Gebazel over beweging (split van onderwijs mij)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:09

Afbeelding

Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:17

Anna42"]
[quote="Wouter24"][quote="CGJ12 schreef:
Maar dat kan een vertekend beeld zijn.

Wat is dit dan Schijnheilig

http://picserver.org/view_image.php/EBR ... jpeg[/img]
[/quote]

Je reinste dierenmishandeling. In de Reiter Revue schreef Monty zelfs crimineel.
[/quote]

Heeft dit nog iets met rijden te maken? Dit is een extreem voorbeeld waar het in de fokkerij is mis gegaan. Een verkeerd gebouwd paard wordt hier op de meest a natuurlijke wijze eventjes inelkaar getrokken. Met een hoop ijzerwerk in de mond, touw en elastiek en een ruiter die zich amazone noemt en als een bootwerker met veel ruk-en trekwerk aan de touwen hangt. Vervolgens met de sporen diep in de ribbenkast probeert een paard, die we zijn natuurlijke eigenschappen hebben ontnomen, foceert tot een kunstje die voor een natuurlijke piaffe moet doorgaan.
En de deskundige omstanders? Die kijken toe en klappen voor de prestatie van een bootwerker en het leed van het paard.
If you treat people like monkeys, they act like monkeys!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:44

Anna42"]
Dit is een extreem voorbeeld waar het in de fokkerij is mis gegaan.
[/quote]

Ik denk meer in de "rijderij"...

[quote="Anna42 schreef:
touw en elastiek

Waar zie jij die? Ik zie alleen en stang- en trenshoofdstel met bijbehorende bitten.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:59

ceasario schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Paard Daula heeft een evenwichtige bouw met rompdiepte ('hinterrib') en evenwichtige, natuurlijke en tacmatige bewegingen. Dit paard kan en behoort op een natuurlijke, klassieke manier gereden te worden.

Nu de voortuitgang in de fokkerij van het sportpaard. De schoonheid, gratie, harmonie en de daarmee gepaard gaande natuurlijke tactvolle bewegingen van het paard zijn met de nieuwe inzichten, onder de alles overheersende voortuitgang, verandert in een hopeloze stumper.

Paard 2 behoort tot de beste tien paarden van de KWPN dagen en wordt zelfs in IDS omschreven met een uitsterst actieve achterhand? Zeg dat wel. Ergens boven in de lucht. Maar zeer actief.
Dit arme dier hebben we de natuurlijke verhoudingen ontnomen. Mist o.a. de benodigde rompdiepte en moet, vanwege de moderne modegrillen, in de beweging zijn levenlang het gewicht op de voorbenen dragen. "Een systematisch op het achterbeengebruik selecterend stamboek als het KWPN weet nu dat het het verstandig om de te kiezen voor fokdieren die het natuurlijk patroon van op de voorhand bewegen in de africhting kunnen omdraaien dankzij een versneld geplaatst achterbeen" (Rosie IDS 2/2004)
Vindingrijk als de mens is, ontdekt hij een methode om deze stumpers toch nog iets bij te brengen. De pratende en beoordelende stumpers zeggen: dat is mooi en wat zijn we voortuitgegaan in de fokkerij. Die pratende stumpers vinden dan ook dat je niet mag terugkijken in de fokkerij.
Want wat je hebt verloren in de fokkerij knoop je gewoon weer met touw aanelkaar. Rosie heeft immers het versnelde achterbeen in de africhting uitgevonden!
En het paard? Ach, dit super intelligente wezen die God alleen de spraak heeft onthouden, moet de hooggeprezen voortuitgang gelaten over zich heen laten gaan. En als het protesteert, slaan we erop en verwijten zijn vader dat hij slechte karakters en moeilijke paarden in de mond vererft.
Je zou zeggen met zulke foto's in de Strengen en met zoveel deskundigen in dit land dat er een stroom van reacties zou losbarsten.
Helaas niet een. Want de fokkerij gaat onweerlegbaar vooruit. Wat voor ons ego (sum qui sum) goed is, is ook goed voor het paard. Zeker weten.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:26

