Twee kampen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:36

Anya schreef:
[

Als je dat echt gelooft, dan is er geen enkele verzoening mogelijk. Dat klinkt bijna fundamentalistisch (term is niet zo hard bedoeld als hij zou kunnen overkomen). Deze term is bedoeld in de zin van "ik geloof alleen in de eigen waarheid". En ik ben er langzaamaan echt van overtuigd dat er heel veel waarheden zijn, en heel veel soms wel en soms niet niet bewuste acties naar verschillende personen... En dat wordt dan langzaam steeds erger.

Tot iedereen zich in de schuttersputjes heeft ingegraven en alleen nog maar naar elkaar schiet.

In de eerste wereldoorlog heeft dat gigantisch veel slachtoffers gekost. Bij alle betrokken partijen. Onnodig ook, als je het in perspectief bekijkt.

Komop Desiree.. En Greetje en Saar en Ceasario En Anna en... en ... en...

Iedere oorlog moet een keer eindigen. Meestal in een niet-aanval-verdrag. Dat zou al een hele stap zijn
[/quote]

Ik praat nu niet voor mezelf, ik heb zelf niet zoveel ervaringen op fokkerij. Ik spreek dus vanuit een redelijk objectief standpunt.

Ik denk echt dat verzoening slechts pas mogelijk is, als sommigen hun houding een beetje aanpassen. Je kunt niet verwachten dat mensen bepaalde fouten allean maar gaan accepteren omdat nu alles uitgesproken is. Mensen moeten gewoon proberen bepaalde fouten in hun gedrag naar anderen toe niet meer te maken. DAt is waar ik eigenlijk op hamer.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:38

Desiree schreef:
Ik geloof ook niet in "waar 2 vechten hebben 2 schuld". Alles is begonnen bij een aanleiding, die meestal vanuit 1 van de kanten komt.

Desiree, bedankt voor je geweldige bijdrage aan dit topic. Ik vind dat je een beste bijdrage hebt geleverd. Je hebt gelijk, mensen weten simpelweg niet wat ze een ander aandoen. Deels omdat mensen een volledig andere taal spreken en deels omdat ze een heel andere gevoelswereld hebben en deels omdat ze andere prioriteiten hebben in het leven.

Alleen de quote hierboven geloof ik niet in. Extreem voorbeeld(Een lange tijd geleden waar gebeurd) :

In New York kruipt iemand voor in de rij voor de hotdog stand. Iemand die voor hem stond in de rij wordt kwaad en schiet de voorkruiper dood.

Héél duidelijk: de voorkruiper gaf de aanleiding. Toch is de schutter meer schuld. Als de voorkruiper het al overleefd had, was hij heus niet naar de gevangenis gegaan.

Wat op FA gebeurt, is een langzamere vorm hiervan. Escalatie. Ik zeg iets ergs/doms, de volgende reageert hierop, de andere wordt boos en voordat je het weet is de norm overschreden. Voor de moderator is die lijn moeilijk te trekken. Wij weten namelijk niet precies waar de tolerantiegrens van bepaalde bokkers weten. Voor verschillende mensen liggen die op verschillende plaatsen. Als die tolerantiegrens is overschreden, hebben weinig mensen nog het EQ om de situatie terug te brengen naar onder die grens.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:49

Ja maar de reacties in de aanleidingen hier op bokt, zijn meer in de marges, hier is geen sprake van moord maar van boosheid als reactie, wrevel. Maar het is er desalnietemin.
Feit is dat je een aanleiding niet zomaar kunt wegvlakken, Joostje. Knipoog

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:52

Zannekin schreef:
In een discussie zijn er altijd 2 partijen. Vroeger was er 1 KWPN partij en enkele anderen die meteen de kop werden ingedrukt als ze hun mond opendeden over iets anders dan KWPN.
Nu zijn er ook wat meer genuanceerde meningen, met mensen die in meer rassen en visies geïnteresseerd zijn. Dat is alleen een goeie ontwikkeling te noemen. Je hoeft je niet blind te staren op 1 mening, neem mee wat je wil meenemen van wat overal beweerd wordt.

Ik ervaar het net andersom. Je hebt een aantal mensen (vaak met totaal oningevulde provielen, de oude Troefs, de nieuwe Anna's) die keer op keer een topic starten om het KWPN onderuit te halen. Van die Guldenberg-oliebol. Daar word ik moe van ja. Want als je niet anti-KWPN bent word je voor dom versleten. Alsof modder gooien getuigt van een hoge intelligentie... Frusty
Laatst bijgewerkt door Gail op 09-03-04 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:52

Desiree"]
[quote="Pipo schreef:
Dat weet ik ook niet Desiree, ik hoop dat de mensen waar je over spreekt er zelf op reageren.

