Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:52

Hier kon ze ook bij alles en iedereen braaf een voetje geven maar was de hoefsmid moeilijk. Maar jammer dan, het gaat gewoon gebeuren, veulen klem zetten en bekappen. Wel alles vanuit rust, maar heel duidelijk je kan ervan vinden wat je wil, maar je moet het ondergaan.

Scheelt wel, een veulen van een kleine pony is makkelijk in bedwang houden qua omvang en gewicht.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:56

kiko schreef:
Sentir daarom denk ik er serieus over na om een cursus bekappen te gaan doen zodat ik het zelf kan.
Ik denk ook dat hij te snel is begonnen. Toen hij wilde starten zag ik al aan zijn ogen dat hij het spannend vond. Toch tilde hij braaf zijn voet op en hield zich rustig maar uit het niks was het ineens klaar en denderde hij overal doorheen. Na rust op stal weer geprobeerd en kon ik zo zijn voetje optillen maar zodra de smid in de buurt kwam kwam er stress bij hem en was het klaar. Dat bedoelde ik met de middelvinger. Dus het zal inderdaad echt met geduld gedaan moeten worden en zijn vertrouwen winnen want als je dat hebt doet hij best veel maar je moet hem wel de tijd geven. Bij vrouwen heeft hij het dus niet. Dus ga maar mannen laten komen :-)

Het kan ook zijn dat hij zn balans nog moet zoeken, dat de smid mss te hoog heft, te snel, te hard, enz.

Ik merk dit met mn veulen ook als ik iets te hoog hef om te bekappen "valt" ze om. Ze moeten nog wat oefenen/wennen om op 3 beentjes te blijven staan.

Ik heb mijn hoefsmidsdiploma. Is net wat anders dan een cursus bekappen. Maar kan zeker geen kwaad. En ik denk zelfs dat dat een groot pluspunt is. Je kent dan waar je op moet letten met tillen of vasthouden. En waar je op moet letten met de voet zelf natuurlijk :o

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:06

Muronia ik heb voetjes geven geoefend. Ik doe dat al vanaf het begin iedere avond en hij geeft ze braaf.

Sentir Misschien is het ook de manier hoe hij het been vasthoudt. Want mijn andere merrie vond het ook niet heel fijn. Hij heft het been vrij hoog. Heb sindskort een andere smid dus dat zou het ook kunnen zijn.
En zijn balans is ook lastig. Heeft best even geduurd voordat ik langer zijn voetjes kon vasthouden. Dan viel hij bijna om dus elke keer iets langer vastgehouden en belonen. Nu geeft hij soms achter al zelf omdat ik elke keer hetzelfde rondje doe.

Met andere vrouwen is hij niet eenkennig. Maar wij wonen achteraf en ben bijna altijd alleen dus hij ziet niet veel mensen. Dan moet ik echt mensen gaan vragen. Het is mijn eerste veulen dus ook allemaal nieuw voor mij. Juist om te voorkomen was ik vanaf het begin al bezig met dingen te laten wennen. Ik had niet verwacht dat hij zo zou doen want bij de dierenarts en met wegen (beide vrouwen) was hij braaf.

Kimwilliam bedankt voor de tip. Ga ik dat oefenen!

Hij is al 1,50m dus ook niet de kleinste meer. We gaan ermee aan de slag.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:36

Y’ur had de afgelopen keer ook wat moeite met de smid. Vlak daarvoor was hij door een man gechipt en dat is niet helemaal volgens het boekje gegaan. -O-
Zag je direct aan Y’ur zijn gedrag.
(Weglopen, angstig, voetjes niet willen geven, wegspringen).

Gelukkig hebben wij een heeeeeele fijne smid die echt álle tijd dan neemt voor hem en gewoon eerst eens even een 15-30 minuutjes de tijd heeft genomen om te kroelen/samen wandelen aan het halster en weer vertrouwen opbouwen, ruimte gevend voor het verwerken van Y’ur.
Daarna zonder moeite de voetjes kunnen bekappen. Maar ik besef me ook heeeeel goed dat onze smid vrij uniek is in zijn aanpak en lang niet iedereen zoveel tijd heeft / kan nemen voor het bekappen.
Voor ons heel fijn, immers heeft Y’ur weer een goede ervaring zo te pakken ipv een stressmoment.

