Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:22

Heb je zeker een punt.
Maar dan heb ik toch meer over gehele beeld. Niet echt voorzichtig, niet of te weinig techniek.
En heel eerlijk ik ben ook vaak misschien wel te kritisch. En soms vallen ze dan toch onwijs mee (en anderen juist tegen).

Aan de andere kant wat jij zegt: mijn sportpaard die vorig jaar is dood gegaan weet ik zeker dat iedereen vond dat hij het niet had. Als ik hem alleen in springparcours had gezien had ik t ook geroepen. Maar ik heb m als jong paard direct meegenomen in het terrein en voor dat werk voelde je aan alles: hij heeft het! Vanaf de eerste boomstam. Liep ook binnen paar wedstrijden internationaal.

Zo heb je ook mensen hé. Halen een 6 op de mavo, 6 op de havo en 6 op vwo en studeren met een 8 af op de universiteit :+
Zo zal je ook paarden hebben.

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:37

Ja dat dus...
Ik heb nu ook een een paard. Vanaf 3 jarige onder het zadel gekregen. Als 4 jarige zelf gekocht want ik was er gek van. En echt niet omdat ik dacht dat er veel in zat. Maar het gevoel dat het zo gemakkelijk ging en gaat. Op concours een echte winnaar. Toch vragen er geen mensen naar. Terwijl ik zeker weet dat je er elke buitenlandse aap op kunt zetten en er mee kunt winnen _O-
Ik ben er iig op alle vlakken blij mee. Is het als amazone,als handelaar, als recreant <3 zelfs mijn vriend pikt hem soms in O:)
Jammer dat het een ruin is _O-

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:07

Ik zal trouwens nooit selecteren / oordelen als jong paard ( vrij springen doen we echt amper )
Ik probeer ze alle kansen te geven :j

Oh ja soms komen ze echt bovendrijven met de jaren
Zo heb ik lang geleden een merrie samen met hengst veulen verkocht aan een bokker ..merrie bleef ietwat klein
En kon een deal sluiten met veulen aan de voet ( en soms moet je gewoon een keer verkopen ) dat veulen kwam ineens als 9 jarige bovendrijven ..had weinig gedaan en verkocht aan een kennis van ons en toe liep ie ineens 1.40 ..paar maanden later liep ie GP 1.50 en werd begin dit jaar verkocht aan Lamaze verleden week werd ie 7 in de 1.60 GP in Amerika en werd ik getagd door de nieuwe eigenaarn ..zo leuk want
ik pluk er nu ineens de vruchten van als fokker ,maar hij kon net zo goed in het 1.20 gebleven zijn =:)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:52

Ja dat is supergaaf Besita!! Dat maak je niet snel mee!! Kun je trots op zijn

Zo heb ik een keer een paard moeten verkopen. Paard was als 6 zadelmak gemaakt. Toen kochten wij hem.maar keuren en hoefsmid... Kansloos := hij was levensgevaarlijk. We dachten als we er tijd in steken.. :+
We hebben werkelijk alles geprobeerd. Van de kliniek belde ze op... Mevrouw haal uw paard maar op. Dit krijgen wij niet voor elkaar :wow:
Naja al met al super te rijden. Super springen. Verkocht met verhaal erbij.... Half jaar later liep die in Lanaken bij de 6 jarigen _O- en nu loopt die Global Champion tour :D en met ijzers _O-
Was ik 2 jaar geleden tijdens de wereldbeker in Stuttgart heb ik hem eerst maar gevraagd hoe.. Hij zei een vrouwelijke hoefsmid en heel veel snoepjes _O-

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:54

Ik zou net zeggen, hoe kan je als veulen al zien of ie boven de 1.30 gaat springen? Dan kan je toch alleen maar naar correctheid kijken?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:08

rensju schreef:
Ik zou net zeggen, hoe kan je als veulen al zien of ie boven de 1.30 gaat springen? Dan kan je toch alleen maar naar correctheid kijken?