Ach, dat hoeft nog niet eens. Als ze maar beseffen dat ik het over hen heb, en ze niet in dezelfde fout vervallen.
[/quote]
Dan moeten ze wel eerst begrijpen welke fout je bedoelt en dat moet ook nog interessant voor ze zijn. Daarnaast is de opmerking hierboven wat vaag en trekken misshien nog anderen het zich aan wat je zegt, buiten sarabande en ceasario.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:53

Oorlog begint waar andere middelen ophouden Desiree...
En oorlog is voortzetting van een dialoog met andere middelen...

Iets starten is nooit zo moeilijk, ergens mee ophouden wel...

en na deze wijsheden van de koude grond Lachen nog een laatste...

Gras groeit misschien niet harder als je eraan trekt, maar je kunt wel een beetje pokon geven, op tijd maaien zodat onkruid geen kans krijgt.. Maar als je niets aan je tuintje wil doen, dan kun je het beter asfalteren...oogt misschien doods, je krijgt misschien geen bezoek, maar je hebt ook geen gedoe.

Ik opteer voor een leuk tuintje. Pipo in ieder geval ook (anders is geen barbeque mogelijk Lachen ) En nog meer mensen als ik dat zo lees... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:54

Gail, het is beter om het niet meer over Guldenberg te hebben .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:55

Lovely"]
[Dan moeten ze wel eerst begrijpen welke fout je bedoelt en dat moet ook nog interessant voor ze zijn. Daarnaast is de opmerking hierboven wat vaag en trekken misshien nog anderen het zich aan wat je zegt, buiten sarabande en ceasario.
[/quote]

Nou, ik bedoel deze fouten:

[quote="Desiree"]
Wat ik in deze disussie zie, is dat mensen elkaar willens en wetens kwetsen, en daar vervolgens heel luchtig over heen stappen. Mensen bagatelliseren hun eigen gedrag t.o.v. anderen.
.
[/quote]

[quote="Desiree schreef:
En daarbij krijg ik dan dus de indruk dat sommige mensen zich helemaal niet realiseren hoe grof ze met iemand omgegaan zijn. Ze zijn het zich niet bewust. En ik weet niet of dat nu is, omdat ze het zo niet bedoelden, of dat ze gewoon gebrek aan empathie hebben.

En als er mensen zich in herkennen Lovely, vind ik dat juist goed, want ik neem aan dat ze dan over zelfkennis beschikken. Knipoog

Het is heel bot, maar wie zaait, die oogst.
En dan ga ik mee met Anya, maar dan in mijn eigen woorden: mensen moeten stoppen met zaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:58

Nou Desiree, over communicatie kun jij ook nog een heleboel leren, dit vage suggestieve gedoe heeft niemand wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:01

Gail schreef:
Ik ervaar het net andersom. Je hebt een aantal mensen (vaak met totaal oningevulde provielen, de oude Troefs, de nieuwe Anna's) die keer op keer een topic starten om het KWPN onderuit te halen. Van die Guldenberg-oliebol. Daar word ik moe van ja. Want als je niet anti-KWPN bent word je voor dom versleten. Alsof modder gooien getuigt van een hoge intelligentie... Frusty

Dat topic werd helemaal niet gestart om het KWPN onderuit te halen maar door iemand die een nakomeling van de hengst had gekocht en zich afvroeg hoe het precies zat.
Van dit soort opmerkingen als van Gail word ik dus echt chagerijnig.
In het Guldenbergtopic zijn een hoop leugens en onwaarheden verteld, maar als degene die dat er neezet erop aan spreekt hoor je vervolgens niets meer.
Dat heeft niets met anti KWPN te maken.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:04

Jawel hoor, want er worden zaken als feiten geponeerd die volstrekt onjuist zijn. Heb al eerder gemeld dat het beest gewoon niet goed genoeg was.

Maar ik volg Lovely, had er beter niet over kunnen beginnen dus houd mijn mond hier verder over.

Sorry dat je sjagge wordt, dit is zoals ik het beleef. (de vreselijke anti-KWPN lobby)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:04

Ik begrijp volgens mij wel wat Desiree bedoelt.

