Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
arie53 schreef:De term bloedpaard is theorie zolang je geen definitie van de term kunt geven. Niettemin begrijp ik dat dit item veel meer met een werkbaar karakter en natuurlijke looplust dan met de nadelen van een nerveus racepaard te maken heeft.
turquoises schreef:arie53 schreef:De term bloedpaard is theorie zolang je geen definitie van de term kunt geven. Niettemin begrijp ik dat dit item veel meer met een werkbaar karakter en natuurlijke looplust dan met de nadelen van een nerveus racepaard te maken heeft.
Hoe kom jij er toch steeds bij dat een volbloed een nerveus racepaard is? Qua karakter kun je geen beter paard hebben dan de volbloed.
Ben jij ooit wel eens naar een volbloedrace wezen kijken Arie? Vast niet want dan zou je weten dat die dieren tussen de muziek, andere paarden en duizenden mensen gewoon braaf zijn. Ook voor de race al.
Kijk deze filmpjes eens goed Arie. Dan zie je dat die volbloeds gewoon rustig zijn. Zelfs zonder touwtje stilstaan enz.
https://www.youtube.com/watch?v=fAg1zg9myDA
https://www.youtube.com/watch?v=iiqKPuPAr8s
Als engels volbloeds zo onbetrouwbaar zijn zouden als jij beweerd dan zouden ze niet na de racerij verkocht worden als recreatiepaard of manegepaard.
. stoffel schreef:Er wordt hier bijna geeist dat Albert namen noemt en vervolgens deugd dat ook weer niet wat willen jullie eigenlijk
turquoises schreef:Dat maakt geen verschil San87.
Het eerste paard waar ik vroeger op de manege op leste was een ex-renpaard.
Engels volbloeds hebben juist een heel fijn karakter. Ik ken er verschillende waar een beginnend ruiter mee op buitenrit kan gaan. Natuurlijk heb je net als bij de warmbloedpaarden ook paarden die wat vervelender zijn maar mijn ervaring met volbloeds is juist dat ze erg nuchter zijn maar wel het karakter hebben om voor je te willen werken.
Ik begrijp eerlijk gezegd die antipathie tegen volbloeds niet van Arie53. Hij laat te pas en te onpas zijn mening over de volbloeds horen. Het wordt gewoon zielig.
. Over het algemene karakter van volbloeds kan ik weinig zeggen, ik heb alleen maar ervaring met die 15 die ik noemde.
. turquoises schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd die antipathie tegen volbloeds niet van Arie53. Hij laat te pas en te onpas zijn mening over de volbloeds horen. Het wordt gewoon zielig.
fokfanaat schreef:turquoises schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd die antipathie tegen volbloeds niet van Arie53. Hij laat te pas en te onpas zijn mening over de volbloeds horen. Het wordt gewoon zielig.
het zou overtuigender zijn, als zijn visie met klinkende sportuitslagen ondersteund zou zijn, maar die heb ik nog niet gezien.
dat is een nobel streven Albert, zou mooi zijn als het lukt.
ik geloof er niet in dat het kwpn kleuren bevoordeeld of benadeeld.
fokfanaat schreef:we hebben het toch niet over een volbloedenfokkerij, maar het gebruik van volbloed in de kwpn.
fokfanaat schreef:dat je hengsten gebruikt, die gekruist met kwpn merries paarden leveren die hoog presteren in de sport, daar zijn voorbeelden genoeg van, in het verleden.
Als je in dit topic de reacties van fokkers leest dan zie je ook dat er aangegeven wordt, niet met een volledige volbloed te dekken, maar wel genoeg "bloed" te willen houden.
. De tendens hier was ook dat men niet zo graag meer volbloed gebruikt en dat genoeg 'bloed' net per se synoniem is voor volbloed. Of ben ik abuis? _San87_ schreef:In het verleden... Precies. De tendens hier was ook dat men niet zo graag meer volbloed gebruikt en dat genoeg 'bloed' net per se synoniem is voor volbloed. Of ben ik abuis?
_San87_ schreef:Kan het zijn dat er een verschil is tussen race-volbloeden en volbloeden gefokt voor de rijerij? Want ik moet eerlijk zeggen dat de rijpaard gefokte volbloeden die ik heb gereden (stuk of vijftien, wellicht niet heel representatief) toch allemaal behoorlijke hittepetitten waren, in de negatieve zin van het woord.
fokfanaat schreef:ik geloof er niet in dat het kwpn kleuren bevoordeeld of benadeeld.
fokfanaat schreef:_San87_ schreef:In het verleden... Precies. De tendens hier was ook dat men niet zo graag meer volbloed gebruikt en dat genoeg 'bloed' net per se synoniem is voor volbloed. Of ben ik abuis?
idd, dus waarom jouw vraag om voorbeelden van sport volbloeden?
die zijn gebruikt om te veredelen, de kwpn populatie bezit nu een mooi percentage volbloed, voor sommige merries waar dat nog wat laag is en die ook niet genoeg tonen, kan het fijn zijn om een hengst te nemen die iets meer geeft, maar 100% volbloeden kan ik me alleen indenken voor de eventing.
Albert schreef:_San87_ schreef:Zijn er volbloeden die op het hoogste niveau in de sport lopen of hebben gelopen?
Elke door het KWPN geaccepteerde volbloed heeft op topniveau gepresteerd of wordt hierin uitgebracht.
anneliesdj schreef:_San87_ schreef:Kan het zijn dat er een verschil is tussen race-volbloeden en volbloeden gefokt voor de rijerij? Want ik moet eerlijk zeggen dat de rijpaard gefokte volbloeden die ik heb gereden (stuk of vijftien, wellicht niet heel representatief) toch allemaal behoorlijke hittepetitten waren, in de negatieve zin van het woord.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met de afkeer van AV, wie het niet kent is er bang van vanwege alle verhalen die de ronde doen. Alleen wordt er op EV minder gespuugd omdat ze hun bijdrage hebben geleverd.
Geef mij maar een volbloed, betere karakters kun je niet krijgen.
Overigens hoeft bloed ook niet rechtstreeks toegevoegd te worden, er zijn inmiddels genoeg hengsten met een flink aandeel volbloed, als die op de juiste manier gebruikt worden is er voorlopig geen 100% volbloed nodig.
. Het is niet zo dat kruisingen met AV slechte resultaten heeft gegeven. Ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is om momenteel weer AV in te mengen, trouwens. Toch zie je bij het KWPN maar heel weinig AV aandeel, en als deze er is, heel ver terug.