Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:36

De sport/verkoop is wel veranderd. die rug/nek foto's vind ik maar hype := ik hecht daar niet teveel waarde aan. Maar je hebt er soms wel mee te maken als klanten dat willen.

Fokken jullie commercieel of voor je zelf?
Besita: als je fokt voor de sport en meeste fokkers moeten hun fokproducten wegzetten bij een ruiter is het een dure bedoeling. Als je dan een goeie hebt (en gezond en braaf enz) dan heb je misschien geluk. Maar hoevaak fok je zoiets?

En als je een lelijke Van't Roosakker fokt dan hoor je niemand meer over hoe lelijk die is _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:38

Ah ja. Ik fok er voor de hobby bij. Dus ik moet gelukkig niks. Dat scheelt al een hele hoop. De verdere fok en handel vind ik echt niet leuk..

Daarvoor fok ik dus ook voor de normale mens.. ben ik zelf ook. Ik hoef geen gp te rijden.. maar ik wil wel een leuk paard die wat kan.
En ik heb er geen moeite mee.

Wil niet zeggen dat ik troep fok hoor. Dat ook weer niet. Ik vind dat ik een leuk stel heb lopen en misschien komt er ooit ook wel een uitschieter bij!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:41

En de klanten voor een simpele/gewone zijn de lastigste en meest veeleisende klanten. Met vaak relatief weinig zelfinzicht en als het niet perfect gaat na de koop ligt het altijd aan het paard en ben jij de trut die ze een verkeerd paard heeft verkocht.
En laten we eerlijk zijn voor 5-10 kan je ze niet fokken, opfokken en verkoop klaar maken. Daar moet geld bij.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:43

Lautje en revali
Inderdaad zo bedoel ik het ook :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:17

besita schreef:
:j

https://www.hippomundo.com/nl/news/inte ... ine-hecart

goed artikel ( origineel is engels of frans , vind de vertaling een beetje gebrekkig )
het deel over de fokkerij ervaar ik ook net hetzelfde .. wij fok( ten ) ook vooral voor de liefde voor de sport en nog steeds fok ik liever niet voor het commerciele maar voor de sport .. die weg is heel lang en heel kostelijk -O-

het onderste gedeelte gaat over de blote voeten in de sport trouwens :)

Stille meelezende dressuurmuts meld zich! Interessant artikel! Wat betreft de verwantschap en inteelt wist ik niet dat dit ook binnen de springpaarden een probleem aan het worden is. Zij heeft het hier over investeren in nieuwe bloedlijnen. Hoe staan jullie tegenover het inzetten van een merrie voor de fokkerij die zelf wel goed ontwikkeld is en een prima exterieur heeft en ook goed presteert, maar wiens bloedlijn niet heel bijzonder is?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:28

Gaat er ook om wat de moeder, oma overgrootmoeder zelf hebben laten zien. Als daar veel sport in voor komt, waardeert een lijntje zich wel op. Is er een die goed presteert, kan het een toevalstreffer zijn.

Omdat eerder de moeder en nu dochter echt wel onder categorie sterk eigen karakter vallen, proberen we wel echt hengsten uit te zoeken die een fijn karakter hebben. Mag wel iets een kop op zitten, maar het moet werkbaar blijven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:50

Gelukkig zijn er fokkers met verschillende inzichten die zich op verschillende groepen richten :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:57

Revali schreef:
De sport/verkoop is wel veranderd. die rug/nek foto's vind ik maar hype := ik hecht daar niet teveel waarde aan. Maar je hebt er soms wel mee te maken als klanten dat willen.

Fokken jullie commercieel of voor je zelf?
Besita: als je fokt voor de sport en meeste fokkers moeten hun fokproducten wegzetten bij een ruiter is het een dure bedoeling. Als je dan een goeie hebt (en gezond en braaf enz) dan heb je misschien geluk. Maar hoevaak fok je zoiets?

En als je een lelijke Van't Roosakker fokt dan hoor je niemand meer over hoe lelijk die is _O-
Beide eigenlijk. Ik fok ze niet bewust voor de verkoop. Zelf opleiden en dan kijken we wel hoever we komen, maar gebruik wel graag de bewezen (en dus vaak commerciëlere) hengsten. :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:03

Cioccolato schreef:
Gelukkig zijn er fokkers met verschillende inzichten die zich op verschillende groepen richten :j

Uiteraard.
Maar wat besita zegt klopt volledig.
Als je er wat aan wil verdienen zijn die mindere paarden soms gewoon echt hun hooi niet waard.
Een prof stal die de mindere aanhoudt doet zichzelf de duvel aan, zijn ze op jonge leeftijd niet goed genoeg, zo snel mogelijk buiten.
Een amateur kan er dan een heel tof paard aan overhouden maar voor de (semi-)prof kosten die alleen geld.