Zoals nu blijkt is er nogal eens behoorlijk grof omgegaan en op de persoon gespeeld. En nu wordt er gezegd dat men met een schone lei moet beginnen en daar over heen moet stappen.
En dat lijkt mij moeilijker dan het lijkt, als jezelf zwaar gekwetst bent.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat ik daar geen behoefte aan heb en niet die plicht voel om opeens alles te vergeten en te vergeven.
Neemt niet weg dat je er dan wel overheen stapt, door op een normale manier met elkaar om te gaan.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:08

Nou, ik heb heel wat van deze discussie gemist, zie ik. Laat ik zeggen dat ik nog niet zolang lid ben, ongeveer een klein jaartje nu en ik veel van het 'oud zeer' dat hier rondwaart gemist heb. Vanaf het moment dat Anna42 hier op Bokt postte was mijn interesse direct gewekt. Een duidelijke visie met een onderbouwing die uitdaagt om na te denken en je eigen ideeën toetst aan wat wordt gesteld. Ik ben het zeker niet met alles eens, maar heb alleen maar interessante gesprekken over de fokkerij gevoerd, zowel over de telefoon als via PB. Ik heb Anna nog nooit kunnen betrappen op slinks, achterbaks of betuttelend gedrag, integendeel. Dat ze af en toe behoorlijk doordaaft is een ding wat zeker is. Daarbij jaagt ze ook wel mensen tegen zich in het harnas. Ze verdient in mijn ogen niet de tactprijs, maar dat geldt voor meerdere mensen.
Daar gaat het ook niet echt om, maar je moet je ook niet alles persoonlijk aantrekken. Neem mee wat je kunt gebruiken en wat niet, laat je passeren. Het is eigenlijk heel simpel. Wat het gebruik van de volbloed aangaat heb ik Anna42 nooit horen zeggen dat dit bloed niet in een moderne rijpaardenfokkerij thuishoort, alleen zijn haar criteria waaraan die volbloed moet voldoen is anders dan wat veel huidige volbloeds tonen. Dat is iets anders dan een hetze tegen de volbloed. De topics die ze heeft gestart hebben steeds enorm veel hits gescoord, een teken dat de materie voor meer mensen interessant was. Het ging vaak niet alleen over de volbloed, maar ook het belang van het in generaties denken m.b.t. de fokkerij. Daarbij is het van belang de normen en waarden van de fokkerij van vroeger en nu aan elkaar te toetsen. Hoezo nu het ontstaan van twee kampen? Naar mijn mening kun je op twee manieren deelnemen aan een discussie: Je kunt je eigen visie daartegenover stellen en actief reageren of je kunt alleen ageren. Met name in het laatste geval knelde de schoen op meerdere plaatsen omdat bij veel bokkers op dit forum persoonlijke elementen een rol meespeelden. Daardoor liep te vaak een discussie uit de hand en kwam er vaak een slotje op een topic.
Ook met Ceasario heb ik behoorlijk wat contact. In zijn geval, omdat ik zijn posts niet altijd begrijp. Zijn cryptische manier van schrijven heeft echter een fysieke oorzaak en is niet bedoeld om de boel te ontregelen of mensen te stangen. Ik kan jullie verzekeren dat je in een persoonlijk gesprek daar echter niets van merkt. Hij beschikt over een schat van ervaring waar menigeen zijn/ haar voordeel mee kan doen en dat geldt zeker voor mezelf.
Hoor ik nu bij een ‘kamp’, als er al sprake van kampen is? Als dat betekent of ik mezelf herken in wat zowel Anna42 als Ceasario voorstaan, namelijk het fokken van een gezond, werklustig, goedbewegend, met gemak de oefeningen die van hem worden gevraagd uitvoerend sportpaard, dan zeg ik:”Ja hoor! Deel mij daar maar bij in”! Ik ben er trots op!
Verder weet ik niet of iemand van jullie het volgende liedje kent? Leef – van Han van Eijck?
Een keertje goed hard zetten en meezingen helpt echt! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:11

Lovely schreef:
Nou Desiree, over communicatie kun jij ook nog een heleboel leren, dit vage suggestieve gedoe heeft niemand wat aan.

Ik doe niet suggestief, ik wil gewoon niet aanvallen of kwetsen. Voel jij je soms aangesproken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:15

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:

Ik doe niet suggestief, ik wil gewoon niet aanvallen of kwetsen. Voel jij je soms aangesproken dan?
[/quote]

Nee hoor, ik voel me door jou niet aangesproken, waarom zou ik.