Wij hebben weinig tot geen mannen hier rondlopen dus die exposure is wat minder, geeft ook niet, maar wel een extra puntje van aandacht. Dus we verzamelen zoveel mogelijk positieve ervaringen en iedere man die nu hier over de vloer komt is verplicht een worteltje aan het jong te geven :))

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:01

Oh wat fijn zeg zo’n smid. Gelukkig is deze smid wel rustig maar zie hem niet zo lang de tijd nemen.
Maar ben blij dat dat ik niet de enige ben die een veulen heeft die mannen niet zo vindt.
We gaan gewoon veel mannen uitnodigen :-)

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:06

Mijn veulen vind mannen ook wat minder na het chippen.. Ze is super braaf in de hand maar de chipper was een beetje hardhandig terwijl als hij het gewoon rustig had gedaan was het denk ik gewoon gelukt.. gelukkig is mijn vader hoefsmid en til ik haar hoeven ook heel vaak op dus dat is hier geen probleem.

5 november was ze alweer 6 maanden, nog 8 cm en ze is even groot als haar moeder <3 ook al een pony maat halster gekocht en past :):) gaat zo snel!
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 01:53

Er zijn weinig smeden die de tijd willen besteden om een paard of veulen de smid te leren :')

Dus als je er eentje hebt die dat wel gewoon wilt doen is dat echt goud waard vindt ik. Want jij als ruiter weet niet altijd hoe en waar je op moet letten. Kei goed dat die smid van jou dat dus gewoon wel doet Lonie!

Op welke leeftijd gaan jullie wandelen met jullie veulen ?
Ik wil ze graag gaan voorstellen aan het bos en verkeer. Of is dat nog een beetje vroeg ?

Bladblazers, autos en tractors en vrachtwagens kent ze eigenlijk al van op de opfokplek. Ze moet wel nog even lekker bijgroeien voordat ik dat ga doen hoor, ze is nu 8 maand.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:48

Hopelijk mag ik hier met dahlia meekletsen.

Dahlia is dan wel van mijn zusje en mij samen, maar het ze is te leuk <3
Ze is eind juli/begin augustus geboren.
Groeit momenteel als kool <3

Afbeelding

Inmiddels kunnen we het halster om doen en meelopen lukt als we haar met de handtas methode laten meelopen(touw als een 8 om haar billen en borst).

Verder kent ze nog niet veel.
Over 2 weken heeft mijn zusje vakantie dus dan zal voeten optillen geleerd worden.
De hoefsmid komt begin januari pas weer en hopelijk kent ze het dan netjes.

Bij iris vorige jaar gebruikte wij layka als "steun". De hoefsmid heeft haar in het begin ook snel en simpel bekapt. Maar meer willen we eerst ook niet.
Voordeel is dat layka het steunen kent van haar eigen veulens en dus ook gewoon blijft staan.

Of dahlia haar moeder het ook kent, zullen we zien als we gaan oefenen :Y)
Gelukkig hebben we ook een hoefsmid die graag een goede ervaring wil voor de veulens, zodat hij het later makkelijker heeft als ze heel wat kilo's meer wegen.

Wandelen gaan wij nog niet doen met dahlia en poppy.
Maar dat komt omdat poppy nog altijd in gewicht mag bijkomen.
Wel zien ze door de buren al vrachtauto's, trekkers etc.
Binnenkort de buurman vragen of hij af en toe iets meer herrie wil maken O:)

"Vroeger" met layka haar veulens liepen die al na 2-3 weken elke dag mee en terug naar hun weiland.
De dichtstbijzijnde was 15 minuten lopen.
Dus die 2 veulens wenden erg snel aan het verkeer.
Daarna was er een weiland op ca 20-25 minuten en het grote weiland was 40 minuten lopen.
Tevens gingen die veulens vanaf 2-3 maanden mee op buitenrit. Maar dan waren ze al best wat gewend

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:57

Ik wandel al vanaf dat hij een maand of 4 is soms een rondje. Eerst samen met moeders en nu samen met het andere veulen. Eerst deed ik de oprijlaan, daarna tot eind van de weg en nu doen we rondje veld of bos en dat is een half uurtje. Hij loopt voorop en heeft aardig de pas erin. Net als zijn moeder.
Wij hebben het geluk dat we aan een ruiterpad wonen en alleen bestemmingsverkeer mag er rijden dus weinig auto’s. Ook zitten we vlakbij het spoor dus de trein ook al een paar keer gezien.
Ons hele terrein is omringd door eikenbomen dus elke dag ben ik aan het bladblazen. Ik rijd gewoon met de trekker en de blazer eraan bij de paarden. Ze zijn er al aardig aan gewend.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:39

Zyva doet het goed meet 1.42 nu op 6,5maand!

