Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:20

Ik vind karakter en een goede conformatie het belangrijkst.
Maar ik vind het vreselijk als een paard als een krant beweegt, maar dat komt vast door mijn beroep als fysio

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:24

Voor mij is karakter prioriteit nummer 1, ze moeten willen werken voor je. Daarna springkwaliteit en gangen, rij ook eventing dus beetje meekomen in de dressuur is wel fijn. Uiterlijk en zeker hoofd komen als laatste. Natuurlijk heb ik ook liever een mooie, maar liever een werkwillige getallenteerde met een rotkop dan een rotbok met een mooi hoofd :Y) .

Rij nu een Bernini merrie voor een eigenaar. Geweldig karakter, altijd goede zin. Voorzichtig op het hout en leert ook van haar fouten. Qua bouw is t alleen wat minder, erg smal en zo ontzettend de grond in gebouwd dat dressuurmatig op het achterbeen krijgen een flinke klus is. Ze draaft dan wel weer verbazend ruim voor haar bouw. Ze heeft ook een vrij lomp en groot hoofd, hoewel ik haar niet meteen lelijk vind. Wat voor hengst zouden jullie gebruiken op zo'n merrie eigenlijk? Zou dan wel graag veel bloed erin willen houden (merrie heeft 50% volbloed), maar eigenlijk wel willen verbeteren op de bouw. Lijkt me een lastige combi.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:32

Bij ons komt kwaliteit op de eerste plaats dan het karakter ( wil om foutloos over het hout te willen vooral ) ik heb ze graag scherp ,erg scherp zelfs dus een brave dooie fok ik liever niet ..die scherpte zit ook in mijn lijntjes :j
Hecht wel belang aan een correct exterieur -zonder daar in te overdrijven - vroeger daarop toegevingen gedaan en dat zijn dure levenslessen ..dingen als toontredend of ongelijke voeten hoeft niet meer want je kan ze onder de 10 al met pensioen sturen en die negatieve punten zijn net de dingen die ze aan hun nafok meegeven :j
Door hoog in het bloed te fokken of uit te zoeken kom ik zelden een echt lelijke tegen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:49

Mijn 4 jarige Emir krijgt echt een 10 voor het karakter en is heel zuinig op de sprong, maar moeders mooiste is ze niet. Maar maakt mij niks uit zolang ik er lekker mee kan rijden. +:)+

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:00

Karakter/welwillend is ook erg belangrijk. Ook iets wat ik nu ook zoek in een hengst naast goede beweging

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:03

_lautje_ schreef:
Hier net zo. Daarnaast denk ik dat een correct paard ook gezonder is en het werk langer volhoudt en fijner te rijden is. En een correct paard is vaak ook mooi. Iig mooier dan eentje die exterieurmatig niet top is.

Daarnaast goed/degelijk gangwerk maakt het alledaagse rijden ook wel stukje fijner en makkelijker. Eentje die weinig souplesse heeft in de beweging is nmeestal niet zo heel fijn te rijden.
Kop kan mij dan weer minder schelen. Met goeie neusriem, frontriem en knot lijkt het altijd wel wat. :Y)

Daarnaast rijdt ik zelf natuurlijk eventing en moeten ze ook Z dressuur kunnen lopen daarvoor.
En stel dat hij niet kan springen en ook nog eens lelijk is, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd

Ik sluit me hier volledig bij aan. Met een goed exterieur, souplesse, beweging word het werk een stuk makkelijker, en houden ze het ook een stuk langer vol.
En naar mijn idee voor een ruiter ook een stuk prettiger rijden als je paard goed aankan wat er word gevraagd.

Eef_Bam schreef:
Voor mij is karakter prioriteit nummer 1, ze moeten willen werken voor je. Daarna springkwaliteit en gangen, rij ook eventing dus beetje meekomen in de dressuur is wel fijn. Uiterlijk en zeker hoofd komen als laatste. Natuurlijk heb ik ook liever een mooie, maar liever een werkwillige getallenteerde met een rotkop dan een rotbok met een mooi hoofd :Y) .

Rij nu een Bernini merrie voor een eigenaar. Geweldig karakter, altijd goede zin. Voorzichtig op het hout en leert ook van haar fouten. Qua bouw is t alleen wat minder, erg smal en zo ontzettend de grond in gebouwd dat dressuurmatig op het achterbeen krijgen een flinke klus is. Ze draaft dan wel weer verbazend ruim voor haar bouw. Ze heeft ook een vrij lomp en groot hoofd, hoewel ik haar niet meteen lelijk vind. Wat voor hengst zouden jullie gebruiken op zo'n merrie eigenlijk? Zou dan wel graag veel bloed erin willen houden (merrie heeft 50% volbloed), maar eigenlijk wel willen verbeteren op de bouw. Lijkt me een lastige combi.

