Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:32

mirjamalvaro schreef:
Oh best spannend dan als ze gelijk weer melk verliest :=

Dit is wel vrij normaal voor haar aan het eind van een dracht met een vol uier als ze ligt in de nacht.

carika

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Zijn jullie er al uit wat de namen worden voor dit jaar?
Altijd leuk om met elkaar mee te denken :)

Ik moet iets met W en dan het liefst in het thema "toveren" dat zit in de stam.

En zijn er ook mensen die een stream hebben van hun camera? Lijkt mij leuk om mee te waken, kan mij dat herinneren uit eerdere dikke buiken topics :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Ik zou niet weten hoe je moet streamen haha

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Ik had graag een beetje de Disney namen doorgetrokken voor de merries uit de lijn, maar er zijn geen leuke merrienamen met een W gerelateerd aan Disney. Zucht... voor een hengst moet met de P die heb ik al.

Retlaw wat fijn dat het beter gaat met de merrie, ik hoop dat het doorzet.

Mijn merrie begint ook al netjes aan het uier, deze kan nog veel voller, maar ze zit ook pas op 314 dagen. Ze draagt vrij hoog overigens, als je ernaast staat is ze HUGE maar op de foto valt het mee.

Afbeelding
Afbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Retlaw, moeilijk he, als het niet helemaal goed gaat.ik kan daar echt zo naar van zijn. Hopelijk gaat het snel de goede kant op. Wat een prachtig veulen.

Mirjam, fijn dat het ook bij jou de goede kant op lijkt te gaan.

Mooi al die uier fotos! Urbi heb ik alleen op 29 januari met zoveel uier gezien. Sindsdien weinig meer dan een lichte verdikking.

Wat namen betreft...een vriendin van mij had vroeger een paard die Wedge heette. Dat vond ik een erg leuke naam.

Mijn ouders hadden van de week een toevallige ontmoeting met grootouders van een middelbare school klasgenootje van mij op wie ik destijs hopeloos verliefd was, Sascha. "Dat is een leuke naam voor het veulen!" Zeiden ze hier in huis. Leuke naam ja, maar ik weet niet zeker of ik mijn eerst geboren veulen wil vernoemen naar.. :')
Ik denk dat de naam er wel uit rolt als het veulen er eenmaal is.

Urbi heeft gisteren nog de dolle 5 minuten gehad en voluit door de weide gegaloppeerd. Verder valt het me op dat ze sneller dan mijn ruin stopt met eten en gaat staan slapen. Ze staat 24/7 op enkelhoog gras. Hoop dat ze genoeg binnenkrijgt. Lees dat meer merries minder eten, merken jullie dat ook?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Mirjam dikke knuffel, spannend zo zeg.

Ik lees hier nog steeds fanatiek mee, ben zo blij met het topic.
Antwoorden lukt niet altijd even goed.

Kabayo knappe papa in spe indeed <3

Carika ik ben nog niet echt uit de naam, heb wel een lijstje. Ik moet eigenlijk iets met een M, maar ik heb besloten dat ik er gewoon Mr of Miss voor zet :P

Hier moeten we nog een extra camera ophangen, weet iemand of je met alle camera's kan streamen? Wij hebben een Eufy op Wifi.

Retclaw ook dikke knuffel, wat een knap kind, mijn duimen draaien heel erg hard :knuffel:

Myrthe jij ook sterkte, hopelijk snel een stuk beter.

Oeh disney namen super leuk! Ik heb echt super veel ideeën, maar ik gok dat het hier bij 1 veulen blijft haha

Ik merk hier nog niet heel veel verandering, maarja zowel voor mij als voor de merrie is het natuurlijk de eerste keer, plus ze is er pas sinds augustus afgelopen jaar.

Ze is wel super lief, althans voor mij, niet voor mijn andere merrie :(:)

Afbeelding
Afbeelding
Buikje groeit goed, ze zit nu op 157 dagen.

Afbeelding
Lekker liggen in het zonnetje.

Het begint nu toch wel spannend te worden, ik hoop stiekem op een valkje :P
Maar de kans op een bruine of zwarte is groter, (wat ook helemaal prima is!)

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Oh my die bles!!! Wat prachtig!!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

carika schreef:
Zijn jullie er al uit wat de namen worden voor dit jaar?
Altijd leuk om met elkaar mee te denken :)

Ik moet iets met W en dan het liefst in het thema "toveren" dat zit in de stam.

