1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:48

Earth schreef:
Benzz schreef:
Earth, dat zeiden we destijds ook over Johnson als 2,5 jarige.

Ja en Totilas was ook niet door...

We kijken toch naar de hengsten van nu? En ieder mag toch zijn mening hebben?

Totilas is nooit op de hengstenkeuring geweest.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:55

Earth schreef:
Valt me op dat de meeste Santiano's heel nerveus zijn.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het spannend is voor zulke jonge hengsten. Maar als je ziet dat sommige dieren het er nog moeilijker mee hebben dan gemiddeld lijkt me dat best wel een min punt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:56

In deze ambiance vind ik de Santiano's redelijk rustig. Komt ook overeen met mijn ervaring. Makkelijk in de omgang. De 2 met de bemerking kregen nu wel het voordeel, eerder deze week gingen ze er uit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 17:06

461 Mbh Santiano x Damon Hill, 1.71 mtr
Paard oogt erg groot, groot hoofd ook, wat korte hals. Zware galop, blijft hoog in het kruis. Draf is wel beter dan de vorige halfbroers, maar ik mis nog steeds wat verbinding. Galop is zeer matig, wordt ook heel lang. Stap is voldoende.

463 Mbh Santiano x Helium, 1.67 mtr.
Sjiek dier maar ook hier weer een korte hals. Paard draaft met een beter achterbeen maar mist nog wat lossigheid. Galop is ook weer wat zwaar en op de voorhand. Stap is voldoende maar achterbeen zou wat actiever onder gezet mogen worden.

@Rex natuurlijk is het een heftige ambiance maar ik heb al veel paarden in de kooi gezien deze week en die groep hiervoor waren allemaal superdruk. Maar kan ook zijn dat ze door dat vele gehinnik elkaar natuurlijk onwijs opfokken, dat leek wel een beetje zo.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 17:11

480 Nick Wimphof x Charmeur, 1.63 mtr.
Kijk hehe, eindelijk weer een paard met veel techniek in de benen, met een dragend achterbeen die actief onder de massa wordt geplaatst. Draaft met veel balans. Draaft mooi bergop met veel afdruk. Zou iets meer lossigheid mogen laten zien. Galop was niet heel goed te beoordelen. Stap is zeer goed met een zeer actief achterbeen.

481 Nirvano x Toto Jr, 1.73 mtr.
Paard mist wat uitstraling, is ook aardig gespannen. Galoppeert heel strak in het lijf. Draf is wel meer door het lijf maar mist wat gedragenheid. Laat zich niet zo goed zien door de spanning. Laat zich ook niet pakken. Stap is matig, zou meer buiging in het achterbeen mogen hebben.

Earth

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 17:26

482 Nordic bh x Lorentin I.
Groot compleet dier, Galoppeert aardig opwaarts, draf laat hij zich niet zo goed zien. Draaft wat in twee delen, wordt wat lang, achterbeen mag veel meer techniek en buiging hebben. Stap zou meer door het lijf mogen met een actiever achterbeen met meer hoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:26

Santiano x Damon Hill:
Jeudige hengst die duidelijk nog in de groei is, iets neerwaartse romprichting, komt in draf echt wat te kort, galop goed van techniek maar erg neerwaarts en blijft hoog in het kruis. Stapt wel goed.

Santiano x Helium:
Mooi type, komt in draf ook echt wat te kort qua ruimte en buiging achterbeen, galop goed van techniek maar gespannen, strak in de rug. Mist gedragenheid. Stapt wel goed maar zou iets ruimer mogen zijn.

Nick Wimphof x Charmeur:
Grootramige hengst, achterbeen wat lang, veel ruimte, techniek en buiging in draf in de gewrichten, zou ook iets meer met de schoft omhoog mogen bewegen. Stapt goed.

Nirvano x Toto jr:
Jeugdige hengst, nog wat bloot op de bovenlijn, veel buiging in de gewrichten in draf, gebruikt het achterbeen bij vlagen goed. Galop is nog wat neerwaarts/ strak maar wel goede techniek. Stapt goed maar zou wellicht iets ruimer mogen stappen.

