Verzamel topic oude hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:58

Volgens mij nog niet genoemd maar Manno. Dan kom je ook weer uit bij Proloog en Oregon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 10:00

Zou Renovo er dan ook niet bij horen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:04

Zeker
Fabricius idem
Cambridge Cole

Was Pretendent al genoemd?

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 10:09

Ja die staat er al in inderdaad.

Afbeelding
Renovo, valt me nu pas op hoe hij op zijn voorbenen stond..weet alleen wat een beroemdheid het is in de TP wereld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:20

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]
Indoctro mag natuurlijk ook niet ontbreken, hij gaf nog weleens wat brutale karakters.

[ Afbeelding ]
En de volbloed Blanc Rivage xx die in NL goede dressuurpaarden gaf.

Galoubet ziet er inderdaad echt top uit op 33 jarige leeftijd.

Julio Marinier en Lauries Crusador hebben ook goed werk gedaan voor de dressuurpaardenfokkerij.

Denise:
Ik kan me de topics en hype over Florencio ook nog wel herinneren, hij liep tegelijk met Totilas in Verden maar iedereen had het over Florencio. Destijds was ik geen fan van de hengst maar zijn nafok heeft me een andere kijk gegeven. Fijne karakters en veel GP aanleg.

Earth:
Jazz had best een lang en sabelbenig achterbeen, maar denk dat die foto wel iets vertekend.

Ik heb een Blanc Rivage merrie gehad, ontzettend fijn en meewerkend! Ze had helaas wel de lelijke bovenlijn (hoge schoft) geerfd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 10:25

De volbloeden vererven vaak wel wat typische exterieurkenmerken door he? :o Was dat een F1 fokproduct?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:30

Ik vind dat Romantico er ook tussen hoort.
Dit was een erg fijne hengst bij het NRPS. Hij fokte wel soms wat klein en heeft veel ponies bediend waardoor hij niet altijd bij de rijpaarden bekend geworden is. En met een andere ruiter zou het paard ook beter gescoord hebben in de sport. Maar in die tijd kwam nog niet elke hengst bij de topruiters terecht.

https://nrps.nl/u/horse-images/romantic ... screen.jpg
Afbeelding

https://nrps.nl/database/nra-stb-88-8-romantico

http://www.romantico.nl/romantico/indexromantico.html (website lijkt al in geen jaren onderhouden, echt niet meer van deze tijd. :+ )
Laatst bijgewerkt door germie op 14-02-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:30

Voice <3
Mijn moeder en ik zijn altijd erg fan geweest van zijn nakomelingen. Bij Van Mook liepen er destijds een bukt voor de verkoop.
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:32

Elisa2 schreef:
En Cabochon, weet eigenlijk niet of die er al in stond.

[ Afbeelding ]

Herinneren jullie je nog de Cabochon trein?

Ja! Prachtig! Heel lang stond deze afbeelding in mijn foto’s op te telefoon.

Dus meteen mijn antwoord op de vraag; met wie zou ik willen fokken. Deze!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:35

Elisa2 schreef:
De volbloeden vererven vaak wel wat typische exterieurkenmerken door he? :o Was dat een F1 fokproduct?

Ja, Blanc Rivage xx x Turbo.

Best een heel hoog volbloedpercentage. Turbo was van Pericles xx, die had ook niet de meest fraaie bovenlijn.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:46

Ik ben echt een leek op dit gebied, maar ik lees wel mee. Reuze interessant!
Ik ging zelf eens voor de grap graven en kwam een verzamelsite van het Gelders paard tegen. Na een tijdje rondklikken op steeds oudere paarden in het stamboom, kwam ik deze verandering tegen; Gambo > Kambius > Cambinus > Camillus > Sinaeda, wat een enorm verschil tussen Gambo en Sinaeda!
Geen flauw idee of hier bekende hengsten tussen zitten, maar ik vond het wel leuk om te delen :D
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Re: Verzamel topic oude hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:45

Dat zijn hele bekende hengsten (ik had ze ook al gedeeld). Niet alleen van het gelders paard, maar ook van het groninger paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:53

Ikzelf was ook altijd heel erg gecharmeerd van de hengst Solitair. Allround, goede beweging en goed springen en een heel prettig karakter. Helaas zelf al op jonge leeftijd geblesseerd geraakt waardoor hij niet zo bekend is geworden, maar hele fijne en mooie allround nakomelingen. Ik had hem overwogen voor mijn merrie maar er was ook geen diepvries meer te krijgen.
Afbeelding

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:54

Muronia schreef:
Dat zijn hele bekende hengsten (ik had ze ook al gedeeld). Niet alleen van het gelders paard, maar ook van het groninger paard.

