Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:34

Ik las net dat Emmy de Jeu een Contango veulen uit Sisther gefokt heeft, een vosmerrie met veel wit.

Contango is al even dood. Zouden jullie, als je de kans had, teruggrijpen op oud bloed/overleden hengsten?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:09

Zeker.....
Ik heb vorig jaar meerdere veulens van Dancier gefokt.
Ik ben heel gek van de hengst zelf en zijn nakomelingen en dan ook heel blij dat ik nog een kleine verzameling heb

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:16

Ik kan me er eigenlijk niet zo veel bij voorstellen ;door de genetische vooruitgang valt normaliter te verwachten dat de volgende jonge generaties " beter" zullen zijn.

Anderzijds als zo iemand als Emmy de Jeu, die keuze wel maakt,dan zal ze vast de verwachting hebben dat Contango het beste/beter past op die merrie dan een jongere hengst.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:23

Mij lijkt het ook wel interessant als je persoonlijk iets hebt met een oudere hengst of je wil iets anders dan anderen.
En zoons van een vaderdier zijn niet altijd beter of een betere combinatie. Mensen gebruiken nu ook nog steeds een Vivaldi of Totilas zelf ipv hun zoons.

Een geheel ander onderwerp maar ik kwam dat nieuwsbericht over de Sisther veulens ook tegen. ET vind ik een uitkomst voor merries in de sport maar wat ik niet zou doen is ET inzetten voor het fokken van zoveel veulens per jaar uit 1 merrie.
Maar dat is iets gevoelsmatig en niet gebaseerd op wetenschap of ervaring :') ;)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:31

Ik vind het gebruiken van oudere of overleden hengsten. Ook prima
Als je verwacht dat het op je merrie past.
Ik krijg nu een veulen van Rousseau

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:37

Kriel schreef:
Zeker.....
Ik heb vorig jaar meerdere veulens van Dancier gefokt.
Ik ben heel gek van de hengst zelf en zijn nakomelingen en dan ook heel blij dat ik nog een kleine verzameling heb

Leuk :D. Heb je foto's?

KahluaB schreef:
Ik kan me er eigenlijk niet zo veel bij voorstellen ;door de genetische vooruitgang valt normaliter te verwachten dat de volgende jonge generaties " beter" zullen zijn.

Dan moet je zelf wel vinden dat de jongere generatie ook echt beter is dan de voorouders. Ik zou, als ik een merrie had, zo Rubinstein of Roemer erop zetten moest dat passen (en het mogelijk is), ik ben echt helemaal weg van die hengsten.

Citaat:
Anderzijds als zo iemand als Emmy de Jeu, die keuze wel maakt,dan zal ze vast de verwachting hebben dat Contango het beste/beter past op die merrie dan een jongere hengst.

Van wat ik begreep uit het artikel is dat ze er enorm fan van is. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.

MariekeS_ schreef:
Mij lijkt het ook wel interessant als je persoonlijk iets hebt met een oudere hengst of je wil iets anders dan anderen.
En zoons van een vaderdier zijn niet altijd beter of een betere combinatie. Mensen gebruiken nu ook nog steeds een Vivaldi of Totilas zelf ipv hun zoons.

Een geheel ander onderwerp maar ik kwam dat nieuwsbericht over de Sisther veulens ook tegen. ET vind ik een uitkomst voor merries in de sport maar wat ik niet zou doen is ET inzetten voor het fokken van zoveel veulens per jaar uit 1 merrie.
Maar dat is iets gevoelsmatig en niet gebaseerd op wetenschap of ervaring :') ;)

Daar heb ik wel een mening over, en die is dat ik het bizar vind dat uit één merrie 20 veulens gehaald worden in een paar jaar. Ergens vind ik het geen merrie meer, maar een legkip.

splenius schreef:
Ik vind het gebruiken van oudere of overleden hengsten. Ook prima
Als je verwacht dat het op je merrie past.
Ik krijg nu een veulen van Rousseau

Gaaf! Dat vind ik ook een mooie hengst.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:37

Nessie schreef:
Mooie merrie Yvonne!

Ook een mooie merrie Lets, heb je nog een wat duidelijkere foto van haar?

Ik zag nog een aansprekende hengst uit deze aangewezen jaargang, Mobil Sollenburg. Weet niet of hij bij mijn merrie past, maar vond het een correct en aansprekend dier :) Blijf daarnaast Kaiman als jonge hengst erg aansprekend vinden.

