Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:15

De opfokkosten staan een koper minder in de weg dan de fokker. Maar we zullen komend najaar wel zien hoe makkelijk al die alsnog te dure en goedkope veulens verkocht gaan worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:48

Duizend Euro minder in aanschaf is wel Duizend Euro die je (gespreid) aan opfok kunt besteden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 18:52

Cassidy schreef:
Duizend Euro minder in aanschaf is wel Duizend Euro die je (gespreid) aan opfok kunt besteden.

Als het een beessie is uit onbewezen ouders en hij/zij is verkeerd op de foto's als 3 jarige dan is het niks meer waard.
Dus beter is je geld stoppen in een veulen met een goede en vooral bewezen gezonde afstamming, die zijn het opfokgeld waard. Ik spreek uit ervaring!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:57

Goede en bewezen gezonde afstamming is geen garantie dat het veulen ook gezond is en blijft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 18:58

Cassidy schreef:
Goede en bewezen gezonde afstamming is geen garantie dat het veulen ook gezond is en blijft.

Jij hebt daar binnen jouw fokkerij ervaring mee?????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:59

Jep.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:04

elllis schreef:
Sorry Cassidy met alle respect voor Quarter horses .. maar dat stamboek staat wat betreft gezondheid en prestatie in het niet vergeleken met het KWPN ... totaal geen controle alles mag dekken ... oc ocd kromme knieen erfelijke ziektes mag mee doorgefokt worden vraag maar een dekbewijs en stamboekpapier komt eraan ... appels met peren vergelijken ..vind ik persoonlijk ..

Ik haal even deze quoot aan, zelf heb ik totaal geen verstand van Quarters, maar het lijkt wel haaks op jouw laatste uitlating te slaan en maakt je eerdere posts begrijpelijk. Want hoe kan je ergens op selekteren als het er niet is????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:25

Je gaat er nu van uit dat het allemaal Quarters waren, en dat klopt nu net niet. Ongelukken gebeuren, je kunt paarden nu eenmaal niet in een glazen kooitje stoppen. Een gebroken been, gebroken nek komt allemaal voor. En kom nu niet met het antwoord dat je dat niet bedoelt, want een dood veulen is een dood veulen. En dan kan hij op de foto's nog zo goed zijn geweest, dan maakt het niet uit waarom je hem uit zijn lijden moet verlossen. Dan maakt het wel degelijk uit wat de aanschafsprijs van een dergelijk dier is geweest (en of je hem goed verzekerd hebt) :D

De doodsoorzaken van veulens in mijn omgeving hebben niets te maken met erfelijke gebreken van de ouders, zijn ongelukken of een foutje van de natuur. En corrigeer me als ik fout zit, maar ook in het KWPN stamboek stond een hengst ter dekking waarvan de geruchten gaan dat hij veulens zou produceren zonder ogen. Dat is met foto's toch echt niet aan te tonen :D
Hoe het KWPN daar nu mee omgaat en hoe eerlijk ze daar nu over zijn weet ik niet. Er werd in het verleden heel geheimzinnig over gedaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:35

Ik heb het niet over ongelukken maar over erfelijkheid.
KWPN hengsten worden al meer dan 30 jaar gerontgend, dat heeft effect op de populatie. De laatste jaren worden ook steeds meer fokmerries gerontgend voor ze worden ingezet in de fokkerij. Dat is niet zomaar, men gooit geen 500 euro weg voor een waardeloos predicaat.
Merries die schoon zijn geven meer kans op een gezond veulen. De markt vraagt gezonde paarden en heeft daar ook geld voor over.
Dat is de realiteit.

Veulens zonder ogen, wat een gezwets, dat zou allang breed besproken zijn zeker op internet, vooralsnog waren het een paar roddels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:48

sarabande schreef:
Ik heb het niet over ongelukken maar over erfelijkheid.