Ah interessant om te weten! Echt bijzonder hoe een paard zo kan veranderen na generaties.
En ik had nog gecheckt of ze al eerder werden genoemd, maar blijkbaar helemaal overheen gelezen, mijn excuses!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 15:54

Zeker leuk, paarden werden denk ik in begin 19e eeuw nog veel op het land gebruikt en na de oorlog kwam natuurlijk de industriele revolutie en ook de trekkers.

Turbo ken ik eigenlijk helemaal niet San, maar dan zat er inderdaad wel veel EV in.

Voice kwam natuurlijk uit de Bria stam, kan me nog wel herinneren dat hij veel OCD doorfokte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:00

Elisa2 schreef:
Zeker leuk, paarden werden denk ik in begin 19e eeuw nog veel op het land gebruikt en na de oorlog kwam natuurlijk de industriele revolutie en ook de trekkers.

Turbo ken ik eigenlijk helemaal niet San, maar dan zat er inderdaad wel veel EV in.

Voice kwam natuurlijk uit de Bria stam, kan me nog wel herinneren dat hij veel OCD doorfokte.

Ik geloof ook niet dat hij veel gedekt heeft, ik weet niet eens zeker of hij goedgekeurd is :)).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:11

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ik geloof ook niet dat hij veel gedekt heeft, ik weet niet eens zeker of hij goedgekeurd is :)).

Foto komt van de KWPN website dus daar ga ik wel vanuit. Maar ik weet niet of hij uit de tijd komt dat hengsten op wacht werden gezet of hun goedkeuring konden verliezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:18

Hij is afgekeurd. Vooral om veterinaire redenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:23

Ja, dacht al zoiets. De merrie en haar moeder waren wel spijkerhard. Zijn beide lachend 32 en 34 geworden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:25

Apart zoiets. Komt dat dan van zijn vader? Of gewoon genetisch toeval?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:51

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]
Indoctro mag natuurlijk ook niet ontbreken, hij gaf nog weleens wat brutale karakters.

[ Afbeelding ]
En de volbloed Blanc Rivage xx die in NL goede dressuurpaarden gaf.

Galoubet ziet er inderdaad echt top uit op 33 jarige leeftijd.

Julio Marinier en Lauries Crusador hebben ook goed werk gedaan voor de dressuurpaardenfokkerij.

Denise:
Ik kan me de topics en hype over Florencio ook nog wel herinneren, hij liep tegelijk met Totilas in Verden maar iedereen had het over Florencio. Destijds was ik geen fan van de hengst maar zijn nafok heeft me een andere kijk gegeven. Fijne karakters en veel GP aanleg.

Earth:
Jazz had best een lang en sabelbenig achterbeen, maar denk dat die foto wel iets vertekend.

Wat stom dat ik zelf niet aan Blanc Rivage heb gedacht, m'n eerste merrie was een Damascus x Blanc Rivage.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:04

Iemand ervaringen met African Drumxx btw?
Heb lang geleden daar een nakomeling van mogen rijden, uit een Trakehner merrie.

Heet, maar wel meewerkend, leuk voor een handige ruiter die snel genoeg met haar kon meedenken, nooit gemeen. Gevoelig paard, ook met poetsen e.d. Heb me altijd afgevraagd of dat van vaders kant kwam, of van de Trakehner.
Maar die kon wel zalig springen, eigenlijk jammer dat de mensen waar ze van was er niet veel mee durfden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:04

Ik vergeet ook nog Sit This One Out. Ik heb een aantal jaar een heel fijne nakomeling van hem gereden voor een eigenaar. Een erg prettig paard om te rijden. Een intelligent maar erg vriendelijk heethoofdje die graag met je meedacht en daarom soms in de proef op je voor ging lopen, maar wat een fijn dier om mee te werken. En prachtige gitzwarte ruin waar je veel van zijn vader in terug zag.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:13

Ik heb die naam echt altijd geweldig gevonden!

Sanseviera, daar heb ik geen ervaringen mee met nakomelingen van die hengst.

Denise, dat weet je nooit of het uit de vader of moederlijn komt. Tenzij je de moederlijn als je broekzak kent.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:14

Bij volbloeden zijn ze sowieso goed in het geven van goede namen!