En zijn er ook mensen die een stream hebben van hun camera? Lijkt mij leuk om mee te waken, kan mij dat herinneren uit eerdere dikke buiken topics :)

Die W vindt ik verschrikkelijk, net als de V vorig jaar. Ben er zelf ook nog niet uit. Besloten veulen van de Maiden in te schrijven bij Zangersheide, dan moet je dezelfde voorletter als de vader gebruiken. Daar ben ik uit. Maar die W. Pfff.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Elk jaar wordt dat over elke letter gezegd en uiteindelijk komen ee genoeg leuke namen uit voort.
Hier ook de W. Ik bedenk zodra ze een paar dagen leven. Moet er 3, geen lijst.

Vorig jaar met ai ook wat leuks. En meestal bedenken anderen ook leuke dingen. Bijvoorbeeld hier op bokt.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:12

Saul, ze ziet er super uit, mooi bescheiden buikje en heel lief koppie <3

Rauka, mijn merries vreten meer dan ooit :') Nu heb ik ook wel echte IJslandse vreetzakken maar toch.. Ik herken dat dus niet. Heerlijk om te zien he, die dolle minuten!

Mer, W is wel een lastige letter ja voor namen.. Mooi uiertje al!

Carika, ik heb al wat namenlijstjes, mag ook wel, moet 6 namen gaan verzinnen :P Meeste zijn IJslandse namen. Ik zat toevallig recent te denken dat het best leuk zou zijn eens mijn camera te streamen. Vond dat zo geweldig leuk om mee te kijken voordat ik zelf ging fokken en het druk genoeg had met de eigen dikkies :o Alleen geen idee hoe... Anders lijkt het me zeker leuk.

Kina staat al een tijdje stil qua tieties.
312 dagen vandaag. Ben nog aan het kl0ten met camera's verbonden krijgen, ze staat sinds gisteren op stal met deurtje dicht (en Tara ernaast), eerst even spannend, daarna lekker liggen pitten :Y)

Afbeelding

En nieuwe telg Tara 298 dagen, precies 2 weken achter op Kina. Ze staat al in de kudde en voelt zich helemaal thuis, heel erg fijn.
Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Klopt wat Cioccolata zegt, ieder jaar lijkt iedere letter beter dan die aan de beurt is.
Denk dat het ook nu weer goedkomt .
Wij gaan ook pas nadenken als het veulen er is, het moet passen. Dus bv geen softe naam voor een brutaal veulen.
Toveren met een w: wich, wizard, …

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Ja de moeilijke naam komt elk jaar weer voor :')

Oh jee lastige camera's zijn niet leuk.

Dag 294 dagen, we kruipen richting de 300. Nog nooit zo afgeteld meestal vliegt het voorbij voor mijn gevoel.
Afbeelding
Lijkt op de foto melk aan te zitten maar toen ik ph strip erover haalde gebeurde er niets. :')

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Hier komt ineens de vaart erin…
Vandaag op 318 dagen.

Banden lijken toch alweer slapper en de uiers vullen zich. Vorig jaar was ze een fop merrie, hopelijk dit jaar volgens het boekje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was afgelopen zaterdag:

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Mirjamalvaro ja dan gaat het echt traag, vooral met zulke zorgen erbij. Gelukkig geen melk. Het schommelt wat lijkt het? Hopelijk blijft ie gewoon zitten
Fijn dat de sneeuw en ijs weg is, nu nog naar lente temperaturen. Hier is het 15 graden, heerlijk

Saul ik vind dat je echt een prachtige merrie hebt. Heel mooi <3 Je mag nog even (on)geduldig wachten, sterkte :+

Lyona ach altijd drama met die camera’s. Daarom dit jaar een bedrijf laten komen, was er zo klaar mee altijd te vechten. Kina even pauze. Even goed afbakken :j Fijn dat Tara zich al helemaal thuis voelt :)

Ciocolatto nou sommige letters zijn wel een stuk makkelijker dan anderen. Ik meende dat ik de Q had en daar al een hele lijst voor gemaakt met wel leuke er tussen, kreeg ik ineens bericht dat het stamboek die overslaat en het de R wordt. En nu weet ik niks. Vervelend

Rauka ik merk niet dat ze minder eet eigenlijk. Ze slaapt wel veel meer en eet wel minder stro. Meestal wordt het geboren nadat de merrie overdag gekke minuten had haha

Mer1980 ik ben zo benieuwd naar jou veulen. Zal wel gevlekt zijn ga ik van uit, want het is je gegund :j Op de foto valt het inderdaad mee

Carika hier wordt niet gestreamd. M’n ouders willen niet openbaar op internet komen live haha. Snap ik ook wel

Marjoleinvde ze heeft er zin in! Komt vast door het mooie weer. Wat deed ze vorige keer?