Je wilt niet aanvallen of kwetsen, maar je wilt wel in het vage blijven hangen en mensen in het donker laten tasten? Dat is nogal gemeen Desiree en het bewijst dat je niet erg van jezelf of je mening overtuigd bent, anders had je het wel hardop durven zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:16

Buc, dat is dat liedje toch van BB??

Niemand heeft de waarheid vol in beeld.
Maar het voordeel van de twijfel maakt ons minder verdeeld.

Niemand hoeft alleen maar goed of slecht te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-04 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:17

Ik ben overtuigd van mijn mening, en ik vind het te ver gaan dat je me gemeen noemt. Ik betwijfel ook ten zeerste dat er ook maar IEMAND buiten de namen die ik genoemd heb hier zich aangesproken voelt door mijn woorden. Mocht dat wel zo zijn, wil die persoon dat melden dan?

Ik denk wel dat de slachtoffers (de mensen die zich onheus bejegend hebben gevoeld) wel begrijpen wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 09-03-04 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:18

Nee Desiree, het is de bedoeling dat JIJ aangeeft wie je probeert te raken met je woorden en mening, het is niet de bedoeling dat men er maar naar gaat raden, het is geen quiz.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:22

Mensen hoeven ook niet te raden om wie het gaat. Als ze zichzelf ervan verdenken, dan is dat toch genoeg? Ik wil mensen alleen maar aanzetten tot nadenken over hun eigen gedrag t.o.v. anderen, en ik wil ze NIET beschuldigen. En ik laat me door jou toe ook niet aanzetten tot het beschuldigen van mensen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:24

Lovely schreef:

Niemand heeft de waarheid vol in beeld.
Maar het voordeel van de twijfel maakt ons minder verdeeld.

Niemand hoeft alleen maar goed of slecht te zijn.

Yep, vanochtend nog gehoord en een heerlijke song! Ook nog in je Moerstaal. Dat moet iedereen snappen! Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:26

Bucephalus schreef:
Ook met Ceasario heb ik behoorlijk wat contact. In zijn geval, omdat ik zijn posts niet altijd begrijp. Zijn cryptische manier van schrijven heeft echter een fysieke oorzaak en is niet bedoeld om de boel te ontregelen of mensen te stangen.

De cryptische manier van schrijven is voor insiders die de stof meester zijn geen probleem.
Maar als je als onkundige ,nieuw geinteresseerde of onkundige "kundige"
daarop wilt reageren blijkt het voor sommige een probleem te zijn.

Ja en dan wordt men boos.
Maar dat ligt niet aan Greetje, Anna, of Sarabande.
Dat ligt aan 30 ,40 jaar fokkerservaring en stamboeken evolutie en achterstand t.o.v. van deze personen.

Men denkt zo heel gemakkelijk het staat in de boekjes een Stamboek zegt het, of men heeft een veulentje gefokt en dan is men kenner.

Niks is minder waar.
Voor ons is 10- tallen duizende Euro's leergeld vooraf gegaan en nog slaat dagelijks de teleurstelling toe.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 09-03-04 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:26

Lovely schreef:

BB2... leuke herinneringen... maar da's een ander verhaal Schijnheilig

Ik dacht dat het in dit topic de bedoeling was om op een constructieve manier namen te noemen en alles nou eens een keer uit te praten? Een soort van poging om eens wat begrip voor elkaar op te brengen en de beweegredenen van de ander te leren begrijpen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:27

in de discussie van Lovely en Desiree nog een paar keer de woorden hengst, afstamming, merrie denken en we zijn weer terug bij af

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:28

ceasario schreef:
De cryptische manier van schrijven is voor insiders die de stof meester zijn geen probleem.

Dat is nou ook de issue: de insiders op dit forum zijn op 1 hand te tellen. Aan leergierige onkundigen et cetera geen gebrek... die willen ook graag dingen begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:29

ceasario"]
[quote="Bucephalus schreef:
Ook met Ceasario heb ik behoorlijk wat contact. In zijn geval, omdat ik zijn posts niet altijd begrijp. Zijn cryptische manier van schrijven heeft echter een fysieke oorzaak en is niet bedoeld om de boel te ontregelen of mensen te stangen.

[/quote]
Dan heb ik een vraagje voor je. Post je je informatie omdat je de mensen iets bij wilt brengen?? Zo ja, dan is het misschien niet zo doeltreffend om het op een moeilijke manier te doen. En als het antwoord nee is, waarom post je dan wel de informatie??