Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:55

Ook voor ons is er geen harde grens, paard kan een schitterend Gelders front hebben maar bijv. net wat bot missen en dan vind ik persoonlijk front belanrijker.
Voor iemand anders ligt dat weer anders.
Zo vinden wij maat niet heel belangrijk en hebben we liever 1.65 dan 1.75 omdat een groot paard vaak lastiger te sluiten is en minder handig en snel is in de hindernissen.
Het blijft dus afhankelijk van eigen invulling en persoonlijk vind ik dat een fokkerij zich moet blijven ontwikkelen, stilstand is absoluut achteruitgang.
Niemand zit hedendaags te wachten op een jaren 50 paard en aangezien we niet alles zelf kunnen houden moet je rekening houden met de markt.

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 00:00

Met veel interesse heb ik deze discussie gelezen. Ik ben slechts bij twee groepen in Didam geweest en heb Hengelo gemist, maar heb de Wynton en de Uphill gezien, en was toen al heel verbaasd. Zelf had ik de intentie naar de keuring te komen met een Dressuurpaard geregistreerde merrie, van een dressuurgefokte vader uit een gedegen Gelderse moederlijn, maar zij was helaas geblesseerd. Vooraf had ik de 'angst' dat ze (ondanks dat ik haar in haar voorkomen nog heel Gelders vind, wellicht iets fijn in het fundament) zou worden afgestraft, maar achteraf denk ik dat zij nog één van de meer Gelderse Types zou zijn geweest. Voor mij als nieuweling was het in ieder geval niet te volgen, waar de jury naar toe wilde. Maar daar is hier al heel veel zinnigs over gezegd.

Nog groter was mijn verbazing echter over de rol van het springen. Ongeveer één op de vier merries sprong en daarvan behaalde 2 een 60, een paar 65, maar de score kwam niet verder dan 70. Wonderbaarlijk in mijn ogen voor een paard wat wordt gefokt voor haar veelzijdigheid. die zit toch zeker niet alleen in het mennen? Misschien is het waar dat in de praktijk maar een heel klein gedeelte daadwerkelijk wordt gesprongen door de eigenaren van het Gelders paard, maar ik denk dat dat ook komt omdat er weinig aandacht voor is, ze niet (meer) bekend staan als goede springers en veelzijdige ruiters dan eerder kiezen voor een springpaard, waarbij het dan weer de vraag is hoe ver ze ermee komen in de dressuurring, met hun over het algemeen horizantalere bouw en halspositie...

Zou daar niet een stukje kracht van het Gelders paard moeten/kunnen liggen? Een veelzijdig paard met een fijn bewerkbaar karakter dat geschikt is voor de gemiddelde amateur en (of oudere ruiter waarbij de Anky-aspiraties weg zijn Leonora :-)), die plezier heeft in het springen, maar ook de actieve expressieve bewegingen waarmee wordt gescoord in de dressuurring? Volgens mij is half Nederland op zoek naar zo'n paard! (in ieder geval hier in de omgeving)

Viennanova

Re: Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:34

Ik las een opmerking over de Davino, het kampioensveulen bij de merries. Ik weet, want ik ken de fokster goed, dat dit een zeeeer weloverwogen keuze is geweest. De oma van dit veulen is een tuigpaard gefokte Gelderse. Daar is elegant op gebruikt, wat een kast van een stermerrie opleverde met een zeer goed gebruik van het achterbeen, ruim voldoende bot. Een echte klassieke Gelderse. Alle veulens van deze elegant merrie met Gelderse hengsten waren qua type super gelders, maar misten beweging, met name qua ruimte in de draf in het voorbeen. Daarom heeft ze, na overleg met Mathilde brouwer, besloten om een rijpaard te gebruiken. Een zeer geslaagd experiment, en een goede keuze, vindt ik. Ze heeft een vrije bloedlijn, een super gelders veulen met fijne beweging. Doel is om met dit merrieveulen weer verder gelders te fokken.

Juist omdat het een type fokkerij is zou vreemd bloed moeten kunnen, mits ze wat bijdragen aan type en/of beweging. Ikzelf heb mijn rijpaardmerrie uit een Gelderse lijn gedekt met een Gelderse hengst. Ze voert springbloed, en ik wil een veelzijdig dier fokken waar ik z mee kan worden in alle disciplines. Maar bovenal een braaf dier, koel in de kop maar heet als het moet. En sorry, die moet je bij de rijpaarden met een lantaarntje zoeken. En juist die karakter eigenschappen moeten we bewaren, want daardoor blijft er een markt voor Geldersen. Wynton gebruiken, een hengst die niet bekend staat om zijn makkelijke karakter, past mi niet in het fokbeleid.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:35

