[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:57

paarden lopen niet op de wei en krijgen geen krachtvoer

ze kregen puur en alleen graszaadhooi ....vitaminen / mineralen supplement en himalaya liksteen
en voor de 'lekker' wat geweekte wiesencobs

mij was altijd verteld dat er in graszaadhooi GEEN suiker zit en dat je dat onbeperkt kan voeren ...zeker in de winter als het zo hard vriest ( in de zoer gaan ze wel op een zeer kleine wei en kregen dan uiteraard minder graszaadhooi ;) )

toen blaze zo was afgevallen ....ben ik overgegaan op rijker hooi en heb ongemelasseerde bietenpulp bijgevoerd en daar kwam hij weer bij qua gewicht .....de kwabbetjes achter zijn schouder zijn altijd gebleven...
hij is momenteel niet TE dik en ook niet TE mager

bily de shetlander is zowiezoal niet te dik .....ribben en ruggegraat duidelijk voelbaar
beide mannen hebben een soepele manenkam

en zo wordt er gezegd dat een paard het absoluut niet kan doen o graszaadhooi en zo hoor je weer de ervaringen van anderen dat dat prima gaat %)

momenteel krijgen ze een combinatie van duits kruidenhooi en graszaadhooi
want 2 kilo kruidenhooi in een hooinet met mazenwijdt 3 x 3 doet blaze nog geen uur mee , terwijl met 2 kilo graszaadhooi in dat zelfde net hij dik 2,5 uur staat te peuzelen
en ik vind het wel belangrijk dat er lang met het hooi wordt gedaan en er over de gehele dag wat te peuzelen valt uit de netten en daar vind ik dus ander hooi niet echt geschikt voor

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:59

_janet_ schreef:
Equifit heeft echt goed voer. Zonder rotzooi en de paarden eten het goed.
Isa heeft ook veel baat bij de reinigingsdienst van Equifit gehad, Health detox. Op basis van kruiden ze aten het erg goed.
En de laatste nasleep van haar leverproblemen is hiermee verdwenen.

detoxen mocht ik momenteel niet ...maar geef wel een supplement van cavalor om de lever te ondersteunen ....hier zitten bepaalde aminozuren in die de lever goed helpen en ondersteunen in de functies en er zit vitamine E en selenium in

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:10

_janet_ schreef:
Equifit heeft echt goed voer. Zonder rotzooi en de paarden eten het goed.
Isa heeft ook veel baat bij de reinigingsdienst van Equifit gehad, Health detox. Op basis van kruiden ze aten het erg goed.
En de laatste nasleep van haar leverproblemen is hiermee verdwenen.

hoe lang heb jij de kruiden health detox gegeven?

ik wil nuook weer niet teveel bij en door elkaar gaan geven ...geef nu al dat supplement van cavalor ...maar misschien wel een idee om die kruiden in een later stadium te gaan geven....

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:24

zuzu schreef:
dus ik ben niet alleen op eigen houtje bezig ..... maar heb gewoon uit vele ervaringen weinig vertrouwen in een hoop mensen

Heb een deel doorgelezen en nu de laatste pagina's......
En volgens mij ben je nog geen steek verder gekomen :(:) .

Ik begrijp dat je geen vertrouwen hebt in dierenartsen maar mocht je toch besluiten je paard(en) eens grondig door te laten lichten zou ik echt Dr. Tresemieke Picavet van http://www.bosdreef.be willen aanraden.
Zij is imo een van de bekwaamste dierenartsen die ik ooit heb meegemaakt(en heel eerlijk).

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:31

moerbeke heb ik inderdaad goede verhalen over gehoord en ook over de kliniek in lienden

vrijdag hoop ik de nieuwe bloeduitslagen binnen te hebben en dan hoop ik ook te weten welke richting we op gaan :

puur leverprobleem? - leverbot? - vergiftigingen / schimmels? - insuline resistentie? - puur spijsverterings problemen? - voedings tekorten?

en dan gaan bellen en mailen en eventueel paard inpakken en naar 1 van die klinieken rijden.....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:06

Pas altijd op met detox kuren,als deze heftig zijn wordt de lever erg hard aan het werk gezet waardoor de lever nog meer belast wordt..

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:08

precies dat was me ook verteld....je kan de lever beter ondersteunen dan fors detoxen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:12

Ja precies ja..Ik las net pas dat je inderdaad niet mocht detoxen,sorry had ik nog niet gelezen..