Nordic blue horse x Lorentin:
Mooi type met iets korte hals, hengst met een hele goede galop, in draf wat stekerig voorbeen, gebruikt zijn achterbeen wel goed. Stap is goed maar zou iets meer door het lijf mogen zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 17:31

461 Mbh Santiano x Damon Hill, 1.71 mtr
Paard oogt erg groot, groot hoofd ook, wat korte hals. Zware galop, blijft hoog in het kruis. Draf is wel beter dan de vorige halfbroers, maar ik mis nog steeds wat verbinding. Galop is zeer matig, wordt ook heel lang. Stap is voldoende.
Hoog in de achterhand, en nog iets maar hij deed stout dus ik was afgeleid :P

463 Mbh Santiano x Helium, 1.67 mtr.
Sjiek dier maar ook hier weer een korte hals. Paard draaft met een beter achterbeen maar mist nog wat lossigheid. Galop is ook weer wat zwaar en op de voorhand. Stap is voldoende maar achterbeen zou wat actiever onder gezet mogen worden.
Meer lengte in lichaam, meer souplesse en gedragenheid tonen.

*480 Nick Wimphof x Charmeur, 1.63 mtr.
Kijk hehe, eindelijk weer een paard met veel techniek in de benen, met een dragend achterbeen die actief onder de massa wordt geplaatst. Draaft met veel balans. Draaft mooi bergop met veel afdruk. Zou iets meer lossigheid mogen laten zien. Galop was niet heel goed te beoordelen. Stap is zeer goed met een zeer actief achterbeen.
Stap en galop meer overtuigen. Snap ik niet want ik vond de stap erg goed.

481 Nirvano x Toto Jr, 1.73 mtr.
Paard mist wat uitstraling, is ook aardig gespannen. Galoppeert heel strak in het lijf. Draf is wel meer door het lijf maar mist wat gedragenheid. Laat zich niet zo goed zien door de spanning. Laat zich ook niet pakken. Stap is matig, zou meer buiging in het achterbeen mogen hebben.
Galop meer balans en souplesse.

482 Nordic bh x Lorentin I.
Groot compleet dier, Galoppeert aardig opwaarts, draf laat hij zich niet zo goed zien. Draaft wat in twee delen, wordt wat lang, achterbeen mag veel meer techniek en buiging hebben. Stap zou meer door het lijf mogen met een actiever achterbeen met meer hoek.
Meer souplesse in het lichaam.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:32

Nordic x Lorentin is het half broertje van Instyle. Zie je er wel in terug. Moest wel lachen omdat dier, waarom zou je draven als je zo kunt galopperen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:32

Wow, ze zijn zeker moe, had 480 ook op door....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:33

Elisa2 schreef:
Santiano x Damon Hill:
Jeudige hengst die duidelijk nog in de groei is, iets neerwaartse romprichting, komt in draf echt wat te kort, galop goed van techniek maar erg neerwaarts en blijft hoog in het kruis. Stapt wel goed.
Goed rechthoeksmodel, laat ruimte zien maar blijft te hoog in de achterhand en zou lichtvoetiger moeten bewegen

Santiano x Helium:
Mooi type, komt in draf ook echt wat te kort qua ruimte en buiging achterbeen, galop goed van techniek maar gespannen, strak in de rug. Mist gedragenheid. Stapt wel goed maar zou iets ruimer mogen zijn.
Sterk gebouwde hengst, zou meer lengte kunnen hebben in het lichaam, in beweging meer ruimte en souplesse

Nick Wimphof x Charmeur:
Grootramige hengst, achterbeen wat lang, veel ruimte, techniek en buiging in draf in de gewrichten, zou ook iets meer met de schoft omhoog mogen bewegen. Stapt goed.
Hengst met front, goede techniek en ruimte in draf maar in stap en galop meer overtuigen

Nirvano x Toto jr:
Jeugdige hengst, nog wat bloot op de bovenlijn, veel buiging in de gewrichten in draf, gebruikt het achterbeen bij vlagen goed. Galop is nog wat neerwaarts/ strak maar wel goede techniek. Stapt goed maar zou wellicht iets ruimer mogen stappen.
Hoogbenige en langgelijnde hengst, heeft ruimte in draf moet in galop meer balans en souplesse tonen.

Nordic blue horse x Lorentin:
Mooi type met iets korte hals, hengst met een hele goede galop, in draf wat stekerig voorbeen, gebruikt zijn achterbeen wel goed. Stap is goed maar zou iets meer door het lijf mogen zijn.
Hengst met goed ontwikkelde schoft en schouder, beweegt lichtvoetig maar moet meer lichaamsgebruik laten zien

Nou dit snap ik dan weer niet zo..die laatste vond ik beter dan vele Santiano's.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 17:43

469 Neil x Florencio, 1.66 mtr.
Bovenlijn is op stand matig, een holle rug maar waardeert zich op in beweging. Is nog wel overbouwd. Heeft veel techniek in de benen, draaft met veel balans en gedragenheid. Galop is wat simpel, blijft ook liever draven. Stap is goed door het lijf maar achterbeen zou wat meer mogen zijn.

