Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ullaatje

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:15

ja zag het, net even de lijst geopend.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:19

Ik bied mijn 10-jarige Disconto x Cabochon op 25 juni in Lonneker aan.
Ben benieuwd *D
Afbeelding

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:34

Gefeliciteerd Kolonist, prachtige merrie :9

Zou wel leuk zijn Kathleen als je alsnog naar Alblasserdam komt. Ik vind haar er absoluut niet verkeerd uitzien, misschien die €50,- toch waard

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:50

Ruige merrie Kolonist!!! Gefeliciteerd!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:24

Is ze al eens eerder aangeboden Yfande?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:29

Gefeliciteerd Kolonist! Het belooft weer een spannende Ck Veghel te worden dit jaar. Altijd wel de moeite om daar te gaan kijken, je komt bijna ogen te kort!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:43

Nee Kaja, nog niet, ze staat ingeschreven bij het NRPS en
ik ben benieuwd wat een jury van haar vind.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:47

Wanneer krijg je eigenlijk de tijden e.d te weten ? Die van mij moeten 7 juli, maar dan krijg ik een week van tevoren de tijden, of hoe zit dat ;) ? (Eerste keer hier, dus ik vraag maar raak)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:54

yfande schreef:
Nee Kaja, nog niet, ze staat ingeschreven bij het NRPS en
ik ben benieuwd wat een jury van haar vind.

Oke, heb je wel sportresultaten? Is ze PROK gekeurd?

Spannend hoor! Succes in ieder geval!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:37

Chaytjuh, heb dezelfde vraag als jij :o

Kaja, heb haar als 8-jarige gekocht, ze kon niets, niet eens
fatsoenlijk galoperen, had de balans van een wipwap en was
erg onzeker. Heb nu een amazone voor haar gevonden die ermee
lezen en schrijven kan, ze zijn 4 weken geleden voor het eerst
in de B gestart 2 x prijs en 2 weken geleden wederom weer 2 x prijs.
Prok heb ik helaas verpatst heb bij de aankop 2 foto's te weinig laten
maken anders was ze volgens de DA zeker PROK geweest, misschien
dat ik het alsnog doe.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:06

Cheytjuh, jij gaat naar de Gelderse paarden toch? Vorig jaar ontving ik keurig via de post een startlijst, denk 2 weken van tevoren. En anders op de KWPN site minimaal een week van tevoren ;)

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:08

Kaja schreef:
weule schreef:
van 60 naar 75 in 1 seizoen is niet onmogelijk naar mijn idee. Slechte hoefverzorging bijvoorbeeld waardoor het paard er tamelijk scheef/frans/toontredend/ongelijk opstond werkt behoorlijk door in de punten. een mooi ijzertje en de juiste standen kan naar mijn idee heel goed het verschil tussen 60 en 70 zijn. Neem daarbij ook de bespiering, houding en manier van opstellen mee en je hebt weer 5 punten verschil. Een paard dat zich in beweging nog mooier maakt of extra houding heeft, krijgt hiervoor vaak ook nog 5 puntjen meer op het exterieur.

Dat het niet onmogelijk is, dat lijkt me duidelijk. Het bewijs ervan is immers al geleverd!
Maar ik vind dat je faalt op zo'n moment als stamboek zijnde.
Het is natuurlijk belachelijk dat je op een thuiskeuring 60 punten krijgt, om vervolgens enkele maanden later 75 punten voor het exterieur te krijgen en daarnaast zo'n beetje de aanvoerder van de hele dressuurgroep(!).

Het is een enorme stempel die je paard krijgt met 60 punten, om over de verkoop nog maar niet te spreken.
En niet iedereen heeft dan het vertrouwen én het geld om zo'n dier bij bijvoorbeeld een Tim Coomans te brengen.

* Even cijfers erbij gezocht

De merrie had bij de thuiskeuring 60-65-70, op de SK 75-80 ( s. 75 d. 75 g. 85 h. 80)

Nou zeg ik niets over de beweging, een merrie kan zich los enorm opwaarderen en de merrie heeft een goede training achter de rug.
Maar dat dit een leermoment is voor het KWPN dat lijkt me duidelijk!

