Oehlala schreef:Ik heb een paar dagen even niet bijgelezen, maar ik heb ook zeker niet het gevoel dat mensen hier denigrerend doen, zelf heb ik 1 merrie waar ik voor mezelf fok, en de andere waar ik echt 160m paarden mee probeer te fokken. die komt ook uit een mooi lijntje. Laatst nog een halfzusje van verkocht naar Farrington geloof ik. Leuke reclame voor het lijntje. Heb voor dit jaar alleen wat spijt van mijn hengstenkeuze, maar misschien lijkt het mee te vallen. Is voor nu ook niets meer aan te doen.![]()
Interessant artikel besita, dank je wel voor het delen. Zelf kijk ik af en toe best wel met argusogen naar de hele springpaardenfokkerij, en ben zelf van mening dat sommige lijnen echt uitgebuit geëxploiteerd worden op dit moment. Begrijpen vanuit commercieel zicht doe ik het, maar vanuit de fokkerij niet altijd direct. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Zijn er al mensen bezig met de hengstenkeuze voor volgend jaar?
Nu ben ik wel benieuwd welke hengst je hebt gebruikt en waarom je spijt hebt?

Wat betreft de verdere springpaardenfokkerij deel ik je mening.
Ik ben op Facebook lid van een aantal grotere groepen (European Breeders of Showjumpers o.a.) wat zo'n 10k leden heeft.
Als ik zie welke hengsten er in dit soort groepen wordt geadviseerd, blijft het helaas zeer beperkt qua fokkerij. Veelal wordt er toch nog oud en bewezen bloed gebruikt en geadviseerd.
Daaraast zie ik ook wel veel voorbij komen dat mensen aan de hand van het lijntje een hengst kiezen en weinig exterieurmatig gaan kijken wat er verbeterd kan worden of juist verankerd kan worden.
En blijft prachtig om te zien hoe paarden reageren op kleine kinderen.