stermerries t.o.v. geboren merrieveulens 2000

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:12

Zannekin schreef:
Ten eerste denk ik dat je de paarden (met die lijntjes) ongereden en los moet bekijken, liefst nog vergelijken op hetzelfde trainingsniveau. Een paard verandert naarmate wat z'n training inhoudt en door wie hij getraind wordt. Logisch dat bepaalde spieren meer getraind worden en daardoor de houding verandert. Een foto is ook een momentopname: de ene kan slungelen in een sukkeldrafje, de andere net van stal en fris: twee totaal verschillende foto's met verschillende lijntjes volgens mij.

Ben ik het helemaal mee eens; hoe vaak worden er niet foto's gemaakt die gewoon niet goed zijn?! Er zijn er maar een paar die geschikt zijn om te gebruiken. Uiteraard kiest de hengstenhouder de foto waar de hengst er op zijn voordeligst uitziet (zij het met behulp van de peecee?)
Citaat:
Verder wat springen of dressuur betreft: er wordt te vaak het mentale vergeten. Misschien dat een paard in theorie evengoed kan springen en dressuren als hij het lendenmechanisme heeft, daarom heeft hij nog niet de moed, is hij te voorzichtig etc.... enkel op exterieur niet te beoordelen. Een paard met lendenmechanisme wordt daarentegen niet vanzelf een topper.

OK dan! super opmerking!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:20

is waar, maar als ie dat al mee heeft én daarop nog een goed ingesteld karakter sta je alweer een stapje verder!

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:28

Zannekin schreef:
Ik ben het met een aantal zaken niet eens van wat hier gezegd werd.
Ten eerste denk ik dat je de paarden (met die lijntjes) ongereden en los moet bekijken, liefst nog vergelijken op hetzelfde trainingsniveau. Een paard verandert naarmate wat z'n training inhoudt en door wie hij getraind wordt. Een paard met lendenmechanisme wordt daarentegen niet vanzelf een topper.

Ik zag deze site.
En zie eerst maar Absent de nr2 op deze lijst
En daar dacht ik een lijntje bij.

http://www.dressageworld.de/new/cgi-bin ... =piaselect

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:40

Zo dat hebben we dus gezien en nu allemaal weer thuis kijken.
Zodat we kunnen konstateren dat die video beelden eigenlijk ook weer niet helemaal kloppen Huilen

Haha. Je blijft in dit topic lachen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:35

Anna42 schreef:
hoe geweldig ritmitsch het vlaggeschip van de KWPN Ferro kan bewegen. Verkerk weet donders goed dat die verheven en goed gebalanceerde lichtheid van die perfekt gecadanseerde bewegingen in alle, met de nadruk op alle, onderdelen van de GP, ergens vandaan moet komen. Zou Verkerk niet denken, als hij Ferro en Jazz van zijn netvlies plukt, dat een hengst misschien op stand wel veel stermeriesmet kan leveren, maar dat onder het zadel dezelfde of meer dynamiek getoond moet worden zoals aan de hand gescoord werd. Waarom keur je anders RIJpaarden". De bovenstaande verbale beoordeling verteld hij bijna standaard bij paard. Over het voorbeen veteld hij wijselijk niets. [/img]

Ik denk dat Jazz niet voor Ferro onder doet hoor en niet aleen op keuringen maar ook op bv de pavo is hij goed vertegenwoordigd en als je naar onderstaande paarden kijkt, kan ik me niet voorstellen dat deze het onder het zadel niet goed zullen doen!

Afbeelding
Afbeelding

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:21

De twee bovenste merries komen uit dezelfde moeder... toppaarden, allebei!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:33

Teigetje"]
Het BWP keurt pas sinds een aantal jaren ook hengsten goed in de optie dressuur. Deze kandidaat dekhengsten moeten hetzelfde springparcours afleggen (zowel in vrijheid als onder de man) als de kandidaat springhengsten. Ze mogen nog zo mooi zijn en ongelooflijk super bewegen, als ze dat niet kunnen, worden ze niet aanvaard.

