Jonge hengsten voor HK 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:33

GJ9 schreef:
Leuk ook, die Elegant x Laurentz! Ik denk dat ik weet welke dat is, die Laurentzmerrie is niet mis. Zou twee vliegen in 1 klap zijn, want van Laurentz loopt er ook nog niets rond :D

Als ik alles om mij heen zo hoor wordt dit de beste eerste bezichtiging voor de Gelderse hengsten sinds jaren.

Ben ook erg benieuwd naar de eerste bezichtiging!

Ga jij kijken?

Ik denk dat ik er vrij voor ga nemen.

GJ9

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:41

Ik ga zeker weten kijken, of het moet op een dag vallen dat ik écht niet kan, maar dat zal toch niet :D

Hij is stoer Pletje! Heel compleet al voor een 2,5 jarige.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:44

Ik zie de foto niet...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:39

GJ9 schreef:
Leuk ook, die Elegant x Laurentz! Ik denk dat ik weet welke dat is, die Laurentzmerrie is niet mis. Zou twee vliegen in 1 klap zijn, want van Laurentz loopt er ook nog niets rond :D

Als ik alles om mij heen zo hoor wordt dit de beste eerste bezichtiging voor de Gelderse hengsten sinds jaren.

Ben ook erg benieuwd naar de eerste bezichtiging!

Hij was nog beter geweest als ze bij het KWPN niet zo zeikerig hadden gedaan over de afstamming van mijn Alexandro P :(

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:51

janderegelaa schreef:
Hij was nog beter geweest als ze bij het KWPN niet zo zeikerig hadden gedaan over de afstamming van mijn Alexandro P :(

Wat jammer Jan. Wat was hun redenering om hem niet te willen hebben? Als de bloedeis er nog was geweest was ie daar wel binnen gevallen in ieder geval.. :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:53

Hij is 50% Gelders of misschien zelfs nog minder. Hij was er mét bloedeis ook niet door gekomen..

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:57

Aah oke. Ik dacht dat die bloedeis het XX/OX percentage was en daar zit ie onder de 25% maar dan ben ik in de war.
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 03-10-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:00

De eis van max 12,5% XX/OX is er nog :)

De eis van minimaal 75% Gelders bloed niet meer.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:02

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:14

Een vraagje?

Waar hebben jullie je hoofstel zonder neusriem om voor te brengen (dressuur) gekocht.
En wat voor halsterlijn doen jullie daaraan vast?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:24

Ik ga ook kijken. Ben erg nieuwsgierig.

Jan, ik had de jouwe ook wel willen zien hoor! Zeker uit zo'n goede moederlijn.

De eis van 12,5% is er wel, maar niet hard. In geval van voldoende Gelders type en beweging, kan er vanaf worden gestapt.
Esprit is ook bijna 25%.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:41

Pletje123 schreef:
Hij is 50% Gelders of misschien zelfs nog minder. Hij was er mét bloedeis ook niet door gekomen..

Hij is 50% Gelders maar komt wel uit de beste moederlijn ter wereld. Grootmoeder is de volle zus van Rubinstein I. Broer van de moeder start volgende maand GP dressuur, moeder zelf is Z springen en Z dressuur. Daarnaast nog een Z zuster, een Z broer die volgende maand ZZL start als 6 jarige en nog een ZZL broer, een elite zuster en een keur zuster. Moeder zelf heeft ook al een elite merrie gebracht van UB40 die nu op 6 jarige leeftijd met een 14 jarig meisje het sport predikaat dressuur gehaald heeft.

De hele moederlijn is doordrenkt met hoge sportprestaties tot aan de OS aan toe, daarnaast veel bekende goedgekeurde hengsten.

http://www.horsetelex.nl/horses/family/528003

Juist met het oog op vers prestatie bloed lijkt mij dit een gemiste kans.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 02:00

Watvoor hengst heb je?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:17

LHS_80 schreef:
Ahaaaa... nou dan is dat iig de grootste reden geweest denk ik. Omdat hij tegen de 25% aan zit? http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/528003

Als de hengst in het gewenste type staat en heel goed kan bewegen dan kan er compensatie verleend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:33

Ik denk dat als de hengst van Jan geen Koss bloed had gehad hij eerder een kans had gekregen

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:41

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, Janne.

Maar Koss is er nu eenmaal en hij levert wel goede sport-paarden. Afhankelijk van je fokdoel, blijft hij dus toch interessant om te gebruiken. En dan uit zo'n goede moederlijn, met ook veel sport. Men wilde de Gelderse wel wat vaker (naast de recreatie uiteraard, die ook belangrijk is) ook in de sport zien. Nou, dan is dit wel een kans.
(Mits hij uiteraard kwa type en beweging en X-ray voldoet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:48

Maar hij voldoet eigenlijk niet aan de bloedeis en hij compenseerd dat niet met een vrije bloedlijn.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:54

Niet van vaderskant idd. Dat klopt.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:24

Wat is de reden die het KWPN je gegeven heeft dan Jan? Wat Marieke en Janne zeggen klinkt plausibel als zijnde hun redenering, maar dan nog is het imo iid wel met 2 maten meten als ze andere paarden die niet aan de bloedeis voldoen wel naar de keuring voor GP laten komen (zowel merries als hengsten) omdat ze in het type staan en goed bewegen zoals Natasja zegt.