Eentje van 100k verkopen is een pak makkelijker dan eentje voor 10.
Eentje van 100k fokken spijtig genoeg niet :+

Ik zie het genoeg bij mijn klanten (mensen met 10-20 veulens per jaar), die selecteren echt streng en zijn ze zelfs als veulen niet goed genoeg vertrekken ze voor weinig geld, dikwijls minder als het dekgeld.
Als amateur die een toekomstig 120 paard zoekt kan je zo koopjes doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:08

Wat besita zegt klopt wel. Maar geld gelukkig niet voor iedereen :j
Niet iedereen hoeft er brood van te verdienen gelukkig.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:50

Maar het is een topic voor springpaardenfokkerij ..niet voor recreatie
Er zitten best veel fokkers tussen ons hier die een goed paard willen fokken ..dat dit voor de ene een gaaf jong paard is , een fijn 1.30 paard of voor de andere een 1.45 paard of meer dat maakt op zich niet uit !
Minder lijkt me niet de ambitie dat bedoel ik ..
Ja je hoeft er mischien geen brood op te verdienen maar elk jaar heel veel bijleggen ga je ook niet blij van worden want dan is de pret er ook snel vanaf .Het is toch ook fokkerstrots als je paard het goed doet ,als mensen komen vragen "wat is dat voor ééntje ? Goed paard etc

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:01

Goh jeetje. Er zitten wel meer opties dan enkel 1.30 of 1.45 hoor _O-
'minder lijkt me niet de ambitie' klinkt nogal uit de hoogte. Dat zal idd voor sommige gelden. Maar voor sommige zal dat toch anders liggen.

Ik denk dat dit topic voor iedereen is die een springpaard wil fokken. En niet alleen voor mensen die neer kijken op een 'minder dan 1.30' paard :n
Zowel mensen die fokken voor het brood. Mensen die fokken voor de hobby. Mensen die geld bij moeten leggen of niet.
Eventing, verkoop, voor eigen fokken..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:07

Heeleerlijk eentje waar ik aan twijfel of hij er genoeg in heeft om 1,30m te lopen durf ik niet eens een L cross of springparcours mee te rijden :+
Ze moeten toch altijd een keer wat vermogen aan spreken en dan wil ik niet hoeven twijfelen of we het redden als ik weer eens zit te prutsen en wat groot kom bij die oxer van 1,20 of die trakehner met groot gat er onder. :))
En dat is puur als ruiter en ik denk dat de gemiddelde amateur ook veel baat heeft bij een paard met veel vermogen en genoeg rek.

Daarnaast is 1,30m nog gewoon basissport. Zelfde als Z1 dressuur in feite

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:10

Het gaat meer om het idee van neerbuigend zijn over anderen. Er spelen ook veel meer dingen mee dan enkel 1.30 kunnen springen.

Als een paard een steil van 1.30 makkelijk kan springen maar een oxer niet haalt, rij ik er alsnog geen cross mee.

Het stoort mij dat de toon die bepaalde mensen nu zetten in het topic onwijs neerbuigend is naar anderen. En dat vind ik niet netjes :n

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:19

Ik vind dat wel meevallen. We willen denk ik allemaal een goed en gezond springpaard fokken.
Een paard wat niet de beweging of het lijf heeft voor een Z dressuurproef noem je ook geen dressuurpaard toch?

En dat je voor de amateur een fijn paard wil fokken betekend toch niet dat je zegt: ik wil een paard fokken dat geen 1,30m kan lopen? Want ik denk dat juist een amateur een paard nodig heeft wat dat wel kan of iig 1,20m. Dat hij niet meer kan of dat nooit gaat lopen met die amateur maakt niet uit.
Ik neem aan dat jij ook geen paard wil fokken wat nooit meer dan L kan lopen?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:19

Wat is daar neerbuigend aan ?
Mischien moet je eerst eens bij jezelf ten rade gaan ?
Het lijkt me toch dat als je een springpaard wil fokken je toch als ambitie hebt een fijn z paard
Anders fok je imo om te vermeerderen of je fokt voor recreatie of allround

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:25

Niet te snel op de teentjes getrapt zijn Cioccolato, dat is van niemand hier de bedoeling.