Nou bij ons komt het volgende aardig uit: als ze als jong paard de omheining simpel springen :o

Uit onze Ramiro merrie lopen er wel een paar op wat hoger niveau. Laatst nog contact gehad met iemand uit Duitsland. Was de laatste uit de merrie. Die is net voor de stop weer in’t 1.50 uitgebracht. Had een blessure.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:12

Jammer dat mensen gaan ontstippen. Wat mij betreft is iedereen hier gewoon nog steeds welkom.
Ik heb zelf niet eens een fokmerrie, maar vind het stukje fokkerij wel super interessant om te volgen en meer in te verdiepen.
Uiteindelijk is jouw paard waard wat je er zelf voor waarde aan geeft. De marktwaarde kan natuurlijk daarvan afwijken, maar dat kan ook prima passen bij waarvoor je fokt. Voor de ene is dat karakter, braaf en betrouwbaar zijn, een safe gevoel geven. Voor de ander is dat een scherp en heet paard met veel bloed. Uiteindelijk doet eenieder wat zij/hij denkt wat goed is. Ik vind het juist mooi om meer uiteenlopende voorkeuren en visies in dit topic te zien.

Tuurlijk is het fantastisch om een 1.60 paard te fokken, echter hangt dit mijn inziens af van meer factoren dan alleen het paard op zich. In wat voor omgeving wordt het veulen geboren, zijn dit bekende fokkers met een groot netwerk, bekendheid en een op latere leeftijd een management en ruiters die deze kwaliteit eruit kunnen rijden? Ik zie deze ambities wel om mij heen, maar dat is vaak nog lastig te bewerkstelligen zonder de daarbij passende mindset, netwerk en financiën.

Wat betreft paarden op niveau rijden, dat vind ik ook nog een lastige. Ik ben zelf absoluut geen wereldruiter. Ik kan een 1.45 paard er nog klungelig uit laten zien. :+
Gaat dit 1.45 paard naar een ervaren ruiter met veel ervaring op hoger niveau, durf ik te zeggen dat dit zelfde paard sowieso 1.55 kan lopen.

Ik heb paarden gezien die in de basissport niks extra’s lieten zien en in andere handen en met een ander management ineens compleet anders toonden/sprongen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:19

Revali schreef:
Ja dat is supergaaf Besita!! Dat maak je niet snel mee!! Kun je trots op zijn

Zo heb ik een keer een paard moeten verkopen. Paard was als 6 zadelmak gemaakt. Toen kochten wij hem.maar keuren en hoefsmid... Kansloos := hij was levensgevaarlijk. We dachten als we er tijd in steken.. :+
We hebben werkelijk alles geprobeerd. Van de kliniek belde ze op... Mevrouw haal uw paard maar op. Dit krijgen wij niet voor elkaar :wow:
Naja al met al super te rijden. Super springen. Verkocht met verhaal erbij.... Half jaar later liep die in Lanaken bij de 6 jarigen _O- en nu loopt die Global Champion tour :D en met ijzers _O-
Was ik 2 jaar geleden tijdens de wereldbeker in Stuttgart heb ik hem eerst maar gevraagd hoe.. Hij zei een vrouwelijke hoefsmid en heel veel snoepjes _O-

Haha en die vrouwelijke hoefsmeden zijn zeldzaam :')

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:26

Wij hebben een Vingino gehad, mijn stiefdochter heeft er anderhalf jaar mee geworsteld, ging voor geen meter. Ze is naar Letland verkocht aan een Olympische ruiter die haar binnen no time in het 1,45 had lopen. Ze is nu weer leerpaard voor een jong Russisch meisje die met haar in de VS traint.

Soms komt een paard ergens anders gewoon beter tot zijn recht.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:27

Lithya schreef:
rensju schreef:

Nou bij ons komt het volgende aardig uit: als ze als jong paard de omheining simpel springen :o

Uit onze Ramiro merrie lopen er wel een paar op wat hoger niveau. Laatst nog contact gehad met iemand uit Duitsland. Was de laatste uit de merrie. Die is net voor de stop weer in’t 1.50 uitgebracht. Had een blessure.

Wahaha ..dat herken ik : we kochten ooit een zesjarige ,aardig flippend paard een Skippy 2 merrie met proberen sprong ze de bak met iedereen uit dus niemand durfde zich eraan te wagen maar wij wel en ze is onze beste merrie geworden ,stond 69 ste op de wereldranglijst na 1 seizoen
Maar was een verschrikkelijk heet beest en op sommige drukke indoors zoals jumping Mechelen sloegen de stoppen door als de shetlanders in de paddock kwamen voor hun race en de palm trekpaarden : rende ze met ruiter en al naar de stallen :=

