Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:11

Oehlala schreef:
Ik heb een paar dagen even niet bijgelezen, maar ik heb ook zeker niet het gevoel dat mensen hier denigrerend doen, zelf heb ik 1 merrie waar ik voor mezelf fok, en de andere waar ik echt 160m paarden mee probeer te fokken. die komt ook uit een mooi lijntje. Laatst nog een halfzusje van verkocht naar Farrington geloof ik. Leuke reclame voor het lijntje. Heb voor dit jaar alleen wat spijt van mijn hengstenkeuze, maar misschien lijkt het mee te vallen. Is voor nu ook niets meer aan te doen. :')

Interessant artikel besita, dank je wel voor het delen. Zelf kijk ik af en toe best wel met argusogen naar de hele springpaardenfokkerij, en ben zelf van mening dat sommige lijnen echt uitgebuit geëxploiteerd worden op dit moment. Begrijpen vanuit commercieel zicht doe ik het, maar vanuit de fokkerij niet altijd direct. We zullen zien wat de toekomst brengt.

Zijn er al mensen bezig met de hengstenkeuze voor volgend jaar?

Nu ben ik wel benieuwd welke hengst je hebt gebruikt en waarom je spijt hebt? :=

Wat betreft de verdere springpaardenfokkerij deel ik je mening.
Ik ben op Facebook lid van een aantal grotere groepen (European Breeders of Showjumpers o.a.) wat zo'n 10k leden heeft.
Als ik zie welke hengsten er in dit soort groepen wordt geadviseerd, blijft het helaas zeer beperkt qua fokkerij. Veelal wordt er toch nog oud en bewezen bloed gebruikt en geadviseerd.
Daaraast zie ik ook wel veel voorbij komen dat mensen aan de hand van het lijntje een hengst kiezen en weinig exterieurmatig gaan kijken wat er verbeterd kan worden of juist verankerd kan worden.

En blijft prachtig om te zien hoe paarden reageren op kleine kinderen. <3 Heerlijke foto's!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:32

Een Emerald x Heartbreaker geveild voor drie ton! Dat geeft hoop :) wij krijgen volgend jaar een Emerald x Heartbreaker. Als die de helft opbrengt zijn we ook al tevreden :D

996981

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:41

Huh, er stond net een reactie waar ik op wilde reageren maar deze is verdwenen...

In ieder geval, ik weet dat veel veilingen niet zijn wat ze lijken.
Neemt niet weg dat het een goed paard is met goede resultaten. Het fokken van een goed beter springpaard is toch wel ons doel. Dus dat die combi goed uit kan pakken word ik blij van.

Overigens hebben we zelf best vaak geluk op veilingen :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:46

och ik denk bij die veilingen altijd, je hoort wat ze willen dat je hoort. Ik neem die bedragen altijd maar met een korreltje zout. Vond het betreffende paard nu ook niet super aansprekend op het filmpje, maar komt natuurlijk wel uit een mooie lijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:57

Oehlala schreef:
och ik denk bij die veilingen altijd, je hoort wat ze willen dat je hoort. Ik neem die bedragen altijd maar met een korreltje zout. Vond het betreffende paard nu ook niet super aansprekend op het filmpje, maar komt natuurlijk wel uit een mooie lijn.

Klopt, maar ze heeft wel al relatief veel internationale ervaring voor haar leeftijd en springt best vaak nul :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:58

over welke veiling hebben jullie het ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:59

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:42

Pantykous schreef:
Ik lees hier weinig uit de hoogte reacties, maar als je een L paard fokt voor de amateur is dat toch niet Letse springpaardenfokkerij? Dan fok je gewoon een braaf basispaard. Bij specifiek het fokken van springpaarden denk ik wel aan Z plus, en daar is helemaal niks lelijks aan.

Vind het wel interessant om hier al die visies te lezen! :j

Ik heb uit mijn oude Silvio merrie een 1.45 en een 1.50 paard gefokt met twee hele verschillende hengsten. Achteraf een gouden merrie dus eigenlijk maar daar niet op gekapitaliseerd. Ze is nu overleden helaas. Was verder qua moederlijk ook niet bijzonder, zelf wel spijkerhard en fantastisch karakter.

Nu dus de NU merrie, moederlijn is veel meer van bekend en de merrie zelf ook veel beter dan die Silvio. Maar ja, nu eerst maar zien of ze dat ook doorgeeft. Ik hoop dat ze zodra we weer mogen haar soort predikaat haalt. Heb helaas het geld niet om haar nog verder uit te laten brengen, al lijkt me dat wel heel gaaf.

Helemaal mee eens!