Wat voor afstamming heeft dat onderste paard ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:46

Ik probeer erg mn best om je te volgen Anna en ik kan wel zien dat bovenste paard landt op een achterbeen en de onderste op een voorbeen maar ik kan nog steeds niet zo goed zien hoe je nou ziet of een paard in evenwicht gebouwd is. Het heeft iets met de afstand tussen voor en achterbenen te maken?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:49

Suzanne F. schreef:
Ik probeer erg mn best om je te volgen Anna en ik kan wel zien dat bovenste paard landt op een achterbeen en de onderste op een voorbeen

Vraag ik me af, volgens mij heeft die onderste een heel snel en flitsend achterbeen en is dat eerder aan de grond, dan voor (netzo als het rechts ook eerder VAN de grond was dan het voorbeen)

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:00

Magique schreef:

Burggraaf x Aurelio

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:06

Suzanne F. schreef:
Ik probeer erg mn best om je te volgen Anna en ik kan wel zien dat bovenste paard landt op een achterbeen en de onderste op een voorbeen maar ik kan nog steeds niet zo goed zien hoe je nou ziet of een paard in evenwicht gebouwd is. Het heeft iets met de afstand tussen voor en achterbenen te maken?

Het heeft inderdaad hiermee te maken. Maar dat item alleen garandeert nog geen evenwichtspaard. Het gaat om de verhoudingen in het totale skelet.

Deze verhoudingen zijn als volgt te kwalificeren:
 De lengte van de hals moet even lang als die van rug;
 De lengte van het voorbeen moet gelijk zijn aan de rompdiepte en aan de helft van de romp- lengte;
 De schofthoogte moet even lang zijn als de lengte van hoofd en hals tezamen;
 De ruglengte moet 2/3 van de romplengte bedragen;
 De ruimte tussen de voor- en achterbenen moet evenveel zijn als de lengte van de rug;
 De hoogte en lengte moeten gelijk zijn;

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:08

Samsam"]
[quote="Suzanne F. schreef:
Ik probeer erg mn best om je te volgen Anna en ik kan wel zien dat bovenste paard landt op een achterbeen en de onderste op een voorbeen

Vraag ik me af, volgens mij heeft die onderste een heel snel en flitsend achterbeen en is dat eerder aan de grond, dan voor (netzo als het rechts ook eerder VAN de grond was dan het voorbeen)
[/quote]

Welke van de flitsend snelle achterbenen wordt volgens jouw dan nu het eerst aan de grond gezet? Linksachter of rechtsachter?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:13

Anna42 schreef:
 De lengte van het voorbeen moet gelijk zijn aan de rompdiepte en aan de helft van de romp- lengte;
 De ruimte tussen de voor- en achterbenen moet evenveel zijn als de lengte van de rug;

Misschien ook nog iets over de rompbreedte?
De meeste paarden hebben namelijk 3 dimensies ipv 2.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:15

Welke van die criteria gaan dan niet op voor het onderste paard Anna??

En welk achterbeen het eerste aan de grond is?? Ik dacht linksachter, het witte voetje???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:17

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]

De rompbreedte heeft toch niks met het evenwicht te maken?? Niet in opwaartse als zijwaartse buigingen??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:39

Nee, maar die breedte heeft ook vast een functie en er zal in de ogen van Anna ook vast een regel zijn, waarin de breedte van de romp, of de breedte van de borst wordt vastgelegd.
Gewoon geïnteresseerd dus.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:45

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]

De rompbreedte heeft er inderdaad mee te maken en valt samen met standen en verhoudingen van de voorhand en achterhand en de afstand tussen de voor-en achterbenen. Die stand bepaald ook de rompbreedte.

Aan de voorzijde moet het paard evenwijdig staan en als er een verticale lijn door het midden van de hoef wordt getrokken, moet deze lijn precies door het midden van de knie lopen (zie pag. 48). De afstand tussen de beide hoeven en de knieën van de voorzijde gezien, moet precies één hoef zijn.

Voor de achterzijde gelden dezelfde criteria. De verticale lijn vanuit de hoef getrokken moet precies door het midden van spronggewricht lopen en moet zowel aan de onderzijde als tussen de spronggewrichten één hoef breed zijn.
De loodlijn getrokken vanuit de boeg naar de grond moet evenwijdig lopen aan die van het voorbeen. De verticale lijn getrokken vanuit het zitbeen moet precies voor en evenwijdig aan het pijpbeen lopen en pal achter de hoef uitkomen. Om de bouw van een paard goed te beoordelen, is het dus van belang dat het paard vierkant staat! Dit is geheel conform de FEI voorschriften; het paard staat zo ook natuurlijk stil. Een evenwichtspaard lijkt met een modern oog overbouwd te staan maar dit is puur gezichtsbedrog. De onderkant van de romp staat ten opzichte van de horizontale lijn in voorwaartse richting lichtelijk naar beneden en dat beeld vertekent de optische waarneming. De lijn van het hoogste punt van de schoft naar die van het kruis loopt precies horizontaal!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:46

Suzanne F. schreef:
Welke van die criteria gaan dan niet op voor het onderste paard Anna??

En welk achterbeen het eerste aan de grond is?? Ik dacht linksachter, het witte voetje???

Beweegt het paard dan lateraal of diagonaal?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:36

helemaal waar anna, maar als het paard een degelijk zweefmoment heeft is het linkervoorbeen al weg voor het linkerachterbeen de grond raakt. noch diagonaal, noch lateraal.

maar is dat paard nu een voorbeen- of achterbeenlander? als je kijkt naar het nog geplaatste voorbeen, heeft het paard het rechterbeen eerst gezet, aangezien het linkervoorbeen er nog staat. toch heb je het vermoeden dat hij bij de volgende pas op het voorbeen gaat landen...?
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 27-02-04 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:37

Suzanne F, het is niet het voorbeen waar het paard op landt, maar juist het voorbeen dat het laatst voor het zweefmoment aan de grond is. Als het voorpootje de grond verlaat, volgt het zweefmoment en pas daarna gaat er weer geland worden, waarschijnlijk met achter.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:38

Lovely schreef:
waarschijnlijk met achter.

dan moet dat achterbeen wel heel snel zijn, en de voorhand gaat zich opnieuw moeten reppen om nog van de grond te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:52

Het voorhoefje laat de grond los, dan volgt het zweefmoment en het achterbeen is dan beneden. Video is handig, beeldje voor beeldje voor beeldje voor beeldje.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:10

Anna42"]
[quote="Magique schreef:

Burggraaf x Aurelio
[/quote]

Waar komt die onjuiste bewegingsvorm dan vandaan Anna..... Burggraaf heeft toch een evenwichtsskelet... en achter aurelio zit aan beide kanten sha bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:11

Burgraaf «- Landgraf «- Ladykiller XX .

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:04

Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="Magique schreef:

Burggraaf x Aurelio
[/quote]

Waar komt die onjuiste bewegingsvorm dan vandaan Anna..... Burggraaf heeft toch een evenwichtsskelet... en achter aurelio zit aan beide kanten sha bloed.
[/quote]

Helemaal eens. Als je Burggraaf vergelijkt met een Engels Volbloed dan staat hij meer in het evenwichtstype. Vergelijk Burggraaf echter met Polydor dan staat hij meer in het Volbloedtype. De bloedvoering alleen is niet zaligmakend. Bloedvoering en selectie gaan samen. Als de selectie telkens gericht is op een type dat verder af staat van het evenwichtstype, dan gaat uiteindelijk dat type de hoofdrol spelen. Gelijke genen klikken.
Uit die genetische combinatie volgt het geselecteerde type. Een niet evenwichtstype x niet evenwichtstype resulteert bijna altijd weer in een niet evenwichtstype.
Bij niet evenwichtstype x een evenwichtstype bepaalt uiteindelijk de genetische opbouw van de types of het product meer naar de ene of naar de andere kant doorslaat.
Zo is ook het huidige niet evenwichtige type ontstaan. De selectie is, ondanks de genetische opbouw, gericht het huidige type.
Omdat met een voorbeeld te illustreren zou je Ferro kun nemen.
Ferro staat meer in evenwichtstype. Ondanks dat Ferro met dat type een fantastisch dressuurpaard is en een zeer verdienstelijk springer, wordt zijn type toch als ongewenst gezien.
De types die men vervolgens van Ferro selecteert, moeten derhalve zo min mogelijk op de vader lijken. De types die wel sterk op Ferro lijken worden daarom geweerd. In dat geval ben in de volgende generatie , bij een combinatie van datzelfde type, het Ferro-type kwijt en daarmee gaat ook de prestatie in de verhouding met dat type verloren.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:37

Lovely schreef:
Suzanne F, het is niet het voorbeen waar het paard op landt, maar juist het voorbeen dat het laatst voor het zweefmoment aan de grond is. Als het voorpootje de grond verlaat, volgt het zweefmoment en pas daarna gaat er weer geland worden, waarschijnlijk met achter.

Wat is nu het verschil tussen paard 1 en paard 2?
Bij paard 1 wordt via de achterhand de romp geheven en vervolgens naar voren gestuwd in een zweefmoment. Tijdens het zweefmoment vindt de beenwisseling plaats waarbij er geen onevenwichtige belasting op de ledematen ontstaat en waarbij de ledematen, spieren, pezen, gewrichten en de organen als hart en longen de noodzakelijke wordt gegund.

Bij paard 2 wordt niet de romp geheven maar de achterhand. Door zijn bouw is dit paard niet staat om de romp evenwichtig te heffen.
Toch is er sterk geselecteerd op een actieve en krachtige achterhand.
Die krachtige achterhand kan, vanwege de evenwichtige bouw, onvoldoende de massa heffen. Een dergelijke achterhand stuwt de massa omhoog en vervolgens naar voren. Daarbij komt er dus meer gewicht op de voorhand.

Integenstelling met paard 1 is bij paard 2 de achterhand hoger dan de schoft en staat de romp niet horizontaal.
Door de sterke stuwing van de achterhand (achter hoog en aan de voorkant laag) blijft het gewicht aan de voorkant hoger dan aan de achterkant. De linkervoet komt nog wel heel eventjes van de grond. Maar als gevolg van het grotere gewicht aan de voorkant zakt de voorhand eerder naar beneden (Newton) dan de opwaartse gedrukte achterhand. Ondanks de optisch sterk ingezette energie kan deze energie, vanwege de onevenwichtige bouw, niet aangewend worden om de massa evenwichtige te heffen en dan voort te stuwen. De beenzetting wordt versneld vanwege een heel kort of praktisch geen zweefmoment en lijkt daardoor actiever. Bij paarden met balans in de beweging is de beenzetting altijd trager en lijkt minder actief.
In de volgende fase landt paard 2 derhalve op het rechtervoorbeen en pas dan komt het linkerachterbeen aan de grond en zo wordt het stuwingsproces gecontinueerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:27

Anna, dat neemt nog niet weg dat de foto's van Paard 1 en Paard 2 op verschillende momenten genomen zijn, dat is aan de beenzetting wel te zien. De ene is vlak voor het zweefmoment en het andere er vlak na, dat wilde ik nog even zeggen.
Hoe kort dit in tijd op elkaar ligt, blijkt als je filmpjes beeldje voor beeldje afspeelt, heb ik net gedaan met een filmpje van mijn eigen paard Haha!.

Dit snap ik dus niet:
Citaat:
Bij paarden met balans in de beweging is de beenzetting altijd trager en lijkt minder actief.