Deze vind ik lastig, ik rij zelf ook eventing, en heb lang gedacht dat ik ook graag meer bloed wilde bij mijn merrie. Maar daar ben ik toch wat van terug gekomen.

Wat mij betreft komen de hengsten die genoeg bloed voeren vaak wat tekort. Dat kan springtechniek zijn, of beweging. Maar vaak ook exterieur.

Persoonlijk denk ik dat je verder komt met een paard met een fijne beweging, die goed kan springen, en een heel goed management voor wat betreft conditie, dan met een paard die van zichzelf veel uithoudingsvermogen heeft, en waar veel werk in zit met springen/dressuur.
Bedoel, als ze er in het 1.20/1.30 altijd wat balken aflopen, of je kan met de dressuur niet boven de 70% kunnen scoren, dan kan je nooit meedoen om de prijzen, ook al zijn ze misschien snel in de cross.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:44

rozebadeend schreef:
_lautje_ schreef:
Hier net zo. Daarnaast denk ik dat een correct paard ook gezonder is en het werk langer volhoudt en fijner te rijden is. En een correct paard is vaak ook mooi. Iig mooier dan eentje die exterieurmatig niet top is.

Daarnaast goed/degelijk gangwerk maakt het alledaagse rijden ook wel stukje fijner en makkelijker. Eentje die weinig souplesse heeft in de beweging is nmeestal niet zo heel fijn te rijden.
Kop kan mij dan weer minder schelen. Met goeie neusriem, frontriem en knot lijkt het altijd wel wat. :Y)

Daarnaast rijdt ik zelf natuurlijk eventing en moeten ze ook Z dressuur kunnen lopen daarvoor.
En stel dat hij niet kan springen en ook nog eens lelijk is, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd

Ik sluit me hier volledig bij aan. Met een goed exterieur, souplesse, beweging word het werk een stuk makkelijker, en houden ze het ook een stuk langer vol.
En naar mijn idee voor een ruiter ook een stuk prettiger rijden als je paard goed aankan wat er word gevraagd.

Eef_Bam schreef:

Deze vind ik lastig, ik rij zelf ook eventing, en heb lang gedacht dat ik ook graag meer bloed wilde bij mijn merrie. Maar daar ben ik toch wat van terug gekomen.

Wat mij betreft komen de hengsten die genoeg bloed voeren vaak wat tekort. Dat kan springtechniek zijn, of beweging. Maar vaak ook exterieur.

Persoonlijk denk ik dat je verder komt met een paard met een fijne beweging, die goed kan springen, en een heel goed management voor wat betreft conditie, dan met een paard die van zichzelf veel uithoudingsvermogen heeft, en waar veel werk in zit met springen/dressuur.
Bedoel, als ze er in het 1.20/1.30 altijd wat balken aflopen, of je kan met de dressuur niet boven de 70% kunnen scoren, dan kan je nooit meedoen om de prijzen, ook al zijn ze misschien snel in de cross.

Eigenlijk wel helemaal mee eens. Daarom ook bewust gekozen voor van Gogh op mijn Negro merrie. Heeft geen bloed toegevoegd maar wel de bouw en het springen verbetert.
Die jaarling is overigens al 1.60 hoorde ik deze week := . Maar voorzover ik kan zien wel mooi in verhouding, is geen slungel.

Afbeelding

Maar ja qua bloed zou ik toch wel graag iets meer hebben. Heb nog 2 rietjes Jaguar Mail die ik op de Negro merrie wel zou willen gebruiken. De Bernini is niet van mij, dus voorlopig niet aan de orde. Ga daar lekker de sport mee in en zie wel hoe hett loopt.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:53

Change3x schreef:
Mijn 4 jarige Emir krijgt echt een 10 voor het karakter en is heel zuinig op de sprong, maar moeders mooiste is ze niet. Maar maakt mij niks uit zolang ik er lekker mee kan rijden. +:)+

En dat is zoveel waard!!!

Vroeger maakte het me niet uit.kon niet gek genoeg. Mocht 1.50m rijden, maar na 2 ongelukken ben ik nu blij met een brave. <3

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:18

Eef:mooie Van Gogh :+ nakomelingen van Van Gogh doen het goed of niet?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:26

Karakter is idd belangrijk daarom koos ik voor qannando voor mijn commilfoo merrie. De merrie is heel karaktervol maar niet braaf als jong paard. Nu is ze al beter en meer respect maar zal geen dooie zak worden.

*hoort niet bij springpaarden maar toch raar gevoel dat totilas dood is*

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:30

Revali schreef:
Eef:mooie Van Gogh :+ nakomelingen van Van Gogh doen het goed of niet?

