Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
_lautje_ schreef:Hier net zo. Daarnaast denk ik dat een correct paard ook gezonder is en het werk langer volhoudt en fijner te rijden is. En een correct paard is vaak ook mooi. Iig mooier dan eentje die exterieurmatig niet top is.
Daarnaast goed/degelijk gangwerk maakt het alledaagse rijden ook wel stukje fijner en makkelijker. Eentje die weinig souplesse heeft in de beweging is nmeestal niet zo heel fijn te rijden.
Kop kan mij dan weer minder schelen. Met goeie neusriem, frontriem en knot lijkt het altijd wel wat.![]()
Daarnaast rijdt ik zelf natuurlijk eventing en moeten ze ook Z dressuur kunnen lopen daarvoor.
En stel dat hij niet kan springen en ook nog eens lelijk is, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd
Eef_Bam schreef:Voor mij is karakter prioriteit nummer 1, ze moeten willen werken voor je. Daarna springkwaliteit en gangen, rij ook eventing dus beetje meekomen in de dressuur is wel fijn. Uiterlijk en zeker hoofd komen als laatste. Natuurlijk heb ik ook liever een mooie, maar liever een werkwillige getallenteerde met een rotkop dan een rotbok met een mooi hoofd.
Rij nu een Bernini merrie voor een eigenaar. Geweldig karakter, altijd goede zin. Voorzichtig op het hout en leert ook van haar fouten. Qua bouw is t alleen wat minder, erg smal en zo ontzettend de grond in gebouwd dat dressuurmatig op het achterbeen krijgen een flinke klus is. Ze draaft dan wel weer verbazend ruim voor haar bouw. Ze heeft ook een vrij lomp en groot hoofd, hoewel ik haar niet meteen lelijk vind. Wat voor hengst zouden jullie gebruiken op zo'n merrie eigenlijk? Zou dan wel graag veel bloed erin willen houden (merrie heeft 50% volbloed), maar eigenlijk wel willen verbeteren op de bouw. Lijkt me een lastige combi.
rozebadeend schreef:_lautje_ schreef:Hier net zo. Daarnaast denk ik dat een correct paard ook gezonder is en het werk langer volhoudt en fijner te rijden is. En een correct paard is vaak ook mooi. Iig mooier dan eentje die exterieurmatig niet top is.
Daarnaast goed/degelijk gangwerk maakt het alledaagse rijden ook wel stukje fijner en makkelijker. Eentje die weinig souplesse heeft in de beweging is nmeestal niet zo heel fijn te rijden.
Kop kan mij dan weer minder schelen. Met goeie neusriem, frontriem en knot lijkt het altijd wel wat.![]()
Daarnaast rijdt ik zelf natuurlijk eventing en moeten ze ook Z dressuur kunnen lopen daarvoor.
En stel dat hij niet kan springen en ook nog eens lelijk is, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd
Ik sluit me hier volledig bij aan. Met een goed exterieur, souplesse, beweging word het werk een stuk makkelijker, en houden ze het ook een stuk langer vol.
En naar mijn idee voor een ruiter ook een stuk prettiger rijden als je paard goed aankan wat er word gevraagd.Eef_Bam schreef:Voor mij is karakter prioriteit nummer 1, ze moeten willen werken voor je. Daarna springkwaliteit en gangen, rij ook eventing dus beetje meekomen in de dressuur is wel fijn. Uiterlijk en zeker hoofd komen als laatste. Natuurlijk heb ik ook liever een mooie, maar liever een werkwillige getallenteerde met een rotkop dan een rotbok met een mooi hoofd.
Rij nu een Bernini merrie voor een eigenaar. Geweldig karakter, altijd goede zin. Voorzichtig op het hout en leert ook van haar fouten. Qua bouw is t alleen wat minder, erg smal en zo ontzettend de grond in gebouwd dat dressuurmatig op het achterbeen krijgen een flinke klus is. Ze draaft dan wel weer verbazend ruim voor haar bouw. Ze heeft ook een vrij lomp en groot hoofd, hoewel ik haar niet meteen lelijk vind. Wat voor hengst zouden jullie gebruiken op zo'n merrie eigenlijk? Zou dan wel graag veel bloed erin willen houden (merrie heeft 50% volbloed), maar eigenlijk wel willen verbeteren op de bouw. Lijkt me een lastige combi.
Deze vind ik lastig, ik rij zelf ook eventing, en heb lang gedacht dat ik ook graag meer bloed wilde bij mijn merrie. Maar daar ben ik toch wat van terug gekomen.
Wat mij betreft komen de hengsten die genoeg bloed voeren vaak wat tekort. Dat kan springtechniek zijn, of beweging. Maar vaak ook exterieur.
Persoonlijk denk ik dat je verder komt met een paard met een fijne beweging, die goed kan springen, en een heel goed management voor wat betreft conditie, dan met een paard die van zichzelf veel uithoudingsvermogen heeft, en waar veel werk in zit met springen/dressuur.
Bedoel, als ze er in het 1.20/1.30 altijd wat balken aflopen, of je kan met de dressuur niet boven de 70% kunnen scoren, dan kan je nooit meedoen om de prijzen, ook al zijn ze misschien snel in de cross.
Change3x schreef:Mijn 4 jarige Emir krijgt echt een 10 voor het karakter en is heel zuinig op de sprong, maar moeders mooiste is ze niet. Maar maakt mij niks uit zolang ik er lekker mee kan rijden.
Revali schreef:Eef:mooie Van Goghnakomelingen van Van Gogh doen het goed of niet?
besita schreef:Bij ons komt kwaliteit op de eerste plaats dan het karakter ( wil om foutloos over het hout te willen vooral ) ik heb ze graag scherp ,erg scherp zelfs dus een brave dooie fok ik liever niet ..die scherpte zit ook in mijn lijntjes![]()
Hecht wel belang aan een correct exterieur -zonder daar in te overdrijven - vroeger daarop toegevingen gedaan en dat zijn dure levenslessen ..dingen als toontredend of ongelijke voeten hoeft niet meer want je kan ze onder de 10 al met pensioen sturen en die negatieve punten zijn net de dingen die ze aan hun nafok meegeven![]()
Door hoog in het bloed te fokken of uit te zoeken kom ik zelden een echt lelijke tegen
besita schreef:Voor een amateur fokken ga ik niet blij van worden
Voor een budget van 5 -10;k moeten ze kunnen lezen en schrijven ( of een jonge boven de staanders uitspringen en voorbenen in hun neus stoppen )
Helemaal gekeurd worden incl rug en hals ,geen enkel mankementje vertonen
Liefst mooi ,lief en aardig zijn
En liefst 6 keer komen proberen
Als er eens een mindere tussen zit ( heeft iedereen wel eens die elk jaar fokt ) dan vind ik dat echt zo vermoeiender om te verkopen dan een hele goeie
besita schreef:Voor een amateur fokken ga ik niet blij van worden
Voor een budget van 5 -10;k moeten ze kunnen lezen en schrijven ( of een jonge boven de staanders uitspringen en voorbenen in hun neus stoppen )
Helemaal gekeurd worden incl rug en hals ,geen enkel mankementje vertonen
Liefst mooi ,lief en aardig zijn
En liefst 6 keer komen proberen
Als er eens een mindere tussen zit ( heeft iedereen wel eens die elk jaar fokt ) dan vind ik dat echt zo vermoeiender om te verkopen dan een hele goeie