KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:25

Pletje123 schreef:
San, ze zijn niet allemaal achter de ll. Even goed kijken ;)

San kijkt nogal selectief.
Als iemand een zware hengst met een diepe rug niet mooi vindt dan berispt ze zo iemand want die kraakt een stamboek af.
Als iemand een stel slechte foto's van kinderen van een van de internationaal meest succesvolle dressuur hengsten van dit moment neerzet, dan onderstreept ze de negatieve kant van die foto's.
Het heeft allemaal weinig van doen met de intentie om goede dressuurpaarden te fokken en ik begrijp niet dat iemand die 3 A4tjes met hemelhoog juichende teksten over een keuring van 13 paarden rondstuurt, (dan laat ik de kwaliteit nog in het midden) zon grote mond heeft over een fokkerij die er wel wat toe doet.
Dus als je echt over de dressuurfokkerij wil discusieren, lijkt het me zinnig om het getrap van Karel en co te negeren

Wbt de halzen van Jazz, fokken is vooruitgaan en soms geef je dan toe aan een onderdeel om een ander te versterken, gezien het grote aantal Jazz nakomelingen in de topsport hebben heel wat fokkers dat goed gedaan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:25

_San87_ schreef:
Klopt, het GP-paard op de eerste foto heeft het hoofd op de ll.

en dat is een type hals dat je wel graag ziet?

zit allemaal in de foto die geplaatst wordt:

Afbeelding

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:31

fokfanaat schreef:
_San87_ schreef:
Klopt, het GP-paard op de eerste foto heeft het hoofd op de ll.

en dat is een type hals dat je wel graag ziet?

zit allemaal in de foto die geplaatst wordt:

[ Afbeelding ]

Ik zeg niks over de halzen... Het valt me op dat ze allemaal achter de ll lopen. That's all.

sarabande schreef:
Pletje123 schreef:
San, ze zijn niet allemaal achter de ll. Even goed kijken ;)

San kijkt nogal selectief.
Als iemand een zware hengst met een diepe rug niet mooi vindt dan berispt ze zo iemand want die kraakt een stamboek af.
Als iemand een stel slechte foto's van kinderen van een van de internationaal meest succesvolle dressuur hengsten van dit moment neerzet, dan onderstreept ze de negatieve kant van die foto's.
Het heeft allemaal weinig van doen met de intentie om goede dressuurpaarden te fokken en ik begrijp niet dat iemand die 3 A4tjes met hemelhoog juichende teksten over een keuring van 13 paarden rondstuurt, (dan laat ik de kwaliteit nog in het midden) zon grote mond heeft over een fokkerij die er wel wat toe doet.
Dus als je echt over de dressuurfokkerij wil discusieren, lijkt het me zinnig om het getrap van Karel en co te negeren

Wbt de halzen van Jazz, fokken is vooruitgaan en soms geef je dan toe aan een onderdeel om een ander te versterken, gezien het grote aantal Jazz nakomelingen in de topsport hebben heel wat fokkers dat goed gedaan

Ho ho, ik zeg alleen dat ze allemaal achter de ll lopen, ik zeg verder helemaal niks over het model van de paarden of de halzen of wat dan ook. Ik kraak de paarden dan ook niet af, die dieren kunnen er niks aan doen dat ze achter de ll gereden worden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:44

Foto's geven vrijwel altijd een vertekend beeld, zo kun je bij één en hetzelfde paard illustraties ten goede en ten kwade vinden. Dat zegt me dus niet zoveel. Ik ga met fokfanaat mee.

Voor wat betreft Jazz, die stempelt inderdaad, maar hoeveel? Ook dat is weer afhankelijk van de moederlijn. Neemt niet weg dat ik de lengte en vorm van een hals belangrijk vind, ook de keeluitsnijding en persoonlijk pas ik ervoor op om daar op in te boeten.

Een paard loopt zoals het gebouwd is, je kunt er zoveel analyses op los laten, maar je ziet het pas echt als een paard gaat lopen. Dus doe ik het andersom. Eerst lopen, dan inspecteren. Het is gewoon geen bouwpakket. Doelmatigheid, daar gaat het in eerste instantie om.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:56

Suzanne F. schreef:
Jazz geeft vaak wel typische halsjes, dat klopt.
Ferro en Gribaldi geven over het algemeen mooiere halzen.

Ze missen een goed geprononceerde nek.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:59

Citaat:
Foto's geven vrijwel altijd een vertekend beeld,

Ze geven altijd de werkelijkheid weer. In hun belevenis hebben de mensen echter vaak een ander beeld en als ze dan met de werkelijkheid geconfronteerd worden, breit men er maar een andere uitleg aan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:02

Als dat zo is, Karel, waarom heb je de hengst met de slechte rug dan goedgekeurd? Want foto's vertellen immers altijd de waarheid?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:25

Bucephalus schreef:
Foto's geven vrijwel altijd een vertekend beeld, zo kun je bij één en hetzelfde paard illustraties ten goede en ten kwade vinden. Dat zegt me dus niet zoveel. Ik ga met fokfanaat mee.

Voor wat betreft Jazz, die stempelt inderdaad, maar hoeveel? Ook dat is weer afhankelijk van de moederlijn. Neemt niet weg dat ik de lengte en vorm van een hals belangrijk vind, ook de keeluitsnijding en persoonlijk pas ik ervoor op om daar op in te boeten.