Ik ben het niet met je eens, het is natuurlijk niet goed als dit altijd gebeurd, maar waarom zou het niet kunnen? en waarom is dit een leermoment voor het KWPN?? als je jaarlijks 4000 merries beoordeeld dan kan je ze nooit alle 4000 perfect beoordelen, en wat ik al aangaf, als er wat mis was met hoefstanden e.d. dan snap ik best hoe die van 60 naar 75 kan gaan. Daarnaast worden bij de thuiskeuring alleen cijfers gegeven voor de gangen aan de hand (het straatje) dit kan best een heel ander beeld geven als een cijfer wanneer het paard los door de baan gaat.

kortom: een uitzondering die heeft plaatsgevonden, waarbij ook nog eens is aangetoond dat training wel degelijk ervoor kan zorgen dat een paard goed voor de dag komt. En dat het een leermoment is voor het KWPN, dat vind ik een losse flodder en ben ik het dan dus ook niet mee eens.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:14

vanmorgen wezen longeren, Chelsey stond er goed bij, iets ingevallen, maar heb nog tot dinsdag.
zonet het programmaboekje gekregen, ik moet dinsdag iets later dan 10 uur

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:15

Mosh schreef:
Cheytjuh, jij gaat naar de Gelderse paarden toch? Vorig jaar ontving ik keurig via de post een startlijst, denk 2 weken van tevoren. En anders op de KWPN site minimaal een week van tevoren ;)

Gelderse paarden ja :j
Ah dank je wel +:)+ Gelukkig komt het dan ook op de KWPN site te staan, want mijn post is meestal 3 weken te laat :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:35

weule schreef:
kortom: een uitzondering die heeft plaatsgevonden, waarbij ook nog eens is aangetoond dat training wel degelijk ervoor kan zorgen dat een paard goed voor de dag komt. En dat het een leermoment is voor het KWPN, dat vind ik een losse flodder en ben ik het dan dus ook niet mee eens.

Goed voor de dag komen is wat anders dan een totale exterieur verandering, hetgeen die 15 punten verschil toch wel aangeeft.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je voor deze jury toch zon slordige 2000 euro aan training moet uitgeven wil hij je paard kunnen beoordelen.
Je vraagt je af waarom de inschrijvingen in deze tijd teruglopen.........

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:14

sarabande schreef:
weule schreef:

Goed voor de dag komen is wat anders dan een totale exterieur verandering, hetgeen die 15 punten verschil toch wel aangeeft.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je voor deze jury toch zon slordige 2000 euro aan training moet uitgeven wil hij je paard kunnen beoordelen.
Je vraagt je af waarom de inschrijvingen in deze tijd teruglopen.........

Precies! Laten we vooral niet vergeten dat de gemiddelde eigenaar dat geld niet heeft en in de kennis van de KWPN juryleden geloofd!
Wat dus betekent dat professionele training wel degelijk voor het verschil zorgt.
Eerder in dit topic werd nog beweerd dat dit niet kon? Wel dus, van een matig paard tot de beste van de dag!
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

Weule, een losse flodder? Wacht maar tot het je overkomt en je het dier wilt verkopen omdat je er niet meer in wilt investeren!
Hoe meer ik erover nadenk des te belachelijker je reactie klinkt! "..nooit alle 4000 perfect beoordelen...." :n

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:34

@ kaja/sarabande: dan verschillen we dus van mening hierover, en daar is niks mis mee.

Wij hebben er ook wel eens 1 gehad die het niet redde op de SK, maar dat dier had een off-day, en aangezien wij erin geloofden het jaar erna opnieuw aangeboden en de merrie werd vlot STER (en ook IBOP).

@ KG: ga je de merrie nog aanbieden, of vind je die 50 euro 'boete' toch teveel. zo van de foto lijkt het wel een correcte/leuke merrie.

Het teruglopen van het aantal paarden op de keuring verklaar ik vooral door de thuiskeuringen, en ook wat door de economische omstandigheden. Wat mij wel opvalt is dat het 'ondereind' op de keuring veel kleiner lijkt te zijn, er is dus meer vooraf geselecteerd.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:07

Thuiskeuringen kunnen zeker een rol spelen, is natuurlijk makkelijker voor de mensen met maar 1 paard, en je kunt het allemaal zelf voorbereiden.

