Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:00

hoogendroog schreef:
Onder Kukkuk was ie top. Onder Beerbaum kon ik alleen maar denken "arm paard".

Ik heb hem onder een andere ruiter gezien tijdens een hengstenshow. Wat een karakter dat hij nog sprong.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:13

Na 14 maanden (door een verbrijzelde knie) zat ik gister weer in stap op een paard :) Wat kan een mens zich toch om kleine dingen gelukkig voelen :D Van de week proberen of draf ook lukt! En dan hopelijk snel op onze eigen Lamm de Fetan... Daar doe ik het voor :)

Wij halen morgen de laatste merries van de weide en dan staat alles weer binnen. Op naar het veulen seizoen :D De Goodtimes eet nu al slecht (moet nog ruim 2 maanden) dus die zal wel weer hard in leveren straks...

Hoe zijn jullie ervaringen met 2 jarigeren dekken (en zelf laten dragen)? Wij hebben het 3x gedaan en eigenlijk hadden 2 toch problemen ermee. Maar ik hoor zo wisselende verhalen...
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 22-12-20 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:30

Zalig Iorrr, gefeliciteerd met je mijlpaal :)

Hier een paar keer geprobeerd, zowel spoelen als zelf dragen en nooit gelukt, dus dat doen we ook niet meer. De merries waren er precies fysiek niet klaar voor.

Hier is de moeder van de merrie welke ik uit ga dekken dit weekend in haar eerste CSI2* GP 15e geworden. Ze kregen een miscommunicatie in de barrage en dus een fout. Maar paard sprong gruwelijk, zowel in de kwalificatie als in de GP. Voor een 8j en een 17j ruiter kan je daar alleen maar je petje voor af doen :) en heel interessant voor het lijntje natuurlijk!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:32

Wat fijn Iorrr, klein feestje!

Tof Charisma, zegt ook wat over de instelling van zo’n paard.

Mijn merrie is als 2 jarige gedekt door de fokker, die doet dat vaker. Ik kan er niet aan zien dat ze er van te lijden heeft gehad maar mijn keuze zou het niet zijn.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:51

Iorrr zo hé 14 maanden!! Ik vond 8 weken al lang! Oké ik zat na mijn ongeluk van afgelopen zomer na 4 weken alweer even op het paard maar kon toen wel merken dat mijn lichaam er nog niet helemaal aan toe was maar kon het niet laten! Begrijp helemaal wat je bedoeld dat je dan toch om kleine dingen zo gelukkig kunt voelen!

Super Charisma ! dat zijn mooie resultaten

2 jarige laten dekken hebben wij geen ervaring mee. Wij beginnen meestal met 3 jaar voor het eerst laten dekken.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:52

Wat fijn Ior! Dat zijn de betere berichten in deze tijd!

Charisma; Wauw! Mooie prestatie! On to many more.

Wat betreft het fokken met 2-jarige merries; ik weet het niet zo goed of ik er wat van moet vinden. De ene 2-jarige is de andere niet. Ik las hier laatst nog wat over. Daar viel op dat veel merries niet drachtig werden of zelf behoorlijk inleverden tijdens de dracht. Er werden ook vragen gesteld in hoeverre de dracht de uiteindelijke schofthoogte van de merrie kan beïnvloeden omdat er meer energie zou gaan naar de dracht dan naar eigen verdere ontwikkeling en groei. Hier zijn volgens mij geen wetenschappelijke artikelen over te vinden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee iig.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:13

Super charisma!

14 maanden is ondenkbaar lang, maar als je 24 uur per dag pijn hebt dan laat je het wel... ik heb het in mei 1 keer geprobeerd en toen ging ik door de grond. Kon het niet eens lijden dat m’n voet in de beugel zat...

Wij hebben 3 keer een 2 jarige gedekt. Waren alledrie vroege paarden (geboren in februari of maart) en wat later in seizoen gedekt. Altijd wel makkelijk drachtig. Alleen 1 had later geen staarttonus en dat weet de da aan te vroeg veulenen (van een groot veulen). 1 had later altijd problemen in de rug/lendenen wat niet op röntgen te zien was maar die was heeeeel veel behandelingen nodig en eigenlijk alleen de 3e had geen last...
Om me heen hoor ik juist weinig problemen, dus ben benieuwd naar jullie ervaring of mening

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:36

Joepie Lorrr... Ik weet hoe je je voelt :D al het kleine is meegenomen!