[quote="Teigetje]

Asterix kon dan wel zeggen:"Rare jongens die Romeinen". Maar dan kan je van de Belgen niet zeggen. Niks mis met de Belgen. Zou dat komen omdat ze wat minder praten dan de Nederlanders. Wat bedachtzamer. Want minder; wij weten alles beter. Zijn maar wat hardopdenkende gedachten. Waarom zouden die Belgen dat eigenlijk doen? Ze hebben bij het examen van de warmbloedschool- vak rijpaardenfokkerij- niet zitten afkijken. In ieder geval niet bij de Nederlanders. Om met de Belgen te spreken. Da's zeker en vast.
[quote="Teigetje"]

[quote="Teigetje schreef:
Ow ja Anna, ook al ben ik maar een Belgje en zijn mijn bijdragen op Bokt van eerder bescheiden aard, hartelijk welkom op Bokt.

Er ook niks met een bescheiden intelligentie in een ware fokkersziel.
Wie nu nog een keer iets verkeerd van die vriendelijke, hartelijke Belgjes zegt, krijgt met de werkelijke Anna42 aan de stok en wordt Anna weer 24. Want dan zul je zien (ook voor de Belgjes) dat Anna helemaal niet zo integer is. Dan gaat het schort af, de mouwen omhoog, de deegrol in de hand en gaan er echt koppen rollen en gaat Anna werkelijk bokken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:52

CGJ12 schreef:
Dat klinkt goed Anna.
In die theorie ga ik wel met je mee. (wie niet denk ik dan)

Maar als fokker zal ik toch in de praktijk een hengst bij mijn merries moeten zoeken. En de perfecte hengst bestaat dus (nog) niet volgens die theorie.
Ik zal de vraag anders stellen:" Welke hengsten heb je voor ogen om de "evolutie" naar het ideale dressuurpaard te beginnen (vanaf nu).
Ik neem aan dat je dan toch wel iets voor ogen hebt. Je hebt je positief uitgelaten over Ferro en ook Relevant heb je onder andere genoemd.

Kun je een aantal hengsten opnoemen die in jouw ogen meer gebruikt zouden moeten worden, van welk stamboek dan ook (dat doe ik namelijk ook. Een niet-KWPN hengst neem ik echt wel in overweging).

Ik heb mij positief uitgelaten over Ferro als fantastisch sportpaard en vlaggeschip van het KWPN. Over hoe een dressuurpaard kan en moet bewegen om die hoge graad van perfectie te realiseren. Dat daar ook een perfect functionerend, mechanisch skelet voor nodig is, spreekt haast voor zich, zou ik zo zeggen. Maar Tja. Wie ben ik. Een skelet waarin alle onderdeeltjes perfect op elkaar zijn afgestemd.
Ik heb geen woord gerept over Ferro als dekhengst. Dat is een categorie van een heel andere orde. Ik heb verder niet een keer in deze contest of in een andere Relevant genoemd. Anna mag dan wel 42 zijn maar met het geheugen is nog niks mis. Daar heeft Anna geen Ocdtjes. Enne.... waarom scheppen wij onze paarden wel met die dingetjes op?

Je vraag over welke hengst binnen het van de fokkerij, is voor mij gauw beantwoordt. Ik heb maar een (1) favoriet in de sportpaardenfokkerij en daar kan geen enkele hengst tippen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:16

Excuseme schreef:
M.i. kun je zo'n vraag niet los stellen van de merrie waarmee je wilt fokken. En juist demerrie bepaalt vlgs mij voor een groot deel het uiteindelijke product. Een merrie uit een goede stam, kun je vervolgens aan veel hengsten koppelen, het doorgefokte uit die stam, zal waarschijnlijk boven komen drijven in het eindprodukt. Met doorgefokt bedoel in dat verder wegin stamboom van demerrie er op een goedemanier lijnenteelt is bedreven, waardoor de variatie in erfelijkheid wordt ingeperkt.

