Het dressuurpaard volgens Rosie en de FEI

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:55

Een wijs man piest niet tegen de wind in.

CGJ12

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 14:07

CGJ12 schreef:
Een wijs man piest niet tegen de wind in.

CGJ12

Dat doen paarden ook niet. Dat is a-natuurlijk. Dus moet je ze ook niet gaan forceren om ze, tegen de natuur in, op de voorhand te laten bewegen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:02

Ik geloof alles overziend dat de conclusie moet zijn; much to do about nothing. Ik denk en weet bijna zeker dat Rosie zich iets verkeerd uitdrukt en dat hij het anders bedoelt dan opgevat kan worden. Heren en dames staan altijd onder een behoorlijke druk om op tijd het blad gevuld te krijgen. Als je hem even mailt en hem erop wijst rectificeert hij desnoods (indien hij het anders bedoeld heeft). Rosie heeft het niet verdiend om na de reeks afleveringen die hij al geplaatst heeft, op deze manier hier besproken te worden. Just my two cents.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:32

Ik lees al een tijdje deze discussie mee, en heb vanavond de tijd genomen, om dit hele topic, van begin tot eind (wel geteld bijna een uur Wow! ) te lezen.

Tussen de persoonlijke vete's door staan er bijzonder interessante punten in... Ontzettend leerzaam! (Ondanks dat ik mee op springen georienteerd ben dan op dressuur. )

Aan het begin stond:

Anna42 schreef:
Zou het daarom niet veel zinvoller zijn om paarden te fokken die van zich van nature evenwichtig bewegen en waarbij het achterbeen VOOR het diagonale voorbeen landt? Het zou eveneens aanmerkelijk meer en betere dressuurpaarden opleveren.

Ik kan mij nu werkelijk waar niet bedenken dat iemand, het anders wil dan dit Verward

Voor mij lijkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:35

Miss_Petit"]

Aan het begin stond:

[quote="Anna42 schreef:
Zou het daarom niet veel zinvoller zijn om paarden te fokken die van zich van nature evenwichtig bewegen en waarbij het achterbeen VOOR het diagonale voorbeen landt? Het zou eveneens aanmerkelijk meer en betere dressuurpaarden opleveren.

Ik kan mij nu werkelijk waar niet bedenken dat iemand, het anders wil dan dit Verward

Voor mij lijkt
[/quote]

Levert ook betere springpaarden.

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:36

Het is logisch dat er meer minder goede paarden van het KWPN zijn. Dit komt uiteraard puur door de grote aantallen. De kans dat er natuurtalent gefokt wordt is maar klein, de meeste toppers worden gemaakt, door de ruiter. In Nederland hebben we geen ander alternatief dan het KWPN om een hengst te zoeken en zijn de ogen dus gericht op dit stamboek. Een veulen gefokt met een hengst uit een ander stamboek heeft gewoon niet de waarde van een veulen van het KWPN. Met zorg een hengst zoeken voor de merrie, en ook kritisch zijn op je eigen merrie is de basis voor een goed paard. Keuze genoeg bij het KWPN. De hele visie van het stamboek wordt echt niet bepaald door 1 persoon en al helemaal niet door een artikel van of door Rosie.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:41

Anna42 schreef:

Zeker.

Bij een springpaard is ook dat achtrebeen principe belangrijk,
gezien afzet en landing.

Bovendien is evenwicht een belangrijk punt wat betreft het springen.
Evenwicht - balans

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:42

bark schreef:
De hele visie van het stamboek wordt echt niet bepaald door 1 persoon en al helemaal niet door een artikel van of door Rosie.

Maar Rosie word dus door vele wel gezien als een belangrijk persoon, en fokkers luisteren er dus duidelijk ook naar...

Fokkers zijn het ras/ stamboek.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:48

bark schreef:
In Nederland hebben we geen ander alternatief dan het KWPN om een hengst te zoeken en zijn de ogen dus gericht op dit stamboek. Een veulen gefokt met een hengst uit een ander stamboek heeft gewoon niet de waarde van een veulen van het KWPN. .

Ik denk dat je een denkfout maakt en wel een grote.
Nl. dat je afzet zoekt in Nederland.

Er worden dit jaar weer 2000 veulens geboren van een hengst die niet gekeurd is door het KWPN. Maar bv. door een Duits of Belgisch stamboek.

En al deze veulens vinden hun weg in de wereld.

Dus er is wel degelijk meer keus in stamboeken en hengsten.

En kun je ze ook registreren anders dan bij het KWPN.

Maar ik lees uit je opmerking dat je KWPN gebonden bent en er nooit aan gedacht hebt je te verdiepen buiten je territorium.

Dat mag ieder zijn keus ,toch?

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:53

Miss_Petit"]
[quote="bark schreef:
De hele visie van het stamboek wordt echt niet bepaald door 1 persoon en al helemaal niet door een artikel van of door Rosie.