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:14

hadden we de vorige keer ook pas in een later stadium gedaan ...toen de leverwaardes weer flink gedaald waren

had ook ergens gelezen dat je in geval van IR ook niet mag detoxen ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:18

zuzu schreef:
moerbeke heb ik inderdaad goede verhalen over gehoord en ook over de kliniek in lienden

vrijdag hoop ik de nieuwe bloeduitslagen binnen te hebben en dan hoop ik ook te weten welke richting we op gaan :

puur leverprobleem? - leverbot? - vergiftigingen / schimmels? - insuline resistentie? - puur spijsverterings problemen? - voedings tekorten?

en dan gaan bellen en mailen en eventueel paard inpakken en naar 1 van die klinieken rijden.....

Je bent ooit bij Laarakkers geweest. Waarom ben je daar niet teruggegaan?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:20

ik heb vorige week daar mestballen naartoe gestuurd en over 2 weken komt er iemand aan huis die op dezelfde manier werkt en door laarakker is opgeleid ....zij had niet eerder tijd en wij hebben geen 2 paards trailer en mogen er ook niet mee rijden , dus vandaar dt ik in eerste instantie dan mestballen heb opgestuurd naar laarakker om in ieder geval de behandeling al te starten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:50

Denk dat bij Ir de lever ook meer belast is..

Het is maar goed dat je dat soort dingen niet op eigen houtje doet :j Ik wist eerder ook niet beter en je hoort vaak dat mensen je aanraden te ontgiften,terwijl je daar in zon geval alleen maar schade mee aanbrengt..

Een tip probeer ook eens je gedachten wat dit betreft stil te zetten,even rust of iets anders doen..Er wordt toch aan gewerkt?En kan me voorstellen dat het een beetje een chaos wordt in je hoofd op deze manier wat teveel energie kost..

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:03

als de bloeduitslagen vrijdag binnen komen zal er wel wat meer rust in het koppie komen ....hoe erg de uitslag ook zal zijn ....als er maar iets vasstaat , dan kunnen we daar mee aan de slag .....tegen onzekerheid kan ik niet goed ....
met nare dingen kan ik in principe wel goed dealen ....zolang je maar weet waar je mee dealt ...dan ga je een oplossing zoeken ...en aan de slag!

willen = kunnen = doen ... en zo gaan we het aanpakken ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:06

Ach kan me ook wel voorstellen,want als mijn dieren iets hebben ben ik er ook de hele dag mee bezig...Ik weet dan ook dat het erg veel energie kost,bij jou zal dat nog wel wat meer zijn..Nog maar even volhouden tot vrijdag dan :)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:16

geerke schreef:
zuzu schreef:
(die is nooit te dik geweest maar is ooit ziek geworden van een corticosteroide injectie)

billy heeft na zijn mislukte castratie ook een aantal cortico's injecties gehad ..... is na die castratie ook nooit meer de oude geworden ....

Ariebren

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:31

Ik heb al heel veel castraties meegemaakt bij mijn paarden.
Maar van cortison injecties na castratie, wat is de reden daarvan ??

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:35

Vergeet niet dat met castratie ook het gedrag min of meer veranderd.

Mijn shet was echt hengst, flink showen lekker gek doen.
En nu na zijn castratie zijn de wilde haren er toch wel wat af. Hij is nog steeds wel speels. Maar het randje is eraf. Hij is niet meer zo opgefokt showbinkie als eerst.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:39

heb ik al uitgelegd hier in het topic .....

maar goed wil ik best nog een keer doen...

ik had een aantal keren gevraagd aan de dierenarts of het echt geen risico's gaf om een 12 jarige hengst op de wei te castreren en of ik niet beter naar een kliniek kon gaan...maar hij zei dat hij dat regelmatig deed en nog nooit problemen had gehad daarmee.
dus gecastreerd op de wei en de dag erna hing er een voetbal aan vocht onder .....spoelen spoelen , wandelen , spoelen , wandelen enz.
werd alleen maar erger .....beestje kreeg koorts ....antibiotica kuren ...pijnstillers , spoelen , wandelen enz.
ging maar niet over ....dus corticosteroiden injecties tegen ontstekingen
hielp ook niet ....dus billy naar de kliniek ....grote operatie ....grote vieze smerige ingekapselde pus bollen op de zaadstrengen ......
veel litteken/bindweefsel van binnen en van buiten ...4 weken in de kliniek gestaan
nu weet ik even niet meer of hij daar ook cortico injecties heeft gehad??????

bily heeft nog steeds grote littekens van binnen en van buiten ....dikke strengen ....heeft daar ook nog lang last van gehad na de operatie met lopen ......

