Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:27

Gekke vraag misschien maar als het veulen niet goed zou zijn kan dat ook dit veroorzaken voor vroeg geboorte?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:47

Ook al aan gedacht, maar weten we pas als het er is.
Ik blijf jullie gewoon lastig vallen met mijn zorgen. :o

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:33

Bah wat zenuwslopend zo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:45

mirjamalvaro schreef:
Dierenziekenhuis zegt dat we niet meer kunnen doen nu, afwachten en duimen dat ze al veulent nu. Dit worden dus 30 vreselijke dagen. :=

Mijn 1e merrie heeft zes weken ‘melk’ gegeven en de laatste week spoot het er uit elke stap die ze zette. :(:) Die had dan ook nog eens weeën dat de DA zei dat ie er die dag nog zou zijn en uiteindelijk heb ik nog een maand moeten wachten. Die situatie is uitzonderlijk maar ik hoop dat het voor jou van toepassing is.

Hoop dat jouw kleintje veilig blijft af gebakken er uit komt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:49

Dat zijn inderdaad de verhalen die mij nog beetje hoop geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:53

Ze heeft overigens geen biest verloren of iig genoeg aangemaakt voor de kleine want haar veulen is toen getest op antistoffen enz en die was volledig in orde. :(:)
Sterkte en ik duim voor jou en je meisje!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:27

Ik heb biest besteld, kan maar beter in huis hebben. :=

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:39

Wij hebben hars. Ook na wegvegen komt het weer.Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:08

Ayasha jou verhaal doet mij denken aan onze merrie. Die had ook inderdaad 6 weken voor de bevalling al hars en melk. En heeft een gezond merrieveulen gegeven. Dat was ik alweer vergeten (ook alweer 10 jaar geleden). Maar gelukkig kan dat inderdaad ook goed gaan

Mirjamalvaro ik snap je helemaal hoor. Niks aan deze spanning… Ik blijf duimen op een goede afloop. Goed dat je biest hebt. Better safe than sorry. Chablis mag wel wat uier overnemen van blossom

Retlaw jij hebt vanavond/vannacht een baby *\%/* De tweede Friese baby alweer in dit topic :D

Maribor ja klopt, mag alleen rondom de spenen nog wel wat gevulder. Maar haar uier zelf is volgens mij zo goed als vol verder. Haar buik lijkt wel wat minder dik maar ook wat lastig te zien. Fijn dat het alarm werkt

Vandaag Zilver door de wasserij gehaald. Nu zijn ze beide weer schoon. Vind ik altijd fijn die lente schoonmaak haha. En ze knappen er zo van op.
Nacht was weer onrustig. Wel tussendoor fijn kunnen slapen nog. Ben benieuwd wat ze vanavond doet, we blijven waakzaam
Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:38

Mirjam, hopelijk gewoon zo’n gekke merrie die al vroeg gaat druppen. Je doet alles wat je kan dus daar kan het niet aan liggen.

Retlaw, joepie hopelijk zet ze vanavond mooi door of nu nog even gewoon met daglicht.

Kabayo, bij jou allebei weer schoon. Succes met waken.

Hier even de achterste weide opengezet hebben ze weer wat meer gras.

Uiers blijven hetzelfde dus geen veulentje denk ik op zoonlief zijn verjaardag

Afbeelding

Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:09

Retlaw en Kabayo, we wachten af. Waak ze!

Mirjam, blijf vooral spammen. Volgens mij ben je daar toch een heel klein beetje alleen, dus gooi alles maar hier in de groep. En we hopen dat het nog even blijft zitten!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:28

Thanks Kendra.

De onruststoker
Afbeelding
Vanavond weer een kalmer uier zonder lekkend melk. :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:46

Ik kom even onder mijn meelees steen vandaan..

Mirjam mijn merrie had 2 jaar geleden ook al ruim 6 weken van tevoren een fikse uier en enorme harskegels. Heb toen ook laten scannen en was niks te zien. Vond het toen ook spannend maar met 328 dagen had ik een mooi groot en gezond veulen gekregen.
Heel veel sterkte met in spanning zitten.. ik hoop dat bij jou ook zo gaat..

Verder wens ik iedereen succes en ga ik weer onder mijn meelees steen :-)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:55

Blijf vooral de leuke verhalen vertellen :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:17

Kabayo schreef:
Ayasha jou verhaal doet mij denken aan onze merrie. Die had ook inderdaad 6 weken voor de bevalling al hars en melk. En heeft een gezond merrieveulen gegeven. Dat was ik alweer vergeten (ook alweer 10 jaar geleden). Maar gelukkig kan dat inderdaad ook goed gaan

Mirjamalvaro ik snap je helemaal hoor. Niks aan deze spanning… Ik blijf duimen op een goede afloop. Goed dat je biest hebt. Better safe than sorry. Chablis mag wel wat uier overnemen van blossom

Retlaw jij hebt vanavond/vannacht een baby *\%/* De tweede Friese baby alweer in dit topic :D

Maribor ja klopt, mag alleen rondom de spenen nog wel wat gevulder. Maar haar uier zelf is volgens mij zo goed als vol verder. Haar buik lijkt wel wat minder dik maar ook wat lastig te zien. Fijn dat het alarm werkt

Vandaag Zilver door de wasserij gehaald. Nu zijn ze beide weer schoon. Vind ik altijd fijn die lente schoonmaak haha. En ze knappen er zo van op.
Nacht was weer onrustig. Wel tussendoor fijn kunnen slapen nog. Ben benieuwd wat ze vanavond doet, we blijven waakzaam
[ Afbeelding ]

Hier ook een merrie veulen uit die dracht. :j
Biest bestellen voor de zekerheid snap ik wel. :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-02-26 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:18

Retlaw Maidens kunnen echt onvoorspelbaar zijn he :j . Leuk dat je jonge hengst goed is bevonden. Spannend, ziet er naar uit dat je snel een veulen kunt verwachten :):)

Mirjamalvaro Fijn dat het melk lekken vandaag wat minder is. Snap dat je serieus in de stress zit. Ik heb nog nooit een merrie gehad die echt zo vroeg melk lekte. Maar wel merries die op 300 dagen witte melk hadden maar hoge ph. En pas echt bevielen toen de ph daalde, maar de melk was wel al gewoon wit.