Thx!
Hier als 3jarige op de keuring, nog heel erg puppy.
Afbeelding

Ze gaat dit jaar niet bij de hengst, eerst 'even' Z2 starten en dan zien we verder.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:36

Teletekst schreef:
Vulina schreef:
Ik ga Mobil dit jaar gebruiken bij onze Rheingau merrie :)

Misschien krijgen we wel 'BOKT'-korting van @MisterA 8-) *\o/* _/-\o_

Die korting krijgt iedere fokker. Andere beroemdheden :D ;) kosten minstens het dubbele.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:08

_San87_ schreef:
Ik las net dat Emmy de Jeu een Contango veulen uit Sisther gefokt heeft, een vosmerrie met veel wit.

Contango is al even dood. Zouden jullie, als je de kans had, teruggrijpen op oud bloed/overleden hengsten?

Ik weet niet hoe het nu is maar in het verleden zat in de top 10 hengsten laagste D-OC waarde volgens mij 7 hengsten met Contango bloed.

Er is nog best wat sperma van Contango en ik weet dat de voorwaarde voor het krijgen altijd was dat een hengstveulen automatisch half voor Nol is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:40

Ik zou het ook niet direct doen... zeker niet met een hengst van die leeftijd.
Een Dancier is nog een ander verhaal, die zou nu 'maar' 18 zijn dus kon perfect nog leven, is gewoon vroeg gestorven.

Al moet ik toegeven, als ik de juiste merrie had en enkele rietjes van Rubinstein kon vastkrijgen ik toch ook niet zou twijfelen...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:49

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Ik weet niet hoe het nu is maar in het verleden zat in de top 10 hengsten laagste D-OC waarde volgens mij 7 hengsten met Contango bloed.

Er is nog best wat sperma van Contango en ik weet dat de voorwaarde voor het krijgen altijd was dat een hengstveulen automatisch half voor Nol is.

Grindbakken. Duizenden euro's uitgegeven om gezondere paarden te fokken en dan het weer terug halen. Zou je ook selectie kunnen noemen. Maar dan een negatieve.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:16

s0173957 schreef:
Een Dancier is nog een ander verhaal, die zou nu 'maar' 18 zijn dus kon perfect nog leven, is gewoon vroeg gestorven.

Al moet ik toegeven, als ik de juiste merrie had en enkele rietjes van Rubinstein kon vastkrijgen ik toch ook niet zou twijfelen...

Die zijn er. Heel duur en kwaliteit is mwah maar je krijgt ze er wel drachtig mee.
Is 1 rietje per inseminatie. Zijn van die oude, grote met een knikker er in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:20

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Die zijn er. Heel duur en kwaliteit is mwah maar je krijgt ze er wel drachtig mee.
Is 1 rietje per inseminatie. Zijn van die oude, grote met een knikker er in.

Echt? Is Rubinstein nog beschikbaar? Aan welk bedrag moet ik denken bij heel duur? 5000?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:23

misterA schreef:
Grindbakken. Duizenden euro's uitgegeven om gezondere paarden te fokken en dan het weer terug halen. Zou je ook selectie kunnen noemen. Maar dan een negatieve.

Kennelijk durven mensen als NG en EdJ het wel aan ofwel omdat hun merries erg gezond zijn e/o ze vinden dat Contango nakomelingen zoveel kwaliteit hebben dat ze dat risico willen nemen.

Mijn Feel Good merrie met DOC predicaat heeft iig ook geen "grindbakgewrichten".(gerontgend met 2.5 jaar)

Ook Apache bloed geeft veel erg lage DOC waardes ,daar hoor je vreemd genoeg dan weer weinig over.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:57

KahluaB schreef:
misterA schreef:

Kennelijk durven mensen als NG en EdJ het wel aan ofwel omdat hun merries erg gezond zijn e/o ze vinden dat Contango nakomelingen zoveel kwaliteit hebben dat ze dat risico willen nemen.

Mijn Feel Good merrie met DOC predicaat heeft iig ook geen "grindbakgewrichten".(gerontgend met 2.5 jaar)

Ook Apache bloed geeft veel erg lage DOC waardes ,daar hoor je vreemd genoeg dan weer weinig over.