Ze is er wel een met behoorlijk eigen willetje en als ze het beu is springt ze gewoon door de draden (ook met stroom erop) :')

Vandaag hebben ze lekker staan rennen met zen 3e :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:16

kiko schreef:
Wat een leuke foto Thioro.

Vraagje: hoe doen jullie als de smid de voetjes niet kan optillen? Ik kan zo de voeten optillen maar als de smid het wil overnemen krijg je een dikke vinger. Ben bijna in staat om zelf maar cursus te gaan volgen voor bekappen. Ik kan alle voetjes zo optillen en uitkrabben maar een vreemde niet.

Ik werk meestal samen met mijn hoefsmid. Met rust en vanaf jongs af aan even pakken als ze er is en later een vijltje erlangs veilig naast moeder vinden ze het vaak wel spannend als ze echt bekapt worden. Als ze echter merken dat mijn hoefsmid hun voetjes tussendoor ook gewoon weer terug geeft en ze dan ook de tijd geeft om ja te denken zijn de meeste wel oke. Nu fok ik ook op mensgerichte fijne katakters.

Echter nu 2 veulens gekocht die al bekapt zijn geweest en daar zit ern lading op. Zetten het beide op een lopen als je enkel kijkt naar de benen. Daarbij probeer ik eerst te leren dat weglopen geen zin heeft. Ze staan dan los op een plein van 3 meter breed en 10 meter lang. Ze kunnen dus beperkt weg. Ik ga daarheen, aan ze en wil een voetje pakken en dan hup douwen overal doorheen en smeren hem. Dan stap ik over op grondwerk. Je komt pas van me af (langs mij als je koppie laat zakken, kan uitademen of kauwen. En contact met mij kan maken. Wat ik dan doe is stapje voor stapje meer ruimte geven dus ontspanning geeft ruimte en onnadenken doordouwen geeft juist een vorm van druk (druk maar wel met rust en zonder emoties). Als ze dan weer staan op de plek waar we begonnen maar rustig ga ik weg. En dat doe ik paar keer per week.

Nieuwe aanwinsten:
https://www.instagram.com/reel/DCTM6wwo ... RnbjR2OTNn

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:28

Mijn oude smid vond toen niet nodig om hem te doen toen moeders gedaan werd. Dat is een les voor de volgende keer dat ik de smid gewoon even zijn voetjes laat optillen.
Bij de nieuwe smid vond hij het de eerste keer lastig om balans te vinden maar hebben we voor kunnen bekappen en achter hebben we toen alleen even optillen gedaan. Bij de 2e keer vond hij het echt spannend en wilde weg op een gegeven moment. Ik zag al aan zijn ogen dat hij het reuze spannend vond. Toch gaf hij braaf een voetje maar na een paar minuten ging er een knop om en ging het niet meer. Zelfs bij mij lukte het eerst niet. Even op stal gezet en daarna kon ik weer zo optillen maar zodra de smid dichterbij kwam wilde hij weg. Misschien een lucht die hij bij zich draagt ofzo ik weet het niet.
Gisteravond had mijn shet weer een slokdarmverstopping en dus kwam de dierenarts en die had mijn veulen nog niet gezien dus ging bij hem kijken en die kon hem gewoon aaien. De afgelopen dagen heeft hij veel mensen/mannen gezien dus ga proberen dat even vol te houden in de hoop dat hij minder spannend vindt.

Wat een leukerds Lailapri!! Veel plezier ermee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:02

Ik laat idd de veulentjes gelijk al “doen”. Even de smid vast laten houden. Voetje omhoog, 1,5x de rasp er bij langs en weer neerzetten.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:18

Ik ga er ook gewoon met de rasp over als het niet direct nodig is om er iets af te doen. (Groeiachterstand dus de voetjes groeien nog niet zo fel mee momenteel)

Ze moeten het gewoon worden dat er vamalles aan hun voeten gebeurd. Ook al moeten ze nog niet gedaan worden. Het is alrijd goed dat ze wat bij leren :o

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:26

Volgende week donderdag gaat het blijkbaar sneeuwen hier in Belgie. Geen idee hoe dat zit in Nederland.

Ik kijk er niet naar uit met Milkyway en Dr achterstand. Ze heeft wel een vachtje nu maar ik heb geen idee hoe ze gaat reageren op de koude. Ze staat wel binnen met dit koude weer omdat wr nog niet goed weten hoe ze erop gaat reageren.

