Jammer dat mensen gaan ontstippen. Wat mij betreft is iedereen hier gewoon nog steeds welkom.
Ik heb zelf niet eens een fokmerrie, maar vind het stukje fokkerij wel super interessant om te volgen en meer in te verdiepen.
Uiteindelijk is jouw paard waard wat je er zelf voor waarde aan geeft. De marktwaarde kan natuurlijk daarvan afwijken, maar dat kan ook prima passen bij waarvoor je fokt. Voor de ene is dat karakter, braaf en betrouwbaar zijn, een safe gevoel geven. Voor de ander is dat een scherp en heet paard met veel bloed. Uiteindelijk doet eenieder wat zij/hij denkt wat goed is. Ik vind het juist mooi om meer uiteenlopende voorkeuren en visies in dit topic te zien.
Tuurlijk is het fantastisch om een 1.60 paard te fokken, echter hangt dit mijn inziens af van meer factoren dan alleen het paard op zich. In wat voor omgeving wordt het veulen geboren, zijn dit bekende fokkers met een groot netwerk, bekendheid en een op latere leeftijd een management en ruiters die deze kwaliteit eruit kunnen rijden? Ik zie deze ambities wel om mij heen, maar dat is vaak nog lastig te bewerkstelligen zonder de daarbij passende mindset, netwerk en financiën.
Wat betreft paarden op niveau rijden, dat vind ik ook nog een lastige. Ik ben zelf absoluut geen wereldruiter. Ik kan een 1.45 paard er nog klungelig uit laten zien.
Gaat dit 1.45 paard naar een ervaren ruiter met veel ervaring op hoger niveau, durf ik te zeggen dat dit zelfde paard sowieso 1.55 kan lopen.
Ik heb paarden gezien die in de basissport niks extra’s lieten zien en in andere handen en met een ander management ineens compleet anders toonden/sprongen.