Maar Rosie word dus door vele wel gezien als een belangrijk persoon, en fokkers luisteren er dus duidelijk ook naar...

Fokkers zijn het ras/ stamboek.
[/quote]

Ja maar door hier naar te luisteren heb je nog niet automatisch een minder goed paard gefokt.

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:57

ceasario"]
[quote="bark schreef:
In Nederland hebben we geen ander alternatief dan het KWPN om een hengst te zoeken en zijn de ogen dus gericht op dit stamboek. Een veulen gefokt met een hengst uit een ander stamboek heeft gewoon niet de waarde van een veulen van het KWPN. .

Ik denk dat je een denkfout maakt en wel een grote.
Nl. dat je afzet zoekt in Nederland.

Er worden dit jaar weer 2000 veulens geboren van een hengst die niet gekeurd is door het KWPN. Maar bv. door een Duits of Belgisch stamboek.

En al deze veulens vinden hun weg in de wereld.

Dus er is wel degelijk meer keus in stamboeken en hengsten.

En kun je ze ook registreren anders dan bij het KWPN.

Maar ik lees uit je opmerking dat je KWPN gebonden bent en er nooit aan gedacht hebt je te verdiepen buiten je territorium.

Dat mag ieder zijn keus ,toch?
[/quote]

Je hebt inderdaad helemaal gelijk, wanneer je het geen probleem vindt om met een buitenlandse hengst te dekken zijn er veel meer mogelijkheden, hier heb ik ook wel over nagedacht. Als je een afzet gebied hebt zal je deze ook relatief snel verkopen. Echter veel paarden worden verkocht via advertenties en dan verkoop je nou eenmaal makkelijker een Jazz dan een in Ned onbekende hengst. Dat wil niet zeggen dat je een modefokker moet zijn maar toch rekening moet houden met de afzet van je veulens.

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:00

Miss_Petit"]
[quote="Anna42 schreef:

Zeker.

Bij een springpaard is ook dat achtrebeen principe belangrijk,
gezien afzet en landing.

Bovendien is evenwicht een belangrijk punt wat betreft het springen.
Evenwicht - balans
[/quote]

Bij een springpaard is het achterbeen gebruik van groot belang. In de paardekrant viel mij op dat er heel veel hengsten waren met engels volbloed welke goed gepresteerd hadden. Blijkbaar niet alleen op snelheid gefokt of zat er overal het alles bepalende 0.25 % arabisch bloed in.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:00

Citaat:
Dat wil niet zeggen dat je een modefokker moet zijn maar toch rekening moet houden met de afzet van je veulens.

Deze zin kan ik t.o.v. mijn antwoord niet goed plaatsen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:02

bark schreef:
[. Blijkbaar niet alleen op snelheid gefokt of zat er overal het alles bepalende 0.25 % arabisch bloed in.
[/quote]

Is dit niet al lang een uit gemolken onderwerp?

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:04

ceasario schreef:
Citaat:
Dat wil niet zeggen dat je een modefokker moet zijn maar toch rekening moet houden met de afzet van je veulens.

Deze zin kan ik t.o.v. mijn antwoord niet goed plaatsen.

Ik bedoel er mee te zeggen dat je als fokker als eerste zoekt naar de meest geschikte hengst voor de merrie, qua afstamming, beweging, exterieur en karakter, mochten er 2 overblijven dan kies ik voor de meest populaire hengst. Als je fokt met een andere doelstelling of voor eigen gebruik kan ik me best voorstellen dat iemand andere keuzes maakt.

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:06

ceasario"]
[quote="bark schreef:
[. Blijkbaar niet alleen op snelheid gefokt of zat er overal het alles bepalende 0.25 % arabisch bloed in.
[/quote]

blijkbaar, maar ik doe nog niet zo lang mee. Vindt het nogal eigenwijze en niet doordachte statements om alles wat goed is terug te voeren op een arabier van 18 generaties daarvoor. En de engels volbloed te verwaarlozen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:08

bark schreef:
[. Als je fokt met een andere doelstelling of voor eigen gebruik kan ik me best voorstellen dat iemand andere keuzes maakt.
[/quote]

Ja wij fokken om een eigen populatie met bepaalde hengsten en merrielijnen op te zetten en te behouden.

Wat teveel is wordt voor een appel en een ei aan een echte liefhebber over gedaan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:10

bark"]
[quote="ceasario"][quote="bark schreef:
[/quote]

blijkbaar, maar ik doe nog niet zo lang mee. Vindt het nogal eigenwijze en niet doordachte statements om alles wat goed is terug te voeren op een arabier van 18 generaties daarvoor. En de engels volbloed te verwaarlozen.
[/quote]
Ik ken daar mijn eigen woorden niet in.
Je quote zal voor iemand anders bedoeld zijn.?