De opmerking over Davino heb ik geplaatst. Ik wil niks zeggen van het veulen , die zal goed genoeg zijn. Het gaat mij om de bloedvoering van Davino , want dat is een halve Trakhener met ook nog volbloed in de moederlijn. Daar wil ik mee zeggen dat ik dat veel te veel 'bloed' vind om het nog een gelderse te noemen. En idd kun je daar in de toekomst weer een gelderse bij gebruiken en dat zal heus goed zijn, maar dit veulen zou in mijn beleving niet naar een keuring voor geldersen moeten kunnen. Het type kan dan goed zijn, maar de bloedvoering niet.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:49

Pillow, je hebt zelf een paard uit een Zep moeder te zien aan je onderschrift.
Zep was nu ook niet bepaald vrij van Trakehner...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:57

En ook Koss heeft via El Corona's moederlijn Doruto = Trakehner in zich. Dat zit dus ook verankerd in Koss zijn kinderen en kleinkinderen ... Parcival, Vitens,, Alexandro P en Wilson. Dat zijn natuurlijk niet de percentages, maar toch het zit er wel degelijk..

Edit - El Corona toegevoegd..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:12

El Corona voert ook via Amor Trakehnerbloed. Is 3/8 Trak.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:15

kun je nagaan, heb ik nog niet eens goed genoeg gekeken.

Maar wel grappig, deze discussie over trakehner al dan niet toestaan etc etc hebben we in 2007 ook al gevoerd..
[F-AM] Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:21

pillow schreef:
De opmerking over Davino heb ik geplaatst. Ik wil niks zeggen van het veulen , die zal goed genoeg zijn. Het gaat mij om de bloedvoering van Davino , want dat is een halve Trakhener met ook nog volbloed in de moederlijn. Daar wil ik mee zeggen dat ik dat veel te veel 'bloed' vind om het nog een gelderse te noemen. En idd kun je daar in de toekomst weer een gelderse bij gebruiken en dat zal heus goed zijn, maar dit veulen zou in mijn beleving niet naar een keuring voor geldersen moeten kunnen. Het type kan dan goed zijn, maar de bloedvoering niet.

Ik vind het op papier een fantastische aanparing! Trakhener gebruiken om te veredelen, maar wel weer dat farnbloed erachter!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:25

Plus een scheutje Pasteur.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:43

Albert schreef:
Pillow, je hebt zelf een paard uit een Zep moeder te zien aan je onderschrift.
Zep was nu ook niet bepaald vrij van Trakehner...

Oke En dat geeft mij dan niet het recht om mijn mening te geven? En mijn bedenking zou dan dus gelden voor de moeder van de mijne, en die was niet van mij

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:19

Dat zeg ik helemaal niet, vraag me serieus af waar je dat vandaan haalt???
Ik bedoel dat het Gelders paard nu eenmaal is ontstaan uit oa Duitse bloedlijnen.
Ik zie er dus ook geen probleem in om daar nu ook naar terug te grijpen met de huidige beperkte hengstenstapel.
Het is nu eenmaal een typefokkerij en geen ras met een gesloten stamboek.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:34

Wanneer een fokker al heel lang met het zelfde lijntje fokt (zoals in dit geval met de discussie gevallen Wynton en Davino) heeft hij/zij het grote voordeel dat het bij hem/haar bekent is hoe de moeder grootmoeder tante volle zuster enz enz fokt er kan dus met een grotere mate van zekerheid uitgegaan worden wat de merrie aan sterke eigenschappen doorgeeft. Van de moederlijn van de Wynton is bekent dat er aan de lopende band zeer makkelijke paarden uitrollen je kunt de gok dus een keer wagen mits je weer goed nadenkt over een vervolg (wat aan deze fokker wel besteed is) het zelfde geld voor de Davino ook deze mensen weten wat ze in grote lijnen kunnen verwachten, en dat blijkt nu ook het veulen was in zijn onderdanen gelderser dan de Danser op de tweede plaats.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:56

Albert schreef:
El Corona voert ook via Amor Trakehnerbloed. Is 3/8 Trak.

Grappig, ik heb eigenlijk altijd in gedachten gehad dat Amor een holsteiner was en niet zo verder gekeken.

Zit net te bedenken dat al mijn paarden Amor en dus ook trakehner bloed hebben (gehad).
Mijn fargo had gondelier en dus Amor in zich via moederlijn vader Architect.
Sterker nog onze Arkos heeft via Parcival (vader) en Koss/El Corona dus Amor en via (vader moeder)Democraat/Pion zelfs 2 x Amor namelijk ook via Silvano.
Aristocraat heeft dus ook 2 x Amor door Democraat/Pion/Silvano.

Toch twijfel ik niet aan het gelderse uiterlijk van Arkos http://smile.webshots.com/smiles/d29520 ... a707912c17

en het zijn allemaal fijne mensgerichte paarden..