Dat omheining springen getuige van lef en dat hebben ze ook wel nodig

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:31

Julia schreef:
Jammer dat mensen gaan ontstippen. Wat mij betreft is iedereen hier gewoon nog steeds welkom.
Ik heb zelf niet eens een fokmerrie, maar vind het stukje fokkerij wel super interessant om te volgen en meer in te verdiepen.
Uiteindelijk is jouw paard waard wat je er zelf voor waarde aan geeft. De marktwaarde kan natuurlijk daarvan afwijken, maar dat kan ook prima passen bij waarvoor je fokt. Voor de ene is dat karakter, braaf en betrouwbaar zijn, een safe gevoel geven. Voor de ander is dat een scherp en heet paard met veel bloed. Uiteindelijk doet eenieder wat zij/hij denkt wat goed is. Ik vind het juist mooi om meer uiteenlopende voorkeuren en visies in dit topic te zien.

Tuurlijk is het fantastisch om een 1.60 paard te fokken, echter hangt dit mijn inziens af van meer factoren dan alleen het paard op zich. In wat voor omgeving wordt het veulen geboren, zijn dit bekende fokkers met een groot netwerk, bekendheid en een op latere leeftijd een management en ruiters die deze kwaliteit eruit kunnen rijden? Ik zie deze ambities wel om mij heen, maar dat is vaak nog lastig te bewerkstelligen zonder de daarbij passende mindset, netwerk en financiën.

Wat betreft paarden op niveau rijden, dat vind ik ook nog een lastige. Ik ben zelf absoluut geen wereldruiter. Ik kan een 1.45 paard er nog klungelig uit laten zien. :+
Gaat dit 1.45 paard naar een ervaren ruiter met veel ervaring op hoger niveau, durf ik te zeggen dat dit zelfde paard sowieso 1.55 kan lopen.

Ik heb paarden gezien die in de basissport niks extra’s lieten zien en in andere handen en met een ander management ineens compleet anders toonden/sprongen.

Amen _/-\o_

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:36

Vooral dat laatste kan ik alleen maar beamen
De betere paarden waren als jong paard vaak onopvallend
Paarden die nul willen springen maar daarbovenop zuinig springen groeien vaak uit tot toppers en gaan bovendien vaak lang mee :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:45

Dat is ook een stukje intelligentie van een dier. Zuinig op zichzelf zijn.
En dan niet dat ze altijd wat achter houden. Die heb je ook dat je voelt jij houdt wat achter, maar het verstand en de rust om dat te doen wat nodig is en niet altijd te veel.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:54

_lautje_ schreef:
Dat is ook een stukje intelligentie van een dier. Zuinig op zichzelf zijn.
En dan niet dat ze altijd wat achter houden. Die heb je ook dat je voelt jij houdt wat achter, maar het verstand en de rust om dat te doen wat nodig is en niet altijd te veel.

Dat is typisch die van mij. Heb een geweldige foto van haar dat tijdens prijsuitreiking de paarden naast haar staan te flippen en mevrouw steekt haar tong uit.
Ik heb ook een filmpje dat ik met haar spring, dan zou je denken dat het een bijna dood manege paard is :+

Vind het trouwens leuk om al die verschillende visies te zien en verhalen te horen van paarden die iedereen verbazen door super te presteren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:52

Bedankt voor de reacties op mijn vraag! Leuk om jullie visies te lezen :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:21

Ik lees hier weinig uit de hoogte reacties, maar als je een L paard fokt voor de amateur is dat toch niet Letse springpaardenfokkerij? Dan fok je gewoon een braaf basispaard. Bij specifiek het fokken van springpaarden denk ik wel aan Z plus, en daar is helemaal niks lelijks aan.

Vind het wel interessant om hier al die visies te lezen! :j

Ik heb uit mijn oude Silvio merrie een 1.45 en een 1.50 paard gefokt met twee hele verschillende hengsten. Achteraf een gouden merrie dus eigenlijk maar daar niet op gekapitaliseerd. Ze is nu overleden helaas. Was verder qua moederlijk ook niet bijzonder, zelf wel spijkerhard en fantastisch karakter.

Nu dus de NU merrie, moederlijn is veel meer van bekend en de merrie zelf ook veel beter dan die Silvio. Maar ja, nu eerst maar zien of ze dat ook doorgeeft. Ik hoop dat ze zodra we weer mogen haar soort predikaat haalt. Heb helaas het geld niet om haar nog verder uit te laten brengen, al lijkt me dat wel heel gaaf.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:41

Pantykous schreef:
Heb helaas het geld niet om haar nog verder uit te laten brengen, al lijkt me dat wel heel gaaf.

