Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 02:16

PhiaBink schreef:
Niet aan de orde????
Je wilde eigenlijk dat dat paard in de sport werd uitgebracht en veulentjes kreeg, en dat de moeder daar door een prestatie merrie werdt. Daar ging het toch om???????
De huidige eigenaren hebben dat niet gedaan. Dus ben jij als fokker in je ego gekrengt.

Ik denk dat dit niets met ego te maken heeft. Het heeft meer mee te maken met het opzetten van een fokplan aan de ene zijde en met het plaatsen van fokprodukten aan de andere zijde. Doordat er niet voldoende met dit talent gebeurd is, is het zo dat de familieleden van dit paard eronder moeten lijden. Dat heeft geen bal met ego te maken. Dat heeft met liefde voor het dier te maken. Dit ene dier mag er beter af zijn, het dier "verzaakt" op een of andere manier haar plicht om de familie te helpen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:03

Je kan het in zulke termen bekijken. Naar mijn mening is het nog altijd de eigenaar die het verzaakt (als je al van verzaken kan spreken).
Aangezien dat dit een stam zou moeten zijn met veel prestatie begrijp ik niet dat er niet nog meer nakomelingen zijn (vertakkingen?), anders is er toch wat mis gegaan in het managen van deze stam.
Zou spijtig zijn want het paard Sarabande mag er zeker wezen, zij is dan ook het enige paard naast een andere hengst dat ik ken uit deze stam.

Code
edit JvG

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:08

Even totaal offtopic, maar da's niks nieuws voor mij Haha!

Jammer waar deze discussie heen is gegaan. De intenties van de fokker worden betwist, de kwaliteit van het paard en de stam worden in twijfel getrokken, kortom er worden rotopmerkingen gemaakt en steken onder water gegeven.
Een beetje jammer. Als het paard in kwestie een klein beetje op Sarabande (het paard) zelf lijkt, trek ik zeker niet in twijfel dat het dier makkelijk op Z niveau had kunnen presteren. Er zijn maar weinig mensen die een paard op stal hebben wat zo kan bewegen.

Ik kan het niet goedpraten, aan die rotopmerkingen heb ik zelf ook meegedaan. Maar dit kan nooit zijn waar Bokt voor bedoeld is, elkaar afzeiken en beledigen.

Met pijn in mijn hart, maar ik hou het voorlopig voor gezien. Ik zie wel of ik hier nog iets durf te posten.

De mazzel Doei, doei

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:21

Tja... Hoe een leuke discussie toch verziekt kan worden door het eeuwige geruzie en op de persoon spelen van F&A. Jammer!

Ik heb zelf geen moment de indruk gehad dat Sarabande of welke fokker dan ook de plicht verzaakt naar een stam o.i.d. Zij stelt naar mijn gevoel een terechte vraag:

Moet ik blij zijn voor het paard, terwijl ik het zo jammer vind dat zij voor de lijn verloren is. Dat is toch een dilemma? Eentje dat voor alle fokkers geldt.

En dat heeft toch niets te maken met mismanagement zoals hier gesuggereerd wordt.

Ik ga met Missouri mee... Ik hou het voor gezien. De intentie van mijn bijdrage aan dit topic is i.i.g. niet om de topicstarter (of andere fokkers) af te ... (kleur de plaatjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:23

Het enige wat ik ervan wil zeggen: What you give is what you get!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:45

chantal1 schreef:
Je kan het in zulke termen bekijken. Naar mijn mening is het nog altijd de eigenaar die het verzaakt (als je al van verzaken kan spreken).

Uit deze termen kan ik twee conclusies trekken: je bent te jong om dit soort zaken te kunnen begrijpen, of je bent zo schathemeltjerijk dat je in grote getalen denkt.

Ik denk wat Sarabande hier aangeeft het dilemma van de kleine fokker is. We kunnen niet allemaal Leon Melchior zijn, die op een gegeven moment 800 merries had rondlopen, geloof ik. Het merendeel van de wereldbevolking of zelfs de Nederlandse bevolking heeft niet voldoende financiele draagkracht om paarden te houden. Zelfs het overgrote deel van paardenfokkers heeft niet de financiele draagkracht en/of ruimte om zelf een brede stam te onderhouden van 10 paarden (wat je minimaal zal moeten hebben om de ontwikkeling van een stam in de handen te houden).

Als kleine fokker ben je dus genoodzaakt om keuzes te maken. Een kleine fokker kan maar een bijdrage geven tot een bepaalde hoogte. Te zeggen dat er verzaakt is, is in mijn ogen een erg denigrerende opmerking. Hieruit blijkt dat je er of helemaal niets van begrepen hebt of dat je gewoon slecht bent van karakter en mensen met plezier diep wil kwetsen. Omdat ik positief denk, ga ik uit van het eerste. Het loopt nog eens heel slecht met je af als het het tweede is (daar heb ik geen invloed op, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar).

