Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:53

Hier bevalt ze op de wei dus zand genoeg :Y)
Vroeger hadden we de stal altijd extra vol met stro, maar ook toen was het een grote voorkeur om op de wei te laten bevallen.

Oh ik heb via chat GPT gevraagd om een realistische volwassen versie van mijn veulen te creëren dmv de 2 foto’s van de ouders. Ook op basis van de kleurtheorie.
Als dit het wordt dan ben ik echt heel blij :

Mama

Afbeelding

Papa

Afbeelding

Chat gpt kind <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ania op 28-02-26 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:55

Hier ook nog wel wat zorgen. Gwynn doet het erg goed, maar doet wel iets prematuur aan. Drinken en slapen, af en toe een huppel en een sprong. Verder helemaal helder en fit, maar echt nog ieniemienie baby.

Kyra haar temp was gisteren stabiel, maar sinds vanmorgen flinke koorts met 39,8. Dus ze is gespoeld en we spuiten om de 3 uren oxytocine. Als ze om half 10 nog koorts heeft, dan niet spuiten en komen ze weer spoelen. De smurrie loopt er flink uit in ieder geval, maar ik verwacht niet dat ze koortsvrij is vanavond...
Daarnaast is ze inwendig ook iets gescheurd.

Sta dus op het punt van: laat mij maar weer lekker sporten met mijn paarden, waarom moest ik zonodig zelf ook een veulentje fokken...

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:57

Oh nee :(:)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:59

Ja dat gevoel van lichte spijt door het fokken herken ik wel Retlaw. Wat een zorgen komen erbij kijken.

We duimen wel echt allemaal voor je!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:09

Mirjamalvaro Dan gaat Chablis wellicht nog heel snel vullen ineens als ze met 305 nog niks uier heeft en gemiddeld rond 328 bevalt :D
De uier van Roos ziet er een stuk rustiger uit idd.

Ania Bijzonder om te zien die infrarood behandeling. Ze is ook al erg zwaar lijkt het :(:) wat leuk die foto van chatgpt. Ben benieuwd of het idd zoiets wordt.

Maribor Maidens kunnen idd nogal onvoorspelbaar zijn. Een emmer zand nog nooit van gehoord. Lijkt mij dat je dan modder krijgt in combinatie met het vruchtwater :+ Hier staan ze op stro of op gehakseld koolzaadstro. Sowieso na de bevalling gaat er een pak koolzaadstro overheen en de dag nadien alle natte plekken eruit en flinke laag stro er bovenop.

Shadowstar je merrie ziet er nog bescheiden uit, nog even en je kunt ook aftellen.

Retlaw jeetje wat balen zeg -O- . Hopelijk trekt de kleine gauw bij en voelt moeders zich snel beter :(:)

Hier is Fleur vandaag veilig. Uier doet nog niet zoveel. Nu heeft ze sowieso niet een hele grote uier. Er kwam wel al witte melk uit en de ph was 7.2. Maar gok dat de melk gewoon nog niet opgedroogd is van haar vorig veulen :+ . Vorige drachten beviel ze op 353 en 344 dagen.
Afbeelding
Afbeelding

En Jackie gaat ook vooruit kwa uier. Ph een beetje gezakt naar 7.2 en banden worden ook slapper. Benieuwd hoe snel ze gaat vorderen.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Redd - star - 333 dagen
Maribor - Velvet - 330 dagen
Butengewuen - Cookie - 327 dagen
Nieky1993 - Jackie - 325 dagen
Nieky1993 - Nina - 324 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 323 dagen
Kabayo - Minthe - 323 dagen
Nieky1993 - Fleur - 320 dagen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:13

Eli en Sterre geven ook nog melk asn hun 2025 veulens :o

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 20:14

Retlaw wat naar dat je nog niet kunt genieten. Ik hoop dat de merrie even schoon is en de koorts zakt. Ik had vorig jaar ook een beetje een prematuur veulen ondanks overdragen. Bloed was goed maar duurde ook langer voor een een beetje pit in zat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:16

Retlaw aw nee wat balen zeg… Ergens een ontsteking? Ik had eens een veulen met 40+ koorts en vond al dat ie zo lief bij mij ging liggen. Maar die had achteraf een navel ontsteking. Gelukkig binnen een week opgelost met extra ontsmetten/schoonmaken en antibiotica. Maar dat was wel schrikken. Lees nu even beter en dat het om de merrie gaat. Balen dat ze vuil is. Niet nog ergens een deel van de nageboorte? Een keer nooit weer fokken? Het is wel mooi hoor, als alles goed gaat

Mirjamalvaro zijn ze de veulens nog niet zat? Fijn dat het uier wel wat lijkt af te slinken. En geen melk meer. Heerlijke foto van Chablis haha :') Zwengt uit

Nieky fijn dat fleur ook al veilig is. Ik denk dat ze nog even wacht op voorjaar :+ Jacky vordert mooi door :j

Ania haha grappige beelden. Zou wel leuk zijn als het uitkomt! Die infrarood behandeling ziet er relaxt uit