475 Next Romancier x UB40, 1.70 mtr.
Paard met veel body, sjieke hengst. Ook iets holle rug. Is iets onder de indruk van alles, laat zich niet helemaal goed zien. Voldoende techniek over de benen maar zou nog wat meer gedragenheid mogen laten zien, wordt wat lang. Galop blijft ie heel gespannen. Zelfde geldt voor de stap. Jammer, mooi dier maar overtuigd niet helemaal in beweging. Zal mogelijk doorgaan met opmerking dat ie meer ontspanning moet laten zien. Wordt wel voor geklapt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:44

Er wordt geklapt...Heel aansprekend type, maar laat het in beweging helaas toch niet zien. Dacht daar komt weer een ! maar helaas....de UB40.

Benzz

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:47

Vond die Next x Ub40 wel een mooi dier, maar wel wat klassiek, deed me erg aan Contango en Saluut denken ( wat verderop in de lijn ook zit).

De Next uit de daula stam vind ik wel een erg goed paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:48

de veel verschillende bloedlijnen/stamboeken in een hengst maakt ze niet completer, moet veel aan gedaan worden om er één hengst van te maken, mis in veel hengsten de degelijke basis wat het KWPN paard zo uniek maakte.

KWP/-fokkers wees zuinig op uw oude degelijke merrie stammen,
Laatst bijgewerkt door mce op 13-12-24 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:49

mce schreef:
de veel verschillende bloedlijnen/stamboeken in een hengst maakt ze niet completer, moet veel aan gedaan worden om er één hengst van te maken, mis in veel hengsten de degelijke basis wat het KWPN paard zo uniek maakte.

misschien ontwikkelt het in de de tijd.

Deze snap ik niet. Kwpn is nooit een gesloten stamboek geweest en is van oudsher al een europees sportpaard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 17:59

477 Next Romancier x Five Star, 1.66 mtr.
Jeugdige hengst, heel verschil met de vorige. Paard schakelt mooi en draaft goed bergop. wordt al voor geklapt op het lijntje, beweegt super bergop. Ik vond hem op stand wat minimaal maar in beweging echt goed.

476 next Romancier x Bretton Woods.
Even gemist. Paard met veel body, beetje lang. Draaft met veel techniek in de benen maar zou wat meer verbinding mogen hebben.

478 Next romancier x Sorento, 1.68 mtr.
Jeugdige hengst, beetje iele hals vergeleken met de rest van zijn lijf. Galop mist wat balans. Wel een actief achterbeen. Laat de draf niet zo goed zien. Paard overtuigd me niet, lang in het lijf. Ielig, nee niet zo bijzonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:59

Neil x Florencio:
Jeugdige hengst, wel erg overbouwd nog, met veel beweging en buiging in de gewrichten in draf, goede techniek. Galop heeft ook een goede techniek maar zou iets meer gedragen mogen zijn. Stap is goed maar zou iets meer door het lichaam mogen zijn. Zou iets meer lossigheid in het geheel mogen hebben.

Next Romancier x UB40:
Mooi type, hengst met veel buiging in de gewrichten in draf, voorbeen zou iets meer uit de schouder mogen komen, galop is erg neerwaarts en blijft hoog in het kruis. Stap is goed. Applaus vanaf de tribune.

Next Romancier x Five Star:
Jeugdige hengst met mooi type, draaft op zich goed maar zou iets meer buiging in het achterbeen mogen hebben en iets meer ruimte, galop is goed qua techniek, stap is oke maar zou wellicht ook iets meer ruimte mogen hebben.

Next Romancier x Bretton Woods:
Grootramige hengst, veel buiging in de gewrichten in draf maar achterbeen zou wat meer onder de massa mogen komen en meer met de schoft omhoog bewegen. Geldt ook voor de galop. Stapt goed.

Next Romancier x Sorento:
Jeugdige hengst met een wat lang achterbeen, galop is wat neerwaarts en hij drukt de rug weg. Draf op zich goed van techniek maar achterbeen zou wat meer mogen buigen en iets meer ruimte mogen hebben in draf. Stap is wel oke maar zou iets meer door het lijf mogen stappen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:01

Ik denk dat het KWPN maar eens flink moet gaan evalueren. De kwaliteit is triest te noemen. Dag 1 een paar hele goede gezien, de dagen erna niet een. Leuke paarden, maar geen toppers.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:02

De Santiano"s doen wat degelijk en weinig jeugdig aan. Daarna de Next Romanciers, een heel ander beeld. Veel lossigheid en jeugd.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:03

Zeer trage achterbenen die meer en resoluter moeten ondertreden.
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-12-24 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:04

manubres schreef:
Ik denk dat het KWPN maar eens flink moet gaan evalueren. De kwaliteit is triest te noemen. Dag 1 een paar hele goede gezien, de dagen erna niet een. Leuke paarden, maar geen toppers.

