Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:03

Al de tijd die je nu ingrondwerk steekt, is niet verloren.
Ten eerste is het leuk om te doen en ten tweede verbetert je paard ervan.
Goed bezig, allemaal.

Alleen moet ik soms eens nadenken om weer eens iets nieuws te bedenken. Veel hetzelfde doen, is ook niet verrijkend.

boedjang

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:21

Juniper, goede keuze om te vertrekken dan, komt altijd weer goed. Links of rechtsom.
Ook super van Atari knapperd
Koend herkenbaar, mijn vorige paardem( dravers) vonden grondwerk altijd prima maar ook moeilijk. Mithras is handiger en heeft dingen sneller door. Dan moet je inderdaad niet steeds zelfde doen.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 02:38

Juniper ik snap dat je je daar niet prettig bij voelt. Fijn dat Tulip nu ook weer lekker buiten kan staan. Lessen is altijd fijn niemand is perfect dus iemand die van de grond mee kijkt is top.

Wbt grondwerk ik denk ook dat het de paarden helpt. Atari leert er in ieder geval veel van en hij pakt het snel op.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:56

Dit noem ik ook grondwerk.
Er bestaan nog chill dressuurpaarden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:45

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:57

Mooi oefenveld zo

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:33

boedjang schreef:
Mooi oefenveld zo

We zijn met de trailer gewoon naar het bos gereden en hebben gewandeld en elke mogelijkheid aangegrepen om iets te oefenen: parking, grote weg, stilstaande buldozer, allerlei ondergronden, boomstammetjes, modder, hellingetje. Bomenrijen om te slalommen, honden ...

Super aangenaam, temeer omdat Kiki alles heel positief opnam.

Binnenkort ga ik vast naar daar om een echte busrit te doen, monté dan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:41

Fijn hoor, ik heb dat met mithras ook gedaan.ze leren er zo veel van

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 03:25

Wat fijn zo Koend, ze doet het goed ook.

Honden en groot verkeer is geen probleem dat zien ze dagelijks. Grote tractors, vrachtwagens met dubbele oplegger, excavators enz. Er staan nu schapen naast de paarden maar ik ben benieuwd hoe Atari reageerd als hij ip buitenrit een kangaroo of emu tegenkomt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:32

wortel115 schreef:
ik ben benieuwd hoe Atari reageerd als hij ip buitenrit een kangaroo of emu tegenkomt.

Gelukkig hebben we daar hier niet zo last van :D

Ik ga morgen de deken die ik vorig jaar voor haar gewonnen heb, passen bij mijn 3 jarige smurffie. Hopelijk past die mooi. Volgende week alleen maar regen zag ik… feest :(

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:18

Sanet schreef:
wortel115 schreef:
ik ben benieuwd hoe Atari reageerd als hij ip buitenrit een kangaroo of emu tegenkomt.

Gelukkig hebben we daar hier niet zo last van :D

Ha! Hier had ik in eerste instantie overheen gelezen tot ik de quote van Sanet zag :P En nu kun je me oprapen!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:48

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:25

Mooi Atari zo te zien lopen, nee wij hebben ook geen kangaroe gezien onderweg.
En regen..zo geen zin in. Gelukkig dat wij fijne schuilstallen hebben. Gisteren was mijn cliënt even mee naar stal die was helemaal happy de peppie

Afbeelding
Afbeelding

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:05

Altijd leuk als iemand anders enthousiast wordt van jouw paard.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:00

Natte bak, maar gelukkig met les geen regen. Hadden vandaag les in het" uit m'n ruimte blijven". Voor als meneer iets spannend vindt buiten . En" lopen als meneer t niet wil". Bijvoorbeeld door een grote plas in de bak.
Ik heb tijdelijk even een andere trainer erbij gehaald. Waar ik ook de trailerladen mee gedaan heb.
Zij is als trainer aangesloten bij 2 moons en kijkt weer net even anders mee met ons.
Zij ziet ook wat ik al eerder melde; hem in beweging krijgen als hij het nut er niet van in ziet,is een uitdaging. Ze ziet inderdaad dat hij er geen lol in heeft.
Maar ja, dikke pech want de basis, dat je gewoon ook moet bewegen of stoppen als je geen zin hebt, moet elk paard nou eenmaal er in hebben.
Dus door de plassen in de bak, achteruit en buiten wandelen( zijn favoriete). En veel likken, smakken en kauwen.
Hij deed t op een gegeven moment echt braaf. Volgende x gaan met de trailer en trainster naar het bos, de vaardigheden uitbreiden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 05:21

Het is erg rustig hier.