Myrthe het is een pony toch? Meende ik mij te herinneren. Nog eventjes is ze veilig
Ja ik ben ook heel benieuwd wanneer iedereen gaat bevallen, maar verwacht wel alles deze maand. Heel spannend

Hier waren ze weer eens stout. Touw om het hek hebben ze vakkundig losgepeuterd dus ze hebben zichzelf weer op gras getrakteerd. Heb tegen Minthe gezegd dat ze mogen blijven staan als ik vanavond een veulen krijg :P Volgens mij vannacht of volgende nacht volle maan. Vaak zie je dan veel veulens geboren worden
Zilver is ook mega dit jaar. Tweeling? :+ Ze moet nog 13 dagen tot veilig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Ja kwpn heeft die hele lastige letters niet meer. Met alles wat mee doet zijn echt genoeg opties

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Slimmerdjes kabayo :')

Ik vind het zelf erg lastig beoordelen als je elke dag naar dat uier kijkt. Maar er lijkt mij iig geen achteruitgang. :=

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Even een tijdje niet zo actief geweest! Maar leuk om weer op te pakken :D .

Ik las even terug vanaf 12 februari en hoopte op heel wat veulentjes tot vandaag, maar we zitten nog met zijn velen te wachten in spanning!

Fijn dat alles toch is goed gekomen Retlaw, kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Jammer dat je er net niet zelf bij kon zijn!

Ik las iemand over de squeeze methode, wat was dat ook alweer precies?

Wat een verschil in uiers en de behorende dagen dracht erbij. Geen pijl op te trekken 8)7 .

Hier al wel de naam met de W, maar ik had er nog twee over: Willow & Woody. Is wel een Disney naam Mer1980 *D .

Romee is bol maar nog vrij vrolijk <3 . Ze lijkt niet veel last te hebben van de dracht.

Nu op dag 324.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Vorig jaar was ze met 338 dagen bevallen (maiden):

Afbeelding
Banden op 335 dagen:
Afbeelding

Uier op 337 dagen:
Afbeelding

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Afbeelding

Het is zo'n lief poppetje!!!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Shadowstar binnen dit en 2 weken heb ik er nog 4 veilig :') . We hebben er in totaal 10 tussen 15 maart en 30 april uitgerekend :+

Myrthee apart dat er direct erna vocht uit komt. Ben benieuwd of je gelijk krijgt met je voorspelling :D

Carika ik heb een lijstje klaar met namen maar wijk daar wel eens van af als ik niks vind passen. Met de W hebben we hier al Wonderboy en Wodan gehad. Vind Woody ook nog heel leuk of zoals onze hond Whiskey.

Mer1980 ze heeft al flink uier zo te zien. Ben er haast jaloers op dat de jouwe al zoveel uier heeft :')

Rauka Hier eten ze juist meer op het einde :+ . Maar heb ook Tinkers en trekpaarden, die zijn sowieso wel fan van eten haha.

Saul je dame ziet er goed uit. Gelukkig is ze lief tegen jou. Ik heb het hier met Lizzy andersom. Die is lelijk naar mij maar lief naar kuddegenoten :=

Lyona Fijn dat Tara al zo op haar gemak is. Kina doet het even rustig aan nu.

Mirjamalvaro Wellicht dat er wat opgedroogde melk aanzit die wat glimt? Uier lijkt stabiel te blijven iniedergeval.

Marjoleinevde dat zijn al serieus slappe banden. En de uier groeit ook goed. Ze heeft er zin in. Hopelijk doet ze het nu via het boekje idd.

Kabayo stoute dames :=. Zit er nog vooruitgang in kwa uier bij minthe? Zilver is idd erg breed. Benieuwd of er ook een groter veulen uit komt als andere jaren

Icecrystal je merrie ziet er top uit, ze glimt zo mooi <3 ze groeit ook al goed kwa uier.

Retlaw wat een schatje <3 hoe gaat het daar nu?

Hier zijn de merries saai en zit er weinig vooruitgang in >;)

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Redd - star - 335 dagen
Maribor - Velvet - 332 dagen
Butengewuen - Cookie - 329 dagen
Nieky1993 - Jackie - 327 dagen
Nieky1993 - Nina - 326 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 325 dagen
Kabayo - Minthe - 325 dagen
Icecrystal - Romee Total - 324 dagen.
Nieky1993 - Fleur - 322 dagen
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op Gisteren, 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Oh het voorjaar komt eraan.
Spannend voor sommige al *\o/*

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Jaaaaa volle maan. Ik ben benieuwd wie er bevalt.