Daar kan ik mij 100% in vinden. Als de variatie op papier groot is, is de variatie van binnen (genen)ook groot. In zijn hersenkamer ook. Dat noemen we zo mooi:karakter. Hoe meer je van binnen spreidt, des groter de variatie in de buitenkant en de bovenkamer (genen)van een paard. En zo staan de fokkers soms verbaasd over het karakter van eigen hun veulen. De moeder was goed. De vader stond niet slecht bekend en toch geen makkelijk karakter. Ra Ra ..hoe kan dat?
De bedoeiien hebben een oude fokkersspreuk: wat ze zelf niet hebben (daarmee bedoelen zij van binnen (genen), kunnen ze ook niet vererven. Als je nauwkeurig van de pedigree weet welke karakters (genen)zitten erin, kom je niet voor verrassingen te staan. Maar al s je die specifieke uitermate belangrijke faktor, in de steeds sneller prestatie eisende sportpaardenfokkerij niet kent, is dat nog wellens de bottleneck van een verder uiterst getalanteerd paard. Menig fokker heeft zo een illusie zien vervliegen. Fysiek was alles er. Maar tja..... De bovenkamer hee. Als die werkt, werkt de machine ook niet. Ra Ra..... hoe kan dat?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:45

Excuseme schreef:
Ik ken Houston onvoldoende, maar geeft hij ook bij veel merries een goed karakter, rittigkeit (sorry voor het germanisme) en werklust?

. Want bijv. prijken met een Guidam x Burggraaf x le Mexico, is toch niet echt Nederlands gefokt.

Wij hebben natuurlijk wel handelsgeest. Vroeger hadden we ook nog kolonieen. Soms denken we dat nog steeds. Wij Nederlanders zijn niet bepaald bescheiden en denken in het groot. Beetje met de waarheid sjoemelen. Doen zelfs de politieke partijen. Daar moet je in de paardenfokkerij niet moeilijk over doen. Anders kunnen ze precies zien, wat jezelf hebt uitgespookt. Daar zitten wel eens... tekorten in. Dus leen je een beetje bij de buurman. Je geeft het mooi niet weer en na poosje denk je: Pik in, nou is die mij. Dus roep je dat niet hardop en als iemand er naar vraagt, zeg je: Ja ,ja , die heb ik al heel lang. Dan druipen ze wel weer af en na een poosje vraagt er hond meer na. Dan zien ze de bomen toch niet meer door het bos. Lopen ze mooi in het doolhof rond en dan valt het niet mee om het pad terug te vinden. Dat houdt ze wel even zoet en schieten in dat ,nog al wat pecuniae kostende, aangelegde doolhof mooi niks op.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:53

Zannekin schreef:
Ik ben het met een aantal zaken niet eens van wat hier gezegd werd.
Ten eerste denk ik dat je de paarden (met die lijntjes) ongereden en los moet bekijken, liefst nog vergelijken op hetzelfde trainingsniveau. Een paard verandert naarmate wat z'n training inhoudt en door wie hij getraind wordt. Logisch dat bepaalde spieren meer getraind worden en daardoor de houding verandert. Een foto is ook een momentopname: de ene kan slungelen in een sukkeldrafje, de andere net van stal en fris: twee totaal verschillende foto's met verschillende lijntjes volgens mij.
Verder wat springen of dressuur betreft: er wordt te vaak het mentale vergeten. Misschien dat een paard in theorie evengoed kan springen en dressuren als hij het lendenmechanisme heeft, daarom heeft hij nog niet de moed, is hij te voorzichtig etc.... enkel op exterieur niet te beoordelen. Een paard met lendenmechanisme wordt daarentegen niet vanzelf een topper.

