merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:10

Hallo, Ik wil graag meedoen met de merriekeuring 2009, alleen is het probleem.. Ik heb dit nog nooit gedaan! ( mensen bij mij op stal wel en die willen eventueel wel helpen )
Maar hoe gaat het eigenlijk allemaal in zijn werk?

Ze word in Juni 4 jaar Officieel nu 4.
Ze is zadelmak. Moet ik haar dan ook onder het zadel gaan uitbrengen? Of hoe gaat dat?

En hoe moet je je opgeven voor de provincie Gelderland?

Ohja, in het stamboek staat dat ze vb is. Kan ik dan wel meedoen?
Laatst bijgewerkt door Anders_Amigo op 02-03-09 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:11

Je kan het [naam] bij een andere keuring gaan kijken, in iedere regio zijn die en dan zoek je er één uit die eerder is dan je eigen regio. Hoe en wat staat op KWPN.nl

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:18

Pff kreeg net een mailtje dat ze in de regio Gelderland dit jaar geen keurings-fok adviesdag geven!!

Kun je dat daar ook op een andere regio meedoen? Alleen voor de adviesdag?

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:39

Als je naar de keuring gaat met je merrie, mag je dan ook nog IBOP rijden?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:54

Pipo schreef:
_10_ schreef:
[
Niet dus :+
Er staat duidelijk in de brief dat die foto's levenslang geldig blijven ;)

Is dat zo? Bij een normale sportkeuring namelijk niet!

nee maar wel als ze naar het kwpn zijn gestuurd. Nu er een nieuwe indeling is voor het kwpn mag je ook de oude foto's gebruiken (mits ze voor prok ingezonden zijn) een aanvullen met nieuwe kogelfotoos.

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:29

diega schreef:
Op de stamboek keuring kun je makkelijk je paard zelf voorbrengen. Thuis oefenen met opstellen en het heen en weer lopen. De Jury beoordeeld op de stamboekkeuring het paard aan de hand op correctheid en beoordeeld niet de gangen, die worden beoordeeld als het paard los getoont wordt. Dus aan de hand hoeft hij niet spectaculair te wapperen maar juist rustig en netjes naast je mee te draven.

Mijn driejarige die naar de keuring moeten heb ik beide al zadelmak gemaakt en worden regelmatig gelongeerd.

Jij hebt ze dus ook zelf keuringsklaar gemaakt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:39

Marjoleine89 schreef:
diega schreef:
Op de stamboek keuring kun je makkelijk je paard zelf voorbrengen. Thuis oefenen met opstellen en het heen en weer lopen. De Jury beoordeeld op de stamboekkeuring het paard aan de hand op correctheid en beoordeeld niet de gangen, die worden beoordeeld als het paard los getoont wordt. Dus aan de hand hoeft hij niet spectaculair te wapperen maar juist rustig en netjes naast je mee te draven.

Mijn driejarige die naar de keuring moeten heb ik beide al zadelmak gemaakt en worden regelmatig gelongeerd.

Maar op de Centrale keuring zal je toch echt een rondje moeten rennen...dacht ik....toch..?

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:42

wat ik er van begreep moet je inderdaad aan de hand rustig het paard kunnen tonen en worden de gangen in de binnenbak bekeken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:12

Hier wat foto's van mijn merrie. Het is een vierjarige Radar x Karandasj merrie. De onderstaande foto's zijn al van een tijdje geleden, inmiddels is ze al een stuk gespierder geworden. Ze heeft iets ongelijke voorvoeten wat op de foto's erger lijkt dan dat het is. Mijn hoefsmid is het aan het corrigeren en inmiddels zijn ze bijna gelijk. Ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden.

Op stand:
Afbeelding

Aan de longe:
Afbeelding

Op deze foto is ze net zadelmak:
Afbeelding

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:55

ziet er lekker uit!!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:01

Marjoleine89 schreef:
diega schreef:

Ik heb meerdere merrie's voorgebracht, oa mijn Gribaldi merrie= ster geworden. Haar dochter v: San Remo = Voorlopig keur geworden. En nog een paar andere paarden van andere mensen.
Het voorbrengen is niet zo'n probleem, je paard moet er die dag top uitzien, da's soms moeilijker. Je moet daarvoor op tijd met een voerschema beginnen (= is kijken naar je paard en bedenken of ze te dik/ dun of juist goed is) en kijken naar de hoeven en hoefbeslag. Ook kun je soms door toiletteren je paard er iets voordeliger uit laten zien. Daarvoor kun je advies vragen aan iemand die er verstand van heeft.

Op de centrale keuring moet je inderdaad een rondje rennen maar als je er op tijd aanwezig bent kun je bij de ring altijd iemand vinden die dat profesioneel voor je kan doen, die iemand zoek je als je paard nog op de trailer staat, je hebt een tijdschema en een nummer van je paard. Zoiemand kan dan een beetje plannen en zoekt jou (nummer van je paard) op de afgesproken tijd op en brengt je paard voor. Die geef je daarna 10 euro en hij ook blij. Het rondstappen/ plaatsen kun je daarna zelf doen.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:14

Dank je voor je uitleg!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:56

Hallo,
Ik ga -denk ik- met Beaulibria (Artistic Rock x Ditmar stb) deelnemen aan de keuring. Wil haar graag zelf klaarmaken omdat ze een reg. A is, die pas 14 juni 3 jaar wordt en ik eigenlijk eerst eens wil kijken wat men er uberhaupt van vind.
Diega, zet jij de paarden altijd op ijzers?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:09

Ja, ik zet ze voor altijd op een ijzer.
Ik bespreek met de smid wat ik wil, bv bij een klein paard dat de voeten zo groot mogelijk gehouden worden, bij een paard met een wat ongelijke voet kan hij met een ijzer beter corrigeren.
Sommige staan daarvoor al 8 weken voor de keuring op een ijzer en worden ze een dag of 10 voor de keuring nogmaals beslagen. Andere krijgen gewoon 2 weken voor de keuring hun ijzers.
Maar als de smid de datum weet van de keuring kan hij met jou een plan maken.

Ik heb er nu al een op ijzers omdat deze heel fanatiek schraapt en daardoor steeds van die "blok" voetjes heeft, je kunt niet van een smid verwachten dat hij dat 2 weken voor de keuring oplost.
De ander heeft mooie gelijke voeten en deze krijgt 2 weken tot 10 dagen voor de keuring ijzers.

Met een ijzer komt de beweging net iets beter uit de verf, paarden krijgen dan net een knietje in de beweging. En het staat mooier/ profesioneler.

Natuurlijk kun je een paard dat correct op de voeten staat ook zonder ijzers voorbrengen, dat is iedereen zijn eigen keus.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:38

Nog een tip om een voorbrenger te vinden op de centrale keuring.
Ga naar de ring waar ze de driejarige stermerrie's voorbrengen (daar is het meeste te doen).
Vraag aan de man die daar ringmeester (gekleed in pak met bolhoed) is naar profesionele voorbrengers en hij wijst je er zo drie aan.

Nog een paar cijfers. Van alle aangeboden merrie's op de stamboek keuring word (ongeveer) gemiddeld
maar 35% Ster. Dus van de 100 paarden die aangeboden worden gaan er 65 teleurgesteld naar huis.

Van die 35% stermerrie's die daarna naar de Centrale keuring mogen wordt (ongeveer) 70% Voorlopig Keur.

De percentages schommelen wel wat elk jaar maar deze cijfers zijn wel wat je voor ogen moet houden, dus kijk kritisch naar je eigen merrie om teleurstelling te voorkomen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:47

Ja Diega, dat zijn leuke cijfers. Maar als je niet voorbrengt kan je zowiezo niets krijgen :D

Maar goed, ster zou leuk zijn. Maar als ze enigzins is als haar moeder is dan maakt ze zich pas mooier in de beweging onder het zadel en dan zal een IBOP waarschijnlijk beter passen.
Wat ik vooral wil weten is hoe ze het exterieurmatig doet.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:04

Even een vraagje over het toilleteren;
Moet je de staart opscheren? En de knotjes, moeten die met elastiekjes of mag je ook met naald en draad knotten?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:40

Je mag zelf weten of je de staart opscheert of niet. Het was een tijdje in de mode maar nu zie je veel paarden met een ongeschoren staart.
Hoe je de knotjes maakt mag je ook zelf weten.
gebruikelijk is wel: Knotjes aan de rechterkant van de hals, klein en zo veel mogelijk en als je het voor elkaar krijgt niet langs de hals "opsteken" maar proberen ze recht op de hals te krijgen. Zodat de hals langer en dikker/voller lijkt.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:51

Zeg maar dat ze omhoog staan? Of zeg ik t nu verkeerd?

De manen hangen gelukkig al naar rechts dus das mooi. Als je em niet opscheerd, word de staart dan ingevlochten? Of laat je em gewoon los hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:53

Ik scheer de staart niet op, bij geen enkel paard.
Punt 1 vind ik het oerlelijk (ook al zegt het huidige schoonheidsideaal dat zo'n kale stok de kont mooi doet uitkomen, ik vind zo'n vlaggetje en kale reet geen kijk)

En voor 1 dag keuring in het jaar, laat ik mijn merrie de komende 3 jaar niet met een koude kont in het land lopen.

In de richtlijnen staat dat de ongeschoren staart ingevlochten moet worden, maar je ziet ze steeds vaker los op de keuring. Ik zou invlechten als je dat netjes kan en er anders een bandage omdoen zodat de bovenkant mooi glad ligt.

Knotjes zelf weten? Dat dacht ik niet. Ze moeten rechts omdat ze rechtsom voorgebracht worden en roosjes zijn niet gewenst.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:01

Dank je wel :) Maar de knotjes moeten dus omhoog steken?

Staart scheren vind ik idd ook echt niet mooi. Zal em invlechten, bij die van mij lukt dat altijd wel heel erg mooi. Dus dat komt wel goed :)

Scheren jullie trouwens de sokjes enz eraf? Of doe je puur natuur?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:09

Ik scheer altijd op :j Ik vind het veel mooier als zo'n overzorgde waaier en de achterhand komt ook nog eens veel beter uit. Invlechten vind ik een afrader, ten eerste hoort dat imo thuis op de ponyclub, ten tweede dragen de meeste paarden hun staarten dan heel recht van het kruis af. Lijkt soms bijna atactisch.

Roosjes zie je overigens steeds vaker, kijk maar eens naar de foto's van de hengstenkeuring. Lingh werd ook met roosjes voorgebracht :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:11

Nou jemig, benen opscheren dat lijkt me wel ja. Zoek een paar foto's van de merriekeuring op en kijk hoe ze eruit zien. Of beter nog, bezoek er eerst eens één voor je zelf gaat. Je kan ze niet zo uit het land plukken.

Sjuimpje: dan verschillen we daar over van mening. Ik vind juist dat paarden zo'n opgeschoren staart veel sneller de lucht insteken. Zo'n kale stok met een vlag eraan, dat vind ik dan weer niet mooi.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:15

[***] schreef:
Nou jemig, benen opscheren dat lijkt me wel ja. Zoek een paar foto's van de merriekeuring op en kijk hoe ze eruit zien. Of beter nog, bezoek er eerst eens één voor je zelf gaat. Je kan ze niet zo uit het land plukken.

Ik zal ook zeker naar een keuring gaan voordat ik ga. Ben gewoon nieuwgierig naar de dingen, en zal best als een leek klinken maar dat maakt me niet uit. Ik ben nog nooit naar een KWPN keuring geweest, alleen de frieze keuringen. En die zijn echt compleet anders dan die van het KWPN vandaar mijn vragen.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:51

gelukkig, staart van me merrie is eindelijk weer aan het groeien bovenaan. zou zowat niet naar de keuring gaan als ik het weer af moest scheren :+
ik vind knotjes bovenop zooo lelijk O:) doe het liefste roosjes. ze heeft ook veelste dikke manen, wordt dan niet mooi denk ik. Ga toch alleen naar de keuring met het voornaamste doel om haar in het normale stamboek op te nemen en een rapport voor welke hengst er op zou moeten enz.