Super charisma +:)+

Hier ook geen ervaring.mij is laatst verteld dat rijpaarden die een veulen(s) hebben gehad rechtsom altijd meer moeite hebben in de rijderij dan linksom. Ik had er nog nooit van gehoord maar 2 merries die ik nu rijd klopt dat wel(Maja ik ben ook scheef _O-)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:48

Revali schreef:
Joepie Lorrr... Ik weet hoe je je voelt :D al het kleine is meegenomen!

Super charisma +:)+

Hier ook geen ervaring.mij is laatst verteld dat rijpaarden die een veulen(s) hebben gehad rechtsom altijd meer moeite hebben in de rijderij dan linksom. Ik had er nog nooit van gehoord maar 2 merries die ik nu rijd klopt dat wel(Maja ik ben ook scheef _O-)

Maar dat is niet aan een dracht te wijten want dat heb je ook met ruin /hengsten
Vooral veel bij jonge paarden ..je doet immers alles links : vasthouden , wasplaats in gaan en draaien ,opstappen ,welke kant begin je met longeren ..meestal links toch
Dat maakt de paarden "linkshandig "

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:55

Ja dat snap ik. Maar zijn genoeg paarden die rechtsom fijner lopen
Maar werd mij laatst verteld. Vond het wel grappig
Longeren vd hengsten en merries wisselen we om die reden ook altijd af

Ik vind trouwens alle paarden die ik heb gereden en veulens hebben gehad dat ze meer moeite hadden met sluiten en kantelen van het bekken

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:59

Revali schreef:
Ja dat snap ik. Maar zijn genoeg paarden die rechtsom fijner lopen
Maar werd mij laatst verteld. Vond het wel grappig
Longeren vd hengsten en merries wisselen we om die reden ook altijd af

Ik vind trouwens alle paarden die ik heb gereden en veulens hebben gehad dat ze meer moeite hadden met sluiten en kantelen van het bekken

In dat laatste heb je zeker gelijk ..het duurt veel langer na een dracht dan men denkt om het lichaam weer op de rit te hebben
Ik merk dat merries die met 3 of 4 een veulen kregen het zeker 2 jaar duurt voor ze de dingen die jij noemt kunnen

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:16

Ik merk dat mijn merrie nu juist na het veulenen veel meer kan daarvoor. Maar is ook een stukje kracht in geheel. Als driejarige was ze echt nog heel jeugdig en juist tijd vrijaf en nu weer kalm oppakken haar echt goed heeft gedaan. Meer balans en dan vooral in galop.
Maar we zijn natuurlijk nog lang niet op het punt van echt moeten sluiten en verzamelen.

Ik weet dat Stal Roelofs vaak met 2 jaar dekte.
Ik weet niet wat ik er van moet vinden.
Een tweejarige is echt nog niet uitgegroeid. Dat het pakt wil niet zeggen dat het kan en goed is.
Vrouwen (kinderen!) kunnen ook met 12/13jaar vaak al zwanger worden. Dat geeft wel aantoonbaar vaak schade aan het lijf.

Overigens kan ik mij heel goed voorstellen dat het ene paard lijdt en wat overhoudt aan een veulen krijgen en de ander niet.
Is met mensen net zo. Sommige lopen door en poepen kind er uit en gaan verder. Anderen zijn een wrak en houden klachten over.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:55

Ik durf een 2 jarige nog wel te dekken, maar enkel als het al redelijk volwassen tonende paarden zijn. Als ze niet drachtig geraken, vind ik dat ook een teken van de natuur dat ze er niet klaar voor zijn. In wilde kuddes worden ze vaak al vanaf 1,5 a 2 jaar gedekt omdat ze dan al een cyclus hebben.

als je het doet, vind ik wel dat je dit zo laat mogelijk in het jaar moet doen, dat ze eigenlijk al 2,5 zijn of zelfs net geen 3.