Helemaal eens. Mentaal, moed, intelligent etc heeft toch met dat HELE plaatje FOKKEN te maken? Toppers worden niet geboren, die worden gemaakt. Maar om een cake te bakken moet je wel ALLE ingredienten, hebben.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 02:28

Tyrza"]
[quote="Zannekin schreef:

Ben ik het helemaal mee eens; hoe vaak worden er niet foto's gemaakt die gewoon niet goed zijn?! Er zijn er maar een paar die geschikt zijn om te gebruiken. Uiteraard kiest de hengstenhouder de foto waar de hengst er op zijn voordeligst uitziet (zij het met behulp van de peecee?)
Citaat:

Volgens mij lopen ze beide GP en werd de beweging ten opzichte van de bouw in stand vergeleken. Of je die verschillend aspecten ook terug onder het zadel kon zien? Ik weet niet, wat jj niet ziet, maar ik zie......paarden die op hun bouw en vervolgens op hetzelfde niveau in de GP draven. Ik zie verder een aanmerkelijk verschil in de drafbeweging en vraag me dan af, als je dit verschi terug ziet onder het zadel op gelijk niveau, en die vier jaar krijgt het bovenste paard cadeau. Vervolgens zie ik enorme verschillen in de bouw. Dan denk ik; waarom kan die ene met die toch op het oog een wat 'mindere' bouw wel eventjes beter marcheren. Ook vier jaar geleden. Dan ga ik meer paarden van dat niveau vergelijken. Dan constateer ik dat de topdressuurpaarden geen te lang voorbeen hebben.
Ga nog eens weer paarden met te lange voorbenen in de hoge dressuur bekijken en zie dat die meer problemen ondervinden. Meer moeite met de verzameling hebben. Er is wel een relatie? Dan ga je na de bewegingsafloop kijken en dan zie je dat het te lange voorbeen praktisch geen knieactie heeft en dan denk ik: zou er een verband zijn? Dan kom jer erachter dan de knieactie in tijd een fractie meer in de mechaniek van het voorbeen vergt. Dat die tijdsfaktor precies afgestemd is op de mechaniek van het achterbeen. Daarom moet de knie ook redelijk hoog geheven worden. Dat kost meer tijd en dat geeft het zakkende (de voorhand moet toch omhoog)achterbeen voldoende tijd om voor het voorbeen te landen. Dus is het een fokkers item en denk ik : zo moet je ze dus NIET fokken. Dat verstoort de mechaniek.
Citaat:

OK dan! super opmerking!
vind ik ook

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 08:38

Sjuimpje schreef:
Vergeleken bij de keuringsuitslagen is dit toch nog niet zo'n heel gek hoog percentage?

Als keuringshengst is Houston de topper van Nederland.
Bij mijn weten kan er geen hangst aan de exterieur / bewegingsindex van Houston tippen. (zo uit mijn hoofd zelfs een puntje hoger dan Jazz!) Sla IDS er maar op na.

Dat ie dan in de dressuursport iets lager zou scoren zou dan niet meer dan logisch zijn (de vergelijkingslat ligt namelijk erg hoog), maar is gewoon niet waar.
Houston heeft een dressuurindex (al jaren) die fors hoger ligt dan die van bijvoorbeeld Ferro.
Dus dat het percentage dressuur / sportpaarden niet hoog genoeg ligt, raakt kant nog wal. Als jong paard had Houston al een hoge index op basis van zijn nog zeer jonge kinderen. Dan kun je niet zeggen dat ze moeilijk te rijden zijn. Blijkbaar hebben mensen 1 of 2 Houstons op hun netvlies en trekken die lijn maar even door naar de totale populatie, maar zo werkt het niet. INDEXCIJFERS LIEGEN NIET.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:50

Klopt. En de indexcijfers worden op heel haalbare criteria gebaseerd, zodat niet alleen de paarden die bij de profs (en die dus meestal geen moeite meer hebben met die "moeilijke" paarden) meetellen voor de index.