Wat fijn dat hij vooruit gaat in de lessen Boedjang. Ik hoop binnenkort ook weer te gaan lessen.

Atari had zn 4e keer onder het zadel en eerste keer in de bak. Hij vind het erg moeilijk om te draven op de cirkel maar rechtuit in de baan ging het prima. Geen probleem hij moet gewoon nog veel sterker worden. En hij wordt morgen pas 3 dus tot het nieuwe jaar blijf ik hem maar 1x per week rijden. O en hij heeft 150 nieuwe buren voor een paar weken.

Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 09:52

Aah brave Atari, wat is hij nog jong he, zie je niet aan hem af overigens.
Mithras had gisteren voor het eerst de tandarts.
Hij was zeer braaf. Had aan een beetje sedatie genoeg om van de wereld te zijn. Wolfskiesje getrokken, paar doppen verwijderd. Hij heeft een normaal jong paarden gebit, wel wat bij moeten vijlen. En dan daarna wachten tot hij mocht eten. Dat vond hij maar stom, logisch.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 10:12

Atari is inderdaad nog jong dus geen haast om meer met hem te doen. Hij doet nu een keer per week 5-10 minuten onder het zadel. De rest van de week doe ik 2x grondwerk of longeren dus hij ‘werkt’ maar 3x per week. Volgende week ga ik met neusriem proberen. Hij blijft wat moeite houden met zn bit. Moeder Jazz loopt fijner zonder maar Atari mag nog uitproberen wat hij fijner vind.

Goed dat Mithras braaf was bij de tandarts. En ik snap dat hij het niet eerlijk dat hij moest wachten om te eten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 14:49

Sorry ik verwaarloos jullie ook een beetje. Ik heb ook het idee dat er een paar mensen uit het topic gegaan zijn.

Wortel wat goed van Atari. Groot gelijk dat je lekker rustig aan doet. Volgens mij was hij ook vrij laat (voor NL begrippen) geboren in het jaar toch? Lekker bezig hoor. Dat balans komt wel straks :j

Boedjang wat goed! En fijn dat de wolfskies er uit is. Top! Hier komt de tandarts over 2 weken. Minthe haar 2e keer dan. Vorige keer ook beetje bijvijlen.
Wat goed les! Altijd leuk dat iemand even met je meekijkt. Goed bezig en zelfs in de natte bak, niks houdt jullie tegen :D Wat mooi om te zien met je cliënt <3 Lief paard

Sanet zou gek zijn dat je die ineens hier tegenkomt :+ Paste de deken?

Koend ook lekker bezig! Ze leren daar inderdaad veel van en grondwerk is zeker waardevol :j

Hier is het nogsteeds saai. Ze is al 6 maanden drachtig, over een paar dagen al 200 dagen. Kan niet wachten! Ze heeft helaas ineens natte mok. Haar been was zo dik en warm. En allemaal pus en viezigheid. Paar dagen heel intensief mee geweest en zie het duidelijk opknappen. Gelukkig maar. Soms rijden we nog even. Ivm zwanger durf ik niet meer te galopperen , maar dat komt volgend jaar wel weer haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:10

Wortel fijn als Atari het zelf den beetje kan bedenken wat hij wil qua bit.
Kabayo mooie minthe en snap dat je rustig aan doet ook voor jezelf

Mithras had pijn vandaag na behandeling tandarts. Wilde niet eten, maakte proppen. Tandarts had gezegd dat hij wel paar dagen wat last kon hebben maar nu had hij ook diaree, dus toch maar even dierenarts laten komen
Pijnstillers gekregen, hij knapte binnen 2 uurtjes al op. Lekker bakkie slobber en daarna ging hij in de stal staan knagen. Arme kleine vent.
De spoed dierenarts zei dat ze hem er heel goed uit vond zien trouwen, leuk te horenAfbeelding tis op, kom de bak maar weghalen
Afbeelding

