Uitslag KWPN hengstencompetitie dressuur

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:59

Dressur- en springtechnieken zijn heel wat anders dan de bouw van het paard.
Daar verandert een ruiter niet zo bar veel aan.
Daarvan is veruit het meeste genetisch bepaald.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:00

Natuurlijk CGJ, maar exterieur is wel het HELE paard. Dus ook hoe hij er uitziet op stand Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:01

en dus.......... ?

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:02

Zep schreef:
PB is een waanzinnig sportpaard, maar IMO geen vaderdier. Dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald. En qua bloedvoering voegt ie ook niet echt wat toe. Ik geef "de heren" groot gelijk waar ze zeiden dat er nog wel meer komen van Gribaldi.

Gewoon ballen eraf en lekker bij Anky laten staan Haha!



Hoi Zep, zou je mij willen uitleggen wanneer een hengst naar jouw mening een vaderdier is en wanneer niet? Mischien dat iemand anders hier ook een toevoeging op heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:03

CGJ12 schreef:
Dressur- en springtechnieken zijn heel wat anders dan de bouw van het paard.
Daar verandert een ruiter niet zo bar veel aan.
Daarvan is veruit het meeste genetisch bepaald.



Zou ik toch eens bij het springen gaan kijken op de hengstencompetitie. Moet je eens zien wat een ruiter voor korte tijd kan doen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:04

Punt is denk ik dat dat kale niet getrainde paard meer zegt over verervving, maar omdat we sportpaarden moeten fokken willen we weten waar de hengst toe in staat is.
Dat is niet alleen zich laten sturen, maar ook het zich willen laten sturen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:04

CGJ12 schreef:
en dus.......... ?


... is training en milieu wel degelijk van invloed Tong uitsteken

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:05

Bucephalus schreef:
Hoi Zep, zou je mij willen uitleggen wanneer een hengst naar jouw mening een vaderdier is en wanneer niet? Mischien dat iemand anders hier ook een toevoeging op heeft?


Ga maar gewoon eens kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:08

Een vaderdier mag iig geen bemerkingen op zijn exterieur hebben...

Je kunt als ruiter gruwelijk veel veranderen/verbeteren aan een paard. Als ze maar mee willen doen.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:22

Zep schreef:
Een vaderdier mag iig geen bemerkingen op zijn exterieur hebben...

Je kunt als ruiter gruwelijk veel veranderen/verbeteren aan een paard. Als ze maar mee willen doen.


Ik zou graag van je een uitgebreider antwoord willen hebben. Waaraan moet een vaderdier voldoen? Ik heb de indruk dat er in dit topic meer geredeneerd wordt vanuit een aanname. Kun je en misschien kunnen de anderen het wat preciezer aangeven? Het gaat me niet om PB, maar meer om de kwaliteiten van een willekeurige hengst.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 09-01-04 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:24

Bucephalus"]
[quote="Zep schreef:
Een vaderdier mag iig geen bemerkingen op zijn exterieur hebben...

Je kunt als ruiter gruwelijk veel veranderen/verbeteren aan een paard. Als ze maar mee willen doen.


Ik zou graag van je een uitgebreider antwoord willen hebben. Waaraan moet een vaderdier voldoen? Ik heb de indruk dat er in dit topic meer geredeneerd wordt vanuit een aanname. Kun je en misschien kunnen de anderen het wat preciezer aangeven?
[/quote]


Niemand redeneert vanuit een aanname, maar vanuit ervaring en eigen beleving. Dus wederom ga zelf eens kijken dan zie je (hoop ik) meer dan we hier kunnen uitleggen.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:27

sarabande"]
[quote="Bucephalus"][quote="Zep schreef:
Een vaderdier mag iig geen bemerkingen op zijn exterieur hebben...

Je kunt als ruiter gruwelijk veel veranderen/verbeteren aan een paard. Als ze maar mee willen doen.


