bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:33

Quarter horses voeren ook veel Volbloed, toch zijn ze vaak wel in staat om de achterbenen onder het lichaam te brengen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:44

De reden dat een renpaard z n hals naar voren strekt heeft niet alleen te maken met de luchtinstroom en zuurstoftoevoer..
Als een volbloed de hals strekt en in t bit 'hangt'wordt zijn actie groter.(strekt de voorbenen)
hij gallopeerd dan vlakker en neemt zo met elke pas meer meters.
Als ze dat niet doen gaan ze 'krabbelen' en zijn ze niet goed in balans..maar dit geld alleen voor de echte rengalop(!)
Dit moet het paard ook geleerd worden.

Mijn ervaring is dat als je een volbloed die nooit getraind is voor renpaard in de galop makkelijk in balans te krijgen is(dressuurmatig) bij ex-renpaarden vergt t wat meer tijd. maar ze hebben toch niet zo veel moeite om zich rond te laten rijden. Ze hebben misschien niet de perfecte bouw ervoor maar ze kunnen t wel zonder dat je ze foceerd.(bv paard van jessica)maargoed..dit is mijn ervaring.

Vandaar dat ik van mening ben dat als ze goed gereden worden ze ook in de springsport goed kunnen presteren,en ik moeilijk kan geloven dat French Buffet, Roven,Julio Marinier enz uitzonderingen zijn.
Ik zie ook niet wat de inbreng van t EV bij de 'Beroemde' hengsten verkeerd heeft ingebracht.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:58

thoroughbred schreef:
Mijn ervaring is dat als je een volbloed die nooit getraind is voor renpaard in de galop makkelijk in balans te krijgen is(dressuurmatig) bij ex-renpaarden vergt t wat meer tijd. maar ze hebben toch niet zo veel moeite om zich rond te laten rijden. Ze hebben misschien niet de perfecte bouw ervoor maar ze kunnen t wel zonder dat je ze foceerd.(bv paard van jessica)maargoed..dit is mijn ervaring.

klopt,mickey is ook pas na een jaar aan de teugel gaan lopen,dat vroeg ik eerst ook niet van haar,want ben gaan wachten todat ze in de galop normaal deed in de bak,en toen aan de teugel gaan rijden,ze doet nu normaal en loopt aan de teugel Haha!
het heeft me wel een jaartje gekost,maar ze doet het nu wel netjes.

maar toch vinden veele dat volbloedje super mooi gebouwd zijn,maar waarvoor dient hun bouw dan?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:25

Maar dan is toch mijn vraag hoe het mogelijk is dat een paard zoals bv
Bonfire met aardig wat Volbloed in de aderen zo hoog kan lopen in de sport.
Want dat zou betekenen dat ook paarden met een verkeerd lendenmechanisme hoog mee kunnen lopen in de sport.
Dus waar zeuren we dan over?
Of zie ik het nu helemaal verkeerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:27

Jessica24 schreef:
Want dat zou betekenen dat ook paarden met een verkeerd lendenmechanisme hoog mee kunnen lopen in de sport.

Dat praat je over jury's die niet volgens de FEI normen jureren.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:31

Ja tuurlijk....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:35

Pipo"]
[quote="Jessica24 schreef:

Dat praat je over jury's die niet volgens de FEI normen jureren.
[/quote]

Maare pipo, hoe zit het nou met al jullie Jazz-fokjes, deugt daar na de clinic ook ineens niets meervan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:47

Begrijp ik het nu goed dat paarden laag, diep en rond worden gereden omdat ze verkeerd gebouwd zijn?
Dan zijn er toch een hoop in de dressuurtop verkeerd gebouwd.

En hoe zit het dan met de springpaarden? Ik meen me te herinerren dat ook Rex de Robber behoorlijk diep werd gereden.
En Deister....
En zo kan ik wel even doorgaan.
Dit is allemaal de schuld van een verkeerde fokkerij en heeft helemaal niets met de ruiters te maken?