Een goed amateurpaard is dikwijls meer fokkersplezier... maar toch beter eentje fokken die met een goeie ruiter 130 of hoger kan lopen en die met een echte amateur mooi elke week z'n rondje 110 foutloos loopt dan eentje die mss wel tof te rijden is maar waarmee die amateur elke week in 110 buitenkomt met 3 palen?

Z is toch idd wel echt het allerminste wat je mag vooropstellen in de fokkerij, eventueel samen met karakter voor een amateur!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:37

Ik denk dat de toon, het neerbuigende, minder kan in het topic.
Ieder in zn waarde laten.

Ik heb hier verder weinig neergezet over wat ik zelf doe. Dus ik heb het nier zo zeer over mezelf. Maar in het algemeen. Ieder is welkom hier in het topic die een springpaard wil fokken. 1 malig of vaker.

En die ieder is ook gewoon welkom :)

En ik hoop dat het neerbuigende verder niet door wordt gezet! Uiteindelijk zitten we hier met verschillende doelen onder 1 overkoepelend doel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:55

denisesilver schreef:
besita schreef:
:j

https://www.hippomundo.com/nl/news/inte ... ine-hecart

goed artikel ( origineel is engels of frans , vind de vertaling een beetje gebrekkig )
het deel over de fokkerij ervaar ik ook net hetzelfde .. wij fok( ten ) ook vooral voor de liefde voor de sport en nog steeds fok ik liever niet voor het commerciele maar voor de sport .. die weg is heel lang en heel kostelijk -O-

het onderste gedeelte gaat over de blote voeten in de sport trouwens :)

Stille meelezende dressuurmuts meld zich! Interessant artikel! Wat betreft de verwantschap en inteelt wist ik niet dat dit ook binnen de springpaarden een probleem aan het worden is. Zij heeft het hier over investeren in nieuwe bloedlijnen. Hoe staan jullie tegenover het inzetten van een merrie voor de fokkerij die zelf wel goed ontwikkeld is en een prima exterieur heeft en ook goed presteert, maar wiens bloedlijn niet heel bijzonder is?

Kwaliteit vind ik zeker de eerste goede stap want dat geven ze toch door
Mijn "stammerrie" komt niet uit een goede moederlijn want ik kocht haar als zesjarige voor de sport
Ze had heel veel kwaliteit maar ook veel karakter .We hebben haar tot 1.55 laten lopen maar ze kreeg straalkanker en heb haar daarna ingezet in de fokkerij ..ze geeft die kwaliteit ( en dat karakter ) keer op keer door :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:57

s0173957 schreef:
Niet te snel op de teentjes getrapt zijn Cioccolato, dat is van niemand hier de bedoeling.

Een goed amateurpaard is dikwijls meer fokkersplezier... maar toch beter eentje fokken die met een goeie ruiter 130 of hoger kan lopen en die met een echte amateur mooi elke week z'n rondje 110 foutloos loopt dan eentje die mss wel tof te rijden is maar waarmee die amateur elke week in 110 buitenkomt met 3 palen?

Z is toch idd wel echt het allerminste wat je mag vooropstellen in de fokkerij, eventueel samen met karakter voor een amateur!

Net die amateur vind het fijn om elke week een lintje mee naar huis te nemen :+ :j
Amateur is trouwens wel een relatief begrip

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:07

Ik ben ook van mening dat er sinds een tijdje neerbuigend gereageerd wordt door een aantal. Als je voor je plezier fokt met als doel een goed paard waar ook een amateur mee overweg kan, ben je schijnbaar niet welkom hier. Of in ieder geval niet goed genoeg.

Ik wens iedereen veel succes met hun fokkerij, en blijf vooral met beide voeten op de grond staan! :D

Bij deze ontstip ik.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:29

Change3x schreef:
Ik klets ook graag mee!

Ik heb een 5 jarige Marius Claudius x Niveau merrie uit een predikaatrijk lijntje, kan echt heel goed springen maar wel een apart karakter. Is als het goed is voor de helft verkocht aan we jonge prof in de buurt. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen!

