Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kincsem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:51

Iemand enig idee wat de D-OC waarde is van Glock's Victorio? Ik kan hem überhaupt (nog) niet vinden in de KWPN-database.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:56

Volgens mij is dat van al die jonge hengsten nog niet bekend Kincsem.

Mijn merrie is vanochtend bevallen van een heel groot bruin hengstveulen (v. Hermes). Erg vlot veulen! Ik had liever een keer een merrieveulen gehad (de laatste merrie die ik heb gefokt was alweer 6 jaar geleden), maar op het eerste gezicht lijkt hij wel heel erg goed gelukt dus ik ben er blij mee.

Dit jaar had ik maar één veulen voor mijzelf. Maar ik verwacht hier nog wel 8 veulens die hier geboren gaan worden, alleen die zijn dan allemaal van andere mensen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:03

Ik zag hem op fb voorbij komen
Carola , die Hermes fokt wel leuk. Valt positief op vind ik

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:19

carola schreef:
Volgens mij is dat van al die jonge hengsten nog niet bekend Kincsem.

Dan moet ik nog even geduld hebben (bij sommige zie ik wel al dat ze een D-OC predikaat hebben, maar is nog niet de exacte waarde zichtbaar).

Gefeliciteerd met je veulen!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:19

Ja, ik had Hermes al een paar jaar op mijn lijstje staan, maar steeds als '2e keuze'. Dus toen vorig jaar die actie kwam van JvU heb ik meteen toegehapt. Hij vult mijn merrie echt heel mooi aan, schijnt super te zijn in het verzamelde werk en dat heeft mijn merrie wel nodig. Mijn merrie heeft echt een gouden karakter, echt heel fijn en lief dier, dus ook qua karakter durfde ik het wel aan.
De eerste jaren heeft Hermes weinig gedekt, maar daar zijn wel een paar hele goede dieren uit gekomen. Het schijnt dat hij vorig jaar wel een stuk meer heeft gedekt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:24

KahluaB schreef:
Janderegelaa schreef:
Apache had wel lage D-OC maar in de nakomelingen viel het wel mee. Contango was echt drama.

Vind je ?
Apache:96
Cum Laude:96
Grand Galaxy Win:93
Hometown:94
Improver:94
Indian Rock:100
Intro K:101
En ja van Contango nakomelingen zijn ze gem nog iets lager.

Ik bedoelde op de foto.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:36

carola schreef:
Ja, ik had Hermes al een paar jaar op mijn lijstje staan, maar steeds als '2e keuze'. Dus toen vorig jaar die actie kwam van JvU heb ik meteen toegehapt. Hij vult mijn merrie echt heel mooi aan, schijnt super te zijn in het verzamelde werk en dat heeft mijn merrie wel nodig. Mijn merrie heeft echt een gouden karakter, echt heel fijn en lief dier, dus ook qua karakter durfde ik het wel aan.
De eerste jaren heeft Hermes weinig gedekt, maar daar zijn wel een paar hele goede dieren uit gekomen. Het schijnt dat hij vorig jaar wel een stuk meer heeft gedekt.

Ik heb van hem ook een aantal fijne en brave nakomelingen gezien, uit soms matige moeders. Hijzelf mist net de wauw factor een beetje, maar hij geeft wel echt fijne veulens :j

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:39

Ja dat klopt Vulina. Heel erg Wauw is hij niet. Maar in mijn ogen wel heel correct en nu hij op hoger niveau komt in de sport begint hij zich ook steeds meer te bewijzen in het zwaardere werk.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:48

carola schreef:
Ja dat klopt Vulina. Heel erg Wauw is hij niet. Maar in mijn ogen wel heel correct en nu hij op hoger niveau komt in de sport begint hij zich ook steeds meer te bewijzen in het zwaardere werk.