Dat het LDR tegenwoordig behoorlijk populair is heeft dus niets te maken met het feit dat Anky zo succesvol is maar met het feit dat al die mensen verkeerd gefokte paarden hebben?
Degene die nog op de klassieke manier rondrijden hebben eenvoudigweg het geluk dat hun een goed gefokt paard hebben met de juiste bouw?

Zeg me dat ik dit verkeerd heb begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:49

Samsam
ik vind de opmerking suggestief en onder de gordel. Ik val jou ook niet aan omdat je zonder af te zeggen niet op bent komen dagen.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn Jazzjes.En ze komen allemaal uiteindelijk weer uit op een anglo-arabiermoeder. Dus wat dat betreft zitten we wel goed. Ook wij hebben goede en minder goede paarden. Heb de theorie er nog niet op los gelaten.

Maar goed, lees mijn postings eerst goed door voor je met dit soort vragen komt samsam. Vind het een beetje notdone persoonlijke aanvallen te gaan doen.

Lees, en je zult zien dat ik mijn kritische kanttekeningen geplaatst heb. Maar zeker een kern van waarheid heb gezien en gehoord. Wel vind ik het jammer dat we niet normaal kunnen discusseren over vernieuwende ideen in paardenland.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-03 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:51

Dt punt ben ik nog niet helemaal uit. Vooral omdat ik mijzelf nog niet kan wijsmaken dat LDR slecht is, aangezien de paarden van anky en consorten met veel souplesse door de baan gaan.

Maar video's vertraagt afspelen............geeft wel een heel vreemd beeld.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:14

Pipo schreef:
Dan praat je over jury's die niet volgens de FEI normen jureren.

Ben eigenlijk benieuwd welk sportpaard (dressuur) dan wel goed in elkaar zit ? Denk zelf aan rubinstein + nakomelingen en jij ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:24

jacobien"]
[quote="Pipo schreef:
Dan praat je over jury's die niet volgens de FEI normen jureren.

Ben eigenlijk benieuwd welk sportpaard (dressuur) dan wel goed in elkaar zit ? Denk zelf aan rubinstein + nakomelingen en jij ?
[/quote]

Ben er nog niet uit, na vrijdag is mijn gevoel en verstand niet gelijk. Dus ben daar druk over aan het nadenken.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:31

Pipo schreef:
Ben er nog niet uit, na vrijdag is mijn gevoel en verstand niet gelijk. Dus ben daar druk over aan het nadenken.

kijk dan f in m'n profiel Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:41

Pipo schreef:
Maar video's vertraagt afspelen............geeft wel een heel vreemd beeld.

Als je goed oplet zie je ook vreemde beelden zonder die vertraging.
Dat is volgens mij altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
Het perfecte dressuurpaard en de perfecte dressuuruiter moeten nog geboren worden. En dan moeten ze ook nog toevallig samen komen Knipoog

Of het LDR rijden negatieve invloed heeft op de bewegingen weet ik niet.
Ik ben er ook geen voorstander van maar ik zie wel degelijk dat het resultaat heeft.
Ik denk niet dat het veel met de fokkerij te maken heeft. Een paard wat echt verkeerd in elkaar zit zal het niveau van Bonfire niet kunnen halen, laat staan tot op hoge leeftijd op topniveau blijven presteren!
En toch kunnen de meeste topdressuur paarden dat wel, waarschijnlijk ook degene waarvan je vreemde beelden hebt gezien?

Het valt me wel op dat deze discussie bijna helemaal over dressuurpaarden gaat terwijl we in Nederland toch ook geen verkeerde springpaarden fokken.
Mijn andere vraag blijft dus staan:
Rex de Robber, Deister en al die andere springtoppers die ook zeer diep werden gereden zaten ook verkeerd in elkaar?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:46

Wat ik een heel grappige conclusie vind is dat wanneer een paard de internationale top bereikt heeft (dus via verschrikkelijk veel wedstrijden op verschillend niveau gejureerd door uiteenlopende jury's) en dat paard voldoet niet aan het beeld dat hier geschetst is, dat dat paard die positie te danken heeft aan allemaal verkeerde jurybeslissingen.