Apache had wel lage D-OC maar in de nakomelingen viel het wel mee. Contango was echt drama.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:19

Als je een merrie hebt waar je door embryotransplantatie meerdere veulens per jaar uit fokt en wiens nakomelingen een goede D-OC waarde hebben dan kun je als fokker zo’n gok wel nemen natuurlijk. Dat is toch anders dan wanneer je per jaar gewoon een veulen uit je merrie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:28

Voor al het andere is gezondheid toch wel het allerbelangrijkste

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:12

Janderegelaa schreef:
Apache had wel lage D-OC maar in de nakomelingen viel het wel mee. Contango was echt drama.

Vind je ?
Apache:96
Cum Laude:96
Grand Galaxy Win:93
Hometown:94
Improver:94
Indian Rock:100
Intro K:101
En ja van Contango nakomelingen zijn ze gem nog iets lager.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:22

Contango: NB
Citango:95
Don Tango:96
Feel Good:94
Maestro:93
Ravel:103

Toch gemiddeld niet slechter. :x

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:29

Daarom o.a. vermijd ik UB40-Apache.
Het heeft me vroeger al te veel gekost om ocd gezonde paarden te fokken. Daarop word je als fokker afgerekend. Letterlijk. Wat een genot om met afstammelingen van bijv. Vivaldi naar de dokter te gaan.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:48

@misterA ; jij bent de fokker van Charmingmood( Winningmood x Contango)
Ooit heb je dus een Contango merrie gehad.
Puur uit interesse , heb je nog paarden uit die stam ?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:03

Esplendido schreef:
Als je een merrie hebt waar je door embryotransplantatie meerdere veulens per jaar uit fokt en wiens nakomelingen een goede D-OC waarde hebben dan kun je als fokker zo’n gok wel nemen natuurlijk. Dat is toch anders dan wanneer je per jaar gewoon een veulen uit je merrie hebt.

Gezien de kosten van ET kan ik die redenatie niet goed volgen.

Puur fokkerij technisch gezien wil je gezonde paarden. Als je dan kijkt welke ophef WFFS teweeg heeft gebracht en sommigen dragerhengsten gelijk aan de hoogste boom wilden hangen (dan wel fokkerij equivalent ruinen) dan lijkt het mij niet verstandig om de D-OC waarde niet belangrijk te vinden.

Zolang je niet drager met drager fokt heeft WFFS geen negatief effect. Paarden die niet perfect op de foto staan zakken meteen fors in waarde. Zoals misterA zegt is het dus financieel aantrekkelijk om rekening te houden met de D-OC waarde.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:21

Natuurlijk is gezondheid het allerbelangrijkste maar ik kan me voorstellen dat de overweging voor een fokker die uit een merrie meerdere veulens per jaar heeft anders is om een hengst als Contango in te zetten dan wanneer je één veulen per jaar uit een merrie hebt. Veulens uit een dergelijke merrie leveren doorgaans ook best wat op bij de verkoop. Als er dan in een jaargang eentje bij zit die veel minder waard is maar er zijn diezelfde jaargang nog wat veulens die dit verlies kunnen compenseren maakt dat de overweging wel anders. En misschien speelt bij een fokker die deze keuze maakt geld ook een mindere rol en zijn ze zo weg van dit bloed of deze combinatie dat ze graag de gok nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:24

Esplendido schreef:
Natuurlijk is gezondheid het allerbelangrijkste maar ik kan me voorstellen dat de overweging voor een fokker die uit een merrie meerdere veulens per jaar heeft anders is om een hengst als Contango in te zetten dan wanneer je één veulen per jaar uit een merrie hebt. Veulens uit een dergelijke merrie leveren doorgaans ook best wat op bij de verkoop. Als er dan in een jaargang eentje bij zit die veel minder waard is maar er zijn diezelfde jaargang nog wat veulens die dit verlies kunnen compenseren maakt dat de overweging wel anders. En misschien speelt bij een fokker die deze keuze maakt geld ook een mindere rol en zijn ze zo weg van dit bloed of deze combinatie dat ze graag de gok nemen.

Wat ik van Facebook begreep is dat laatste het geval, weg van de hengst.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:31

KahluaB schreef:
@misterA ; jij bent de fokker van Charmingmood( Winningmood x Contango)
Ooit heb je dus een Contango merrie gehad.
Puur uit interesse , heb je nog paarden uit die stam ?

Nee, ik heb hem ooit gekocht. En dan heb je de foto's erbij.
Van zijn vader Winningmood is geen ocd fokwaarde bekend, zijn moeder Nedorette was slechts Keur. En Charmingmood heeft een d-oc fokwaarde van 104. Gewoon geluk gehad.