Shadowstar schiet al op. De dagen vliegen om. Ze is lekker fluffy

Maribor grappig dat je overzee ook vroege uiers voorbij ziet komen. Wellicht wacht ze tot het droog is. Het is hier ook even nat en guur met de harde wind. Vanaf morgen weer wat beter

Hier stond het ook even stil. Denk laatst toch echt de draai van het veulen. Daarna was het steeds stabiel. Vandaag vond ik haar uier toch wel meer gezakt en begint wat te glimmen. Ze heeft ook sinds 2 dagen jeuk aan de staart te schuren. Ben benieuwd
Links gister rechts vandaag
Afbeelding
Afbeelding
En papa to be is vandaag kampioen oudere hengsten en dagkampioen geworden *\o/*
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:07

Ohh gefeliciteerd met pappa!

De veulens zijn "pas" 8maanden, dus spenen zal komende maand vast gebeuren. :j Sterre doet het sowieso zelf, Eli even in de gaten houden.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:21

Retlaw, he wat vervelend zeg. Hoop dat ze snel weer opknapt. Het komt weer goed toch, maar wel even een domper zo :(:)
Waren niet alle sokjes van de nageboorte intact? Of iets anders achtergebleven?

Kabayo: uiertje wordt steeds voller bij Minthe. Hoe gaaf dat papa het zo goed heeft gedaan :)

Nieky, lekker Fleur ook veilig :j je kan dus nog wachten met haar :+
Jacky vult al mooi

Ania, leuk de foto.en of ze er idd op gaat lijken!
Buiten lijkt mij zelf ook fijnst qua hygiëne en ruimte enzo kan je het snachts dan goed in de gaten houden?

Mirjam, fijn dat het nu goed gaat!

Shadow Star, lekker veel ruimte. Blijven ze bij elkaar staan met de geboorte?

Ik las de tip van scherp zand in de beschrijving van het birth alarm, maar hoef dat kennelijk niet te doen als niemand dat doet :+

Buik groeit gestaag bij Velvet lijkt het. Tietjes geen verandering met week terug. Haar achterkantje en vulva lijkt wat te ontspannen,maar zal wel mijn wens der gedachten zijn :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:42

Retlaw, hopelijk is je merrie al wat opgeknapt. En is de kleine al wat actiever.

Mariebor, heerlijk wat je gedachten kunnen doen.

Kabayo, alles weer een beetje rustig. En super van de papa to be.

Nieky, ook weer een stel veilig.

Hier staat gewoon een grote baal stro klaar. De stal is een echte potstal dus leegscheppen op 1 plek is niet te doen. Voordeel er ligt ruim 30 cm bodembedekking waar het in weg kan scheppen. Maar voorkeur gaat hier uit naar lekker buiten op de weide meest hygiënische.

Cookie denkt wordt mooi weer laat ik de uier maar weer terugtrekken -O-

Afbeelding

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:42

Even ego: Kyra gisteravond koortsvrij gelukkig, vanmorgen nig steeds. Voor de zekerheid nog een keer gespoeld omdat het erg vies was. Placenta was helemaal heel, veearts heeft deze zelf gecontroleerd. Ze kan ook wat vuil geworden zijn door dat ze wat ingescheurd is inwendig.
Kleine Gwynn vandaag lekker actief gelukkig. 10 minuutjes naar buiten geweest, merrie aan de hand nog, wei is nog niet helemaal klaar en gisteren en vrijdag zo veel regen gehad, dat we de bak even overgeslagen hebben. Jonge dame was zeer vrijpostig haha. Kyra en ik hadden het druk met er achteraan lopen.

Ik was gisteren gewoon erg bezorgd en voelde me wat schuldig naar de merrie toe, want die wordt even niet ontzien nu.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:16

Goed nieuws dus :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:58

Wat "uier" foto's vd dames hier hoor :P

Chablis 307dagen, nog lekker leeg
Afbeelding

Blossom 293 dagen
Afbeelding

En dan onze maiden Roos even om te oefenen. 247 dagen. Ze is de dochter van Blossom.
Afbeelding

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:01

Uier van Blossom lijkt eindelijk wat leger te worden, suuuuperfijn! De andere twee nog lekker leeg

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:13

Ja het lijkt rustiger te worden. Hopelijk zet dat door. :=

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:23

Mirjamalvaro vast zijn mooie beelden. Hopelijk blijft het rustiger worden.
Ach jeetje arme Chablis.... Wat een buik.

Kabaya wat super. Een kampioenscader.

Retlaw gefeliciteerd. Gelukkig nu koortsvrij. Nog even goed in de gaten houden en dan straks volop genieten.

