dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:15

Umeo schreef:
Ik vind hem knap en in deze tijd niet onbelangrijk, commercieel!

Nu nog even uitpluizen op.wat voor merries deze heer past :)

Fokken is volgens het onderzoek van Prof. Dr. Axel de Chapeaurouge in "Die Genenforschung" een kwestie van gelijke genen en gelijke typen klikken.

De merries die het beste passen, moeten dus zoveel genetisch en fenotypisch zoveel mogelijk aansluiting bij Fidertnaz hebben. Daarom is het van belang om een grondige pedigree-analyse te maken om op deze vraag antwoord te kunnen geven.

Pedigree-analyse
http://www.fokt.nl/phpBB3/viewtopic.php ... 3&start=50

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 17:17

Umeo schreef:
Je ziet toch duidelijk de ronde vorm aan de onderkant van fidertanz zijn buik? :)

dus??
de gemiddelde haflinger of rondgeribte kwpner heeft ook een ronde buikvorm ;)

bedoel je daarmee het opwaartse of het neerwaartse?

Umeo

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:30

Opwaarts :) rondgeribt zijn is al een stap in de goede richting naar een opwaartse bouw :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:31

s0173957 schreef:
Die standfoto van Fidertanz staat zo scheef als de toren van Pisa...

Net als de foto van Ernoë.
En in het artikel wat Arie aanhaalt worden lijntjes getrokken op een scheve foto, als je het paard 5cm draait en nog een foto maakt kloppen die lijntjes van geen kanten meer.
Alleen een neutraal genomen standfoto is zinnig te beoordelen en dan nog kun je versteld staan als je live gaat kijken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 17:35

weet niet, sommige zijn toch gewoon zo? wij hebben een springmerrie (zelf ook rondgeribt) en alles wat eruit komt is rondgeribt maar toch zeer neerwaarts...
mmmm, ook wel een interessante discussie :D ......

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:59

Sky_As schreef:
Zeker de standfoto van Fidertanz vind ik iets waar je niet op kunt oordelen, weer een vertekende horizon. Je zou zeggen dat hij opwaarts gebouwd is, echter vind ik dat als je naar de lijn kijkt onder zijn buik, en vanaf de rug tot onder de schoft, dat je niet echt kunt zeggen dat deze heel opwaarts is.
Maar goed, er laaien weer discussies op tussen arie en ceasario waar menig mens geen touw aan vast kan knopen , en waarin mijn vraag nog steeds niet heel duidelijk beantwoord wordt.

Is een neerwaartse romp bijv. net zo functioneel?
en de bovenlijn? iedereen ziet graag een mooie gelijnde rug.
Het schijnt dat bijv. Salinero alles behalve een " mooie" rug heeft.
Voorbeelden zijn prima, maar dan ook graag duidelijk onderbouwd met het hoe en waarom, en niet met allerlei linken naar buitenlands sites etc. Daar heeft niemand wat aan en maakt het niet echt duidelijiker.

Heb je deze link http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf gelezen want daar staan de antwoorden op jouw vragen in.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:02

anneliesdj schreef:
s0173957 schreef:
Die standfoto van Fidertanz staat zo scheef als de toren van Pisa...

Net als de foto van Ernoë.
En in het artikel wat Arie aanhaalt worden lijntjes getrokken op een scheve foto, als je het paard 5cm draait en nog een foto maakt kloppen die lijntjes van geen kanten meer.
Alleen een neutraal genomen standfoto is zinnig te beoordelen en dan nog kun je versteld staan als je live gaat kijken.

Over welke foto heb je het in het artikel die scheef zou staan.

Even voor de goede orde: of de foto recht of scheef staat, heeft wel invloed op de hoeken van het skelet maar doet geen afbreuk aan de verhoudingen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:04

Umeo schreef:
Ik snap je standpunt Arie, maar ik denk dat de meeste onder ons graag hedendaagse voorbeelden zien, zoals bv fidertanz, odermus,... :)

Elk paard in het heden is altijd een product van zijn genen uit het verleden.

