Merriekeuring 2015

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Merriekeuring 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:46

Oh super zeg! Wil je kijken op de keuring of ze Keur of Elite kan worden? Maar goede ibop is toch ook voldoende dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:54

AnneOmie schreef:
Oh super zeg! Wil je kijken op de keuring of ze Keur of Elite kan worden? Maar goede ibop is toch ook voldoende dan?

Ja, in principe zou Ibop voldoende moeten zijn en als ze keur zou worden dan is ze meteen elite, dus dat zou wel echt erg leuk vinden, maar denk die kans groter is als ze ook in de sport beter gepresteerd heeft (gaan komende week ons L2-debuut pas maken). Heel misschien binnenkort wel eens iemand extra naar laat kijken wat adviseren maar denk zelf beter ook sport-predikaat kan hebben. Als dit jaar voorstel en ze dr laten staan, kans volgend jaar natuurlijk alleen maar kleiner dan wel goed doet

Afbeelding

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:28

Knappe merrie, helemaal mijn type :P Zou wel super gaaf zijn als ze Elite zou worden!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:37

Hier wat betere draf foto's. Deze foto's zijn van eind december 2014 en had ik al op bokt gezet, en had toestemming van mijn instructrice :D Dit is tijdens een oefenclinic, ze waren hier nog niet officieel gestart in de Z1. Sorry voor het oornetje :P

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:07

AnneOmie schreef:
Ze is nooit naar de keuring geweest Mosh, alleen thuiskeuring. Dus alleen STB EXT. Ze heeft haar sport predicaat al verdient (Z2 +1). Vrijbewegen is dus ook niet meer nodig, alleen op en neer in stap/draf toch omdat ze haar Sport dressuur predicaat heeft. Ze heeft zichzelf dus al bewezen in de sport. En dat ook nog eens in zo'n 4 maanden tijd. Vorig jaar liep ze nog B dressuur en in januari 2015 door mijn instructrice voor het eerst in de Z1 uitgebracht :) Op zaterdag 2 mei liep ze nog een Z1 wedstrijd (met 2 winstpunten) en de dag erna haar 1e Z2 wedstrijd en meteen een winstpunt!

Ik heb mooiere en betere draf foto's van mijn instructrice met mijn merrie (ik rij zelf nog B), maar die ga ik hier niet plaatsen zonder toestemming van instructrice.

En helaas weet ik dus niet wat het commentaar was bij de keuring want de fokker is het keuringsrapport helaas kwijtgeraakt. Ze was in 2011 gekeurd. Het KWPN wil mij niks vertellen over haar punten omdat ik op moment van keuren de eigenaar niet was... Dat vind ik wel jammer, want nu weet ik dus niet of het met haar jeugdigheid en gebrek aan bespiering te maken had, of iets anders.

Ze had maar 60 punten op exterieur, zal wel lastig worden, ze gaan net vaak heel erg omhoog.

Ze was maar 160m. Misschien als ze flink gegroeid is? Ze houden niet van kleintjes, die moeten flink compenseren.

Wel grappig een van een 2 ling,

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:10

Ze is inmiddels 1.64 m. Ze is er idd 1 uit een levende tweeling :) we gaan het meemaken straks bij de keuring :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:42

Stoer paard Haike! Ze heeft veel massa. Ik zou inderdaad dan wachten. Mijn vorige merrie was trouwens 8 toen ze ster werd met het sportpredikaat. Zij had eerst 65 en dat kwam vooral doordat ze eigenlijk te klassiek was.

Ik zag trouwens dat ik een fout gemaakt heb over het vrij bewegen AnneOmie :D Jouw merrie hoeft alleen vrij te bewegen omdat dat een verplicht onderdeel is bij de opname, maar de beweging wordt niet beoordeeld (er wordt alleen gekeken of ze niet kreupel is ofzo). Die laatste foto's zijn echt mooi hoor! Daar heeft ze een prima houding. Heb je trouwens al op MijnKWPN gekeken? Daar kun je ook de lineaire score van je merrie zien via de scorebalkjes. Zo kun je misschien een idee krijgen van wat de aandachtspunten zijn bij het opstellen/wel of geen ijzertje achter of voor en andere optische aandachtspunten ;)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:00

Dank je voor je reactie Mosh! Bedoel je dat genetische met die balkjes? (Ben lid van kwpn) Daar snap ik namelijk helemaal niks van :P is dat dan van de keuring??

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:36

Mosh, wat leuk dat ze gedekt is met Toto Jr, ik verwacht er ook 1tje van, uit mijn Vivaldi merrie zo rond 13 juni.

AnneOmie, vind het zo ohz wel een aansprekend dier, weet natuurlijk niet hoe ze op stand is maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:42

Mosh schreef:
Stoer paard Haike! Ze heeft veel massa. Ik zou inderdaad dan wachten. Mijn vorige merrie was trouwens 8 toen ze ster werd met het sportpredikaat. Zij had eerst 65 en dat kwam vooral doordat ze eigenlijk te klassiek was.

Dank je! Ster is ze dus al (uit MB hoofd 75 punten, voor ibop 76), en voor keur wacht ik dus af met proberen tot ze ook sport is, hoop evt volgend jaar, dan zou ze 10 zijn, maar mss dat wel te positief nog.