Dat ligt echt aan de eigenaren die de paarden opgeven. Kwpn nodigt ze niet zelf uit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 18:05

469 Neil x Florencio, 1.66 mtr.
Bovenlijn is op stand matig, een holle rug maar waardeert zich op in beweging. Is nog wel overbouwd. Heeft veel techniek in de benen, draaft met veel balans en gedragenheid. Galop is wat simpel, blijft ook liever draven. Stap is goed door het lijf maar achterbeen zou wat meer mogen zijn.
Haha moet meer draagkracht tonen.

*475 Next Romancier x UB40, 1.70 mtr.
Paard met veel body, sjieke hengst. Ook iets holle rug. Is iets onder de indruk van alles, laat zich niet helemaal goed zien. Voldoende techniek over de benen maar zou nog wat meer gedragenheid mogen laten zien, wordt wat lang. Galop blijft ie heel gespannen. Zelfde geldt voor de stap. Jammer, mooi dier maar overtuigd niet helemaal in beweging. Zal mogelijk doorgaan met opmerking dat ie meer ontspanning moet laten zien. Wordt wel voor geklapt.
Tweede bezichtiging

*477 Next Romancier x Five Star, 1.66 mtr.
Jeugdige hengst, heel verschil met de vorige. Paard schakelt mooi en draaft goed bergop. wordt al voor geklapt op het lijntje, beweegt super bergop. Ik vond hem op stand wat minimaal maar in beweging echt goed.
Tweede bezichtiging

476 next Romancier x Bretton Woods.
Even gemist. Paard met veel body, beetje lang. Draaft met veel techniek in de benen maar zou wat meer verbinding mogen hebben.
Achterbeen meer tot dragen brengen.

478 Next romancier x Sorento, 1.68 mtr.
Jeugdige hengst, beetje iele hals vergeleken met de rest van zijn lijf. Galop mist wat balans. Wel een actief achterbeen. Laat de draf niet zo goed zien. Paard overtuigd me niet, lang in het lijf. Ielig, nee niet zo bijzonder.
Meer bespiering, meer lichaamsgebruik en balans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:06

Elisa2 schreef:
Neil x Florencio:
Jeugdige hengst, wel erg overbouwd nog, met veel beweging en buiging in de gewrichten in draf, goede techniek. Galop heeft ook een goede techniek maar zou iets meer gedragen mogen zijn. Stap is goed maar zou iets meer door het lichaam mogen zijn. Zou iets meer lossigheid in het geheel mogen hebben.
Langgelijnde en jeugdige hengst, moet in beweging meer draagkracht tonen

Next Romancier x UB40:
Mooi type, hengst met veel buiging in de gewrichten in draf, voorbeen zou iets meer uit de schouder mogen komen, galop is erg neerwaarts en blijft hoog in het kruis. Stap is goed. Applaus vanaf de tribune.
Tweede bezichtiging

Next Romancier x Five Star:
Jeugdige hengst met mooi type, draaft op zich goed maar zou iets meer buiging in het achterbeen mogen hebben en iets meer ruimte, galop is goed qua techniek, stap is oke maar zou wellicht ook iets meer ruimte mogen hebben.
Tweede bezichtiging

Next Romancier x Bretton Woods:
Grootramige hengst, veel buiging in de gewrichten in draf maar achterbeen zou wat meer onder de massa mogen komen en meer met de schoft omhoog bewegen. Geldt ook voor de galop. Stapt goed.
Langgelijnde hengst, in beweging ruimte maar achterbeen meer onder de massa tot dragen brengen

Next Romancier x Sorento:
Jeugdige hengst met een wat lang achterbeen, galop is wat neerwaarts en hij drukt de rug weg. Draf op zich goed van techniek maar achterbeen zou wat meer mogen buigen en iets meer ruimte mogen hebben in draf. Stap is wel oke maar zou iets meer door het lijf mogen stappen.
Bloedgemaakte hengst die aan bespiering zou kunnen winnen, in beweging meer balans en lichaamsgebruik tonen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:06

Benzz schreef:
manubres schreef:

Dat ligt echt aan de eigenaren die de paarden opgeven. Kwpn nodigt ze niet zelf uit.

Als stamboek kan je toch evalueren en dat uitdragen aan je leden?