Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:46

Ken Louise :j

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:20

Oehlala schreef:
Er was hier toch iemand die een Quickly de Kreisker nakomeling had? Hoe bevalt deze?
Nu de hengst met pensioen gaat, is hij op de lijst gekomen voor volgend jaar.

Wij over 2 a 3 maanden :)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:24

Wij hebben een quickly voor de keuring gehad. Werd toen goedgekeurd. Was een mooi gedraaid beestje. Niet al te groot. Heel vriendelijk karakter. Goede galop

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:13

Ik heb me hier een hele tijd geleden gemeld, maar omdat het hier zo hard gaat kon ik het niet bijhouden.
Ik vroeg me af of iemand tips heeft betreft hengsten keuze voor mijn 2,5 jarige Dallas VDL x Hamilton merrie.
klik voor horsetelex link

Ik heb op het moment geen goede standfoto (stilstaan is niet haar specialiteit).

Afbeelding
Afbeelding

Qua verbeterpunten zijn vooral maat en lengte belangrijk. Ze heeft voldoende beweging maar zou in galop meer souplesse mogen hebben, is scherp maar bewerkbaar. Snel, wendbaar en voldoende vermogen.
Ze is vrij bloederig en sensibel, maar ook eerlijk en werkwillig (tot in hoeverre dat nu te beoordelen is).
Zoals op de foto te zien is heeft ze duidelijk nog wat extra tijd nodig, waardoor ik heb besloten haar nog even te laten staan en dus een veulentje te fokken voor ze de sport in gaat in de toekomst.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:57

@Myrtheee_, Als ik voor mezelf uit deze merrie al een paard zou willen, dan koos ik in elk geval voor een niet al te dure hengst die veel maat en massa doorgeeft. Misschien is het wel interessanter om juist voor een goeie NRPS ponyhengst te gaan die niet veel maat geeft. Deze moederlijn geeft kleintjes. De lijn gaat ver terug en alles is klein. Dit wordt dus heel erg sterk doorgegeven, zelfs met de grote, bewezen hengsten die er gebruikt zijn.

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:52

Wat is een moderne hengst met koel karakter? De merrie is heel ouderwets/klassiek in type. Springt met snelle reflexen, vermogen en heel veel go

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 15:00

Diarado doet het volgens mij bewezen goed op klassieke merries en geeft fijne karakters las ik. Toevallig kwam ik hem tegen, want ik was ook al weer even aan het kijken voor een hengst voor mijn merrie in 2021.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:20

Revali schreef:
Wat is een moderne hengst met koel karakter? De merrie is heel ouderwets/klassiek in type. Springt met snelle reflexen, vermogen en heel veel go

Diarado inderdaad.
Ermitage Kalone past ook wel vind ik.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:34

Top dank jullie wel!!
Ermitage ga ik even opzoeken!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:59

Grappig, ik heb in het verleden met 6 Diarado nakomelingen gewerkt. Deze waren met uitzondering van één niet echt koel te noemen.
Geen idee wat voor merries erachter zaten overigens.
Valt mij wel op dat Diarado met maat strooit.

Pegase vh Ruytershof lijkt mij ook geen verkeerde keuze. Zie er complete en bloedgemaakte veulens van waarvan het karakter ook goed lijkt. Hengst zou zelf ook een goed karakter hebben wat ik hoor en lees.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:17

Een vriend van mij fokt bijna jaarlijks met Diarado. Ook telkens goede hunters.
Durft inderdaad wel klein fokken, dus dat is een aandachtspunt.

Ik heb ook eentje vol van Pegase, leuke hengst.

Ogano Sitte geeft ook toffe amateurspaarden met bloed. Tangelo vd Zuuthoeve idem.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:13

Diarado idd veel goede verhalen over gehoord, in de omgang goed, en staan klaar voor het werk, maar wel altijd bewerkbaar.
Jaguar Mail geeft ook goede bewerkbare paarden en fokt groot. is wel behoorlijk aan de prijs.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:30

En op type soms zeer matig wat ik heb gezien van Jaguar Mail.
Ze hoeven niet bloedmooi te zijn maar heb er daarvan gezien dat ik gewoon lelijk/niet functioneel noem op exterieur.