Is het programma paard zoekt ruiter niet wat voor je?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:50

Even iets heel anders maar ik hoop dat iemand hier het (her)kent en wellicht een oplossing heeft...

Wij hebben een 5 jarige merrie. Lief paard, fijn karakter. Heeft vorig jaar een veulen gehad.

Het begon in de dracht: merrie sprong (net als een hengst) op andere merries... Dit deed ze meerdere keren per dag, dus uit Veiligheidsoverwegingen in een andere weide gezet en daar ging het goed. Niet meer evht over nagedacht tot ze van’t zomer weer begon op een onderdanige jaar jongere merrie... die twee uit elkaar gehaald en de ‘dekkende’ merrie bij de pony’s gezet wat goed leek te gaan. Maar nu pakt ze dus ook de B pony van dochterlief... gevolg: merrie komt niet meer buiten (of een gestolen uurtje/ klein weitje alleen)...

Iemand een idee hoe of wat? Dierenarts kende dit alleen bij paarden die dan in omgang ook hengstendgedrag hadden en die hadden vaak een tumor op de eierstokken. Echter dit is een hele lieve rustige (wel hoog in bloed staande) merrie dus absoluut 0 hebgstengedrag vertoont behalve het ‘dekken’...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:01

Ik ken dat ook alleen van hormoonproducerende tumoren iorrr
Laatst bijgewerkt door gomir op 17-12-20 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:02

@Iorr, loopt het gedrag gelijk aan de cyclus? Bij runderen ken ik dit als ze tochtig zijn, maar runderen die bruls zijn, doen dit dagelijks. die hebben vaak een ei zitten wat niet afgekomen is, en daardoor zijn ze dus hormoondol zeg maar. vaak worden die gespoten, zodat het ei afgaat en dan is het gedrag ook meteen weg. Ik zou haar zelf dus laten scannen.

Ik heb een paar dagen even niet bijgelezen, maar ik heb ook zeker niet het gevoel dat mensen hier denigrerend doen, zelf heb ik 1 merrie waar ik voor mezelf fok, en de andere waar ik echt 160m paarden mee probeer te fokken. die komt ook uit een mooi lijntje. Laatst nog een halfzusje van verkocht naar Farrington geloof ik. Leuke reclame voor het lijntje. Heb voor dit jaar alleen wat spijt van mijn hengstenkeuze, maar misschien lijkt het mee te vallen. Is voor nu ook niets meer aan te doen. :')

Interessant artikel besita, dank je wel voor het delen. Zelf kijk ik af en toe best wel met argusogen naar de hele springpaardenfokkerij, en ben zelf van mening dat sommige lijnen echt uitgebuit geëxploiteerd worden op dit moment. Begrijpen vanuit commercieel zicht doe ik het, maar vanuit de fokkerij niet altijd direct. We zullen zien wat de toekomst brengt.

Zijn er al mensen bezig met de hengstenkeuze voor volgend jaar?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:02

Je kan eens bloed prikken en laten testen op haar hormonen ?
Heb dat ook gedaan indertijd omdat onze schimmel ook hengstenhedrag vertoonde en ik ze zo moeilijk drachtig kreeg
Denk dat ze dan testosteron meten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:03

Lithya schreef:
Pantykous schreef:
Heb helaas het geld niet om haar nog verder uit te laten brengen, al lijkt me dat wel heel gaaf.

Is het programma paard zoekt ruiter niet wat voor je?

Dit. Ik ben betrokken bij de oprichting van eigenaar/fokker zoekt ruiter regio Utrecht :D . Je kan me altijd een pb sturen als je meer info wilt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:23

Dat ken ik idd ook alleen als hormonale disbalans.

Over karakter gesproken
Afbeelding
Afbeelding
Mijn 4 jarige Bubalu x numero uno. Onder het zadel vlug en nooit stoppen met lopen. Maar er naast...
Gouden paard voor mij nu. Heb altijd 2 of 3 kinderen mee en is er zo lief voor.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:27

Super Lautje! Die van ons zijn ook allemaal zo lief voor kinderen. Groeien er ook vanaf dag 1 mee op, maar is echt opvallend. Super scherp stuk voor stuk, maar bij kinderen de grootste ‘sukkels’...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:33

Ja mooi he. Als ze dat kennen. Mijn Inaico veulen van dit jaar kon zich wel eens opdringen aan die kinderen. Dan duwde ze die ook gewoon weg of ging er tussen staan.