Anna: ik ken meerdere paarden die een gruwelijk mooi beeld geven maar een even gruwelijk gevoel als je erop zit. Een handige ruiter kan dit heel goed verbergen op het moment dat dat moet, maar echt fijne paarden zijn ze gewoon niet. Ik heb een prachtige foto, die zelfs de krant gehaald heeft, van een van mijn paarden aan de muur hangen, maar echt, je wilt niet weten wat een k*tgevoel dat paard onder de man gaf. Op het moment dat die foto genomen werd, maar ook elke dag thuis in de training. Dus je fotoverhaal gaat voor mij niet op.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 08:53

Anna42 schreef:
Ik heb verder niet een keer in deze contest of in een andere Relevant genoemd. Anna mag dan wel 42 zijn maar met het geheugen is nog niks mis. Daar heeft Anna geen Ocdtjes. Enne.... waarom scheppen wij onze paarden wel met die dingetjes op?

Je vraag over welke hengst binnen het van de fokkerij, is voor mij gauw beantwoordt. Ik heb maar een (1) favoriet in de sportpaardenfokkerij en daar kan geen enkele hengst tippen.

"geheugen is niks mis mee". Nu belazer je dus duidelijk de kluit. Die reactie heb je dus gewoon schaamteloos verwijderd........

"geen ocdtjes"............ --> beantwoordt met "dt"......das een OCD! (en kom nu niet aan met een "typfout")

Enne...is Ferro nu die topper (hoef je je echt niet voor te schamen hoor!), of bedoel je een ander. Verras me eens met duidelijke taal! Je lijkt wel een politicus......

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:04

Zep schreef:
Klopt. En de indexcijfers worden op heel haalbare criteria gebaseerd, zodat niet alleen de paarden die bij de profs (en die dus meestal geen moeite meer hebben met die "moeilijke" paarden) meetellen voor de index.

Anna: ik ken meerdere paarden die een gruwelijk mooi beeld geven maar een even gruwelijk gevoel als je erop zit. Een handige ruiter kan dit heel goed verbergen op het moment dat dat moet, maar echt fijne paarden zijn ze gewoon niet. Ik heb een prachtige foto, die zelfs de krant gehaald heeft, van een van mijn paarden aan de muur hangen, maar echt, je wilt niet weten wat een k*tgevoel dat paard onder de man gaf. Op het moment dat die foto genomen werd, maar ook elke dag thuis in de training. Dus je fotoverhaal gaat voor mij niet op.

Laat die foto dan maar eens zien. Een goed gecandanseerd paard met een ritmische achterhand (goed functionerend lendenmechanisme) zit altijd lekker. Met dat soort paarden raakt de ruiter verkleefd met het zadel en wordt het een perfect samenspel van ruiter en paard. Die harmonie zie je optisch terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:14

Kom maar langs om te zien. Ik ben geen fokker maar gebruiker. Het kan mij eigenlijk geen bal schelen hoe een paard in elkaar steekt, zolang ik er maar mee kan werken. Uiteraard zijn de paarden die goed in elkaar steken ook goed te rijden, maar die vlieger gaat niet altijd op. Andersom even vaak trouwens.

Indexen en sportprestaties liegen niet. Bij sportprestaties komen de bruikbaarheid en het exterieur namelijk samen. Voor mij is de sport uiteindelijk het enige dat telt. Het zou aardig zijn om de merries uit deze lijst te blijven volgen en te zien hoe ze het onder de man gaan doen (als ze daar aan toe komen uiteraard)

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:26

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
Ik heb verder niet een keer in deze contest of in een andere Relevant genoemd. Anna mag dan wel 42 zijn maar met het geheugen is nog niks mis. Daar heeft Anna geen Ocdtjes. Enne.... waarom scheppen wij onze paarden wel met die dingetjes op?