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:44

_janet_ schreef:
Vergeet niet dat met castratie ook het gedrag min of meer veranderd.

Mijn shet was echt hengst, flink showen lekker gek doen.
En nu na zijn castratie zijn de wilde haren er toch wel wat af. Hij is nog steeds wel speels. Maar het randje is eraf. Hij is niet meer zo opgefokt showbinkie als eerst.

billy was ook helemaal gestoord die zomer als hengst zijnde ....liep hele dagen te rennen met een dikke flip ....viel de hele dag blaze lastig ....sprong de hele dag tegen blaze op en bleef dan een half uur op zijn kont hangen , die werd daar gestoord van maar deed er niets tegen
billy was echt hengst ....liep ook altijd te showen ...nekkie erop ....keihard hinneken naar alles en iedereen .... en superactief
nu na de castratie vind ie alles wel best...

blaze is ook was slomer geworden na zijn castratie ....die was met wandelen echt niet bij te houden zo'n ruime vlotte stap en na de castratie is hij wel wat ingekakt ......vond ik wel jammer hij was leuk als hengst :o

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:49

zuzu schreef:
heb ik al uitgelegd hier in het topic .....

maar goed wil ik best nog een keer doen...

ik had een aantal keren gevraagd aan de dierenarts of het echt geen risico's gaf om een 12 jarige hengst op de wei te castreren en of ik niet beter naar een kliniek kon gaan...maar hij zei dat hij dat regelmatig deed en nog nooit problemen had gehad daarmee.
dus gecastreerd op de wei en de dag erna hing er een voetbal aan vocht onder .....spoelen spoelen , wandelen , spoelen , wandelen enz.
werd alleen maar erger .....beestje kreeg koorts ....antibiotica kuren ...pijnstillers , spoelen , wandelen enz.
ging maar niet over ....dus corticosteroiden injecties tegen ontstekingen
hielp ook niet ....dus billy naar de kliniek ....grote operatie ....grote vieze smerige ingekapselde pus bollen op de zaadstrengen ......
veel litteken/bindweefsel van binnen en van buiten ...4 weken in de kliniek gestaan
nu weet ik even niet meer of hij daar ook cortico injecties heeft gehad??????

bily heeft nog steeds grote littekens van binnen en van buiten ....dikke strengen ....heeft daar ook nog lang last van gehad na de operatie met lopen ......

Ik zit dit verhaaltje nu gewoon te lezen en kan mijn ervaring dus delen.
Na een castratie ontstaan vaak wat ontstekingen, dat klopt.
Preventief wordt er door mijn vrouwelijke DA al AB gegeven om dit op te vangen.
Een 6 dagen nabehandeling met AB is standaard. Soms zelfs nog een kuurtje van 6 dagen.
De nabehandeling voor de eigenaar van de pony is, de pony beweging geven en een keertje per dag de wond en omgeving schoonspuiten met een zachte waterstraal. En natuurlijk de AB toedienen volgens voorschrift.
Je zal zien dat er in het begin flink wat pus uit de wond komt.
Kan wel twee weken duren. Maar zolang er pus uitkomt is er niets aan de hand.
Maar die oude wijze DA van mij gaf al gelijk aan, zet hem op de wei, laat vreten, de beweging en afleiding is goed voor de afvoer van de pus.
Soms als de pijn te erg is, krijgt zo'n ex hengst van mij een paar pijnstiller tabletten tegen de pijn. (ibuproven)

En een castreerde hengst wordt vaak wat flegmatiek in zijn gedrag, is heel normaal.
Maar zijn wel de paarden die in de recreatie en wedstrijd sport heel fijn zijn.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:53

Als het je ooit allemaal teveel wordt Mirjam, dan zou ik Blaze heel graag terug willen!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:56

Moderatoropmerking:
We hebben na overleg besloten dat dit topic weer open kan, met als voorwaarde dat de discussie hier op een nette manier kan worden gevoerd. Het is niet de bedoeling om door te hameren op hoe de TS het aanpakt, ze heeft veel meer aan tips en adviezen. Laat elkaars mening in zijn waarde.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:47

Ik zal proberen op een nette en respectvolle manier mijn mening neer te zetten en wil daarbij benadrukken dat ik niemand aanval :)

Ik volg Blaze en later ook Billy nu al een paar jaar op een afstandje, lees er soms een topic over, spreek de eigenaresse af en toe en zie ze af en toe in het voorbij gaan staan.