Hebben jullie veulens al wat ervaring met de sneeuw of de koude temperaturen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 00:29

Nee hier nog niet, maar Syl heeft ook nog geen hele dikke vacht. Ik was ook al aan het denken over volgende week. De grote paarden gaan vanaf dinsdag onder de winterdekens maar normaal doe ik een veulen geen deken op natuurlijk, alleen zij heeft dus nog geen hele volle vacht. Ik laat ze hier geen hele dag in zeikweer buiten staan, dan komen ze eerder op stal maar toch, dat zijn ook buitenstallen en daar is het ook niet warm (wel droog).

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:39

In Nederland valt het nu nog mee kwa koud. Er komt wel veel regen aan en het wordt wel maar 4-5 graden van de week maar daarna gaat ie weer naar 9 graden. Ik hoop dat de regen meevalt en niet weer alles zo nat..
ben bang dat het de laatste dagen op de wei hier worden en dat mijn merrie en de shet ook de bak in gaan. Die krijgen dan het voorstuk. De veulens staan op het achterstuk en rennen en spelen wat af.

Mijn shet is geschoren en mijn merrie heeft een heel dun vachtje dus die staan beide onder een deken. De veulens hebben helaas nog niet echt een dikke vacht. En Cover heeft van moeders dus die zal geen teddy worden dan. Ik kijk het aan. In principe wil ik de veulens geen deken opdoen maar als ik zie dat ze het koud hebben dan zal ik wel moeten. Hier gaan ze ook niet de hele dag in de regen. Dan doe ik ze korter en kijk op buienradar wanneer het minder regent

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 00:42

Ik leef ook op buienradar op zulke dagen, om me er vervolgens aan te ergeren dat er weer geen zak van klopt en ze (of ik) toch weer zeiknat zijn -O-

Nog even recente plaatjes van Syl hier delen <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 01:42

Y’ur staat al een hele poos onder een deken. Met zijn enorme achterstand moesten we wel helpen uiteraard.
Hij vind het echt helemaal best :j en zo kan ik hem goed warm houden en kan hij alle energie steken in groeien ipv warm blijven :j

Sinds kort past hij een échte grote jongens deken. Bizar om terug te denken, van hondenjasje naar mini veulen deken, naar normaal veulen dekentje, naar dit (maatje 85/115) <3 *\o/*
Afbeelding

Al heeft hij liever z’n mama’s jas aan :))
Afbeelding

Muronia, dit is echt bizar hoe groot ze al is! _/-\o_ _/-\o_ Gaaf zeg!!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:38

Ik ga mijn veulens geen deken op doen. Zolang ze niet de hele dag en nacht in zeiknat weer staan en gezond zijn, hebben ze genoeg aan hun vacht vind ik. Teveel betutteling is niet goed denk ik. Voor een veulen met achterstand snap ik het, maar verder? Niet doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:42

Ik heb best wel veel vrienden/kennissen in Engeland. En die hebben hun veulens wel allemaal onder dekens staan. Voor mijn gevoel is het weer daar niet veel slechter dan hier?

Ik heb niet de illusie dat die dekens dan heel blijven met mijn twee jongens. Dus ze staan zonder jassen. Ze zijn inmiddels wel goed bezig met wintervacht te maken. Dat is wel fijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:48

Ik heb ook niet het idee dat ze hem nodig hebben en ten tweede zou hij hem niet heel laten want alles wat op zijn rug gaat trekt hij er weer vanaf :-)
En bij elkaar hangen ze ook lekker in het vel.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:30

Hier gaat ze geen deken opkrijgen. Beetje uitharden eerst }> .
Maar ze is al vermomd als overwinterende grizzly dus komt wel goed.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:04

Ik ga wel een deken opleggen als ik zie dat ze toch last heeft van de koude, anders niet. Het scheelt al dat ze binnen staat om te slapen en overdag lekker buiten.

Ik Ben wel zeker dat ze op de opfokplek de winter niet had overleefd met hoe ze eruitzag :+ dus een beetje verwennerij mag dan wel O:) (voor veulens die het nodig hebben dan)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:18

Dahlia krijgt morgen wel een deken op.
Als het alleen koud zou zijn niet.
Maar ivm de regen etc gaan we het wel doen.
Mocht het nodig zijn, kunnen we de stal van layka en iris nog splitsen zodat we dahlia en poppy in iris haar stal kunnen opsluiten.
Maar dat willen we liever vermijden.

Dus dekentje en hun eigen simpele schuilstal.