Dat kan je ook weer omdraaien dus heb je altijd gelijk Verward

Blijft de vraag waar die dressuurtoppers met Arabisch bloed toch allemaal verstopt zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:48

ThePast03 schreef:
[Als je goed oplet zie je ook vreemde beelden zonder die vertraging.
[/quote]

Dit is meer dan vreemd, confronterend te noemen zelfs. Heb je het weleens gedaan. De piaffe en passage?
En vooral blijven oplettend dat het een tweetakt is he!!

Je ziet een heleboel aan dressuurpaarden, maar dit overtreft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:57

Pipo schreef:
Samsam
ik vind de opmerking suggestief en onder de gordel. Ik val jou ook niet aan omdat je zonder af te zeggen niet op bent komen dagen.

.

Ik heb meerdere malen nadrukkelijk aangegeven dat ik meer info over de dag zou willen ontvangen, omdat ik het belachelijk vind dat zoiets 600 euro moet kosten en dat ik daar niet accoord mee ga!. Aangezien dat daar niemand antwoord op wilde geven heb ik idd bedankt!

Ik vind het belachelijk dat bepaalde bokkers dik geld verdienen aan dit soort acties!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:59

Sorry hoor, maar dat gene wat wij hebben ontvangen was het geld dubbel en dwars waard.
Ik heb niemand horen klagen, er waren zelfs mensen die een pb hebben gestuurd met een afzegging en daarbij hadden gezegd of ze nog een kleine vergoeding konden geven, voor de eventuele kosten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:03

Pipo schreef:
Samsam

Ik ben nog steeds erg blij met mijn Jazzjes.En ze komen allemaal uiteindelijk weer uit op een anglo-arabiermoeder. Dus wat dat betreft zitten we wel goed. Ook wij hebben goede en minder goede paarden. Heb de theorie er nog niet op los gelaten.

Maar goed, lees mijn postings eerst goed door voor je met dit soort vragen komt samsam. Vind het een beetje notdone persoonlijke aanvallen te gaan doen.

Lees, en je zult zien dat ik mijn kritische kanttekeningen geplaatst heb. Maar zeker een kern van waarheid heb gezien en gehoord. Wel vind ik het jammer dat we niet normaal kunnen discusseren over vernieuwende ideen in paardenland.

Misschien wat te snel gereageerd, maar ik vind het werkelijk van de gekke om na 1 clinic ineens nederlands beste dressuurpaard ooit, af te maaien door te zeggen dat hij zijn successen aan juryfouten te danken heeft!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:10

Pipo schreef:
Dit is meer dan vreemd, confronterend te noemen zelfs. Heb je het weleens gedaan. De piaffe en passage?
En vooral blijven oplettend dat het een tweetakt is he!!

Je ziet een heleboel aan dressuurpaarden, maar dit overtreft.

Ja dat heb ik weleens gedaan en het verbaast me eigenlijk dat het je niet eerder is opgevallen.
Maar ik snap nog altijd niet wat dit met de fokkerij te maken heeft.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:12

Wat proberen wij te fokken?

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:12

Ben bang dat als dit ook nog zolang doorgaat dat dit topic ook weer een slotje zou krijgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:15

adriana schreef:
Wat proberen wij te fokken?

Is dit cryptisch bedoeld ofzo?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:16

joshua schreef:
Ben bang dat als dit ook nog zolang doorgaat dat dit topic ook weer een slotje zou krijgen.

Als er nu weer iemand gaat klagen omdat er kritische vragen worden gesteld zal het inderdaad wel op een slotje uitdraaien.
Zegt wel weer genoeg denk ik dat er niet eens een kritische vraag gesteld mag en kan worden

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:16

Nee, iedereen wil toch paarden fokken voor de sport.