Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:09

19e eeuw, 1800 zoveel dus,... Lijkt me niet echt iets van deze tijd meer,...

Maar goed Buc, wat wil je nu eigenlijk zeggen met dit artikel? Want gelezen heb ik het hoor, ik zie alleen de meerwaarde ervan voor deze discussie niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:11

Dressuur ruiters moeten op Friezen of Andalusiers gaan rijden Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:17

Om eerlijk te zijn, ik heb de lappen text niet gelezen, maar zal ze zeker even uitprinten om te lezen.

Ik denk dat er zeker een fout is gemaakt om Bonfire te betrekken in dit onderwerp. Op slowmotion mag het dan niet goed zijn, volgens velen. Maar op gewone sterkte gedraaid vind ik het nog steeds mooi. Net als Krack C en alle anderen die niet volgens het lendenmechanisme functioneren. Daarnaast heb ik wel meer dan belangstelling voor de theorie, maar word de discussie hier alleen maar met loze kreten gevoerd.

Het is allemaal niet zwart wit, maar grijs. Aan bonnie te zien, dat je met een fantastisch karakter ook de top kan bereiken. Dat het streven anders is, en dat we het allemaal anders willen klopt natuurlijk. Maar of het allemaal realistisch haalbaar is???????????

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:24

Himyar schreef:
Dressuur ruiters moeten op Friezen of Andalusiers gaan rijden Haha! .

Of op Russische Kozak paarden Haha!?

Nee serieus, ik wil graag horen welke meerwaarde Buc deze tekst vond hebben, het lijkt me nl. nogal een typwerkje.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:35

Anoukie schreef:

............. het lijkt me nl. nogal een typwerkje.

Even inscannen, lettertype herkenning en cut & paste.
Dat gaat ie echt niet inkloppen. .....toch? Verward

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:43

CGJ12"]
[quote="Anoukie schreef:

............. het lijkt me nl. nogal een typwerkje.

Even inscannen, lettertype herkenning en cut & paste.
Dat gaat ie echt niet inkloppen. .....toch? Verward
[/quote]

Er staan nl. wat typfoutjes in, kan me niet voorstellen dat IDS dat zo publiceert, vandaar Knipoog Haha!.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:45

Halsaanzet van een aantal Volbloeden.
Bahram
Afbeelding
Bend Or
Afbeelding
Blue Larkspur
Afbeelding
Peter Pan
Afbeelding
Sainfoin
Afbeelding
Cyllene
Afbeelding
Desmond
Afbeelding
Johnstown
Afbeelding
Kilwarlin
Afbeelding
Nearctic
Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:55

Wat belabberd Himyar, had je niet wat betere voorbeelden uit kunnen kiezen Haha! Knipoog ???

Overigens, wat ik me nu ineens bedenk, hoeveel studies zijn er eigenlijk al gewijd aan het lendenmechanisme? Hoeveel universiteiten hebben zich erin verdiept, of paardenklinieken etc? Wat voor bewezen theorieen zijn er inmiddels waardoor we allemaal overstag kunnen?

Om 12 pagina's over een onderwerp te praten dat 1 persoon geintroduceerd heeft die vervolgens de hele (Nederlandse) warmbloedfokkerij en de Nederlandse paardentop gaat afkraken komt nu ook ineens zo,... zinloos over.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:58

Ach, het ging me er om te laten zien dat niet alle Volbloeden een heel laag aangezette hals hebben. Het moest ff snel Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:58

Bij mijn weten, weet iedereen wat lendenmechanisme is. Alleen nemen de meesten dat mee in een goed achterbeen. In de volksmond word hetzelfde bedoelt.

Gewoon het kunnen zitten achter.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:00

Dus het nieuwe van Anna is eigenlijk alleen dat het shagya bloed erbij wordt gehaald?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:04

Anoukie schreef:
Wat belabberd Himyar, had je niet wat betere voorbeelden uit kunnen kiezen Haha! Knipoog ???.

