Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:28

Gefeliciteerd Retlaw! Mooi kind! Fijn dat ze drinkt!
Nu nog even mesten, bij merries gelukkig meestal geen probleem.
En misschien al even naar buiten, weet niet waar je woont maar hier schijnt de zon volop!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:11

Gefeliciteerd Retlaw met je mooie veulen. Fijn dat alles nu goed gaat.

Dierenarts heeft net de merrie gescand, was een mooi levend veulen te zien. Voor de zekerheid toch aan de antibiotica, heeft tevens bloed afgenomen om progesteron waarde te kunnen bekijken.

Kabayo buik is is inderdaad bescheiden, maar ze is met scannen altijd gigantisch diep. Elke dierenarts moet er nagenoeg altijd bijna inkruipen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:55

mirjamalvaro schreef:
Hoe ver is ze nu lonniejj? Misschien een merrietje dus. :D
Jij geeft nu tot veilig antibiotica? Ik kreeg maar voor 5 dagen. :')

Ja! Rosa is in de 2e week van januari gestart op de antibiotica en krijgt deze nog altijd 2x per dag. Vooralsnog nu weer een maand langer geven samen met de equioxx en dan opnieuw scannen. Tenzij we eerder iets merken, dan eerder.

5 dagen maar? Dat is wel heel kort. Ik moest er rekening mee houden dat ik inderdaad tot aan veilig moet gaan doorgeven.

Ze is vandaag 285 dagen drachtig. Dus we komen wel in de buurt inmiddels. Nog een goede maand rekken :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:13

5 dagen 1x per dag, regumate wel tot veilig. :=

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:16

Maar die van jou had geen bewezen placentitis natuurlijk, misschien zit daar het verschil in. Hoe is het nu met jouw merrie en het uier/melkproductie?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:18

Ja klopt, placents zag er juist goed uit.
Vanavond weer foto maken, ze staat nu op de wei te dutten. Hebben ook camera's op de wei. :o

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:52

Gefeliciteerd Retlaw! <3 Hopelijk heb je inmiddels alles af kunnen vinken!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:42

Blossom update 291 dagen
Afbeelding
Afbeelding
Geen verslechtering iig naar mijn mening

En dan Chablis, 305 dagen :')
Afbeelding
Afbeelding

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:43

Gefeliciteerd Retlaw *\o/* <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:04

Jemig Chablis is huge!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:48

Retlaw, gefeliciteerd met het veulentje! *\o/*

Lonniejj, wat vervelend dat het toch iets onrustiger is, maar fijn dat het verder wel goed gaat! Ben benieuwd of de geslachtsbepaling klopt!

Shadow, bijna veilig, spannend!

Nowylover, fijn dat de scan er goed uit zag. Zal ook een pak van je hart zijn.

Mirjam, chablis _/-\o_ heerlijk hahaha. Fijn dat het bij Blossem gelijk blijft.

Wat vreemd dat iedereen wat anders moet ook met die placentitus.
Ik heb 1 maand 2x per dag antibiotica gegeven, daarna regumate tot 10 en dan afbouwen per 2ml per keer minder. Na de 4ml stoppen. (morgen laatste dag *\o/* ).

Vandaag zijn de dames ook weer geënt en dus helemaal ready om straks gezonde veulentjes te geven.
Mijn Abby is ook redelijk vroeg begonnen met uier (270) maar blijft gelukkig wel heel stabiel daarin. Nu we halverwege de 280 zitten vindt de dierenarts het niet meer verontrustend. Alleen wel mogelijk een vroeg veulen.

Uier bij Lilly blijft beetje stil staan, maar dat is prima. Ze moet nog 8 dagen tot veilig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:58

Ja Chablis is krankzinnig :=

Ik word gek van al die uiers :=

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:21

Butengewuen oohja dat zal ze idd niet halen als je zoon zo snel jarig is :+ Gefeliciteerd iniedergeval met de verjaardag van je zoon.

Nowylover Dat is idd wel al vroeg uierontwikkeling. Maar fijn dat de scan goed was. Hopelijk is het bloedwerk ook inorde.

Retlaw Fijn dat ze nu zelf drinkt. Heeft ze ondertussen al gemest? Nu maar fijn genieten van je prachtige veulen <3

Maribor Nina is gewoon triestig hoe traag ze vooruit gaat :') ben ik niet gewend van haar. Ofwel gaat ze serieus overdragen ofwel vult ze dadelijk ineens snel op 2 weken tijd.
Afbeelding

Velvet dr uier groeit ook rustig aan wat door zo te zien.

Luna2006 je bent er al vroeg bij dit jaar met dekken. Hoeveel merries ga je dekken?

Kabayo je kunt iniedergeval fijn even slapen tussendoor. Ben benieuwd of je gelijk krijgt en ze volgende week met volle maan bevalt

Mer1980 hoe vroeg begon ze vorige x aan de uier?

Lonniejj Dat is toch overwegend positief. Mooi dat ze er zo bovenop zitten. En ben heel benieuwd of het geslacht klopt, zou wel mooi zijn.

Mirjamalvaro wat raar dat je maar voor 5 dagen antibiotica hebt gekregen terwijl iedereen hier zolang moet geven. Chablis is huge := wanneer bevalt zij normaal?

Shadow33Ben benieuwd hoe je merrie het deze x gaat doen dan.

Myrthee Fijn dat morgen de laatste dag is op regumate *\o/* mooi dat de dames nu helemaal inorde zijn voor de bevalling.