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:12

bark schreef:
Bij een springpaard is het achterbeen gebruik van groot belang. In de paardekrant viel mij op dat er heel veel hengsten waren met engels volbloed welke goed gepresteerd hadden. Blijkbaar niet alleen op snelheid gefokt of zat er overal het alles bepalende 0.25 % arabisch bloed in.

De motor zit bij het springpaard aan de achterkant (al lijkt mij dat bij een dressuurpaard ook zo te horen).

Stallen waar ik heb gelopen gebruikte ze ook graag volbloed.
Meestal om hun kracht, uithoudingsvermogen en droge beenwerk.

Een van de paarden die ik train is een Voltaire x Lucky Boyxx
Vind het een veelzijdig paard, waarvan 9 vd 10 keer het achterbeen eerst land (om on-topic te blijven)

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:12

klopt

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:14

bark schreef:
Ja maar door hier naar te luisteren heb je nog niet automatisch een minder goed paard gefokt.

Niet helemaal mee eens...

Door naar de theorie van Rosie te luisteren, zou je nu vrede met iets hebben, met iets wat vroeger als een minpunt werd gezien.

is dat nu vernieuwing en meegaan met je tijd? Scheve mond

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:20

Miss_Petit"]
[quote="bark schreef:

Niet helemaal mee eens...

Door naar de theorie van Rosie te luisteren, zou je nu vrede met iets hebben, met iets wat vroeger als een minpunt werd gezien.

is dat nu vernieuwing en meegaan met je tijd? Scheve mond
[/quote]
Wie zegt dat dat vroeger als minpunt werd gezien,misschien werd er gewoon niet zo over nagedacht of opgeschreven.Wanneer je nu een artikel over aanleuning schrijft,wil dat toch niet zeggen dat ze voorheen niet wisten wat dat was.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:25

Klassieke rijkunst?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:48

bark schreef:
. In Nederland hebben we geen ander alternatief dan het KWPN om een hengst te zoeken en zijn de ogen dus gericht op dit stamboek. .

http://www.zwollestallionshow.nl/

OPZET PROGRAMMA INTERNATIONAL STALLION SHOW 2004

woensdag 25 februari

ochtend selectie Future Stallion Jumping
1.10m tabel A met barrage

1e selectie Promising Stallion Jumping
1.30m tabel A direct op tijd

middag selectie Young Stallion Jumping
1.20m tabel A met barrage

1e selectie Best Stallion Jumping
1.40/1.50m tabel A direct op tijd

avond Mooiste Tuigpaardavond van het Jaar

donderdag 26 februari

ochtend regionaal Z
landelijk springen met barrage

regionaal ZZ
landelijk springen met barrage

middag 2e selectie Promising Stallion Jumping
1.30m tabel A met barrage

2e selectie Best Stallion Jumping
1.40/1.50m tabel A met barrage

presentatie nieuwe jaargang springhengsten

avond finale Future Stallion Jumping
1.10m tabel A twee manches met barrage

springclinic

finale Young Stallion Jumping
1.20m tabel A twee manches met barrage

titeluitreikingen

vrijdag 27 februari

ochtend AES Hengstenkeuring

middag Havikerwaard Nakomelingen Kampioenenschap
teamspringen voor nakomelingen van hengsten

avond finale Promising Stallion Jumping
1.30m tabel A met barrage

finale ride and bike Harley Davidson

finale Best Stallion Jumping
1.40/1.50m tabel A met barrage

Celano Trofee, titeluitreikingen

zaterdag 28 februari

ochtend selectie Future Stallion Dressage
FEI 6-jarigen dressuurtest

middag selectie Young Stallion Dressage
EK junioren team dressuurtest

selectie Promising Stallion Dressage
Prix St. Georges

avond selectie Best Stallion Dressage
Grand Prix

presentatie nieuwe jaargang dressuurhengsten

selectie Best Stallion Dressage
Grand Prix

presentatie Lisa Wolcox en Ernst Hoyos

selectie Best Stallion Dressage
Grand Prix

hengstenparade Warendorff (Stamboek NRW)

zondag 29 februari

ochtend kleine finale Promising Stallion Dressage
Intermediaire I kür op muziek

kleine finale Best Stallion Dressage
Grand Prix Special

landelijk Z2 dressuur
Z2 kür op muziek

middag finale Future Stallion Dressage
FEI 6-jarigen dressuurtest

finale Young Stallion Dressage
EK junioren kür op muziek

Talented Dressage Stallions

finale Promising Stallion Dressage
Intermediaire I kür op muziek

showblok

avond finale Best Stallion Dressage
Grand Prix kür op muziek

verloting Stübben zadel ISS Supportersclub
titeluitreiking

einde ISS 2004

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:03

bark"]
[quote="ceasario"][quote="bark schreef:
[/quote]

[/quote]

zeg dat dan maar tegen Anna42. Die hemelt dat helemaal op.