Leuk jullue ook echt serieus mee fokken, altijd leuk en spannend wat weer gaat worden. Jaren bik fokkers gereden dus daar wel wat ervaring opgedaan op keuringen.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:47

Haike,gewoon dr voor gaan :) kan heen snel gaan soms

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:35

Anneomie, dat is idd de uitslag van de keuring, met 100 scoort ze per onderdeel precies gemiddeld, als ze veel meer of minder scoort wijkt ze af van gemiddelde, aan de zijkant staat precies waarin.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:37

Haike als ze al voorlopig keur is, is ibop toch al voldoende voor definitief keur.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:38

@ Mosh, nee ik longeer 6 weken voor de keuring 3x per week. Verder zijn we lekker aan t oefenen met opstellen en vrij bewegen. Hieronder foto's van vandaag aan de lijn en een oude rijfoto. Ze meet nu 1.64 ongeveer, al maakt ze zich groot onder het zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:03

fokfanaat schreef:
Haike als ze al voorlopig keur is, is ibop toch al voldoende voor definitief keur.

Ze id nog niet voorlopig keur, nog niet op centrale keuring geweest.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:30

Ik kan wel een mooi voorbeeld noemen: 3 jaar geleden gingen we met een toen 4-jarige naar de CK. Mijn gevoel zei al dat ik beter kon wachten, maar ik had mij om laten praten om toch te gaan. Ze had nog geen IBOP gelopen en ze kreeg tijdens de opname gewoon voldoende punten. Geen voorlopig keur met zeikerig commentaar.

3 jaar later: Z1 dressuur, M springen, L SGW en IBOP. Ze liep als 2e in de groep en werd geprezen om haar prestaties op jonge leeftijd. En dan denk ik: zie je wel dat we beter hadden kunnen wachten..

Wat jij daar verder aan hebt: als je dichtbij een sportpredikaat zit en het maakt je niet uit om een jaar te wachten, doe dat dan gewoon.. Als het nu niet lukt moet je alsnog volgend jaar terug. Ik ken merries met een goede IBOP score die geen keur kregen, maar later met sportpredikaat werden ze met open armen ontvangen door de jury.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 20:55

Wat een knapperds zie ik hier voorbij komen.

Even een vraagje......ik ben misschien van plan om de IBOP te rijden met mijn merrie eind van dit jaar. Dit werd mij geadviseerd maar nou is mijn vraag of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben hoe dit precies in zijn werk gaat? Is het zwaar voor een 3 jarige?

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:33

Yeentll, wauw wat een knap dier :)

Carmuh, Ik vond het wel mee vallen wat er gevraagd wordt, probleem was alleen bij de mijne dat ze nog niet vaak van huis was geweest dus zich heel erg opblies tijdens het inrijden, en tijden de proef zelf leeg was, wel Keur geworden maar er had meer ingezeten.
Met de 3jr van dit jaar ga ik pas met 4 jaar, gewoon omdat ze dan al wat meer gezien hebben en zich iets meer ontspannen tijdens de IBOP, maar dat is mijn ervaring.

Onze guppie gisteren
Afbeelding

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:30

@yeentll waar heb jij de pees kappen vandaan?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:34

Mooie Jovibo :)

Dit was mijn puppy gisteren, beetje vaag, maar voor het idee.. Had haar voor het eerst een singel om, 3 mini bokjes en klaar. Nu de touwtjes er voorzichtig eens aan.

Afbeelding

Afbeelding

En de Gribaldi. Zij is nog wat aan de dikke kant, dus die moet wel echt even aan het werk vanaf nu ;)

Afbeelding

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:46

Vulina, ziet er goed uit. misschien komen we elkaar wel tegen 2 Juli ;)

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:48

@newt, die kappen heb ik gekocht bij de epplejeck. Zijn de Harry's horse flextrainers met leer.

aniek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:22

Yeentll - Wat een ontzettend mooi paard! Ziet er fijn uit zo :) Komt vast goed!

Ik rij mijne momenteel 4x per week..
Verstandig om toch meer te gaan longeren?
(Centrale keuring 24 juni in Geesteren)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:45

Als je haar onder het zadel nog niet goed na kan rijden (is ook logisch voor een jong paard), dan zou ik alleen longeren om de juiste spieren te trainen.

Jeugdige dieren Vulina! Allebei 3?

Mijn merrie is drachtig! Volgende week laatste keer scannen en dan weer thuis trainen. Ze is een beetje dikkig nu, dus voor de keuring weer het paddockbeleid. Paar keer oefenen op vreemd terrein. Oefenen met opstellen.. Ijzertje eronder en dan is ze af :P Wij mogen pas 6 juli dus ze loopt nu maximaal 3x per week.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:05

Ah fijn Mosh! Van welke hengst ook alweer?

De Kimberley (vos) is 3 inderdaad, de Gribaldi (zwarte) is 10. Vos net begonnen met touwtjes, vind ze niet zo leuk.. Even beetje uitvogelen wat haar past! Wat is jullie voorkeur bij de jonge paarden, qua bijgezet leren longeren?