Ik zou graag van je een uitgebreider antwoord willen hebben. Waaraan moet een vaderdier voldoen? Ik heb de indruk dat er in dit topic meer geredeneerd wordt vanuit een aanname. Kun je en misschien kunnen de anderen het wat preciezer aangeven?
[/quote]


Niemand redeneert vanuit een aanname, maar vanuit ervaring en eigen beleving. Dus wederom ga zelf eens kijken dan zie je (hoop ik) meer dan we hier kunnen uitleggen.
[/quote]


Ik heb nog geen enkele uitleg gezien. Ik vraag me af wat de definitie is van een vaderdier. Spreekt iedereen wel over hetzelfde? Misschien wil/ kun jij dat mij uitleggen, Sarabande?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:29

Nee dat kan ik niet zonder dat je gewoon op een tribune zit en een stel hengsten voorbij ziet komen. Ik ben niet zo'n opzoeker in blaadjes en internet ik ben gewoon een praktijkmens.
PB is een goed voorbeeld van een paard zonder hengstenuitdrukking.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:38

Bucephalus"]
[quote="sarabande"][quote="Bucephalus"]
[quote="Zep schreef:
Een vaderdier mag iig geen bemerkingen op zijn exterieur hebben...

Je kunt als ruiter gruwelijk veel veranderen/verbeteren aan een paard. Als ze maar mee willen doen.


Ik zou graag van je een uitgebreider antwoord willen hebben. Waaraan moet een vaderdier voldoen? Ik heb de indruk dat er in dit topic meer geredeneerd wordt vanuit een aanname. Kun je en misschien kunnen de anderen het wat preciezer aangeven?
[/quote]


Niemand redeneert vanuit een aanname, maar vanuit ervaring en eigen beleving. Dus wederom ga zelf eens kijken dan zie je (hoop ik) meer dan we hier kunnen uitleggen.
[/quote]


Ik heb nog geen enkele uitleg gezien. Ik vraag me af wat de definitie is van een vaderdier. Spreekt iedereen wel over hetzelfde? Misschien wil/ kun jij dat mij uitleggen, Sarabande?
[/quote]

Ik vraag me af wat de definitie is van een vaderdier

Zal je lang moeten wachten, de enige overeenkomst zal zijn dat ze ballen hebben.
Maar verder zijn ze exterieur matig ongelijk.

Die ongelijkheid wordt nog eens onderstreept in de gemiddelde uitslag
van de exterieur bijlage van hengsten IDS.

Als je die bekijkt, is het helemaal een ratje toe van hengsten.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:41

ceasario schreef:
Als je die bekijkt, is het helemaal een ratje toe van hengsten.


Dat is het overal. Of je moet een alternatief ras nemen... zie ik je wel op de Fjordenkeuring he! Knipoog

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:44

Excuseme"]
[quote="CGJ12"][quote="MissHIS schreef:

Tuurlijk....het grote verschil tussen het fenotype en het genotype is milieu, de invloeden van buitenaf
.........


da's complete onzin natuurlijk.
Genotype is het interne onzichtbare erfelijke materiaal
Fenotype is hoe het paard er gewoon echt uiterlijk uitziet.

Dat heeft niks te maken met milieufactoren / training / ruiters.
[/quote]

De formule moet zijn:

Phenotype = genotype + Milieu, m.a.w. wat het paard laat zien aan prestatie/exterieur wordt bepaald door wat het genetisch in zich heeft te vermeerderen met de effecten van opleiding (zoals barreren Haha! ) en verzorging.
[/quote]

Ja: fenotype = genotype + milieu, dat is dus precies waar ik het over heb. De invloed van buitenaf (ruiter, verzorging etc) is vaak groter dan gedacht. Wil je de aanleg van een paard testen, dan moeten de milieu-omstandigheden zo gelijk mogelijk zijn. Het is toch heel begrijpelijk dat een paard die door Anky wordt gereden beter wordt voorgesteld, dan wanneer er een beginnend amateurtje in het zadel had gezeten?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:44

Ceasario zoals gewoonlijk geef je weer een antwoord dat niet op de vraag slaat, alleen jouw bekende gevoelens voor een stamboek tot uiting brengt.
Ze vraagt het verschil tussen een hengst met hengstenuitdrukking en een die dat niet heeft.
Dat heeft niks met type te maken.
Een Shet kan hengstenuitstraling hebben en een Arabier en een KWPNner.
Dat kan ik zo aanwijzen als ze naast me komt zitten op een keuring, maar waarschijnlijk ziet ze het zelf dan ook wel.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:44

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Als je die bekijkt, is het helemaal een ratje toe van hengsten.


