Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:05

Hier een enkele overdag.

Wel vaker sochtends christelijke tijden rond 7 uur en savonds rond 10 a 11 uur. Laatste tijd vaker dan midden in de nacht. Dat bewaren ze dan voor nageboorte er af spoelen oid :))

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:09

Afbeelding

We zijn aan het afbakken. Merrie erachter is 31 maart uitgerekend.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:18

Cioccolato schreef:
Hier een enkele overdag.

Wel vaker sochtends christelijke tijden rond 7 uur en savonds rond 10 a 11 uur. Laatste tijd vaker dan midden in de nacht. Dat bewaren ze dan voor nageboorte er af spoelen oid :))

Of een veulen dat niet wil drinken...
Iets met 24/7 }>

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:45

Vorig jaar 1 om 18:10 uur en alles afgevinkt om 20:00 uur. En de andere was om 23:00 uur ongeveer en alles om 02:00 uur afgevinkt. Maar heb ook wel eens de nacht over moeten slaan omdat de nageboorte er niet af ging dus heb tegenwoordig zelf een paar spuiten klaarliggen zodat ik niet meteen de veearts hoef te bellen. :=

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:20

Bovenste vandaag, onderste gisteren. Staat ook meer druk op nu. Nog niet echt harspuntjes. Door het liggen komt er wel wat plakkerigs uit telkens.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit ook niet zoveel actie meer in buiten en de andere merrie staat telkens tussen haar en de tweejarigen in en jaagt ze weg.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:39

Spannend Retlaw!!

Hier tot nu toe niets echt overdag geboren nog. Vorig jaar wel een erg pittige nacht met merrie die om 7 uur begon, om 9 uur beviel en om 10 uur ging plots een tweede merrie bevallen. Ene veulen niet zo snugger en de andere beetje dummy, geen van beide konden zelfstandig drinken en ze tot 6 uur sochtends elk half uur de fles gegeven. Ze deden gerust een kwartier per veulen over flesje, dus vanaf 7 uur savonds non stop door gejakkerd met twee veulens. En had er toen al een week volop waken opzitten :o Was niet zo heel leuk...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:37

Blossom geeft mij nog steeds hoofdzorgen hoor.
Haar uier lijkt met de dag iets te slinken. Maar vandaag "melk", welichtwaar lijkt het nog wat wateriger dan echte melk. Maar arghh niet goed.

Afbeelding

Lijkt groot glas maar is maar vingerdopje, even opgevangen voor foto voor dierenarts.
Afbeelding

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:45

Balen Mirjam, hopelijk houdt ze de boel echt nog even rustig en slinkt de boel alsnog..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:47

Dierenziekenhuis zegt dat we niet meer kunnen doen nu, afwachten en duimen dat ze al veulent nu. Dit worden dus 30 vreselijke dagen. :=

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:10

Mirjamalvaro Dat is spannend zeg pfff. Hopelijk houd ze het veulen nog 30 dagen binnen.

Retlaw Ooh daar zit zeker wel verschil in tegenover gisteren :D

Maribor April haar staart moet ook in de week idd :+ . Maar zij staat 24/7 buiten en met het weer van afgelopen tijd is het flink modderig dus zij heeft een goed excuus voor zo een vuile staart te hebben haha. Jackie daarentegen is gwn een vies paard :')

Fijn dat je birth alarm goed werkt nu, altijd een geruststelling. Velvet groeit traag maar gestaag kwa uier

Baudyh yess bij jou ook de merrie veilig. Nu aftellen maar.

Kabayo vorige dracht had April een gelijkaardige uier op zelfde aantal dagen als nu. Dus gok dat ze weer rond 330-335 zal gaan.
Bij Minthe is het ook flink aan het rommelen zo te horen :):)

Friesfanaat Hier hebben de dames het vandaag ook warm gehad. Jackie stond ook flink te zweten.

Hier hebben we op bijna elk uur van de dag al bevallingen gehad :+ . Meeste wel savonds/snachts/vroege ochtend maar ook sommige echt midden op de dag. Ook 1x gehad dat we naast de stal stonden te praten na voedertijd, de merrie stond te rustig te eten en was niet onrustig geweest. Volgende moment breekt haar water en begint ze te bevallen :+ .

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Retlaw - Kyra - 331 dagen
Redd - star - 330 dagen
Maribor - Velvet - 327 dagen
Nieky1993 - Jackie - 322 dagen
Nieky1993 - Nina - 321 dagen
baudyh - Ivoorprinses - 320 dagen
Kabayo - Minthe - 320 dagen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:32

Sterkte Mirjam. we duimen dat het goed gaat.

Spannend Retlaw, ik heb altijd wel het idee dat afbakken in de zon echt helpt.

Vandaag ook alle staarten gewassen. Lekker in de zon. Heb het idee dat vooral de oudere merries de staart niet meer zo goed optillen als ze wat verder in de dracht zijn. Dus zondermeer een goede daad verricht!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:35

Jemig Mirjamalvaro dit is wel zenuwslopend zo.... sterkte, ik hoop mee!!!

Nieky hier hadden de dames het ook warm, maar de heren ook. Even een hele omschakeling voor ze he.
Kyra is trouwens 1 dag verder .
Grappig eigenlijk he, hoe die merries je kunnen foppen.

15 jaar geleden hadden mijn ouders een maiden. Moest nog 2.5 week. Geen enkel teken. In de nacht om 3 uur nog gespiekt, geen uier niks. De volgende ochtend huppelde er een veulen naast. Vergeten ze nooit weer... Wat een geluk dan.
Maar ook een merrie die telkens vroeg in de avond ging 3 x achter elkaar en daarna ineens 's ochtends vroeg.