Kabayo heerlijk dat je ze gewassen hebt, ze zien er top uit. Ik heb vandaag mijn wasbox inorde gemaakt dus ik kan dit weekend ook eindelijk staarten en sokken wassen :D hoe staat de uier van Minthe er nog voor?

Butengewuen wanneer is je zoontje jarig? Heerlijk dat ze even op de weide konden.

Hier groeit Jackie ook traag maar gestaag verder. De andere dames houden zich nog rustig.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Retlaw - Kyra - 333 dagen
Redd - star - 331 dagen
Maribor - Velvet - 328 dagen
Butengewuen - Cookie - 325 dagen
Nieky1993 - Jackie - 323 dagen
Nieky1993 - Nina - 322 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 321 dagen
Kabayo - Minthe - 321 dagen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:24

Morgen *\o/* maar geen enkel teken dus als ze het doet is het echt een van niets naar klaar merrie. ze staan normaal ook op de wei maar die is na een hele winter wel kaal. Dus alvast een stukje gegeven wat ze ook in de zomer hebben kan met deze temperaturen de winterweide een beetje bijtrekken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:40

Ik zat nog te denken, vorige keer had ze merrietje. Zou ze misschien eerder uier aanmaken bij hengstje? :') Je gaat gekke dingen denken zo. :=

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:06

Hier morgen ook toch maar even de DA op controle. Merrie is nu 231 dagen, maar staat ook met een uier die naar mijn beleving te groot is.

Merrie is verder niets aan te merken, maar ben er zelf niet helemaal gerust op. Is derde veulen voor haar. Kan er alleen bij vorige veulen niet meer herinneren wanneer ze uier begon te maken, enige wat ik weet is dat ze toen 2 weken lang melk liet lopen op het eind.

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:23

Ligt het aan mij of zijn er in verhouding meer merries met vroeg uier?
Rêve zit nu op 306 dagen. Haar vorige veulen (hengst en zij was maiden) kwam op 316 gezond en stevig ter wereld. Dus ik ‘ben voorbereid’ op een vroegere geboorte. Maar ze is veel vroeger begonnen met alles dan met haar 1e veulen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:33

Ja verdacht veel merries die vroeg met uier beginnen? :=

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 23:21

Oh ladies wat een vreselijk spannend topic is dit aan het worden. Ik heb even 2 dagen niet ingelogd en er is zoveel bij te lezen!

Ik ga hard duimen voor Mirjam!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 23:52

Afbeelding

Iets na 10 uur na een hele snelle bevalling geboren. Een mooi helder merrieveulen. Stond al binnen het uur en op zoek naar de melkbar nu.
Het ging zo snel dat ik zelf te laat was. Maar mijn ouders hebben haar letterlijk opgevangen, want Kyra bleef staan.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 00:37

Retlaw schreef:
[ Afbeelding ]

Iets na 10 uur na een hele snelle bevalling geboren. Een mooi helder merrieveulen. Stond al binnen het uur en op zoek naar de melkbar nu.
Het ging zo snel dat ik zelf te laat was. Maar mijn ouders hebben haar letterlijk opgevangen, want Kyra bleef staan.

Wat een mooi veulen, en fijn dat het goed gegaan is!
Gefeliciteerd!

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 00:39

Retlaw, Gefeliciteerd! *\o/*
Mooie foto, je ziet haar nog beduusd kijken. En een zedelijke tijd, en alles goed gegaan, echt heerlijk! Nu genieten <3 <3

Ayasha: ik heb geen ervaring met eerder, maar zou het ook niet deels kunnen komen omdat iedereen er zo alert op is? :) anders wel bijzonder idd
Rêve schiet al lekker op dan, benieuwd of het weer zo op tijd wordt :j

Nowylover, die heeft idd al een vrij groot uier zo vroeg. Hopelijk kan de DA uitslag geven of het normaal ik voor haar. Ze is kennelijk royaal met de melk :+

Mirjam, gelukkig even rustig nu. Geen idee wb hengstje.. Mijn merrie heeft vrij veel spierspanning in de billen, aldus een fokker in de buurt, (ik vind het wel meevallen) die zei wel dat dat kan gebeuren met een hengstje. Het extra testosteron kan kennelijk volgens haar wel eea veranderen, maar uier? Geen idee maar snap je redenering

Butengeweun, alvast gefeliciteerd met je zoontje! Ah ik help je hopen, maar ach een verlaat kado is anders ook leuk ;)
Ze zullen het wel lekker vinden op het gras. Miss helpt het :)

Nieky,het wordt al wat , hoe doet Nina het?

Uier velvet:

Afbeelding
Nog steeds geen melk in. Ik wil zo graag PH doen. Ik stuur wat van Velvets droge uier vibes de kant van Mirjam op ;) .