Dat is ook zo wanneer je een paard laat uitbrengen dat kost je een vermogen! tenminste het kan een vermogen kosten en zeker als je wilt dat ze meer gaan lopen dan 135. Dat is ook niet voor elke ruiter weg gelegd.

Maaruh ik heb nog wel een box vrij hoor :P ;) niet dat ik ooit meer heb gepresteerd dan 135 :P

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:45

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:39

Wat vinden jullie van Mumbai?
Ik mag hem wel zien, maar ik word nog niet warm van het bloed :')
Ik ben benieuwd wat voor merries daar bij passen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:39

Uit een veel beter lijntje zal je er toch geen vinden?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:41

s0173957 schreef:
Uit een veel beter lijntje zal je er toch geen vinden?

Dat hoor je mij niet zeggen %)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:42

Revali schreef:

Had hem hier in dit topic al eens geplaatst om in het oog te houden
Wint ie gisteren in Ryad :+
Heb hem in Peelbergen verleden jaar live gezien ...echt een hele gave hengst ,erg compleet paard

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:43

besita schreef:
Revali schreef:

Had hem hier in dit topic al eens geplaatst om in het oog te houden
Wint ie gisteren in Ryad :+
Heb hem in Peelbergen verleden jaar live gezien ...echt een hele gave hengst ,erg compleet paard

Op wat voor een merrie zou hij passen denk jij?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:47

Ken moeder en grootmoeder echt erg goed sinds ze beide jong en groen waren ..beide fantastische springpaarden ,veel bloed en scherpte ,fantastische instelling en zoveel kwaliteit
Misschien beide niet de grootste (daarmee zou je wat rekening kunnen houden als je de merrie kiest )

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:07

Dankje besita. Interessante hengst!! En commercieel

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:10

Het is een mooi gefokte hengst met aansprekend exterieur en veel sport in de lijn. Wel de zoveelste diamant, dus qua bloedspreiding niet heel interessant. Vaak zijn de hengsten van beerbaum ook slecht beschikbaar mbt dekken, of is dat bij deze anders?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:17

Oehlala schreef:
Het is een mooi gefokte hengst met aansprekend exterieur en veel sport in de lijn. Wel de zoveelste diamant, dus qua bloedspreiding niet heel interessant. Vaak zijn de hengsten van beerbaum ook slecht beschikbaar mbt dekken, of is dat bij deze anders?

Ja qua bloed is het misschien de zoveelste Diamant alhoewel uk niet vind dat we daarin overspoeld worden

Ik heb indertijd met Cordess en Colestus gedekt en moet eerlijk zeggen dat de service me echt goed is bevallen
Volgend jaar zal qua wedstrijden toch nog een kwakkeljaar worden dus denk dat er zeker in het begin vh jaar nog veel hengsten vers gaan dekken

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:20

Hoe is de colestus geworden? Als jong dier vond ik dat echt een fijne hengst. Was hem eigenlijk een beetje vergeten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:13

caro29 schreef:
Hoe is de colestus geworden? Als jong dier vond ik dat echt een fijne hengst. Was hem eigenlijk een beetje vergeten

Ja erg tevreden over :j
Mooie grote schimmel
Heel veel bloed (maar dat komt vd merrie mee ) erg scherp maar een geweldig karakter (na castreren verleden jaar }> )

Hieronder als 4 jarige
Afbeelding

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:31

Wat leuk een Colestus, daar hadden wij er ook een van uit uit de H-jaargang. Sensibel paard, kwam er heel gemakkelijk over heen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:21

Prachtige schimmel. Ik moet juist geen sensibele hebben voor mijn sensibele dame dan wordt het helemaal niks meer. Colestus heb ik oa op een video gezien met een ruiter waarvan ik dacht jeetje wat een braaf dier ben jij. Vond dat hij toen niet fijn werd gereden maar hij bleef het top doen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:04

Onder Kukkuk was ie top. Onder Beerbaum kon ik alleen maar denken "arm paard".

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:06

caro29 schreef:
Prachtige schimmel. Ik moet juist geen sensibele hebben voor mijn sensibele dame dan wordt het helemaal niks meer. Colestus heb ik oa op een video gezien met een ruiter waarvan ik dacht jeetje wat een braaf dier ben jij. Vond dat hij toen niet fijn werd gereden maar hij bleef het top doen

Maar dit lijntje had heel veel bloed ,bijna hectisch dus een hele verbetering ..hij is alleen heel erg speels en ook nog eens zooo lenig :=

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:26

Dat lenige had onze Colestus ook. Fijne hengst hoor, Colestus!