Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:23

Gefeliciteerd met de knapperd!

acerdurac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:53

Heel knap veulen mdw stables!

Toch iets wat me op valt de laatste tijd. Ik zie regelmatig oproepen voorbij komen van mensen die op zoek zijn naar een nieuw paard. Steeds vaker zie ik dingen als “bomproof, “kan naar buiten” “moet dit kunnen” “geen gebreken” en “geschikt voor onzekere ruiter”, dat natuurlijk allemaal voor een lagere prijsklasse. dan vraagt ik mij toch af, zijn er nog zekere ruiters? Mag een paard nog iets hebben? En waar vinden mensen deze beestjes?

Komen jullie dit in de praktijk ook tegen of valt het wel mee?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:03

Gefeliciteerd, mooi veulen!

Ja de eisen worden steeds hoger en eigenijk het budget steeds lager.
Wij nemen dit zeker mee in ons eigen fokdoel. Want alles wat ze van nature hebben hoef je al niet (meer)te trainen.
Ik denk alleen dat er echt meer geïnvesteerd moet worden aan de kwaliteit van de rijderrij van veel pony ruiters. Maar dat is al een aantal jaar zo. Veel bange ruiters maar zeker ook veel die het gevoel of de kennis niet beheersen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:35

Dank jullie wel! Wij zijn er heel content mee.

Mensen willen veel voor weinig en ik denk dat die mensen ergens concessies moeten doen. Braaf, knap, gezond zijn de componenten voor een hogere prijscategorie.

Ik ben er in 2015 vervelend afgevallen met een jaar revalidatie en daarna heb ik kinderen gekregen, we hebben 2 bedrijven en ik ben ook bijna 40 :+ Mijn brave palomino was niet meer drachtig dus ik heb haar volledig laten keuren (ook nog helemaal goed ook) en in training gezet voor verkoop. Nu staat ze dus thuis want deze ontzettende schijterd durfde het na jaren weer aan. Ik moet zeggen dat ik het elke keer nog wel wat spannend vind om op te stappen want ze is immers nog maar 2 maanden zadelmak en ik heb in al die jaren misschien 10 x op een manegepaard gezeten en de laatste 5 jaar helemaal niet. We zien wel hoe het ons verder vergaat, aan de pony zal het wel niet liggen. Die liep na een maand onder het zadel al met de kleine meid van een andere bokker voorop rond in een drafje.

Verkeersmak worden ze hier allemaal wel

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:00

acerdurac schreef:
En waar vinden mensen deze beestjes?

Niet, ze komen hier wel eens kijken maar als je dan zegt, heeft wel eens een wond gehad, netjes genezen maar litteken of iets, haken ze af, teveel risico. Ik vind het prima, ga deze mensen dan volgen want dat zijn mensen die maar al te graag opgelicht willen worden. Die gaan naar een handelaar voor een dubbeltje op ee eerste rang. Verhalen die te mooi zijn om waar te zijn, niet keuren want te duur, etc. En niet geel later hebben ze het meest geweldige paard, een week later zijn ze zogenaamd de perfecte zorgzame eigenaar want paard loopt niet goed en ze laten een dierenarts komen. Ze verteld ze dan dat paard vanalles mankeert en dat het daarom levensgevaarlijk is geworden, en dan zijn ze heel zielig en de handelaar wordt door het slijk gehaald. En dan, dan heb ik leedvermaak en denk, had iets meer gegeven voor een paard van een fokker met een litteken wat geen last geeft maar je wel ziet.... dan weet je de geschiedenis en feit dat iemand jou dat vertelt heeft al aan dat de verkoper beste wil voor het paard en dus open kaart speelt...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:22

Tja heel eerlijk. Als ik hier links en rechts op de ponywedstrijden kijk is het over het algemeen echt gewoon waardeloos. Degene die kunnen rijden is echt op 1 hand te tellen. Pony's mogen nog net ademen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 22:56

Even een heel andere vraag maar vanaf welke leeftijd mogen kindjes in Nederland bixie wedstrijdjes rijden? Moeten ze dan lid zijn van het KNHS?