Hoe lang duurt het voor de volgende nieuwe maan?

Hier nog geen naam bedacht al heb ik er wel een paar in mijn hoofd rond te spoken... Bij mij de letter t. Vast staat HD's Lovely en dan de naam met de t.
Vind het leuk om deel van de naam van vader erin te verwerken en ook wel iets met moeders naam. Maar soms is dat best lastig.

Keek net op dagen teller. Maraya is vandaag 301 dagen. @nieky je mag haar morgen wel op de lijst erbij zetten.

Volgens mij waren er voorgaande jaren veel vroeger veulens. Of mis ik er wat?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Nieky ik wil die saaie uiers wel ruilen voor de spannende van Blossom. :P

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Leuk weer allemaal nieuwe berichtjes

Nieky, ik snap je. mijn merrie ook bar saai.zit op 333 dagen maar laatste week geen verandering.

Retlaw, echt een plaatje <3 alles gaat goed nu dus met moeders?

Marjolein vd: leuk de beelden van vorig jaar. Waren alle 3 de fotos van vorig jaar? Zo ja, ik had dan echt de uiertjes dag voor de bevalling veel voller verwacht. Ze kunnen je echt voor de gek houden zeg!! Schoten ze er de ochtend van evengoed vol? Of hoe merkte je het gebeuren? Uiertje nu vult zich gestaag :)

Icechrystal:ja wat een verschillen in uiers het. Ik verbaas me er ook over. En bereid me op alle scenarios voor :D
Ze ziet er goed uit, Romee :)

Mirjam, idd alle dagen bekijken is lastig, merk het ook. Met fotos gaat het iets makkelijker vind ik zelf. Fijn dat ze stabiel blijft. En 'a watched kettle never boils ' :+ aftellen duurt zo lang

Kabayo, wat een boefjes. Hadden ze dat laatste ook niet gedaan? :D
Zou je niks verbazen, met volle maan. Zou Minthe ervoor gaan heb je het idee? En wat is Zilver rond zeg! Snap dat je de camera hebt laten doen. Mijn man is een halve dag mopperend aan de gang geweest :+ qua namen: ik dacht dit jaar een Q te moeten. Maar arab hoeft geen letter vertelde het stamboek hier me. Phoe.

Lyona, Kina groeit al mooi. Fijn dat ze het prima vindt om binnen te staan. Altijd even spannend. Van IJslandse namen zijn er veel met een W?

Myrthee, wel fijn dat je die optie had. Is W echt zo moeilijk? Of is het een bepaald thema en daarom moeilijk??

Saul, wat ziet ze er goed uit je merrie :) leuk voor jou eerste keer. Voor mij ook, dus allemaal extra nieuw. Je mag nog lekker even en straks in de zomer. Heerlijk.

Rauka, Urbi heeft er nog zin in haha.
Mijn vriendin haar paardje had laatste maand ook weinig trek. Werd heel kieskeurig. En misschien vult het gras aardig, begint al te groeien denk ik dus rijker dan anders.

Mer, die van jou heeft al flinke memmen zeg, haha! Ook mooie hoog enige dame. Ik snap dat ze op de foto anders toont.
Disney namen met een W:
Winnifred (Jungle Book), Wynnchel (Ralph), Windstar (soul), Wendy, Wasabi,maar moet er net 1 zijn die je leuk vindt ;)

Carika: ik vind namen zoeken echt heel leuk! Zei laatst al dat er heel wat Aboriginal namen zijn die echt leuk klinken. Qua toveren weet ik niets met een W. Behalve Winota, (van Warcraft). :D

Stal HD,.leuk nog eentje veilig. idd lastig om beide ouders erin te verwerken. Al heb ik er ook aan zitten denken :+
Op de nieuwe maan wil ik eigenlijk niet wachten :D wordt dan een olifanten dracht

Velvet is echt ontzettend saai. Ontzettend dik. Staat veel met haar staart te zwaaien en zich verder vol te vreten. Uiers geen verandering tov week eerder. Is nu 233 dagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Als Terror morgen een kleine heeft doe ik der wat. >;) geen enkel signaal dat het er aan komt (uier is terug geslonken. Geen hars, ze rende zelfs weer door de weide.) en toch zou het me niks verbazen als de trut m er uit duwt met volle maan. >;) nonkel woont er naast en heeft slapeloosheid die ie nu toe past voor ons. Manlief gaat om vier uur ook en om zes…. Als m er zonder waarschuwing uit duwt ergens tussendoor…. >;)

Hier staat de naam al vast sinds een maand opgeveer. Moet met een C voor mij. Enfin voor de kleine.