In het springen en de eventing doen ze het inderdaad goed. Was voor mij ook een van de redenen om hem te kiezen. Alleen karakter blijft een dingetje, is met mijn jaarling ook wel een twijfelpuntje :Y). Ze was verder niet gemeen, maar zit een behoorlijk eigen willetje op, met 3 dagen oud wilde ze al niet meer met haar moeder meelopen, en die merrie maar er achteraan rennen := . Het is een brutale die wel een hele strakke opvoeding nodig heeft.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:36

ik zie liever mooie koppies uit de luiken dan een lomp hoofd. karakter speelt voor mij een grote rol. wij hebben merries met 50 procent bloed. Zou daar zelf nooit Eldorado of Aganix opzetten. gezondheid vind ik heel belangrijk. als je fokt weet je nooit wat je te wachten staat. Ik zou zelf nooit een paard kopen met kromme voeten of luchtzuigers...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:21

Uiteindelijk is kwaliteit natuurlijk het belangrijkste. Maar ik denk dat kwaliteit en duurzaamheid (dwz het werk lichamelijk over langere periode aan kunnen) wel eerder bereikt wordt met een correct paard (uitzonderingen daargelaten). En ik ken geen enkel echt correct paard wat daarnaast lelijk is.
Dus in die zin gaat het wel hand in hand.
En dan hoeft het van mij ook geen beauty te zijn.

Overigens is karakter ook wel heel belangrijk voor mij. Ik had ze niet altijd even braaf maar vooral scherp en vlug.
Nu heb ik een brave Bubalu die ook vlug zat is en dat is ook wel fijn met 3 kleine kinderen. :+
Maar heel eerlijk: ik val gewoon op dat hele scherpe. Die bepaalde blik in dat oog wat ze dan hebben. En dat zegt niks over werkwilligheid. Ze kunnen het ook allemaal hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 21:48

Ik ben zelf als fokker wel echt op zoek naar een compleet plaatje. Ik wil mooi gebouwde paarden in de wei die ook netjes kunnen bewegen. Correct gebouwd is naar mijn idee ook beter voor de rijdbaarheid en de gezondheid en ook een voordeel als het geen topspringer blijkt; een mooi paard verkoopt dan toch nog wel. Een goed karakter is ook wel mooi meegenomen, maar ik geloof dat een apart karakter ook vaak zorgt voor net een extra vonkje met de juiste ruiter, dus ik schuw wat extra temperament niet.
Wel leuk om te lezen wat jullie overwegingen zijn en waar de prioriteiten liggen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:27

besita schreef:
Bij ons komt kwaliteit op de eerste plaats dan het karakter ( wil om foutloos over het hout te willen vooral ) ik heb ze graag scherp ,erg scherp zelfs dus een brave dooie fok ik liever niet ..die scherpte zit ook in mijn lijntjes :j
Hecht wel belang aan een correct exterieur -zonder daar in te overdrijven - vroeger daarop toegevingen gedaan en dat zijn dure levenslessen ..dingen als toontredend of ongelijke voeten hoeft niet meer want je kan ze onder de 10 al met pensioen sturen en die negatieve punten zijn net de dingen die ze aan hun nafok meegeven :j
Door hoog in het bloed te fokken of uit te zoeken kom ik zelden een echt lelijke tegen

Hier hetzelfde. Nog nooit een lelijke gehad en de knapsten mogen bij een Luik ;)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:00

Grappig idd hoe iedereen er naar kijkt. Fokken is voor ons aardig nieuw. En ik kijk daar anders tegenaan als dat ik dat als ruiter doe.
Als ruiter maakt mij niet uit als ik op een lelijke zit. Ik moet er wat mee hebben(karakter en gevoel) maar de betere paarden hebben vaak wel allemaal een goede galop :Y)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:07

Ik heb echt van alles staan, bloedmooi, niet moeders mooiste, kort, lang, heel sensibel, een beetje flegmatiek, elke dag anders. Van allemaal leer je wat en ik ben met allemaal gek! En ik heb ook wel mijn voorkeur voor een bepaald type, maar als ze graag willen en een goed karakter hebben dan hebben ze hier al een stapje voor. Ik rij voor mijn plezier. :j

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:41

Een functioneel exterieur met fijne beweging. Maar voor het springen toch belangrijk dat ze een goede galop hebben en de wil om erover te gaan. Dat ze het voor je willen doen. Mijn vader heeft zo zijn ideeën en ik en over het algemeen vinden we dan de midden weg ;) Hij kijkt graag naar het plaatje een mooi paard, mooi hoofd en afstamming. Ik kijk dan naar de rijbaarheid, kwaliteit beenwerk, bloedvoering en beweging. Beetje gek vind ik niet zo erg hou wel van een uitdaging ;) Het liefste geef ik wel de voorkeur aan mooie basisgangen want ja over het algemeen in de training ben je vooral dressuurmatig aan het werk en dan is een goede draf ook wel fijn. Maar het karakter van echt willen werken en voor je door het vuur gaan is nog belangrijker. Als gewone basisruiter heb je daar heel veel aan.