Er zitten trouwens ook nog wat holle ruggetjes bij, dat zien "ze" toch zo graag Cool Knipoog ?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 06-10-03 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:04

Het werk viel inderdaad wel mee, kostte me ongeveer een half uurtje.
Ik vond het artikeltje treffend omdat ook hier duidelijk is te lezen, dat de discussie die nu op Bokt.nl wordt gevoerd in het verleden ook al is gevoerd. Er bestaat niet zoiets als 1 paard met het ideale exterieur. Er zijn verschillen en voorkeuren spelen een rol. De een geeft bijv. de voorkeur aan een Fries en de ander aan een Engels volbloed. Hoe een paard moet bewegen is afhankelijk van wat je ermee wilt doen. Leuk is te zien waar nu eigenlijk het idee vandaan komt om een rijpaard te fokken dat er als een EV uitziet. Ook Slob geeft aan dat het EV met zijn exterieur niet het ideale dressuurpaard is (voorwaartse beweging en niet opwaartse) en legt een verband tussen de halsrichting en nageeflijkheid.
Wat dat betreft inderdaad niets nieuws onder de zon. Slob mag echter als kenner worden bestempeld. In zijn optiek hadden we net zo goed een Cob of een Russisch Kozakkenpaard kunnen kiezen als veredelaar, als rij-eigenschappen niet belangrijk zijn maar alleen het exterieur..
Het geeft verder aan dat Anna's kijk op de zaken niet iets is van anno 2003 en ik vond het gewoon leuk om te lezen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:08

Pipo schreef:
Bij mijn weten, weet iedereen wat lendenmechanisme is. Alleen nemen de meesten dat mee in een goed achterbeen. In de volksmond word hetzelfde bedoelt.

Gewoon het kunnen zitten achter.

Als dat zo simpel te vertalen is???

Ik zal binnenkort maar weer eens wat nieuwe rijfoto's maken van Saar Knipoog.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:20

Overigens nog dit over Laudanum XX:
Descendants
Started breeding in 1978, LAUDANUM is the father of numerous winners in CSO, some of the best are : NEURINE ISO 151 (mother of Royal Feu HP), NASHVILLE III ISO164 (HP father of winners in CSI), OBERON DU MOULIN ISO 170 (HP father of winners in CSI), ODANUM (CSIO Argentina), QUASTOURELLE ISO 166, RASPAIL ISO 182 (HP CSIO), ROCK DU TAILLAN, RADJA DE LALEU ICC 165, SUPER DE BOURRIERE ISO 165 (HP), AFERCO ISO 168 (HN), BRIGAND D'ETENCLIN ISO 174, CONDOR FLAMME ISO 169, CHERGAR MAIL ISO 165, O'STAR (HP USA CSIO), BB NITHARD (HP Switzerland CSI), as well as Quool ISO 146, Une de La Hennerie ISO 146, Us et Coutumes ISO 150, Udanum (HN) ISO 153, Unfoldanum de Gord ISO 153, Ura II ISO 152, Ursus de la Pierre ISO 151, Vacarme du Taillan ISO 145, Varengère ISO 163, Veneur d'Etenclin (HN) ISO 162, Brick du Taillan ISO 155, Bel Ideal (HP) ISO 146, Calypso de Moyon (HP) ISO 155, Du Gateau (HP) ISO 154, Pomone de Couzeix ISO 161, Elixir de Madame ISO 158, First de Launay (HN) ISO 166, FERGAR MAIL (HP, CSI, Mexique), Fersen Mail, …

Every year LAUDANUM is classed amongst the 5 top stallions, fathers of young horses ,4,5&6yr old Finalists at Fontainbleau .

http://www.ch-sporthorse.ch/cgi-bin/hengste/Nithard.pdf
http://www.sellefrancais.com/Oberon%20du%20Moulin.htm
http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBA ... danum.html
Laatst bijgewerkt door Himyar op 06-10-03 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:20

Sprintje schreef:
Dus het nieuwe van Anna is eigenlijk alleen dat het shagya bloed erbij wordt gehaald?

Ik weet het niet meer......................Door al die lappen texten zie ik de bomen door het bos niet meer. En heb ik wel de klok horen luiden maar ben ik de klepel ergens kwijt geraakt.

Anna probeert de oorsprong te achterhalen en er achter te komen welke genen het meest dit vererven, en daar gaat het verhaal volgens mij ook over. En volgens haar is dit door de Shagya, denk ik.

