Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Duizend Euro minder in aanschaf is wel Duizend Euro die je (gespreid) aan opfok kunt besteden.

elllis schreef:Sorry Cassidy met alle respect voor Quarter horses .. maar dat stamboek staat wat betreft gezondheid en prestatie in het niet vergeleken met het KWPN ... totaal geen controle alles mag dekken ... oc ocd kromme knieen erfelijke ziektes mag mee doorgefokt worden vraag maar een dekbewijs en stamboekpapier komt eraan ... appels met peren vergelijken ..vind ik persoonlijk ..

sarabande schreef:Ik heb het niet over ongelukken maar over erfelijkheid.

Cassidy schreef:Makkelijk om meteen met een DNA onderzoek te schermen als de discussie een kant uitgaat die je niet zint. Statistisch kan er geen onderzoek naar gedaan worden omdat het aantal gevallen daar nu net niet groot genoeg voor is.
sarabande schreef:Cassidy schreef:Duizend Euro minder in aanschaf is wel Duizend Euro die je (gespreid) aan opfok kunt besteden.
Als het een beessie is uit onbewezen ouders en hij/zij is verkeerd op de foto's als 3 jarige dan is het niks meer waard.
Dus beter is je geld stoppen in een veulen met een goede en vooral bewezen gezonde afstamming, die zijn het opfokgeld waard. Ik spreek uit ervaring!!
Lovely schreef:Wat Cassidy misschien probeert aan te geven is dat gezondheid iets verder strekt dan alleen het PROK predikaat.
Het zou mooi zijn als er alleen nog gefokt zou worden met alleen het beste materiaal, maar er blijven fokkers die met merries naar de hengst gaan die diverse generaties predikaatloos zijn. Hieruit komen dus weer doorsnee veulens die niets toevoegen aan de paardenstapel. Van dit soort paarden is inmiddels een ruim overschot en dus lijkt mij deze crisis een goede gelegenheid om hier een beetje de rem op te trekken.
Citaat:Ik denk dat die fokkers waar we nu over praten niet zoveel problemen hebben met de crisis.
Ze willen gewoon een veulentje fokken omdat dat leuk is.

Cassidy schreef:Maar voordat je een veulen die je dit jaar gaat fokken rijklaar hebt, ben je vier jaar en de nodige kosten verder. En op het moment dat je de opfok uit handen moet geven en hem professioneel laat inrijden, is dat niet grappig meer, en ga je de kosten er nooit uitkrijgen die je erin hebt gestopt, laat staan dat je er winst op gaat maken.