Zie al mooie variaties in uiers.
Hier doet maraya nog niet bijzonder veel. Het start wel met vullen. Morgen is ze veilig op 300 dagen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:12

Ohja zou nog reageren op dat zand verhaal, maar dat zou ik zelf beslist niet willen eigenlijk. Als dat zand op een nat veulen komt en de moeder het veulen gaat likken heb je ook allemaal zand wat mee komt naar binnen. Hier rapsodie als onderlaag en daarover dikke laag stro. Altijd trouwens. We potten niet, dat vind ik vrij onhygiënisch met al die bacteriën en vaak kleine vliegen etc. Moet je niet willen bij de kleintjes. Er wordt dagelijks uitgemest

StalHD Jaa zo blij mee! En het is de eigenaren erg gegund! Morgen alweer veilig, altijd fijn om die mijlpaal te behalen

Retlaw Ahh gelukkig koortsvrij! Dat zijn nooit leuke zorgen. Gelukkig was de nageboorte compleet. Ik zou wel gewoon de merrie loslaten en probeer haar zoveel mogelijk buiten te laten. Ze schonen dan zelf heel veel op de eerste week want dan lopen ze alles er wel uit.

Mirjamalvaro fijn dat haar uier rustiger wordt. Chablis heeft geen haast zo te zien. Is het daar nog zo koud? Handig dat ze zelf afspenen

Butengeweun balen dat het uier weer terugloopt. Wellicht gaat ze nu snel vullen?

Maribor ja ze begint nu weer wat te vullen na 4 dagen niks gedaan te hebben haha. Ben benieuwd hoe het er vanavond uit ziet. Hoop dat ik eens verrast wordt door een melk druppel :+

Hier wat saai, ik kan het veulen er wel uitkijken maar mag niet klagen want ze is veilig net voorbij haha. Wel fijn nu een maart veulen. Februari is wel vroeg hoor haha. Zelf ook steeds meer last van harde buiken. Ben benieuwd wanneer onze kleintjes zich melden. Alles is er klaar voor en ben hier veel te ongeduldig voor
Waterplassen zijn vast lekkerder
Afbeelding
Knappe kampioen!
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:46

Mirjamalvaro Blossom ziet er goed uit kwa uier. Hopelijk blijft ze dit nu volhouden. Omdat ze zo positief reageert, moet je dan toch nog antibiotica doorgeven? Chablis heeft er nog weinig zin in.

Kabayo knappe papa in Spe <3. Minthe is hopelijk aan de eindsprint bezig. Ken het gevoel idd dat je het eruit wilt kijken. Vind deze periode gevoelsmatig nog het langst duren :')

Butengewuen Cookie heeft er nog niet al te veel zin in zo te zien :+

Retlaw Fijn dat het nu beter gaat. Hopelijk zet de stijgende lijn zo verder en kun je lekker genieten van moeder en dochter. En helemaal begrijpelijk hoor je gevoel, denk dat we dat allemaal wel eens hebben als het niet zo vlot gaat en er wat zorgen zijn.

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Redd - star - 334 dagen
Maribor - Velvet - 331 dagen
Butengewuen - Cookie - 328 dagen
Nieky1993 - Jackie - 326 dagen
Nieky1993 - Nina - 325 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 324 dagen
Kabayo - Minthe - 324 dagen
Nieky1993 - Fleur - 321 dagen

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:13

Nieky, ik zie dat je het druk gaat krijgen :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:02

Nee vandaag geen antibiotica meer gegeven. Eigenlijk wel blij mee want kreeg het er amper in :')
De regumate vind ze al onzinnig, maar die blijft ze wel houden tot veilig :(:)

De sneeuw en ijs is sinds gisteren eindelijk weg en het is nu momenteel 1 graad :=

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:03

Shadowstar, wat een schattige dame. Ze lijkt ook nog wel bescheiden op de foto. Eind komt langzaam aan in zicht.

Mirjam, fijn dat het uier wat slinkt!

Ania, ben benieuwd of chat gpt gelijk gaat krijgen.

Retlaw, wat fijn dat de koorts weg is en het beter lijkt te gaan met beiden. Dat zal een pak van je hart zijn. Nu gaan genieten!

Nieky, uier begint wat te doen! Laat die veulentjes maar komen!

Kabayo, houdt ze het toch nog langer binnen dan gepland, maar de tekenen van een naderende bevalling komen in elk geval! Ben ook benieuwd hoe ver jullie 3 straks uit elkaar zitten en hoe de kleintjes zijn. Laatste loodjes voor alle 3.
Fijn dat papa to be het zo goed deed.

Maribor, haha soms zit je er te dicht op om de kleine veranderingen echt te zien, maar soms zie je ze juist ook het snelst.

Butengeweun, cookie wilt een slecht weer baby dus haha. Even geduld, de kleine komt écht.

Stal HD, wat fijn dat ze morgen veilig is! Dat was de laatste mijlpaal tot de bevalling zelf *\o/*

Hier hebben we de regumate afgebouwd en direct vloeistof op het been vanochtend door de druk op het uier. Denk nog een weekje, misschien 2.

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:10

Ze is nu veilig myrthe?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:18

mirjamalvaro schreef:
Ze is nu veilig myrthe?

Nee, dag 314. Dus nog een weekje tot veilig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:25

Oh best spannend dan als ze gelijk weer melk verliest :=