En ik heb het erover dat ouders, uit bewezen bloedlijnen die generaties lang tot over hun oren op de foto zijn gezet, geen garantie geven op een veulen dat gezond is en blijft. Hartproblemen (erfelijk of foutje?) , gaatje in de blaas bij een pasgeboren hengstveulen (erfelijk of foutje?), komt in de beste paardefamilies voor. Dan kan het stamboekpapier nog zo rammelen van de predicaten, fokken is gokken en garantie heb je niet.

Oh, en er is sectie gepleegd in Utrecht, erfelijkheid werd daar uitgesloten. Diagnose: Foutjes van de natuur.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:57

Dit topic gaat over of mensen minder zouden dekken ivm de crisis. Een van de zaken die naar voren gekomen is is dat fokken met ongezonde merries onder deze omstandigheden nog minder dan anders aan te raden is.

Ik begrijp binnen deze context jouw verhaal over een ongeluk van de natuur helemaal niet, zolang dat niet middels DNA onderzoek binnen de fokkerij te voorkomen is.
Wellicht kan je over die materie een eigen topic openen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:06

Makkelijk om meteen met een DNA onderzoek te schermen als de discussie een kant uitgaat die je niet zint. Statistisch kan er geen onderzoek naar gedaan worden omdat het aantal gevallen daar nu net niet groot genoeg voor is.

De combinatie van de ouderdieren is na deze incidenten en na de sectie en diagnose vanuit Utrecht herhaalt, met als resultaat wel een levensvatbaar en gezond veulen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 22:37

Cassidy schreef:
Makkelijk om meteen met een DNA onderzoek te schermen als de discussie een kant uitgaat die je niet zint. Statistisch kan er geen onderzoek naar gedaan worden omdat het aantal gevallen daar nu net niet groot genoeg voor is.

Ik scherm niet ik probeer je uit te leggen waar dit topic en ook nog waar de selektie binnen de fokkerij over gaat. Meer kan ik niet doen. Het is jammer dat je om de inhoud heen blijft draaien.
Ik heb mijn best gedaan.

.

12tt12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:25

sarabande schreef:
Cassidy schreef:

Als het een beessie is uit onbewezen ouders en hij/zij is verkeerd op de foto's als 3 jarige dan is het niks meer waard.
Dus beter is je geld stoppen in een veulen met een goede en vooral bewezen gezonde afstamming, die zijn het opfokgeld waard. Ik spreek uit ervaring!!

Als een beest uit bewezen ouders komt en ongezond is is ie ook niets waard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 23:48

12tt12 schreef:

Dus maar met ongezonde ouders fokken dus :?

12tt12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:56

sarabande schreef:
12tt12 schreef:

Dus maar met ongezonde ouders fokken dus :?

Staat dat er?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 23:58

Nee dat is mijn vraag, zie het vraag teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:27

Wat Cassidy misschien probeert aan te geven is dat gezondheid iets verder strekt dan alleen het PROK predikaat.
Het zou mooi zijn als er alleen nog gefokt zou worden met alleen het beste materiaal, maar er blijven fokkers die met merries naar de hengst gaan die diverse generaties predikaatloos zijn. Hieruit komen dus weer doorsnee veulens die niets toevoegen aan de paardenstapel. Van dit soort paarden is inmiddels een ruim overschot en dus lijkt mij deze crisis een goede gelegenheid om hier een beetje de rem op te trekken.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:23

Lovely schreef:
Wat Cassidy misschien probeert aan te geven is dat gezondheid iets verder strekt dan alleen het PROK predikaat.
Het zou mooi zijn als er alleen nog gefokt zou worden met alleen het beste materiaal, maar er blijven fokkers die met merries naar de hengst gaan die diverse generaties predikaatloos zijn. Hieruit komen dus weer doorsnee veulens die niets toevoegen aan de paardenstapel. Van dit soort paarden is inmiddels een ruim overschot en dus lijkt mij deze crisis een goede gelegenheid om hier een beetje de rem op te trekken.