Citaat:
Een hengst sprong er letterlijk met kop en schouders bovenuit bij het vrijspringen: Nummer 56 (Lord Pezi x Caletto I x Pilot) die inmiddels zijn Westfaalse dekbrevet op zak heeft. De bruine hengst die iets langer had kunnen zijn is zeer lenig en liet zich extreem goed zien toen hij de eerste drie keer door het lijntje ging.

http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/22 ... oedgekeurd

Aan vaderszijde voert deze hengst Ernoë.

Afbeelding
Hengst nr. 56

http://www.gaenserig.de/video_inhalte/36/1164/1164.swf

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=81965

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:22

arie53 schreef:

Even voor de goede orde: of de foto recht of scheef staat, heeft wel invloed op de hoeken van het skelet maar doet geen afbreuk aan de verhoudingen.

Die van Totilas natuurlijk, op het oog lijkt die wel recht maar iedereen die vaker naar paarden heeft gekeken ziet dat hij raar geposeerd staat.
Je tekent die lijntjes erin als vergelijk dat bepaalde afmetingen overeen komen terwijl de hengst niet recht voor de camera staat, dan vertekend het beeld en kloppen die vergelijkingen dus niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:54

anneliesdj schreef:
arie53 schreef:

Die van Totilas natuurlijk, op het oog lijkt die wel recht maar iedereen die vaker naar paarden heeft gekeken ziet dat hij raar geposeerd staat.
Je tekent die lijntjes erin als vergelijk dat bepaalde afmetingen overeen komen terwijl de hengst niet recht voor de camera staat, dan vertekend het beeld en kloppen die vergelijkingen dus niet.

Totilas staat zuiver recht. Overigens maakt het voor de verhoudingen (lengtes) niets uit of het paard wel of niet vierkant staat. Die blijven precies gelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:58

Hihi, élke fokmerrie met een uitgezakte buikwand heeft volgens Arie53 de gewenste opwaartse romprichting :D

Arie53 heeft het over de kwalijke invloeden van Engels Volbloed.
Maar dames en heren sportpaardenliefhebbers:
Is dit dan het type waar we naar toe willen?
Afbeelding
Succes met het op de achterhand zetten van zo'n dier.... :+

Doe mij dan toch echt maar die Fidertanz!
Of, mijn hemel, dan toch maar een Jazz :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:06

arie53 schreef:
anneliesdj schreef:

Totilas staat zuiver recht. Overigens maakt het voor de verhoudingen (lengtes) niets uit of het paard wel of niet vierkant staat. Die blijven precies gelijk.

Pff vierkant? Je komt met zulke uitgebreide omschrijvingen en het enige wat volgens jou aan een foto kan mankeren is dat ie niet vierkant staat?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-11-11 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:13

anneliesdj schreef:
Citaat:
Pff vierkant? Je komt met zulke uitgebreide omschrijvingen en het enige wat volgens jou aan een foto kan mankeren is dat ie niet vierkant staat?

Er mankeert niets aan deze foto. Totilas staat hier zuiver recht op. Dat het niet jouw straatje past, moet je mij niet verwijten.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:20

Dees schreef:
Hihi, élke fokmerrie met een uitgezakte buikwand heeft volgens Arie53 de gewenste opwaartse romprichting :D

Arie53 heeft het over de kwalijke invloeden van Engels Volbloed.
Maar dames en heren sportpaardenliefhebbers:
Is dit dan het type waar we naar toe willen?
Afbeelding
Succes met het op de achterhand zetten van zo'n dier.... :+

Doe mij dan toch echt maar die Fidertanz!
Of, mijn hemel, dan toch maar een Jazz :D

Beste Dees dit type promoot ik helemaal niet en heb ik ook nog nooit gepromoot. Volslagen kul die je hanteert om op deze manier te proberen een verkeerde voorstelling van zaken te geven. Kennelijk loop je nog steeds met ernstige frustraties onder je ziel.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 22-11-11 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:22

Heee, JIJ bent toch van de Arabische invloeden!
Of heb je die mening ook naast je neergelegd toen deze niet zo populair bleek?

http://www.easpstamboek.nl/artikel_Bajar/Bajar.htm
Ook zo'n lekker niet-te-sluiten type...