Mijn jonge hengst is vanmiddag op röntgenfoto's gekomen. Op het eerste oog helemaal goed bevonden!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:42

Hier niet zo warm. :P

Ik ben beetje aan het zoeken maar las dat connemara eventueel al met 305 dagen gezonde veulen kunnen krijgen. Dan zou ze het nog 15 dagen binnen moeten houden. Klinkt hoopvoller dan 30 dagen. :=

Fijn van je hengst!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:42

Mirjamalvaro ik snap wel dat je met zo’n uier er niet zo gerust op bent. Ook al hele witte melk. Niet toevallig vertelt met de datum? 15 dagen is inderdaad al wat hoopvoller dan 30. Ik duim mee dat alles gewoon goed afloopt

Retlaw fijn dat je hengst goed is! Gewoon een check of voor verkoop/hengstenkeuring? Das gek van die maiden, daarom kan je eigenlijk nooit blindelings op een uier af gaan. Gelukkig goed gegaan! Maar wel een rare verassing dan :P
Uier wordt wel voller bij jou! Heerlijke foto zo in de zon. Hier stonden ze ook te chillen

Kendra lekker even in zonnetje de was doen {:}

Nieky oo okee ben benieuwd of het uitkomt. Wel fijn dat je je merries zo goed kent :j

Lyona dat klinkt wel een beetje als een hell. Wat zul jij kapot geweest zijn :z

Ciocolatto opzich is 7u ‘s ochtends ook wel lekker. En dat is altijd leuk ja dat ze dat voor ‘s nachts bewaren haha. Denk je vroeg klaar te zijn…

Minthe is een beetje hetzelfde als gister. Wel wat minder onrustig maar wel veel mesten, liggen, rollen, staart zwiepen en afhouden en een vol uier. Kan wel wat bij maar durf daar niet blindelings op te vertrouwen dat ze gaat druppen/harsen. Ze heeft vandaag ook een lekkere spa dag gehad. Ben benieuwd of het werkt :+ We gaan weer een nachtje waken. Kling was nu wel uitgezakt en wat open en leek wat rood. Wellicht slijmprop verloren? We gaan het weer zien…
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 22:40

Kabayo, nee echt 12 mei geovuleerd.

Weer een slapeloze nacht voor jou.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:01

Mirjam: he wat lastig zeg, met die melk.ik snap dat je ongerust bent, maar je kan weinig meer doen dus fingers crossed :(:)
Bij paarden weet ik het niet, maar als het colostrum wordt/is wordt het dan niet dikker en geler? Ik heb wel eens een lacterend schaap zonder lam gehad, die kreeg teveel eiwitten binnen/had het te goed waardoor ze begon met witte melk. Nu nog 14 dagen in elk geval, toch beter gevoel.

Retlaw, fijn van je hengst. Altijd weer een opsteker.
Bijzonder dan he, die maidenmerrie. Zorgt er idd voor dat je paraat moet staan bij jezelf. Goeie tip.

Kabayo: dat uiertje van Minthe is al helemaal ontvouwd, niet? Ziet er al aardig af uit, voor mijn (onervaren)ogen tenminste. Snap dat je paraat staat. Hoop dat alles lukt met de eigen dikke buik enzo :) hoe vind je zelf haar buik vorm? Zou het veulen al gedraaid zijn?

Kendra, lekker bezig!! Haha die oude merries maken zich niet meer druk om het uiterlijk :D

Nieky, haha heerlijk. Ik ken het, heb een Criollo merrie en dat is ook echt viespeuk. Sommigen zijn gewoon varkentjes :D bijzonder dat zon paard je dan voor de gek kan houden met opeens bevallen.

Lyona: wat een ellende dan zeg, vorig jaar met die 2. alles wel goed gekomen?

Mer: wel handig om dat te hebben denk ik. Heb je het veulen en dan geeft de nageboorte weer kopzorgen...

Cioccolato: haha ze geven je gewoon geen rust dan, met bevallen en nageboorte. 24 uurs bedrijf ;)

Nou, birth alarm singel is om. Met testen heeft hij me ook gebeld. Ik zie alleen nooit een rood lichtje aangaan, alleen even met houding veranderen. De eigenaar zegt dat het klopt zo... Fingers crossed dat het werkt. Hier wordt gestaag dikker maar geen melk heb ik het idee. Wel heel hard.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:16

290 dagen, veulen nog veilig binnen
Afbeelding
Afbeelding

Cgablis 304 dagen
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:45

Dat is toch wel serieuze melk aan de uiers Mirjamalvaro, is dat die merrie die ook op de AB staat? En de scan was helemaal goed toch?
Vind dat toch wel verontrustend zo vroeg -O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:10

Ja, antibiotica en regumate. Er werd geen placentitis gevonden en veulen bewoog.
Maar ben er bang voor dat we binnenkort veulen vinden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:18

Pff wat spannend zeg.
Hopelijk houd ze het nog minimaal 2 weken vol.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:18

Hebben ze ook hartslag etc verder bekeken van het veulen?
Ik hoop heeeeel hard voor je dat het veulentje nog even binnen blijft.
Vindt de dierenarts de melk productie niet verontrustend?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:20

mirjamalvaro schreef:
Ja, antibiotica en regumate. Er werd geen placentitis gevonden en veulen bewoog.
Maar ben er bang voor dat we binnenkort veulen vinden.

Ik ben vooral een stille meelezer. Maar jeetje. Wat eng! Ik duim voor je dat alles goed gaat..

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:22

Heel spannend Mirjam. Ik duim net als de rest voor je dat ie nog even binnen blijft :knuffel:

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:22

Ze heeft aan alle kanten geluisterd. :=
Ja niemand is er gerust op, maar meer dan we nu doen kunnen we niet doen. Het is afwachten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:23

Duimen draaien!