Maar goed, zeker weten doe ik het niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:33

http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBA ... sador.html

What are the qualities that Lauries Crusador brought to Hanoverian breeding? What is his stamp?
"He improves the frame of the horse. He puts on the long legs that we like, and the big shoulders that we hope from a Thoroughbred. What is also very important is the rideability of his offspring. They are very good in their mind, very co-operative, also good for collection. From their mind, from their interior they are very good horses. They have good movement but they are also trainable so the movement gets better under saddle, which is better than the other way around.".
The 2003 Hannoverian Stallion Book records that up to that time Lauries Crusador had produced 441 competition horses with winnings of Euro 228,258. The most successful so far has been Lesotho with winnings of Euro 28,931.
He has had 218 dressage performers for 3461 placings (19 at S level) and 42 jumpers with 527 placings.He is the sire of 27 licensed sons.
On the FN index he has a dressage rating of 135 and a jumping rating of 69.He was 26th on the Hannoverian dressage stallion rankings, with his son Longchamp in 18th place. However Lauries Crusador is 3rd on the Hannoverian list for type with a ranking of 160 just behind the two Trakehners, Caprimond and Hohenstein.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:56

Bucephalus schreef:
Slob mag echter als kenner worden bestempeld.

Slob was geen kenner, maar een hippisch journalist en verder een reproduceur van uit het engels en frans vertaalde teksten.

De keren dat ik Slob gesproken heb (o ik mocht met de beroemste, en enige hippische journalist praten) viel mij zijn gebrek aan actuele kennis verschrikkelijk tegen.
Ik kon niet veel van hem leren, gelukkig leefden toen ook Piet Meinardi, Van Binsbergen, Vader Van Baalen en Harm Brunsting nog, van die mannen heb ik echt veel geleerd.

Buc ook jij reproduceert nogal veel teksten, mag ik je een raad geven: Zoek iemand met verstand van paarden en loop daarmee door een stel weiden met paarden. Kijk en luister en check jouw bevindingen in de praktijk. Daar leer je veel meer van dan van al die theorien

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:02

Himyar, uit welke periode komen die volbloeden waarvan jij foto's hebt geplaatst?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:07

Dank je voor je advies Sarabande. Ik ben daar al een jaartje of tien mee bezig. Ik heb eerst heel veel gekeken. Nu toets ik continu wat ik lees en wat ik zie c.q. hoor aan de praktijk en stel telkens bij. Ik heb nog geen echt vastomlijn idee waar ik moet uitkomen, maar met de hulp van jullie allemaal kom ik er vast sneller.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:03

adriana schreef:
Himyar, uit welke periode komen die volbloeden waarvan jij foto's hebt geplaatst?

Eind negentiende eeuw en twintigste eeuw. Niets heel recents, maar dat komt doordat ik deze foto's heb gehaald uit het fotoboek "TB voorouders van de Quarter horse" van mijn eigen site. Dat ging even het snelst, want ik zat op mijn werk Haha! .

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:30

Nog een toegift Haha!, de in 1971 geboren Apalachee (TB):
Afbeelding

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:02

Ik Weet er niet veel van.. Maar zoals anna het zegt klinkt het alsof Alle paarden verkeerd lopen..
Misschien bestaat het perfecte paard wel niet?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:03

Nee hoor zo zegt Anna dat helemaal niet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:55

Heb ook 's video beelden langzaam afgedraaid in Windows media speler (onder beeld en dan verbeteringen kun je bij de instellingen voor het afspelen de afspeelsnelheid bijna 0 maken). Ik dacht laat ik gelijk eens een goeie nemen, poetin met een 10 voor de draf: http://www.dressageworld.de/video/verden03/wm234.mpg en painted black (nummers 1 en 2 van Verden)

Dan komen beide situaties voor, voor nog net aan de grond of achter als laatst aan de grond. Het verschil is minimaal en de "foto" van het moment bepaald eigenlijk wat je ziet. Dit punt lijkt mij dan ook niet echt zaligmakend (in tegendeel). Vergeleken met de foto van Sound Reason uit het stuk van Karel de Lange op http://www.easpstamboek.nl/ lijkt het mij belangrijker om op te merken dat daar het achterbeen niet "mee komt". Dat dit door xx bloed komt wordt mij niet duidelijk.

De foto's van de veulens in draf uit hetzelfde stuk zijn in zovere suggestief dat het draf moment van de foto's niet gelijk is. Twee "slechte" foto's van het afzetmoment en dan een "goede" foto van een zweefmoment.

Van de "goede" paarden met een goed evenwichtsskelet (zeker van oude paarden) wil ik wel graag een video zien. Stand foto's zeggen mij zo weinig over de gangen. (Een beetje appels met peren vergelijken)