Diarado wel altijd mooie paarden en vaak fijn lopen ook. Wel eens wat minder voorzichtig in het voorbeen

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:41

Als jullie nog een interessante fokmerrie weten... Wij zijn stiekem op zoek naar nog een fokmerrie.

Moet wel een beetje interessante merrielijn zijn met veel sport er in

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:42

_lautje_ schreef:
En op type soms zeer matig wat ik heb gezien van Jaguar Mail.
Ze hoeven niet bloedmooi te zijn maar heb er daarvan gezien dat ik gewoon lelijk/niet functioneel noem op exterieur.

Diarado wel altijd mooie paarden en vaak fijn lopen ook. Wel eens wat minder voorzichtig in het voorbeen

dat klopt wel ja, heb ook wel het idee dat hij niet direct op de beste merries gebruikt is/wordt, maar navenant lopen er toch een hele hoop in de sport.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:59

Volgens mij zijn jullie ook allemaal redelijk actief in de sport?
Hebben jullie mogelijk n tip voor mij waar ik mijn merrie evt in training kan zetten?

Ikzelf denk dat ze té voorzichtig en simpelweg te veel vermogen heeft voor mijn dochter van 15.

Merrie is baltic X Indoctro uit zottie stam, 6 generaties sport prestatie. Halfbroer ggk Z en aes.

Heb dr nog nooit onder de man laten springen, los laat ze tot nu onbegrensd vermogen zien met oog voor de sprong en mooie bascule.

Hopelijk hebben jullie tips!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:22

In welke buurt zit je Watnou?

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:30

In noord Brabant , regio Den Bosch en omstreken .
Wil m best verplaatsen. Als t goed zit

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:45

Wat voor soort training wil je? Zadelmak maken, of al meteen sportgericht? En wat is ongeveer budget?

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:52

Liefst sport gericht, ze is zadelmak, mijn dochter van 15 rijdt haar ook.
Echter geen makkelijk paard, zit n randje aan.
Daarentegen wel echt goed paard ( voor zover ik er verstand van heb)

Budget in overleg, maar heb geen geldboom helaas

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:55

Is er geen handige amateur in je omgeving die het leuk vindt om haar bijvoorbeeld 2x in de week te rijden en straks op concours uit te brengen? Ik ken meerdere ruiters die echt heel handig zijn en al meerdere paarden in het Z gereden hebben, maar die bijvoorbeeld zelf geen geld hebben om een goed paard aan te schaffen.

Bij een sportstal ben je zo 800 euro per maand kwijt excl hoefsmid etc en dan heeft je dochter er ook niets meer aan.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:59

gomir schreef:
Is er geen handige amateur in je omgeving die het leuk vindt om haar bijvoorbeeld 2x in de week te rijden en straks op concours uit te brengen? Ik ken meerdere ruiters die echt heel handig zijn en al meerdere paarden in het Z gereden hebben, maar die bijvoorbeeld zelf geen geld hebben om een goed paard aan te schaffen.

Bij een sportstal ben je zo 800 euro per maand kwijt excl hoefsmid etc en dan heeft je dochter er ook niets meer aan.

Dat zou ik de fijnste constructie vinden inderdaad.
Maar ik ken alleen dressuur prikkers in mijn omgeving... ;-)
En zeker zijn handige amateurs ook helemaal top!

Tis lastig, ik wil m’n merrie liefst niet kwijt, maar vind t een beetje “eng” om de eerste spring kilometers door mijn dochter te laten doen. Juist omdat er in het begin een goede start moet worden gemaakt denk ik.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:06

Ga eens een middagje naar concours om te kijken en rond te vragen als er straks weer wat georganiseerd wordt. Zeker als je doel niet verkoop of snel het sportpredikaat is dan heb je met zo'n oplossing meer plezier van je paard en het is ook beter voor de portemonnee ;)

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:12

Zeker goede optie als het dadelijk weer kan.
Heb ook een pb ontvangen met interessant aanbod.

Morgen komt er iemand kijken, ben benieuwd.

Maar je hebt gelijk, en ik wil ook zo lang mogelijk genieten van onze merrie .
Denk nml dat ze t goed gaat doen( nou ja, hoop ik natuurlijk ! Op papier en qua vww zit t goed)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 03:36

Zuiden heeft toch ook iets van fokker zoekt ruiter? Wellicht dat je daar een fijne ruiter kunt vinden.