Ik dacht ook altijd : Ik maak mijn paarden zelf klaar voor de keuring. En ik moet zeggen, dat heb ik nu wel teruggetrokken, want ze wegbrengen is echt de beste beslissing geweest voor beide paarden. Alhoewel het in eerste instantie hier wegens gezondheidsredenen dus niet zelf gedaan kon worden, leer ik zo ontzettend veel bij over de manier waarop het 'officieel' gedaan moet worden, dat had ik nooit geleerd zonder ze weg te brengen ;)

Ja, je betaald er ook voor. Maar je betaald ook voor kwaliteit. Dat is overal zo.
Ik snap best dat niet iedereen 2000 euro heeft liggen voor het keuringsklaar maken, maar er zijn genoeg trainers die het voor minder doen :j

Ik ga met een 6-jarige ruin en een (bijna) 4-jarige merrie op 7 julie. Ze staan beiden bij dezelfde trainer, en beiden zijn ze in enkele maanden tijd enorm verbeterd. Zowel in bespiering als in gangwerk.

Even ter vergelijking :

Bacardi net bij trainer
Afbeelding

Bacardi 5 maand bij trainer
Afbeelding

Daisy vlak voor ze wegging hier
Afbeelding

Daisy voor het eerst onder het zadel bij trainer
Afbeelding

Al met al denk ik : Ja, je stopt er wat in, maar je krijgt het mijns inziens ook wel terug.

@ KG : Gaat de merrie nog deelnemen of toch niet meer nu ? Ben wel benieuwd :j

Oh, hier beginnen de zenuwen toe te slaan hoor, en de keuring is pas over 3 weken :') Aanstaande zaterdag beide paarden voor de laatste keer bezichtigen voor de keuring, eventjes wat dingen bespreken, en dan is het wachten tot 7 juli....Verschrikkelijk :+ Nouja, heb er wel zin in hier !!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:32

Zo jullie gaan hard!
Kolonist gefeliciteerd! Top resultaat!
Kg ziet er goed uit :)
Haha cheytjuh nu al zenuwen? Haha

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:28

Ik heb haar bijgeschreven ja :j Wordt flink taxiën met twee merries. Op dit soort momenten wil ik echt een vrachtwagen! Of ze kans maakt op een sterpredikaat weet ik niet, maar het is voor ons ook een hele ervaring. Dit zijn de eerste paarden van m'n schoonvader en als het goed is zullen er nog zat volgen. Verder is het toch ook wel erg fijn om een oordeel over je merrie krijgen en k ben ook benieuwd naar het lineair score.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:37

TeeGee schreef:
Het begint om half 8 en de eerste van ons zit in het groepje van kwart voor 8 tot 8.

En hoe was het gegaan?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:39

weule schreef:
@ kaja/sarabande: dan verschillen we dus van mening hierover, en daar is niks mis mee.

Dat kan inderdaad :)
weule schreef:
Wij hebben er ook wel eens 1 gehad die het niet redde op de SK, maar dat dier had een off-day, en aangezien wij erin geloofden het jaar erna opnieuw aangeboden en de merrie werd vlot STER (en ook IBOP).

Maar dan zit er een jaar (!) tussen, dat kan aardig wat doen met het exterieur.

Ik heb inmiddels wat rondgebeld ( en nee ik ben niet nieuwsgierig, ik weet gewoon graag alles :o ), ken inmiddels het verhaal, dus heeft het verder geen zin om er hier op door te gaan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:40

de spanning stijgt iets :D nog 4 dagen *\o/* ben erg benieuwd. staat er goed voor.
en dan donderdag weet ik ook of ze drachtig is of niet :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:42

EUROLOMA VLEUT X CHIN CHIN E.T.H. VAN EIJK BEHEER BV, BODEGRAVEN 80 85 70 80 85 80 80 85 1.64

deze is van m n oude werk, ken ik al vanaf veulen, mooie punten gescoord afgelopen woensdag!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:50

Goldie schreef:
TeeGee schreef:
Het begint om half 8 en de eerste van ons zit in het groepje van kwart voor 8 tot 8.

En hoe was het gegaan?

Dressuurpaard liep heel fijn rond! Springer liep in draf en galop fijn rond maar ging met springen eigenlijk te hard en vergat daardoor de sprongen af te maken. Maar die heeft wel veel geleerd want ze namen echt goed te tijd.