus mijn andere ook zeer favoriete keus geïnformeerd en die kon wel. Dus ze krijgt volgend jaar een vol broertje of zusje van Vaiana Dodona. Alleen deze keer hopelijk wel met vlekken. Rapunzel is geinsemineerd met Powerbank.
Afbeelding
X
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:30

Ga je niet nog kijken of het ei gesprongen is morgen? Powerbank, mooie keuze!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:33

Spannend!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:35

Muronia schreef:
Ga je niet nog kijken of het ei gesprongen is morgen? Powerbank, mooie keuze!

Ja gaan we ook doen, maar voor de zekerheid met chorulon gespoten. Er zat ook maar 1 heel mooi groot ei. De rest was nog mini.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:37

Dat klinkt heel gunstig, zou heel mooi zijn als je in 1x zo klaar bent :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:37

Fijn Mer.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:50

Muronia schreef:
Dat klinkt heel gunstig, zou heel mooi zijn als je in 1x zo klaar bent :)

Heel eerlijk, mijn beide merries zijn afgelopen jaar zo drachtig geworden. Ik ken ze goed en kan ze aardig lezen. Dus heb niet teveel scan kosten gelukkig.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:46

Lyona Fijn dat Perry goed is aangekomen. En ook fijn dat je merrie zo braaf was met dekken :D altijd spannend de eerste x.

Luna2006 Angel heeft er zin in dus. Helaas moet ze nog wachten :+ welke merrie heb je gedekt?

Kabayo Jackie zit zondag op 18 dagen. Ook grappig is dat ze eerst 6de in rang stond (van de 8) en nu 2de in rang in de kudde :+

Hier blijven sommige gastmerries ook na dekken tot ze gescand zijn. Dus ook eigenlijk vreemde omgeving maar toch altijd netjes drachtig. Denk ook dat Zilver al zoveel gewend is dat die niet meer snel gestresseerd is wel? Nog even spannend afwachten. Hopelijk positief nieuws deze week. Minthe is prachtig, kun je terecht trots op zijn <3

Am_horse was Odilia niet verkocht? Of ga je d'r insemineren voor de eigenaren? Handig dat je zo een ruin op stal hebt.

Boelles Gefeliciteerd, eindelijk gelukt *\o/*

Mirjamalvaro Hopelijk zijn je merries met scannen morgen zover dat ze geinsemineerd kunnen.

Quir prachtig omschreven :') hopelijk binnenkort goede bevallingen en dan kun je erna beginnen.

Kevinsky Je moet nog beginnen met dekken neem ik aan? Ik zou haar dan eens scannen als je haar al even niet meer hengstig heb gezien.

Retlaw beter idd voorkomen. Wij wassen hier ook met ecutan, goed drogen en erna sudocreme erop. Of eventueel idd eens behandelen met sarnacuran. Het been lijkt idd al minder dik.

Myrthee Fijn dat ze geinsemineerd is *\o/*

Baudyh Fijn dat de veearts aan huis komt scannen.

Rowindie spannend met de nieuwe merries. Ben benieuwd naar foto's :D

Mer1980 spannend hopelijk lukt het van 1x en deze keer met vlekken :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:29

Haha ja we moeten nog beginnen. Ik heb geen ruimte voor een veulentje eerder in het jaar.

Mijn merrie had een prachtig mooie rustige schone baarmoeder met alle eitjes nog keurig op het wachtbankje. _O- Nog ff geduld dus. :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:49

Wij zitten op het wachtbankje. Ei is weg *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:00

Hier dus ook ei weg bij Blossom. :') Nou ja op naar de volgende ronde.
Chablis wordt vrijdag geinsemineerd :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:31

Niet zo heel actief hier nog. Ik duim heel hard mee voor degene op het wachtbankje.

Helaas nog geen dracht hier. Vanmorgen weer gedekt. Nu bezig met de tweede cyclus. Hopelijk pakt deze nu wel.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:01

Duimen maar HD

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:20

Ja zink en koper is sowieso goed maar dat zit al genoeg in het voer dat ik voer voor een drachtige merrie.
Friezen is wel een ander verhaal. Die moet je goed voeren in vitamines en mineralen.

Mijn ervaring is dat je hengstigheid slecht ziet met een veulen erbij. Ik heb de veulen hengstigheid overgeslagen ivm dat ze te veel aan het opschonen was en dan spuit ik standaard op 20 dgn hengstig en ga op dag 22 scannen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:29

Retlaw wat leuk uit een Uldrik merrie. Mijn moeder heeft altijd de moeder van Uldrik gereden voor de fokker. Ik ken die hengst nog als klein veulentje :j Leeft de Uldrik nog of is die verkocht? Been is inderdaad minder dik. Ik zie dat je merrie al een mooie AA beoordeling heeft. Das gunstig :j
Is de hildwin wat braaf? Heb verschillende verhalen gehoord, ik durf het niet aan :o Wat balen dat ze steeds een punt te weinig komt. Vind ik ook wat banketstaaf. Jullie hebben een mooi clubje paarden! Gave hengst ook :))

Baudyh hebben Friezen sneller verlies in mineralen en vitaminen tov andere rassen?

StalHD ah nee balen. Hopelijk deze ronde meer geluk :j

Mirjamalvaro ah ships… toch niet een groot ei. Jammer! Wel fijn dat chablis vrijdag wordt geïnsemineerd :j

Myrthe spannend ! *\o/* Ah oké! Ik dacht even dat ze allemaal van dezelfde waren haha

Kevinsky ja het is wel lastiger een veulen zo vroeg. Ik hoop dat we volgend jaar net zo’n mooi voorjaar/winter hebben als dit jaar.
Haha even geduld nog. Ben benieuwd wanneer ze doorzet

Nieky spannend met Jacky! Zondag is het zomaar gelukkig. Ja, zeg ik. Die niet kan wachten :+ Zilver is inderdaad wel veel gewend. Maar ze is ook een binnenvetter. Is ook zo, misschien valt het mee. Ik ga van niks uit.. Dankjewel!

Rowindie ik heb even terug gelezen maar oeps, je hebt gelijk. Je was hier al :D

Mer1980 turbo ronde haha! Hopelijk mooi drachtig, met vlekjes!

Overmorgen is het zo ver , pff

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:10

Hoewel ik van plan was geen veulen voor 2026 te fokken ben ik nu toch erg aan het twijfelen.
Mijn fjordenmerrie is afgelopen zaterdag na 302 dagen bevallen van een dood veulentje.

Ik ben er nog niet helemaal over uit maar zit te denken om haar nogmaals te laten dekken door een fjordenhengst.
Iemand hier een beetje thuis in fjordenhengsten? Mijn hoop is dan een mooie grote maat te fokken...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:51

Pomski schreef:
Hoewel ik van plan was geen veulen voor 2026 te fokken ben ik nu toch erg aan het twijfelen.
Mijn fjordenmerrie is afgelopen zaterdag na 302 dagen bevallen van een dood veulentje.

Ik ben er nog niet helemaal over uit maar zit te denken om haar nogmaals te laten dekken door een fjordenhengst.
Iemand hier een beetje thuis in fjordenhengsten? Mijn hoop is dan een mooie grote maat te fokken...

Wat is de afstamming van je merrie en in welke omgeving zoek je?
Ik heb ook fjorden, misschien kan ik je een beetje op weg helpen.

Voor nu lees ik hier vooral nog mee. Ik wil dit jaar een merrie laten dekken maar die is nu nog drachtig en uitgerekend voor 25mei. Ik hoop haar in de veulenhengstigheid te kunnen insemineren.