NatasjavE schreef:
Als de hengst in het gewenste type staat en heel goed kan bewegen dan kan er compensatie verleend worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:35

Als het puur ligt aan het feit dat er Koss in zit mogen ze ook weleens gaan kijken hoeveel er al van Jazz rondlopen, als je het hebt over bloedspreiding.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:46

Het is niet alleen de Koss, het blijft zo dat er een flinke scheut vreemd/niet gelders bloed bij in zit :j Die 2 grote punten geven het dier op papier niet echt een meerwaarde voor de gelderse richting :n Er staat een goede Koss zoon op wacht, er zijn er wat goedgekeurd, allen met wel een flinke gelderse moederlijn erachter. En natuurlijk allen al wat gepresteerd, dus safer.

Ik snap het KWPN wel in dit geval, op een gegeven moment kun je wel hier en daar door de vingers blijven zien, maar dan kan het KWPN Gelders Type net zo goed opdoeken, als het op papier weinig met Gelders te maken heeft.

Persoonlijk zie ik dus ook zelf niet de toegevoegde waarde van zo'n hengst in de Gelderse richting. De richting is klein, en 10 van de 20 ggk hengsten binnen de eerste 3 lijnen met Koss (bij wijze van spreken) is niet echt iets wat de fokkers graag zien. Variatie op papier is ook belangrijk, anders komen we over 10 jaar helemaal met de handen in het haar te zitten.

Misschien dat Fillemon bij een ander stamboek wel tot zijn recht komt, ik vind het persoonlijk een goed besluit zo van het kwpn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:53

Maar in de dressuurrichting willen ze ook zo graag bloedspreiding en daar wijzen ze ook goede paarden met vreemd bloed af en laten ze de zoveelste Jazz of Gribaldi wel weer goedkeuren.
Ik denk dat ze over 15/20 jaar zeker een probleem hebben daarmee, dan is er geen dressuurpaard meer te vinden wat geen Jazz heeft in de eerste 3 generatie's.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:02

Tsja, ik zie dan liever een goede hengst (mits die in het Gelders Type staat en Gelders beweegt) met Koss-bloed uit een vrije moederlijn met zoveel sport, dan de zoveelste Koss-zoon uit een moederlijn met bloed dat ook al voorhanden is.
(Of het liefst zie ik ze gewoon allebei, zodat ik als fokker kiezen kan. Maar nogmaals: Het type en beweging moeten wel Gelders zijn.)

Zeker als de eigenaar bereid is de hengst door het keuringsproces te laten gaan en de hengst een kans te geven. Dan kunnen de fokkers zelf beslissen. Mocht de nafok onvoldoende zijn ondanks dat de hengst zelf wel voldoende in het type staat, dan kun je hem op wacht zetten en dat middels de beoordeling van de nakomelingen duidelijk laten blijken.
Maar om de hengst nu af te wijzen zonder hem live te hebben gezien, vind ik persoonlijk wat voorbarig.

Blijkbaar vind het KWPN Zethar tot nog toe niet goed genoeg en (nog)niet van toegevoegde waarde kwa fokkerij (Parcival-Koss), anders was er wel verandering in zijn wacht-status gekomen.
Maar wellicht komt dat nog.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:10

Ik ben het met Marieke eens. Een goed paard is wat mij betreft altijd welkom, zo jammer als die dan moet blijven staan om z'n stamboom, omdat hij net tussen wal en schip valt. Toch gemiste kans dan! Ik zou hem zeer zeker interessant vinden, juist vanwege die moederlijn met veel sport erin.
Andere goede redenen: Kossbloed weer wat verder weg dan wanneer je Alex regelrecht gebruikt, geen Zep, Cabochon of Unitas erin, wat wel in de andere Koss nazaten zit (kan je die opties voor de toekomst nog open houden, als je bijv. Chablis of Laurentz of weer een evt. zoon daarvan nog eens wilt gebruiken).

Ik wil bijv. in de toekomst best iets met Kossbloed op mijn (nu 1-jarige :D ) Elegant zetten, maar als ik dan Vitens gebruik bijv. kan ik een hengst als Chablis dan niet op die dochter gebruiken, terwijl ik dat ook een interessante hengst vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:15

Je kan je afvragen of een dergelijke hengst wel merries zou krijgen. En dan de kosten voor hij goedgekeurd is... Dat krijg je er niet uit als hij 5 tot 10 merries dekt en dat is waarschijnlijk...

Als het echt een goede is, balletjes eraan laten zitten en eerst voor een ander stamboek gaan of presteren in de sport. Nieuwe ronde nieuwe kansen