Ik heb beiden ook enkele keren van dichtbij meegemaakt en als ik alles op een rijtje zet, kom ik toch met een paar dingen die me van het hart moeten.

Ik heb zo m'n twijfels over de JKK schade die Blaze zou hebben opgelopen in Engeland.
Ik ken de fokker van Blaze en ben daar ook een paar keer geweest.
Hij zorgt goed voor zijn paarden, stallen en wei zien er netjes uit en zijn hooi haalt hij in Newmarket bij een leverancier die ook aan de diverse renstallen daar levert.
Als je in die omgeving als leverancier ook maar een kruimel JKK in je hooi hebt wordt je nog net niet op de brandstapel gegooid.

Blaze is naar Nederland gekomen met nog 4 andere paarden van dezelfde fokker en deze hebben geen problemen.
Ook paarden die later van deze fokker zijn overgekomen hebben geen problemen.

Toen Blaze op die stal stond waar hij door te weinig ruwvoergift zo vaak koliek kreeg, zag hij er slecht uit.
Mager en flanken opgetrokken, hij was in die periode ook gecastreerd wat hem een flinke opdonder heeft gegeven.

In de jaren er na Blaze nog een paar keer gezien en eigenlijk was hij toen altijd veels te zwaar.
Billy kwam erbij en ook die werd flink zwaar.

Ik heb Blaze nog gereden en weet nog dat ik de schoft nauwelijks kon vinden.
Eerste stukje van de rit moest ie even op gang komen en halverwege nog even overtuigen en toen liep ie te sjouwen en te showen :D

Dat was in de periode dat ze op een weitje met gemillimeterd gras, maar wel veel klaver stonden.

Op het huidige stekje ben ik ook een paar keer wezen kijken en ik gok een jaar, anderhalf jaar geleden viel me op dat bij Blaze zijn buik ter hoogte van de flank dichter bij de grond hing dan ter hoogte van de borstkas.
Ik heb TS toen nog aangewezen dat daar toch een flink stuk teveel paard zat.
Billy neigt sterk naar het vierkantsmodel: even breed als hoog.

We hebben nog een wintertje hetzelfde hooi gevoerd, mijn paarden (ook Tinker en Shet) bleven netjes op gewicht en die van TS kwamen alleen maar aan.

Ik heb de laatste tijd beiden niet meer van heel dichtbij gezien en kan ook niet oordelen over de huidige conditie.

Maar feit is wel dat beiden al meerdere jaren achtereen veels te dik zijn en ik denk dat dat hetgeen is wat ze opbreekt.

Zolang ik TS ken heeft ze het beste met haar dieren voor, kosten noch moeite worden gespaard.
Er gaan dure supplementen en voermerken in, handje van dit, 3 druppels van dat, 200gram van het ander, levercompositum afgewisseld met een compositum voor weer wat anders.
Ik denk dat dit beide paarden alleen maar meer ontregeld heeft en dat simpel hooi en een handje brok of muësli voor de vitaminen genoeg is.
Hang nog zo'n oranje baksteenachtig mineralen blok op en dat moet genoeg zijn.

Probeer iemand te vinden die beide paarden beweging kan geven op regelmatige basis en die ook de spieren op de juiste manier kan trainen.
Een paard wat dag in dag uit veel gewicht meedraagt krijgt niet alleen problemen in de organen, maar ook in de spieren en gewrichten.

Ik vrees dat TS het overzicht kwijt is en ook niet meer objectief naar de conditie van haar paarden kan kijken.

Geen idee of ik met het bovenstaand verhaal iets ga bereiken, maar Blaze en Billy zijn toch wel hele leuke dieren en het gaat me aan het hart dat ze niet in orde zijn.
Ik heb van Blaze genoten de paar keer dat ik hem reed en van Billy heb ik een prachtige dochter staan.

Ik hoop dat TS de situatie onder controle krijgt en dat Billy en Blaze gezond oud mogen worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:46

te dik dus....dat maakt mij veel duidelijk ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:49

[quote="Ariebren"]
Soms denk ik wel eens:
Mensen ga je paardjes nu eens voeren met een goed hooi of voordroog.
Zeur niet over suikers en eiwitten, dat is het standaard eten voor een paard.
Schepje normaal krachtvoer erbij voor de mineralen en vitamientjes.

Typisch, dit was mijn advies op pagina één.