net een update gekregen van onze ACTION BREAKER x Ogano Sitte van 2019.
Stiekem toch een beetje fier.
https://www.facebook.com/ColouredSporth ... &ref=notif

Zijn moeder is drachtig van Emerald voor 02/2021.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:10

Super gaaf Laurentii! Benieuwd hoe hij gaat uitgroeien, ziet er alvast veelbelovend uit! Staat hij in de opfok bij Hofstee? Fijne mensen, hier vlakbij.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:25

:wow: :=

Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:35

Ik vind dat zo raar dat die alles zo verkoopt...
Jarenlang opgebouwd en dan opeens alled weg...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:42

Hij gaat met zijn duiven verder en wat meer tijd met zijn dochter spenderen

:')

Maar voor wie is zoiets nog weggelegd joh ..veulens en jaarlingen begonnen op 15k als startbod ?
Dit heeft toch niets meer met passie te maken

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:23

Dat is gewoon cashen.

Duiven zijn wel wat goedkoper in onderhoudt en leveren meer op :')

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:25

Ja duiven zijn misschien wel de beste optie :')

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:57

s0173957 schreef:
Ik vind dat zo raar dat die alles zo verkoopt...
Jarenlang opgebouwd en dan opeens alled weg...

“Alles” zou ik in dit geval niet zeggen. Ik denk dat de interessantste fokmerries, jonge paarden/veulens, embryo’s al naar zijn fokkersvrienden zijn gegaan, al moet je altijd een paar interessante paarden behouden voor je veiling om kopers te lokken.
Maar ik vind niet elk paard op deze veiling super interessant en de startprijzen zijn inderdaad heel hoog.
(En volgens mij bieden ze ook zelf mee maar dat gebeurd wel op meerdere veilingen)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:01

We hebben zowel paarden als duiven. Ik kan zeggen dat onderhoud van duiven ook heel duur is. Ze zijn gevoelig aan aantal ziekten die hun prestatie doet verminderen.
Vooral de duiven die afstanden afleggen van 600 tot 1200 km worden voor hoge bedragen verkocht! Vorig maand werd een duivin verkocht voor 1,6 miljoen euro!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 07:54

Mja, maar de meeste voor €5 om in de soep te draaien è...

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:01

s0173957 schreef:
Mja, maar de meeste voor €5 om in de soep te draaien è...

_O- :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:58

nou ja volgs mij heeft hij veel meer paarden, dan nu in de veiling lopen. Misschien heeft die gewoon geld nodig en is dit het marketingverhaal. Ik had zelf ook nog gekeken voor iets interessants, maar de bedragen zijn gewoon hoog en niet alles is automatisch goed alleen vanwege de naam.

Mbt het dekken van 2-jarige. In de natuurkudde's worden de merries regelmatig met 2 gedekt, maar die dieren tonen al veel rijper, dan de gemiddelde rijpaardtwenter. In de kudde's hebben we dan ook nooit problemen. Met mijn rijpaarden durf ik het niet aan, omdat ze vaak wat later rijp zijn en ook echt nog niet volgroeid tonen (bij mij dan).
Bij de runderen is het heel gewoon om vroeg te insemineren, maar dan gebruiken we altijd zogenoemde pinkenstieren. Dat zijn stieren waarvan bekend is, dat zij kleinere kalfjes geven. Dit dus ook om te voorkomen dat er te grote kalveren komen, waardoor de moeder beschadigingen oploopt. Deze gegevens zijn echter bij paarden niet beschikbaar. Voor mij een 2e reden het niet te doen.

Er was hier toch iemand die een Quickly de Kreisker nakomeling had? Hoe bevalt deze?
Nu de hengst met pensioen gaat, is hij op de lijst gekomen voor volgend jaar.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:33

Julia schreef:
Super gaaf Laurentii! Benieuwd hoe hij gaat uitgroeien, ziet er alvast veelbelovend uit! Staat hij in de opfok bij Hofstee? Fijne mensen, hier vlakbij.

Hij staat in Nederland. De eigenaar is een Zweedse, maar waar juist, geen idee.