Ik woon namelijk net over de grens in België en hier kennen ze het concept niet zo. Wel leuk voor die kleintjes, vandaar.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:15

Umeo schreef:
Even een heel andere vraag maar vanaf welke leeftijd mogen kindjes in Nederland bixie wedstrijdjes rijden? Moeten ze dan lid zijn van het KNHS?

Ik woon namelijk net over de grens in België en hier kennen ze het concept niet zo. Wel leuk voor die kleintjes, vandaar.

Speciaal voor kinderen van 4 t/m 12 jaar (mennen vanaf 7 jaar) zijn er Bixie&Friends Proevendagen. Kinderen kunnen hieraan meedoen, maar dan moeten ze wel lid zijn van de KNHS en het Bixie&Friends Ruiterpaspoort hebben.

Je hebt ook soso bixie, daar hoeven ze geen lid te zijn. Dat is meer een soort familie dag met de pony

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:56

Kinderen moeten tegenwoordig een kant-en-klare pony, die doordeweeks door moeders of instructie wordt getraind omdat ze anders niet 1e zijn op wedstrijd. Ben echt allergisch voor dat soort … :r

Echt leren paardrijden is er niet meer bij; toen ik nog jong was reed je zonder zadel aan het halstertje, deed je spelletjes met de pony, zaklopen, zo gek kon je het niet bedenken en ik deed het (soms wel zonder medeweten van mijn moeder :D ). Ik reed dressuur en springen, ben opgeleid door een instructeur die ze nu zouden aanklagen wegens verbaal geweld :o maar ik heb wel echt leren rijden. Had pony’s die een ander niet wilde of waar niemand op durfde.

Maar kan nu wel zeggen dat ik alles wat ik bereikt heb, op eigen kracht bereikt hebt. Hier was geen geld voor een kant-en-klaar dier.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:03

Opzich een knappe opleiding naast het rijden met een kind vind ik niet perse verkeerd maar niet voor de 1e prijzen. Het kind moet wel ook gewoon leren.

Ik rij zelf nu ook een pony van een 8 jarig meisje bij die 2 banketstaaf was gevallen en wat angst had gekregen. Gister samen het bos in geweest en 3 uur met haar gereden. Zij erop en ik ernaast. De bibbers waren al best wel verdwenen. En doordat ik de pony nu ook train kan ik makkelijker zeggen wanneer wat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:33

Babyspam!

Afbeelding

Afbeelding

Hoe is het met jullie paardjes?

acerdurac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:47

Hier gaat alles zn gangetje :). Misschien in 2025 toch nog een veulentje! Nu wachten op de scan.

Heb nu een merrie voor dekking thuis maar dat is nogal wat getob. Ze wil gewoon niet stil staan voor de hengst. (Geeft heel veel gemengde signalen af) Ookal staat ze wel toe dat hij erop springt, ze blijft dan zo draaien met haar kont dat hij geen kans maakt . Als het hem dan wel lukt bokt ze hem weg. Waarsch is ze er nog net niet klaar voor maar het is wel frustrerend. Is een wat onzekere merrie. Morgen komt de DA om op mijn aandringen toch nog te scannen op ei ( van de eigenaar hoefde dat eerst niet). Dus we wachten af!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:51

Ahh is de eerste dun? Met de donkere oorpuntjes? <3

Hier doet mijn baby spook het ook heel goed en ben er zo onwijs blij mee.