Maar natuurlijk heb ik ook zo mijn voorkeur en vind ik het ene paard ook mooier dan de ander. Over het algemeen val ik eerder voor een groot paard (rond de 175) dan voor een kleine.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:03

Liever een goeie lelijke dan een mooie dweil. Als je natuurlijk een lelijke dweil fokt heb je een probleem :+

Als je een modern paard fokt heb je in mijn ogen vrij weinig kans om een "lelijke" te fokken... en lelijk is ook altijd zeer subjectief...
Ik ben nog nooit een koper tegen gekomen die achter een dier kwam vragen omdat ie zoo mooi was, ze komen altijd vragen als ze kwaliteit zien. Gezond fokken is dan belangrijkst, niet het uiterlijk.

Een springpaard moet vooral een goeie galop hebben en wil om van de paal te blijven. Als het gezond is en geen grote afwijkingen heeft maakt het niet uit als het niet het perfecte plaatje is vind ik.

Souplesse is belangrijk en is leuker om op te zitten, maar een goeie lompe laten staan vind ik dan ook weer wat :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:57

Ik fok liever voor een amateur ruiter dan voor de top.
Voor mij staat karakter dus eigenlijk ook heel erg bovenaan. Naast dat ze wel iets moeten kunnen :')
Ik kan zelf bijna alle soorten paarden wel rijden.. van braaf tot sensibel en ril.. vlug, traag.. en moet zeggen dat een brave makkelijker verkoopt dan 1 die door weinig mensen is te rijden.

Ik vind veel wit mooi en vos. En een schimmel weer totaal niks.. en ik heb liever een klein dier dan groot.
Gelukkig zijn er zoveel mensen en wensen. Ik heb ook verschillende tinten paarden _O-
Vind ze allemaal leuk.

Belangrijkst vind ik gezondheid en correctheid. Zonder een gezond of correct dier kom je nergens.. 1 met wat minder kwaliteit kan heel leuk recreatief ingezet worden. Al is dat niet helemaal het uiteindelijke doel. Maar goed.

Leuk gesprek onderwerp wel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:11

Voor een amateur fokken ga ik niet blij van worden
Voor een budget van 5 -10;k moeten ze kunnen lezen en schrijven ( of een jonge boven de staanders uitspringen en voorbenen in hun neus stoppen )
Helemaal gekeurd worden incl rug en hals ,geen enkel mankementje vertonen
Liefst mooi ,lief en aardig zijn
En liefst 6 keer komen proberen

Als er eens een mindere tussen zit ( heeft iedereen wel eens die elk jaar fokt ) dan vind ik dat echt zo vermoeiender om te verkopen dan een hele goeie

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:26

besita schreef:
Voor een budget van 5 -10;k moeten ze kunnen lezen en schrijven ( of een jonge boven de staanders uitspringen en voorbenen in hun neus stoppen )

Als er eens een mindere tussen zit ( heeft iedereen wel eens die elk jaar fokt ) dan vind ik dat echt zo vermoeiender om te verkopen dan een hele goeie

U fokt de paarden met achtervoegsel marienshof ?
Ik heb 2 paarden ervan gezien me Viola van ma*rienshof en Malou van ma*rienshof.
2 verschillende paarden. Ene is grof en groot. En de andere is fijner en bloederiger.
Ze deden een proefje van 100 cm maar het was precies te laag voor hen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:43

:j

https://www.hippomundo.com/nl/news/inte ... ine-hecart

goed artikel ( origineel is engels of frans , vind de vertaling een beetje gebrekkig )
het deel over de fokkerij ervaar ik ook net hetzelfde .. wij fok( ten ) ook vooral voor de liefde voor de sport en nog steeds fok ik liever niet voor het commerciele maar voor de sport .. die weg is heel lang en heel kostelijk -O-

het onderste gedeelte gaat over de blote voeten in de sport trouwens :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:50

besita schreef:

Je kan ook overdrijven :n

Deels eens. Zeker. Maar wat een negativiteit.
Gelukkig zijn er wel mensen die voor zon groep fokken. En waar het dan ook niet erg is. Zon paard niet te slecht is. Of mislukt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:16

Ik overdrijf echt niet ..dit is helaas de harde realiteit hoe de paardensport is geëvolueerd
Komt nog eens bovenop dat dankzij internet ,social media etc de hele loopbaan kan opgezocht worden ..je zal maar eens om welke reden dan ook een aantal maanden niet starten of op rust zetten ..verzinnen ze er meteen blessures bij ..of hij zal maar eens ergens een slecht resultaat hebben :roll: