Kletstopic veulens 2022!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 14:24

[quote="Caily"]
Deze 3-jarige heb ik mentaal de grens nog niet gevonden en is ook lichamelijk echt de sterkste. Waar die van 2 jaar geleden wel overbouwd kon zijn en (nog steeds) wel zoekend kan zijn met hoe ze haar lijf moet gebruiken, doet m’n 3-jarige dat van nature bijna.

Dus ze heeft van de week voor het eerst 17km gelopen. Daar hebben we 2,5 uur over gedaan. Ze vond het prachtig en kwam fit thuis. /quote]

Ik ben daar ook over aan het nadenken.
Dat bakwerk zowel mentaal als fysiek lastiger is dan buitenritten, daar zijn we het over eens. Ik ondervind dar mijn driejaartje het sneller beu is in de piste. Op buitenrit ziet ze het altijd zitten. Buitenritten passen gewoon ook beter bij de natuur van een paard.

Verder geloof ik dat je gewoon moet luisteren naar je paard.
In de bak begint mijn jonkie na 20 min. af en toe te protesteren. Voor mijn een teken dat het genoeg is geweest voor die dag. Nog een paar gemakkelijke dingen doen en dan positief afsluiten.

Op buitenrit blijft ze enthousiast maar tot nu toe hou ik het beneden de 45 min want als ze afgezadeld is, toont ze toch wel dat ze moe is.
Ik dwing mezelf om geduld te hebben. Veel 3jarigen zijn nog niet eens zadelmak!

We proberen nu 3 x per week "iets te doen": 1 x grondwerk, 1 x buitenritje 30 a 45 min, 1 x 20 min. bakwerk.
Misschien dat ik haar binnenkort grote vakantie geef.

Ik denk dat de gevaarlijkste om te forceren diegene zijn die de indruk geven dat ze alles kunnen. Je moet ze ahw beschermen tegen zichzelf.
"Ook een knap en sportief kind blijft een kind en heeft recht op zijn kindertijd."

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 07:07

Ik plaats even snel een filmpje voordat ik morgen de laatste paginas doorlees. Het is hier de laatste weken heel erg warm geweest en ik heb een hond geadopteerd, dus ik kom maar een keer per week bij Tulip. Ik heb geleerd dat het opstappen en wegrijden is, dus daar ben ik heel erg blij mee. Braaf paard! Wel deed ze vandaag drie keer raar met haar hoofd dus morgen komt de body worker langs om te kijken of ze last van haar lichaam heeft. Ik zag vandaag dat ze weer aan het wisselen is, dus misschien zijn het haar tanden, of mijn houding is niet goed waardoor ik haar in de weg zit. We zullen het morgen zien.

boedjang

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 07:44

Wat blijft tulip braaf ondanks haar oncomfortabele gevoel.ja kan van alles zijn. Mijn draver deed dit als ze vast zat bij hals. Super dat je iemand bij haalt voor haar.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:56

Het verbaast mij ook dat ze geen fratsen uithaalt. Het begon met niet naar links willen buigen en verzet tegen de linker teugel, maar dit lijkt me wel echt duidelijk een reactie tegen iets. Ik ben maar een gemiddelde ruiter dus misschien is het mijn zit? Wie weet…we zullen morgen meer horen!!

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 12:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De stille meelezer hier!, het is al even geleden dat ik een "post" had gemaakt. Maaar drumroll met Pepper gaat het goed! Ze is al vrij zadelmak en we hebben laatst voor het eerst in de hele bak ontspannen en echt top rond gereden. (onze rijbak is ontzettend groot zijn er 2.5 aan elkaar vast dus we gebruikte eerst maar de helft). Pepper in haar inrij proces is wel echt ontzettend heet en onzeker snel geworden maar ze kan er steeds beter mentaal mee dealen en fysiek dat het zich niet uit als een kanonnetje onder me. Ook merk ik dat ze om en nabij haar benen eigenlijk niks eng vind zo over/in balken, hindernisjes en waterbakken huppelt. Dus dat komt wel goed hopelijk in haar toekomst in de eventing <3.

Ps. rij fotos zijn van slechte kwali ivm het snipbits uit een filmpje zijn.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:16

Gisteren is de cranialsacraal therapeut langs geweest om Tulip's hele lichaam door te lopen. De conclusie is dat ze erg vast zat in de spieren in haar achterhand, waarschijnlijk omdat ze in de wei is uitgegleden of ergens in heeft gestapt. De therapeut gaf aan dat het waarschijnlijk niet door het rijden of een slecht passend zadel komt, dan zou de rug of de nek de pijnlijke plek zijn. Ze heeft mij laten zien hoe ik de achterhand kan masseren en de staart en de achterbenen kan stretchen. Tulip vond het super fijn en liet geen signalen van pijn zien. Ik ga nu drie keer per week zelf de oefeningen uitvoeren en over een maand komt de therapeut weer langs om te kijken hoe het dan gaat. Als het goed is zou er dan al veel verbetering te zien moeten zijn.

Vandaag heb ik de oefeningen zelf uitgevoerd en ondanks dat ik natuurlijk niet de spierkracht heb die de therapeut heeft, vond Tulip het wel fijn:

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:59

Tulip ziet er uit of ze het fijn vind inderdaad!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:00

Daarintegen vindt Tulip alles wat haar geen moeite kost fijn :P

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:07

Wat fijn voor tulip, en ook goed dat jijzelf ook kan meehelpen door middel van oefeningen.
Mithras zit ook vast ergens, ik verwacht bij rug.
De oefeningen met bil naar mij toe kan hij heel makkelijk naar 1 kant, andere kant bijna niet. Dan wil hij liever een hapje nemen in het touw. En ook draf gaat linksom makkelijk. Rechts gaat hij slecht in draf. Maar ja hij doet zoveel rare dingen met de vrienden met ren en speel toestanden. Hij was laatst ook flink gevallen in een race spel

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:34

Ik zou een therapeut dan wel echt aanraden! Ik had gewild dat ik eerder gezien had dat ze ongemak had, dan had ik haar eerder kunnen helpen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55