Jackie gaat voor een ongelijke uier :+ ph blijft nog hetzelfde. Je merkt wel dat ze afentoe niet weet wat er aan de hand is in die buik :(:) ben benieuwd hoe ze het gaat doen als moeder.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Redd - star - 332 dagen
Maribor - Velvet - 329 dagen
Butengewuen - Cookie - 326 dagen
Nieky1993 - Jackie - 324 dagen
Nieky1993 - Nina - 323 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 322 dagen
Kabayo - Minthe - 322 dagen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:44

Gemiddelde dracht tijd van chablis is 328 dagen. Dus ze is er altikd vroeg bij. :j

Grappig die ongelijke uier.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:59

Gefeliciteerd Rietlaw!!

Woensdag had Iloortje een infra rood behandeling en zat ze op precies 250 dagen:

Afbeelding

Ze heeft het echt zwaar merk ik. Denk ook niet dat ik nog eens met haar ga fokken.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 12:30

Wat betreft de vroege uiers:
Ik zit op best wat forums ook overzee enzo te volgen. En valt meer mensen op, dit jaar veel vroege uiers :+ geen idee hoe zo iets kan maar wel bijzonder :)

Ania ze ziet er wel heel ontspannen uit na haar infrarood, en ook echt al dik, nog even door voor je meisje. Gaat je dan aan het hart he, als je ziet dat ze het zwaar hebben. Heb ik nu ook met Velvet, het zijn van die slagschepen geworden

Nieky, Chablis is echt lekker rond, och dat moet er dan ook nog uit :D
Hee Velvet heeft ook een ongelijke, grappig. Nina zal je wel gaan verrassen, hopelijk opeens hoppa. Ik blijf die roze vlekken zo schattig vinden

Myrthee, fijn dat het uier gestabiliseerd is bij Abby :) geeft toch rust. Nog even voor Lily

Lonniejj, hoe lekker dat ze al in de buurt komt he. Dan duren de dagen echt heel lang tot de 320. En dan ben je op de 320 en gaan ze opeens weer snel

Nowylover, fijn zo'n positieve check up!
Haha die arme DA :D zie het al voor me

Ik las ook ergens dat het handig is een emmer met zand bij de bevalling te hebben. Dat kan je over al het vocht gooien in de stal na de bevalling, en zorgt dat het niet glad wordt. Het zand valt weg naar de bodem door het stro. Zijn er meer die dat doen? Geen idee hoe een zwembad het wordt met een paard :+
Ze heeft onderhand een flinke potstal, maar zie dat ze met opstaan nog steeds flinke hopen wegduwt.

Het regent buiten en ik weet niet in hoeverre het birthalarm echt waterdicht is. Dus maar even afgedaan, geeft me wel een onrustig idee nu.
Ze was gister loeichaggerijnig en viel zelfs uit naar haar stokoude vriendje. Maar verder zie ik weinig. Kan ook zo veranderen met een maiden hoor ik

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 12:38

Ik heb geen zand. Ik schep eigenlijk relatief vlot de natte plek uit de stal.
Ik pot niet. Ik heb gewoon een onwijs dikke laag stro erin.. ietwat gemengd met hooi omdat er genoeg wordt gevoerd.. en er staat al een kruiwagen schoon stro klaar; zodra merrie en veulen even bijkomen schep ik die al vol..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:03

Een mooie potstal maken is best ingewikkeld, zeker nu we allemaal grotere stallen hebben.
Dat zand er in lijkt me een dikke blubber worden... er komt tussen de 15 en 20 liter vruchtwater (totaal).
Wij laten de laatste weken voor de geboorte een laag vlas onder in de stal zitten. Dat mengen we een beetje door elkaar, omdat nat het beste plakt. De mest gaat er gewoon iedere dag uit en er ligt een dikke laag stro. Het komt altijd goed, met dien verstande dat onder de voerbak de laag niet dik is. Vrijwel al onze veulens hebben de neiging om daar naar toe te rommelen en te proberen te gaan staan... Moraal: we doen allemaal ons best, maar veulens begrijpen dat nog niet :) .

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:33

Hier ook geen zand. Wel vlas en heel veel hooi in de stal. En er staat stro klaar voor na de bevalling

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:50

Hier een mix van gehakseld stro voor vochtopname en gewoon stro voor volume :) Ligt ondertussen zo'n laag in dat ik zelf bijna in de stal wil slapen :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:51

Geen zand.
En wij hebben zaagsel en strokorrels, geen stro.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 16:06

Wij hebben alleen stro in de box liggen. Wij potten wel op, maar mesten wel zorgvuldig ook wat van de bodem mee zodat die vlak blijft liggen. Na ongeveer 1.5 maand is er niks meer met de box te beginnen, maar daarvoor gaat het best goed.
Onze box is 5 bij 3.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 16:47

Ik heb een mega dikke laag stro en schep het natte er gewoon snel uit.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 16:49

Leuk de eerste veulens!

Hier de eerste Mama in spe, over 73 dagen uitgerekend.

Op dit moment druk genoeg met het dagelijkse leven, werk, paarden

Kan niet wachtten op een droge lente!

We storten beton in een grote ruimte zodat ze een mega inloopstal hebben.

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:04

Nog even te gaan shadowstar.

Dag 292 en zien we nu een half geslonken uier, geen melk meer in tepels. Wel nog harde bonken hogerop.
Afbeelding