Ook nog een 4 jarige Emir R x Furore staan, net zadelmak dus kan ik nog weinig over zeggen. Niet moeders mooiste maar lijkt wel een heel fijn karakter te hebben.

Daarnaast heb ik mijn Westpoint merrie (ja, dressuur :D ) drachtig van Dourkhan Hero Z. Merrie heeft zelf niet ontzettend veel vermogen maar springt wel heel netjes in de manieren, haar oma sprong ZZ. Ik ben heel benieuwd wat er uit deze combinatie gaat komen, is gewoon om zelf te houden en om lekker mee te kunnen rijden. Is in Juli uitgerekend dus denk dat we haar dit jaar leeg laten.

dit zat in je eerste post hier dus ik denk zeker dat je iets kan bijdragen aan het topic
ik lees ook nergens een post van mezelf waar ik neerbuigend doe , wat zou er mis zijn met ambitie te hebben

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:57

Denisesilver:
Ik heb een merrie waar we nu mee fokken.merrie heeft nooit wat gedaan. Moeder liep 1.60m(en daarachter ook niet super interessant) maar omdat we al een nakomeling van zowel die 1.60m merrie als deze fokmerrie hadden waren we super enthousiast. De nakomelingen vd 1.60m merrie lijken het goed te doen in de sport. Dus we hopen het voort te zetten. Maar het is altijd afwachten

Onze andere merrie is wat anders. Daar zitten vanaf overgrootoma alle predicaten aan. Alle merries hebben in de sport gelopen. Veel 1.60m paarden uit de merrielijn en de merrie zelf liep 1.40m op 7 jarige leeftijd. Er voor gekozen om er mee te fokken (zelf opgeleid tot Z en toen brak ik mijn knie. Dus dan moet je haar wegzetten en kost geld helaas)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:01

_lautje_ schreef:
Heeleerlijk eentje waar ik aan twijfel of hij er genoeg in heeft om 1,30m te lopen durf ik niet eens een L cross of springparcours mee te rijden :+
Ze moeten toch altijd een keer wat vermogen aan spreken en dan wil ik niet hoeven twijfelen of we het redden als ik weer eens zit te prutsen en wat groot kom bij die oxer van 1,20 of die trakehner met groot gat er onder. :))
En dat is puur als ruiter en ik denk dat de gemiddelde amateur ook veel baat heeft bij een paard met veel vermogen en genoeg rek.

Daarnaast is 1,30m nog gewoon basissport. Zelfde als Z1 dressuur in feite

Wanneer/welk moment twijfel je of zo'n paard wel over 1 30m kan?
Want dat vind ik wel interessant. Denk dat we allemaal wel op paarden hebben gezeten en dat je denkt. Zo die heeft er veel in!!
Maar het zegt niet alles. Want ik heb er genoeg gereden dat ik dacht in het L... Hoe moet dit verder. Leken geen vermogen te hebben. Toch liepen ze simpel Z en misschien zat er wel meer in?

Vroeger had ik altijd een 'ordeel' en soms nog steeds wel := :') maar ik heb het ook vaak mis gehad

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:08

Moederlijn zegt niet altijd iets. Overgroot oma van mijne heeft nooit iets gepresteerd, stond ook bij mensen die niet bezig waren met sport of keuringen. Oma heeft wel EPTM gelopen, maar is voornamelijk recreatiepaard geweest en heeft een veulentje gehad.
Veulentje is vervolgens weer recreatiepaard geweest en er zijn een paar veulens mee gefokt. Op 8 jarige leeftijd is er eigenlijk een beetje voor de grap een amateur ZZ ruiter mee gaan rijden. In de B was die trouwens niet heel bijzonder om te zien. Ging veel beter springen naarmate het hoger wordt. Beetje wat Revali zegt. Daarna bij een goede amateur gekomen en uiteindelijk 1.45 gelopen. 1 van de veulentjes is mijn inmiddels 6 jarige. Hebben we als jong paard ook recreatief gereden, is als 5 jarige bij dezelfde goede amateur gekomen en ze liep afgelopen januari als 6 jarige al Z. Fokken we er nu mee verder is er inmiddels wel een mooie merrielijn.

Zoeken we hier een hengst bij, is het doel om minpunten in exterieur te verbeteren maar ook een karakter te kiezen dat past bij wat wij prettig vinden qua omgang en rijden.