"geheugen is niks mis mee". Nu belazer je dus duidelijk de kluit. Die reactie heb je dus gewoon schaamteloos verwijderd........

"geen ocdtjes"............ --> beantwoordt met "dt"......das een OCD! (en kom nu niet aan met een "typfout")

Enne...is Ferro nu die topper (hoef je je echt niet voor te schamen hoor!), of bedoel je een ander. Verras me eens met duidelijke taal! Je lijkt wel een politicus......
[/quote]

Ik zei met het geheugen is niks mis. Dus heb ik ook niets verwijderd. Ik zou trouwens niet eens weten, hoe dat moet. (leeftijd moet je maar denken). Nog maar een keertje lezen CGJ12 Relevant = niet revelant. Net als in de ring. Keertje overdraven. Dan denkt de jury dat ie tikkie een scheef loopt of onkant of vul maar in. Bij de tweede keer blijkt het dan niet zo te zijn!

Als jij me belooft dat je het aan niemand verder vertelt, zal ik jou het
vertellen. Maar dan aan niemand ook niet aan Jacques. Met Exloo nog vers in het geheugen, heeft hij tot nogtoe goed opgelet en en de theorie omgezet in daden. Maar je moet niet alles voorzeggen.
Dus dat moet je me beloven. Geen woord erover met Verkerk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 09:48

ik beloof niks wat ik niet kan nakomen........

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:57

CGJ12 schreef:
ik beloof niks wat ik niet kan nakomen........

Je kent jezelf het beste.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:20

Missouri schreef:
De twee bovenste merries komen uit dezelfde moeder... toppaarden, allebei!

volgens mij niet,

het veulen komt uit een zeoliet x action

de 5-jarige uit een amethist x luckyboy

Maar dit lijken mij toch beide een voorbeeld van een goede werking van het lendemechanisme, paarden die "gaan zitten" in beweging

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:07

Citaat:
INDEXCIJFERS LIEGEN NIET.

Weet je ik heb 1 probleem met indexcijfers, alle nakomelingen die verkocht zijn naar het buitenland voor de sport tellen niet mee. Of is dat inmiddels veranderd. Ik ben zelf uitsluitend geinteresserd in springen. Tijdens een vakantie met concoursbezoek heb ik met verbazing gekeken naar het aantal o.a. Nederlandse paarden op de startlijst van de 5 en 6 jarige competitie. En die tellen dan dus niet mee ook niet als ze doordringen tot hoger niveau. Moet toch eigenlijk in het huidige digitale tijdperk mogelijk zijn ook die gegevens te verwerken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 11:32

Ben ik gedeeltelijk wel met je eens Lami. De echte toppers verdwijnen al snel naar het buitenland. Deze tellen niet mee in de index, omdat de buitenlandse resultaten niet te kwantificeren zijn. Dat is echter snel op te lossen.

Maar om die goede paarden mee te tellen moet je wel oppassen. Dat is een vorm van data-mining doordat je dan willekeurig WEL de goed meetelt, maar NIET de slechte (die verdwijnen naar Italie en als salami of rookvlees eindigen. En dat zijn er echt heel veel).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:36

CGJ12 schreef:
Maar om die goede paarden mee te tellen moet je wel oppassen. Dat is een vorm van data-mining doordat je dan willekeurig WEL de goed meetelt, maar NIET de slechte (die verdwijnen naar Italie en als salami of rookvlees eindigen. En dat zijn er echt heel veel).

Dat willen we toch helemaal niet weten Haha! .
Dit topic ging toch ook over de stermerries in relatie tot geboren veulens.
Waarom diegene die voor die tijd om welke reden dan ook zijn afgevoerd kom je toch ook nooit achter.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 12:38

Da's waar Saar. Slechts een ZEEEER kleine percentage van de (latere sterwaardige) veulens gaat naar de VS.