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:15

Wat gaan jullie lekker door zeg!
Shelby heeft drie weken stil gestaan. African Horse Sickness vaccinatie gehad, en paarden die hem minder dan drie jaar achter elkaar hebben gehad mogen dan niet werken. Dus zij heeft lekker in de paddock gelopen. Van het weekend waren de eerste drie weken voorbij, dus nu wel weer wat werken aan de hand. 3 November is de tweede ronde van de inenting, dan staat ze weer drie weken stil. 5 November wordt Shelby al weer drie *\o/* !
Een paar weken/maanden geleden was de tandarts al geweest voor wat vijlwerk en in januari komt ze weer om de wolfstanden te trekken. Daarna neem ik aan dat ze 6 weken geen bit in mag, en dan na die 6 weken plan ik om wat meer te werken met haar en dus te beginnen met een bitje.

Ik heb het idee alsof ze ook de laatste paar weken weer wat gegroeid is, misschien wordt ze uiteindelijk toch groot genoeg voor me :+ .
Zelf ben ik ook lekker bezig; weer begonnen met twee keer per week pilates en twee keer per week yoga. Ik wil 'zo licht mogelijk' zijn als we volgend jaar willen beginnen met beleren, juist omdat ze niet heel groot is.

Bloedjang, last van de tanden na het trekken kan ik me goed indenken! Ik kan nog onthouden hoe ik er zelf bij zat na mijn verstandskiezen :') .

Kabayo, mok blijft een lastig ding! Fijn dat ze nu opknapt! Ik begrijp het goed dat het galoperen niet meer lukt!

Wortel ook rustig bezig met Atari, goed hoor!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:56

Wat goed bezig marije , ook met jezelf. Ik moet voor t goeie ook eerst nog even wat kwijt voor ik erop ga. Wel goeie stok achter de deur

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:07

Kabayo het lijkt er inderdaad op dat er minder mensen in het topic zijn. Maar goed de ‘veulens’ van 2022 zijn ook geen veulens meer sommige worden binnenkort al 4.
Minthe ziet er goed uit, hopelijk is de mok snel genezen.

Boedjang nja zelf bedenken. Ik vind het prettig als mijn paard fijn loopt op het tuig wat er aan hangt. Soms is dat niet mijn eerste keus. Atari zn moeder loopt super fijn zonder neusriem, bitloos daarintegen snapt ze helemaal niks van en is de hele aanleuning weg. Dus dan is de keus snel gemaakt. Atari heb ik gisteren gelongeerd met een neusriem aan zn hoofdstel. Niet strak maar gewoon aan en hij liep zo veel stiller met zn hoofd. Dus misschien is dat het wel voor hem.
Arme Mithras hopelijk is het snel geheeld.

En Shelby ook bijna 3 en nog wat aan het groeien! Geeft niks toch op deze leeftijd een paar weken still staan. En geen werk zeg je. Is dat echt in het zweet werken of mag ze helemaal niks doen? Het lijkt me dat als je haar bv borsteld en dan 5 minuten wat grondwerk doet in stap dat dat niet veel werk is? Hier krijgen ze die vaccinatie niet dus geen ervaring mee.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:41

Bloedjang, ik zat er eigenlijk het hele jaar al tegenaan te hikken, maar nu toch begonnen! Het is voor mij een goede motivatie!

Wortel, ik geloof dat de hardslag niet te veel omhoog mag. Ik heb trouwens wel deze drie weken wat grondpalen-werk gedaan en wat stappend grondwerk :j . Maar nu kunnen we met wat grondwerk ook wat draven en galopperen :).

Qua hoofdstel heb ik vorige jaar onderdelen besteld via Kramer met verschillende neusriemen om te proberen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:58

Il ben er nog wel en lees trouw mee maar heb idd al even niks geplaatst… zal binnenkort even achter de laptop kruipen. Vanaf telefoon gaat het zo lastig! Maar Valegro doet het prima :)