Dat kun je makkelijk stellen!!
Maar denken de fokkers daar ook zo over??
Ik denk dat die fokkers waar we nu over praten niet zoveel problemen hebben met de crisis.
Ze willen gewoon een veulentje fokken omdat dat leuk is.
Dan kunnen wij met zijn allen wel brullen dat het geen zin heeft maar je houdt ze niet tegen en daar komt bij dat het hun goed recht is.
Zij nemen het verlies voor lief want ze hebben hun pleziertje gehad!!!
Ik heb er geen problemen mee.
Ieder voor zich!!
Dat neemt niet weg dat ik het zelf anders doe en dat ik het niet slim vind van die mensen.
Maar nogmaals.Het is hun goed recht!!! ;)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:08

Citaat:
Ik denk dat die fokkers waar we nu over praten niet zoveel problemen hebben met de crisis.
Ze willen gewoon een veulentje fokken omdat dat leuk is.

Inderdaad, zolang iedereen in dit land een kind mag krijgen, mag iedereen ook een veulen fokken, of parkieten of....vul maar in. De redenen om een veulen te fokken zijn ook veelvuldig. Die mensen zullen pas bij pijn in de portemonnee stoppen met fokken. Hoe vaak lees je hier op Bokt ook wel niet dat ze een veulen willen fokken, gewoon voor zichzelf?

Die mensen houden dus de overvloed van gewone paarden in stand, die zo moeilijk te verkopen zijn.

Persoonlijk geeft een talentvol sportpaard in de dop mij meer voldoening om te fokken, maar dat is mijn insteek. Ik deed ook nooit mee op concours alleen om maar mee te doen. En die veulens zijn ook echt wel lief, al zijn ze niet geschikt voor elke amateur.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:16

Nu wordt hier een ganse pagina discussie gevoerd over het al dan niet gezond zijn van een paard/veulen, maar persoonlijk vind ik dat je evenveel eisen kan stellen aan het karakter.

Moeilijke paarden (die zich moeilijk laten rijden), zijn even slecht te verkopen als paarden met een kleine beenopmerking (misschien zelf nog moeilijker)...

Dus kan iedereen wel zijn mening hebben over die amateurpaarden, maar een gezond en werkwillig paard verkoopt echt makkelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:29

Maar voordat je een veulen die je dit jaar gaat fokken rijklaar hebt, ben je vier jaar en de nodige kosten verder. En op het moment dat je de opfok uit handen moet geven en hem professioneel laat inrijden, is dat niet grappig meer, en ga je de kosten er nooit uitkrijgen die je erin hebt gestopt, laat staan dat je er winst op gaat maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:47

Cassidy schreef:
Maar voordat je een veulen die je dit jaar gaat fokken rijklaar hebt, ben je vier jaar en de nodige kosten verder. En op het moment dat je de opfok uit handen moet geven en hem professioneel laat inrijden, is dat niet grappig meer, en ga je de kosten er nooit uitkrijgen die je erin hebt gestopt, laat staan dat je er winst op gaat maken.

Bij een goed gezond jong paard uit een bewezen merriestam kom je ruimschoots uit de kosten.

lientjeds: als we het over een goed paarde hebben dan bedoelen we een totaalplaatje, gezond, correct bewegen, werkwillig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:08

Dan vraag ik me af hoe hoog je kosten zijn en wat je voor een dergelijk dier vraagt. En dan zal ik je vertellen wat mijn kosten zijn geweest bij mijn nu 6 jarige, en wat ik ervoor vraag :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:17

Ik ben helemaal niet geintereseerd in jouw kosten versus opbrengst, omdat dat van veel factoren afhangt.
Maar b.v. SuzanneF en iedereen die merries uit dergelijke merriestammen met generaties bewezen gezondheid en prestatie verkoopt, weet dat daar zonder enige moeite fors voor betaald wordt.
De kopers kopen zo een stukje zekerheid (afgezien ongelukken) en weten dat ze met zulke merries, crisis of niet, profijtelijk kunnen doorfokken.

Kwaliteit behoudt, misschien nu nog meer dan anders, zijn waarde.