Beste lezers: het type van Bajar, DAT is het type dat in de ogen van Arie53 als ideaal mag worden beschouwd...
Een beetje achtergrond informatie over de prominent aanwezige schrijver in dit topic mag best bekend worden.
Alleen dan kan de theorie in het juiste licht worden geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Dees op 22-11-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:26

Nee Dees. Helemaal fout. Het gaat om de evenwichtige kenmerken en die moet je zorgvuldig opzoeken en niet zomaar wat willekeurige plaatjes van het internet plukken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:27

arie53 schreef:
Nee [naam verwijderd]. Helemaal fout. Het gaat om de evenwichtige kenmerken en die moet je zorgvuldig opzoeken en niet zomaar wat willekeurige plaatjes van het internet plukken.

I rest my case.
Zeg nu nog eens dat je je distantieert van dat Arabische type.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:31

arie53 schreef:
Er mankeert niets aan deze foto. Totilas staat hier zuiver recht op. Dat het niet jouw straatje past, moet je mij niet verwijten.

De foto is genomen schuin van achter, te zien aan de achtergrond, verhouding rug/achterhand, rechterachterbeen, lendenen. Het is handig verborgen door het linksachter achter het andere been te zetten, de hals iets in te buigen en het hek op de achtergrond als afleiding te gebruiken.
Beetje jammer dat een kenner als jij dat niet ziet.

http://www.totilas.nl/public/images/tot ... ndfoto.jpg
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-11-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:32

arie53 schreef:
Nee Dees. Helemaal fout. Het gaat om de evenwichtige kenmerken en die moet je zorgvuldig opzoeken en niet zomaar wat willekeurige plaatjes van het internet plukken.

Nee jij haalt de Fidertanz hier weg snijdt er een stuk af en begint onder een andere naam weer op een ander forum...Orgineel ben je niet. :(:)

ceasario schreef:
Ik heb alleen je beroemde Shagyabloed er bij gehaald..ipv jouw favoriete volbloeds.. :(:)

Kijk en zo kan het ook...

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:35

Dees schreef:
Citaat:

I rest my case.
Zeg nu nog eens dat je je distantieert van dat Arabische type.

Welnee Dees. Nogmaals, het gaat bij een sportpaard om de evenwichtige kenmerken. Voor een fokker is het van belang om die eigenschappen te versterken.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 22-11-11 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:36

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:40

ceasario schreef:
arie53 schreef:

Nee jij haalt de Fidertanz hier weg snijdt er een stuk af en begint onder een andere naam weer op een ander forum...Orgineel ben je niet. :(:)

ceasario schreef:
Ik heb alleen je beroemde Shagyabloed er bij gehaald..ipv jouw favoriete volbloeds.. :(:)

Kijk en zo kan het ook...

Afbeelding

Ah, daar hebben we Ceasario, de ontdekker van het evenwichtsmodel, ook weer.

Ik weet niet wat je met je snijwerk, namen en andere forums in dit topic wilt zeggen. Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 23-11-11 00:16, in het totaal 3 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:42

anneliesdj schreef:
arie53 schreef:

De foto is genomen schuin van achter, te zien aan de achtergrond, verhouding rug/achterhand, rechterachterbeen, lendenen. Het is handig verborgen door het linksachter achter het andere been te zetten, de hals iets in te buigen en het hek op de achtergrond als afleiding te gebruiken.
Beetje jammer dat een kenner als jij dat niet ziet.

http://www.totilas.nl/public/images/tot ... ndfoto.jpg

En vertel jij eens als kenner welke invloed dit op de verhoudingen van een paard heeft.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 22-11-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:47

Optisch bedrog, de meeste verhoudingen zijn niet meer te schatten.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:47

Dees schreef:
Afbeelding
Zijn fokker noemde hem Perfectum.
Hoever zou hij komen op een KWPN-hengstkeuring, denken jullie?

En waar is die opwaartse romprichting nou te zien? Of ligt het nu weer aan de foto?

http://www.sjoert.com/gallery/albums/us ... ectum3.jpg

Heel goed Dees.

Deze werd KWPN kampioen.

Afbeelding