Een paard loopt zoals het gebouwd is, je kunt er zoveel analyses op los laten, maar je ziet het pas echt als een paard gaat lopen. Dus doe ik het andersom. Eerst lopen, dan inspecteren. Het is gewoon geen bouwpakket. Doelmatigheid, daar gaat het in eerste instantie om.

Ze passen gewoon de jurybeoordeling aan op die halzen..knikje in de 3e halswervel is tegenwoordig heel normaal.. :')

sarabande

Re: KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:30

Wbt de fokkerij ben ik stomverbaasd over de uitslag van de dressuurveulens op de NMK. Zoals ik al zei is het een Miss verkiezing maar als zoveel veulens van een hengst, die door het KWPN niet meer geadviseerd wordt bij dek adviezen en waar vraagtekens bij het karakter gezet kunnen worden, in de kopgroep gezet worden vraag ik me af wat de boodschap is naar de fokkers toe.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:37

sarabande schreef:
Wbt de fokkerij ben ik stomverbaasd over de uitslag van de dressuurveulens op de NMK. Zoals ik al zei is het een Miss verkiezing maar als zoveel veulens van een hengst, die door het KWPN niet meer geadviseerd wordt bij dek adviezen en waar vraagtekens bij het karakter gezet kunnen worden, in de kopgroep gezet worden vraag ik me af wat de boodschap is naar de fokkers toe.

Over welke hengst heb je het dan? Ik heb de NMK niet gevolgd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:45

sarabande schreef:

Welke was dat?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:46

Is makkelijk op te zoeken ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:53

sarabande schreef:

Tja....maar je keurt het veulen en niet het papier....dus eigenlijk wel zo eerlijk.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:42

A..

Ik moet zeggen dat ik het ook niet helemaal kon volgen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:43

arie53 schreef:
Ze geven altijd de werkelijkheid weer. In hun belevenis hebben de mensen echter vaak een ander beeld en als ze dan met de werkelijkheid geconfronteerd worden, breit men er maar een andere uitleg aan.

Ik weet dat dat jouw mening is en dat is prima, hoor. Voor mij blijft een foto een slap aftreksel van de werkelijkheid en hij is nog manipuleerbaar ook.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:46

Ik was er (helaas) niet bij, dus ik heb er geen mening over.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:56

Pletje123 schreef:
Is makkelijk op te zoeken ;)

Nou, het duurde toch even voordat ik het vond.. groep 2 merrieveulens, het gaat om Apache. Dat mag je toch best zeggen?

Voor wat het waard is: onafhankelijk van Sarabandes mening hoorde ik van de eigenaar van het opfokadres waar onze jonge paarden hebben gestaan, hetzelfde. Daar stonden drie veulens, stuk voor stuk rakkers.. Hij was blij met zulke brave paarden als wij hadden :-). (Westenwind en Unaniem)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:14

janderegelaa schreef:
Tja....maar je keurt het veulen en niet het papier....dus eigenlijk wel zo eerlijk.

Vind ik ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:48

Wat is er mis met Apache?
Ik vind het een goede hengst.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:21

_San87_ schreef:

Je zegt steeds dat je zo graag wat wil leren over de fokkerij, dan is de NMK/KWPN-paardendagen toch een van DE gelegenheden...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:28

Albert schreef:
_San87_ schreef:

Je zegt steeds dat je zo graag wat wil leren over de fokkerij, dan is de NMK/KWPN-paardendagen toch een van DE gelegenheden...

Van harte Albert, heb je geen feestje??

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:36

Zijn we net van terug, heerlijk uit eten geweest :Y)
Afbeelding
Ik was trots op haar vandaag *\o/*
Vond haar beter gaan dan de nummer 1 maar die was wel meer Gelders :j
Keuze is helaas voor ons op type gevallen maar ik heb er volledig vrede mee, het zijn gewoon 2 hele gave merries alleen verschillend in type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:47

arie53 schreef:
Het front van een dressuurpaard is van essentieel belang om de voorwaarts bewegende massa te kunnen opvangen. In het bijzonder in de verzamelde oefeningen.

Welke hals is daarvoor benodigd?

Je spreekt jezelf wel tegen Arie. Deze werd bij jouw stamboek ster.

Citaat http://www.easpstamboek.nl/?p=fokkerij

Bij de vijfjarige merries werd het sterpredikaat en de eerste plaats in de wacht gesleept door Poppea (Paris ShA x Elberton) van mw. G.C. Jacobse te Lieren. Op Poppaea is in de bovenlijn en met name de halslijn best het nodige aan te merken. Deze merrie weet echter de zwakke punten uitstekend met de sterke punten te compenseren hetgeen in het bijzonder in de sterk gedragen beweging tot uitdrukking komt. Bovendien beschikt ze niet alleen over een best ontwikkeld maar vooral over een ijzersterk fundament. Knoerthard en met een pijpbeen van 22 cm. omvang kan ze de concurrentie met elke warmbloed aan. Als sportpaard en als fokmerrie heeft ze veel potentie in huis.

Afbeelding

Poppaea (Paris ShA x Elberton) was koploper bij de vijfjarigen. Ze beschikt over een ijzersterk fundament dat prima onder de massa staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:48

Mooie merrie heb je Albert.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:51

Albert, ze ziet er inderdaad uit als een merrie waar ik meer op val dan op het Gelderse type :)) .
Wel raar dat in de ene rubriek type de doorslag geeft en in de andere rubriek niet, maar daar zullen jullie nog wel wat over stechelen binnen de sektie