Afbeelding

De rest doet het ook goed, eerste merries zijn ook weer mooi drachtig. En mijn hengstje heeft ook al heel wat hele toffe merries drachtig. :):)

En deze doet het ook echt heel goed, jaarling hengst.
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:54

Hier gaat het ook goed met Roosje <3
Ze kan over de staldeur kijken
Afbeelding

Zaterdag zijn we naar het Maga Welsh Event geweest, het was leuk om mee te doen. Helaas geen concurrentie dus Roosje was veulenkampioen.
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:13

Hier heel blij met mijn oeps veulentje die toch wel heel erg goed gelukt is.
Fijne gangen, meer dan voldoende body, heel leuk karakter. Ja hij is stiekem toch heel goed uitgepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag zijn papa en mama mee geweest naar sgw Ede waar ze beide dubbel foutloos liepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:40

Gister zijn we met het tweede veulentje van A New Story naar de regio keuring van het NRPS gegaan in Lunteren. Ace deed het aardig goed en met een score van 90/90 is hij Veulenkampioen geworden in de richting dressuurpony’s. Blij met het resultaat en aangenaam verrast met de score

Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:58

Wat een mega score!!! Gefeliciteerd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:56

Gefeliciteerd! Van welke merrie is dit veulen? Sunny Dancer?
Is Sunny Dancer eigenlijk ook ingeschreven bij NRPS en ooit daar op de keuring geweest? Dat is toch ook een merrie uit Sar net als Sarona?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:51

Gefeliciteerd met dit mooie resultaat!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:50

Gefeliciteerd

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:08

SuperMinx schreef:
Gister zijn we met het tweede veulentje van A New Story naar de regio keuring van het NRPS gegaan in Lunteren. Ace deed het aardig goed en met een score van 90/90 is hij Veulenkampioen geworden in de richting dressuurpony’s. Blij met het resultaat en aangenaam verrast met de score

[ [url=m/hN9aDf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SKt4Lp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Hij is heel goed gelukt! <3

Ik heb er nu ook 1 drachtig van hem. :):)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:46

wat een mooie resultaten zie ik voorbij komen ! Gefeliciteerd allemaal !

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:33

Ik ga hier even binnenvallen met een vraag :o

Ik heb een merrie bij een hengst staan, ze wordt natuurlijk gedekt. Inmiddels staat ze er 3.5 week hengstig. Dinsdag is de veearts er bij geweest daar en ik heb gehoord dat er 2 grote eitjes op zaten die ieder moment konden springen. Inmiddels is ze nog steeds hengstig en vandaag gewoon weer gedekt.

Iemand die dit eens eerder mee heeft gemaakt? Merrie is 8 jaar, heeft 3 veulens gehad en langste dat ze eerder hengstig/gedekt is geweest was 10 dagen. Dit is de 2e keer dat ze er staat, eerste cyclus dit jaar was geen fijne hengstigheid en daar was ze dus niet drachtig van.

Ik vertrouw op de kunde en oordeel van de hengstenhouder natuurlijk. Maar ik kan er op internet vrijwel niets over vinden. Ik ga deze week wel even mijn eigen veearts hier over bellen.

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:33

Neonlight schreef:
Gefeliciteerd! Van welke merrie is dit veulen? Sunny Dancer?
Is Sunny Dancer eigenlijk ook ingeschreven bij NRPS en ooit daar op de keuring geweest? Dat is toch ook een merrie uit Sar net als Sarona?

Dit veulen komt een een voorlopig keur merrie van HET Golden Dream (uit Error). Sunny is inderdaad een halfzus van die van jou (Bijsterhof’s Diamond Dancer). Echter dat veulen krijgt er een NWPCS registratie bij ipv NRPS aangezien de persoon die hem gekocht heeft dat graag wou. Sunny heeft registratie bij het NAS maar daar ben ik vanaf aan het stappen.

Andere nakomeling van Error (Vaderhoeve’s LouLou) heeft het ook goed gedaan en was tweede van de rubriek en derde in de kampioenskeuring. We hebben dan ook besloten dat het merrieveulen van Error dit jaar mag blijven om het lijntje voort te gaan zetten aangezien zij ook al weer 20 is inmiddels.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 00:40

Ik heb wel meegemaakt dat eitjes te lang blijven zitten/folikels cysteus worden. Mijn dierenarts adviseert dan meestal om met hormonen ei eraf te spuiten. Ik zou het anders eens overleggen met je eigen dierenarts.