Dat is het overal. Of je moet een alternatief ras nemen... zie ik je wel op de Fjordenkeuring he! Knipoog
[/quote]

Als het overal is:
Wat is dan de funktie van een warmbloedstamboek behalve registeren?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:47

Citaat:
alleen jouw bekende gevoelens voor een stamboek tot uiting brengt.


Ja dat is een AES-tik,dat ik van iemand overgenomen heb. Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:52

ceasario schreef:
Als het overal is:
Wat is dan de funktie van een warmbloedstamboek behalve registeren?


Betere sportpaarden voortbrengen door een aantal factoren bij elkaar te brengen, waaronder bloed(lijnen).

Kijk maar in de GP ring, loopt geen enkele Fjord tussen hoor!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:57

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Als het overal is:
Wat is dan de funktie van een warmbloedstamboek behalve registeren?


Betere sportpaarden voortbrengen door een aantal factoren bij elkaar te brengen, waaronder bloed(lijnen).

Kijk maar in de GP ring, loopt geen enkele Fjord tussen hoor!
[/quote]


Betere sportpaarden voortbrengen door een aantal factoren bij elkaar te brengen, waaronder bloed(lijnen).

GP Proberen,!
Gezien de totale EU produktie is dat maar een bepaald percentage.
Maar dan vallen we in herhaling.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:00

ceasario schreef:
GP Proberen,!
Gezien de totale EU produktie is dat maar een bepaald percentage.
Maar dan vallen we in herhaling.


Okee dan: Ik heb nog nooit een Junior, YR of wie dan ook in de Nationale dressuurring op een Fjord zien rijden. (en de Fjord bedoel ik hier zuiver voorbeeldmatig!! niks mis met die beestjes FTM )
En er zijn tegenwoordig toch veel Nationale ruiters. Die allemaal op een warmbloed rijden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:07

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
GP Proberen,!
Gezien de totale EU produktie is dat maar een bepaald percentage.
Maar dan vallen we in herhaling.


Okee dan: Ik heb nog nooit een Junior, YR of wie dan ook in de Nationale dressuurring op een Fjord zien rijden. (en de Fjord bedoel ik hier zuiver voorbeeldmatig!! niks mis met die beestjes FTM )
En er zijn tegenwoordig toch veel Nationale ruiters. Die allemaal op een warmbloed rijden.
[/quote]


Betere sportpaarden voortbrengen door een aantal factoren bij elkaar te brengen, waaronder bloed(lijnen).

Je hoeft niet uit te wijden. Ik ga met je stelling mee.
Maar dan alleen in EU verband om de voor ons bekende krenten uit de pap te halen. En waarvoor ik een warmbloedstamboek nodig heb om te registreren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 15:09

ceasario schreef:
Je hoeft niet uit te wijden. Ik ga met je stelling mee.
Maar dan alleen in EU verband om de voor ons bekende krenten uit de pap te halen. En waarvoor ik een warmbloedstamboek nodig heb om te registreren.


En in die keuze ben je helemaal vrij. Dus maak een keus zou ik zeggen en ga daar achter staan zonder anderen hun keuze te betwisten.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:12

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
Je hoeft niet uit te wijden. Ik ga met je stelling mee.
Maar dan alleen in EU verband om de voor ons bekende krenten uit de pap te halen. En waarvoor ik een warmbloedstamboek nodig heb om te registreren.


En in die keuze ben je helemaal vrij. Dus maak een keus zou ik zeggen en ga daar achter staan zonder anderen hun keuze te betwisten.
[/quote]

Alleen neem jij de vrijheid om iemands keuze door dik en dun onder uit te blijven halen.