Ik ben het met je eens :j

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:48

carola schreef:

Zo ging het destijds ook met Contango.(en zijn nakomelingen)

@Jdr; de OC waarde van een hengst en de gemiddelde uitslag van de gewrichten van zijn nakomelingen op de röntgenfoto's,zijn toch onlosmakelijk met elkaar verbonden?
Daar dient een OC waarde toch voor,om een inschatting te kunnen maken op de de kans op OC(D) in de gewrichten van de nakomelingen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:39

Vulina schreef:
carola schreef:

Ik ben het met je eens :j

Ik zie dit persoonlijk liever dan jonge hengsten die gelijk wel een wow factor hebben. Pakt soms wel goed uit hoor. Maar vaak niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:55

Misschien wel de kans op het ontwikkelen van ocd, maar ik weet niet of het ook de mate van ocd, hoe ernstig het is en of het op een plek zit waar ze er last van krijgen is voorspeld

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:19

Van een gemiddelde Contango wordt je als ruiter wel heel happy. Zeker niet de mooiste paarden.. of de paarden die heel byzonder lijken met 3 jaar. Als je er op gaat zitten..... *\o/* Feestje!

s0173957 schreef:
https://youtu.be/21K3hI9NFuM

Als ik dit soort lopen zie dan zir ik een pony.

Ik vindt het best een goeie pony.... Jammer dat zo een hengst zo belabberd word voorgesteld. Deze trucendoos heeft niets met draven te maken....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:47

fokfanaat schreef:
Misschien wel de kans op het ontwikkelen van ocd, maar ik weet niet of het ook de mate van ocd, hoe ernstig het is en of het op een plek zit waar ze er last van krijgen is voorspeld

Juist. Een chippie of een grindbak geeft dezelfde waarde maar niet de ernst.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:21

janderegelaa schreef:
fokfanaat schreef:

Juist. Een chippie of een grindbak geeft dezelfde waarde maar niet de ernst.

Ik breek weer even in.

Dan is toch het hele fokwaardensysteem wat betreft OCD tests irrelevant?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:26

Dat is de vraag, ik heb beide liever niet

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:34

KahluaB schreef:
carola schreef:

Zo ging het destijds ook met Contango.(en zijn nakomelingen)

@Jdr; de OC waarde van een hengst en de gemiddelde uitslag van de gewrichten van zijn nakomelingen op de röntgenfoto's,zijn toch onlosmakelijk met elkaar verbonden?
Daar dient een OC waarde toch voor,om een inschatting te kunnen maken op de de kans op OC(D) in de gewrichten van de nakomelingen?

Heeft maar 24% erfelijkheid
76% is voeding , beweging en opfok

Kunnen ze beter 3x zo vaak de Strengen van vol schrijven bij KWPN dan die OC waarde met 30-40% betrouwbaarheid _/-\o_ :')

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:19

Eens !

Grindbak is ook niet mijn tekst ;)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:01

@Teletekst, hier geloof ik ook wel erg in en dit is ook in meerdere onderzoeken aangetoond. Ik heb zelf ook meerdere veulens van hengsten gehad die een OC waarde lager dan 100 hadden en deze zijn bij Vulina in de opfok goed opgefokt met onbeperkt ruwvoer en veel beweging. Met 2,5 jaar werden ze gekeurd en nooit een met OCD's gehad *\o/*

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:52

truitje schreef:
@Teletekst, hier geloof ik ook wel erg in en dit is ook in meerdere onderzoeken aangetoond. Ik heb zelf ook meerdere veulens van hengsten gehad die een OC waarde lager dan 100 hadden en deze zijn bij Vulina in de opfok goed opgefokt met onbeperkt ruwvoer en veel beweging. Met 2,5 jaar werden ze gekeurd en nooit een met OCD's gehad *\o/*

De betrouwbaarheid van de d-oc fokwaarde ligt bij veel merries tussen de 40 en 50% .
Bij hengsten met meerdere nakomelingen ligt dat boven de 60%. Wat een fokker ermee doet en wat hij ervan vind is de eigen keuze.
Uiteraard speelt de opfok ook een grote rol. Doordat er behoorlijk op gezondheid wordt geselecteerd is de gehele populatie gezonder geworden. Daar profiteert dus iedereen van mee, ook al doet hij niets met fokwaarden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 00:01

Na 359 dagen! Groot hengstveulen van Kjento x voorl. Keur v. Trafalgar
Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 03:00

Jeetje wat een draagtijd! Van harte!
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 08-04-20 03:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 03:33

truitje schreef:

Leuk hier zo te lezen :) dank je!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 03:33

Gefeliciteerd Mark!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 06:30

Afbeelding

Ook hier gisteren zo ver, hengstveulen van Jameson x San Amour