Iedere fokker zou willen dat hij/zij de faciliteiten had om een uitgebreid fokplan op te zetten. In werkelijkheid is dat echter weggelegd voor een paar miljonairs.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:05

Ik kan me Sarabanda's dilemma goed voorstellen.

Gisteren was ik met de staleigenaar aan het praten waar een paard staat die ik tegenwoordig rij. Deze staleigenaar heeft een merriestam waar onder andere Idocus van marlies van Baalen uitkomt.

Nu was deze staleigenaar aan het vertellen dat ze een aantal leuke dieren heeft staan, maar als ze die wil verkopen dan krijgt ze er nog niet eens het dekgeld voor. Als zij merries uit deze stam voorbrengen op keuringen dan wordt aan hun gevraagd wat ze daar komen doen en de merries worden geen ster.

Verkoopt ze deze merries (aangezien zij de kwaliteit van hun merries hoog in de prioriteiten hebben staan en ze eigenlijk alleen fokken met predikaatrijke merries) dan aan redelijk bekende (regionale) dressuur -en springruiters (voor weinig geld), binnen no time brengen deze mensen de merries voor bij keuringen en de merries zijn dan helemaal geweldig en "goud waard".

Als een paard echt zo geweldig is, zou je er een soort van claim op kunnen leggen maar dan weet ik zeker dat je het dier helemaal niet verkocht krijgt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:17

phoenix4ever"]
nee dat zeg ik niet. tuurlijk mag ze ambitie hebben, maar het risico is en blijft veel groter dat het diertje niet in de sport beland]
[/quote]
Ik denk dat toch heel veel mensen zo'n paard kopen om in er mee in de sport te komen. Anders zoeken ze wel een eenvoudiger paard, dat is immers goedkoper.

[quote="phoenix4ever"]
ik vomnd ut feit dat ze het over een fokproduct had niet echt respectvol naar ut dier en daar wil ik haar niet op aanvallen en zeggen dat ze geen respect heeft. ]
[/quote]
Ze heeft nu juist heel veel respect en ook waardering voor het dier! Ze wil niet dat het dier helemaal verdwijnt als het dood is, ze wil het terugzien in de nakomelingen.

[quote="phoenix4ever"]
en mijn schrijf wijze wil er best op letten als het vriendelijk gebracht zou worden, maar als mensen zich zo kinderachtig opstellen zie ik geen reden het te veranderen.
en als ik het wel wil veranderen wat ik best wil, maar het zit er nu gewoon in dus vergeef me als het gebeurt en ga er niet zo moeilijk over doen, want dat is leuk als je 16 bent, maar kom op zeg had gewoon hoger niveau verwacht van deze mensen, maar goed laat ik daar niet over door gaan.]
[/quote]Het is reactie wederreactie. Ofwel, wie zaait, die oogst.

[quote="sarabande schreef:
Toen ik dus hoorde dat deze 13 jarige merrie nog in blakende gezondheid verkeerde kreeg ik hoop, die snel weer de grond ingeslagen werd.
Vandaar het dubbele gevoel, blij dat ze nog leeft en het goed heeft en ik er naar kan gaan kijken.
En dat laatste is het enige dat ik nog kan kijken, maar aankomen niet, op verder bouwen niet.
Vandaar mijn vraag in dit topic, waarop door fokkers zo totaal anders op gereageerd wordt als door niet fokkers.
Dat levert op zichzelf dus toch weer vragen en een levende discussie op

Is er voor jou niet een mogelijkheid om toch nog een veulen uit deze merrie te fokken, (in de hoop dat het een merrietje wordt)?

Overigens Sara, nu gaan we het eens omdraaien, wat vind je hiervan:

Mijn paard is gefokt en opgefokt door iemand uit Limburg. Een manegehouder/paardenhandelaar kocht hem toen na hem rontgenologisch gekeurd te hebben, toen hij 2,5 jaar was. Iones was een scharminkel, onder de maat en veel te schraal. MAar hij sprong goed, daarom kocht Wilfred hem dus. Na een tijdje aan de stapmolen, goed voeren, en zadelmak maken, begon Iones een leuk paard te worden. Toen kwamen mijn vriendin en ik: wij kochten hem. Moeilijke tijd gehad met hem in het begin, maar altijd doorgezet. Hij is uitgegroeid tot bijna 1.70m. en ik heb er een gouden bok aan overgehouden, mijn eigen bonfire, ook al rijd ik bijna nooit wedstrijden met hem. MAar nu het volgende: Iones is 3 jaar geleden geopereerd aan beide knieen. OC. Ik kan wel volop met hem rijden, maar bovenaan lopen weet ik niet zeker; zijn kraakbeen is inmiddels weg en komt niet meer terug. Ik zal hem nooit wegdoen, dat niet.

Maar eh, dan kun je toch wel eigenlijk stellen dat iones een mislukt fokprodukt is, om met jouw woorden te spreken, niet waar? Misschien biedt jou dit gelegenheid om een beetje te relativeren t.a.v. jouw merrie.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:35

joostvangestel"]
[quote="chantal1 schreef:

Uit deze termen kan ik twee conclusies trekken: je bent te jong om dit soort zaken te kunnen begrijpen, of je bent zo schathemeltjerijk dat je in grote getalen denkt.
[/quote]

Joost, ik laat in het midden in welke situatie ik zit en dat lijkt me er ook niet toe te doen.
Ik heb ook tussen haakjes getypt "als je al van verzaken kan spreken". Ik begrijp het heus wel, ik zou het ook triest vinden als mijn stam op die manier op zijn eind zou komen maar dat is het niet, er is nog 1 paard hier van in Sarabande haar bezit.

Je moet eens andere berichten van de topicstarter lezen en dan ook echt alles dan zie je wie hier rake stoten uit wil delen. En dat ben ik niet.

Als je dat verzaken bericht in je verdere topic op mij projecteert dan denk ik dat jij het toch wel zeer negatief interpreteert, in eerste instantie was jij degene die er over begon dat de merrie had verzaakt.

Wat ik minder politiek correct vind is dat er hier namen van hengsten worden gecensureerd. Als dat de planning is met het hele forum wordt het nog een hele klus.

Verder laat ik het hier bij aangezien er klaar blijkelijk toch wel met ongelijke maten word gemeten, eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht!

Nog een toevoeging; mocht ik je bovenstaande berichten verkeerd gelezen hebben dan mijn excuses.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:10

Altijd erg jammer dat op wat voor een forum je ook actief bent, of het nou over paarden of feesten gaat, mensen altijd vervelend moeten doen tegen elkaar om niets

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:17

CielitoLindo schreef:
of het nou over paarden of feesten gaat

Ook een ex-ID&T-er???? Haha! Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:22

ex?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:25

Het forum daar is opgedoekt Haha!

Sorry, offtopic...

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:16

het is duidelijk dat jullie toch niet goed lezen wat ik zeg, dus ik ga niet verder discuseren da's duidelijk nie mogelijk hier.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:40

joostvangestel"]
[quote="chantal1 schreef:

Ik denk wat Sarabande hier aangeeft het dilemma van de kleine fokker is. We kunnen niet allemaal Leon Melchior zijn, die op een gegeven moment 800 merries had rondlopen, geloof ik. Het merendeel van de wereldbevolking of zelfs de Nederlandse bevolking heeft niet voldoende financiele draagkracht om paarden te houden. Zelfs het overgrote deel van paardenfokkers heeft niet de financiele draagkracht en/of ruimte om zelf een brede stam te onderhouden van 10 paarden (wat je minimaal zal moeten hebben om de ontwikkeling van een stam in de handen te houden).

Als kleine fokker ben je dus genoodzaakt om keuzes te maken. Een kleine fokker kan maar een bijdrage geven tot een bepaalde hoogte. Te zeggen dat er verzaakt is, is in mijn ogen een erg denigrerende opmerking. Hieruit blijkt dat je er of helemaal niets van begrepen hebt of dat je gewoon slecht bent van karakter en mensen met plezier diep wil kwetsen. Omdat ik positief denk, ga ik uit van het eerste. Het loopt nog eens heel slecht met je af als het het tweede is (daar heb ik geen invloed op, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar).

Iedere fokker zou willen dat hij/zij de faciliteiten had om een uitgebreid fokplan op te zetten. In werkelijkheid is dat echter weggelegd voor een paar miljonairs.
[/quote]

Zo Joost ik vind je met je uitlatingen naar Chantal toe wel heel erg ver gaan . Ga nu de TEM maar even indrukken Boos!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:51

greetje schreef:
Zo Joost ik vind je met je uitlatingen naar Chantal toe wel heel erg ver gaan . Ga nu de TEM maar even indrukken Boos!

Joost heeft altijd gelijk.
Zeker NU.............
Haha!:D:D

En klagen bij de scheidsrechter levert een gele kaart op. Schijnheilig

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:54

phoenix4ever schreef:
het is duidelijk dat jullie toch niet goed lezen wat ik zeg, dus ik ga niet verder discuseren da's duidelijk nie mogelijk hier.

Kom op phoenix. Je laat je toch niet wegjagen. D'r bij blijven 4ever.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:55

Neem een voorbeeld aan Anna42........... desnoods een advocaat erbij!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:56

En wat bleek? Drie keer is GEEN scheeprrecht!! Haha! Haha!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:49

CielitoLindo schreef:
Altijd erg jammer dat op wat voor een forum je ook actief bent, of het nou over paarden of feesten gaat, mensen altijd vervelend moeten doen tegen elkaar om niets

Schijnt anderen wat U krom scheen recht,
heet niemand daarom krom of slecht.

Strofe uit het Kameleon van Guido Gezelle.

(En laat iedereen zich hier aan houden)

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:48

jups know the feeling, maar ik doe hier niet meer aan mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:55

phoenix4ever schreef:
het is duidelijk dat jullie toch niet goed lezen wat ik zeg

Probeer het eens in netjes ABN!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:04

sarabande schreef:
Vandaag heb ik gesproken met de eigenaar van een door mij gefokte merrie, de enige nog in leven zijnde zus van Sarabande.
Het was een erg goed veulen en ik had hoge verwachtingen van haar, ze behaalde op de keuring bij opname als 3 jarige het sterpredikaat. Daarna werd ze aangereden en een paar keer uitgebracht. Ik verkocht haar goed, degene die bemiddelde nog veel beter.
Ze is nog steeds in bezit van dezelfde eigenaar die haar 9 jaar geleden kocht. Ze heeft niets waargemaakt waar ik als ambitieuze fokker op gehoopt had en wat ze ook in haar had.
Daar tegenover staat dat haar eigenaren gek op haar zijn. Die bezitten veel meer paarden en hebben geld genoeg.
Er is nooit met haar gefokt uit angst dat haar iets zou overkomen.
Ze wordt uit louter plezier gereden, soms buitenritje, soms in 1, 2 of 4 span soms springen (waar ze heel goed in was) soms in een dressuurwedstrijdje waar ze M loopt.
Ze zal blijven tot ze dood gaat. Ze zal mijn stam dus niet aan enig predikaat helpen, evenmin als haar verongelukte zuster en haar onopspoorbare zus en broer die via heel bekende handelaren naar het buitenland gingen.
Maar ze heeft een beter paardenleven dan de meeste van de door mij gefokte en verkochte paarden ooit gehad hebben.
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn

Je moet een ontevreden fokker zijn, omdat je het doel waar je voor streeft als fokker niet hebt bereikt. De merrie voegt niks toe, maakt geen reclame, er wordt niet meegefokt en dus is ze van geen enkel nut voor de stam.
De merrie is dus inderdaad een mislukt fokproduct, of beter kun je haar beschouwen als een falen in het streven naar je doel.
(aangezien ik bij mislukt fokproduct eerder aan een veulen als bijvoorbeeld die rare haf eerder in dit topic denk, maar dat terzijde)

Dat jij het verder heel fijn vind dat je paard goed terecht is gekomen, dat is logisch. Zou ook niet anders moeten zijn, daar iedereen hier zegt dat bij fokken een stuk emotie komt kijken. Je gaat je toch een beetje (helemaal als kleine fokker) aan zo'n beestje hechten.
En dan is het logisch dat jij als mens met gevoelens het leuk vind dat je paard goed terecht is gekomen.

Die emotie die bij het fokken komt kijken heeft dan dus ook met je ontevredenheid te maken, omdat jij ziet dat zo'n beest enorm veel potentie heeft, en dan wordt er vervolgens niks 'uitgehaald'.
Ik snap dus heel goed wat je bedoelt.

(ik heb je allereerste post maar even gequote, omdat ik niet echt het idee heb dat dit topic de laatste bladzijdes nog met het onderwerp heeft te maken, en ik dus maar even een nieuw startje maak Scheve mond )

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:20

Samsam"]
[quote="phoenix4ever schreef:
het is duidelijk dat jullie toch niet goed lezen wat ik zeg

Probeer het eens in netjes ABN!
[/quote]

kijk dat wil ik best doen ff opletten hoe ik iets neer zet(sorry als het ff niet lukt) maar dan nog die reacties waren echt te laag en daar heb ik nu helemaal geen zin meer in voel me zonder dat gezeur al verrot genoeg.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:26

kan dat gemiep en gezeur niet gewoon per PB? Dit heeft toch NIETS meer met het onderwerp te maken?
Dit is het eerste en het laatste wat ik erover zeg, en dan hoop ik gewoon verder te kunnen discussieren met de mensen die daar ook toe in staat zijn, en de rest negeer ik gewoon Schijnheilig
Knipoog