Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 09:05

Hele fijne dagen allemaal!

Ik houd de tweedehands sites in de gaten. Voor nu in ieder geval een 0 grams regendeken klaar liggen op stal, just in case. Stalhouders hebben de sliiting van zijn deken kunnen repareren dus die blijft nog even op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 10:40

Toushie schreef:
Jeetje Sanet , dat is geen nieuws waar je op zit te wachten of wat je verwacht had natuurlijk. Met die kans van slagen zou ik ook voor opereren gaan en ik duim voor jullie dat het goed gaat komen.

Arti : Ik denk persoonlijk ook niet dat Cielo Levi niet duldt maar wel dat cielo gewoon wat groot en lomp is voor zo'n kleintje. Cielo moet leren wat minder heftig te zijn voor hem en Levi moet uiteindelijk leren omgaan met Cielo. Dat vergt tijd , ruimte en voor Levi een eigen veilige plek. Fijn dat ze wel zo lekker samen kunnen eten.

Dgm : balen van je deken , hier geen 1 in die maat. Maar even online rondkijken op tweedehands/marktplaats?

Vanuit mij hele vrolijke/fijne kerstdagen!

[ Afbeelding ]
[ Video ]

Levis heeft idd ook zijn eigen plekjes :) toegang tot aparte strookjes (wat ben ik blij dat Cielo respect heeft voor draden en zelfs niet over de 80cm heen springt al kan hij het wel) en zijn eigen stalletje met dikke laag strooisel, aparte drinkbak en eetbak en hooi om te eten.

Wat is die bruinbonte in het filmpje prachtig. Heerlijk zo rennen samen.

Hopelijk iedereen een fijne kerstavond gehad. :)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 13:32

Ik had vanmorgen 2 opgepompte jongens naast mij lopen met buitenzetten.. gelukkig bleven ze wel luisteren maar het waren echt bommetjes die ieder moment konden afgaan.. er stond toen een vieze koude wind en dat vonden ze niet zo fijn.. daarna was het ook even fiks klieren samen toen ze buiten stonden. En daarna weer buurten en bij mama kijken..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:00

Er is ook vreselijk koude wind. :brr:
De stal is geïsoleerd, toch is de waterkraan bevroren en het drinkwater in de bak was ook bevroren zo'n 2cm dik ijs.
Oorzaak is vermoedelijk dat de ingang van de stal aan de Noordoost kant ligt en de koude wind de stal in waait.
Het drinkwater van de buurvrouw haar paarden was niet bevroren, hun stalingang ligt in het westen.

Ik trof ze zo aan
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:18

Wij hebben een rondpompsysteem dus in stal zou het niet mogen bevriezen. Buiten bakken neergezet en af en toe met de bijl een gat maken.

Wat een lieve foto. Mijn shet staat ook altijd bij mijn Merie als ze ligt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:51

Ik ga straks de deur van de stal nog extra verstevigen en isoleren. Maar de grote ingang van de paarden waarlangs die koude wind binnen komt kan ik denk ik niets aan doen.

Wat doen jullie met oudjaar? Hier staan ze normaal 24/7 buiten ik weet ook niet goed hoe Cielo reageert als ik de stalpoort dicht hou die nacht.
Is het veiliger dat ze gewoon de vrijheid hebben? (Stal is 4x9m) en Levis kan nog apart staan in een ruimte van 2x6m
Ze reageren beide niet als ik vuurwerk afspeel op mijn gsm.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:30

Fijne kerstdagen iedereen! {:)

Ik ga ook meekletsen en lezen, want ik heb sinds september een jaarling erbij gekocht.

Ze moest echt even wennen, na een lange reis van Tsjechië naar Denemarken, maar ze doet het hartstikke goed allemaal.

Wel is ze echt een pup, inclusief altijd wat in haar mondje. Het halster touw bijvoorbeeld, of je vriend. :+

Edit voor foto:

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 15:45

Er bestaat ook soort warmte lint wat je om de leidingen kan doen. Dat hadden/hebben wij eerst en toen kwam die rondpomp erbij. Want als het hele hard vroor kon ik alsnog de waterbakken gaan ontdooien met een föhn :-)

Welkom Sansa! Dat is zeker een lange reis geweest zeg. Leuke foto

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 17:21

Sansa wat leuk, wat voor paardje is het?

Hier de laatste dagen ook met emmers water gesjouwd naar de paarden. Vanmiddag heb ik de waterleiding weer aangesloten. Dat scheelt toch een boel werk!

Met oudjaar gaan ze overdag gewoon naar buiten. Vlak in de buurt hebben ze carbid schieten maar die doffe knallen vinden ze over het algemeen niet heel spannend. Eind van de middag gaat het spul op stal en ze krijgen extra hooi en het licht laat ik tot ongeveer 02.00 aan in de stallen. Zelf ben ik met de jaarwisseling in de buurt (thuis) en kijk dan regelmatig even om het hoekje bij ze. Syl vond het vorig jaar echt eng, deed alleen maar rondjes lopen. Van mij mag het snel voorbij zijn.

Ik heb Syl net even lekker gepoetst. Leuk om haar even zonder deken te zien. Ze is weer een stukje meer paard geworden vind ik. Haar stokmaat is nog altijd 1.63, al 5 maanden op rij. Maar ik vermoed dat ze in het voorjaar wel weer een stukje omhoog gaat.

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:40

Er komt hier altijd op oudejaar een hardloop wedstrijd langs. Die start om 12.00. Dus dan haal ik de paarden binnen want dat is echt teveel. Ik vind het bloedirritant. Ben altijd blij als het nieuwjaar is.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:48

Hardlopers zouden mijn paarden ook spannender vinden dan vuurwerk gok ik :=
Ze zijn hier al weken bezig met zwaar vuurwerk en gisteravond dacht ik serieus dat het oudejaarsdag was. Overal rondom ons werd er (zwaar) vuurwerk afgestoken. De paarden zijn er gelukkig niet van onder de indruk, maar zelf heb ik er echt last van := Van mij mag het 10 dagen verder zijn en alles weer 'normaal' zijn.

@ Muronia; er zit al een heel paard onder de deken <3 Ze is ook mooi bijgekomen :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:47

Dais, zolang al bezig met vuurwerk, dat is ook vervelend. Hier is het in principe verboden, maar dat verbod houdt de mensen helaas niet tegen.

Ik heb een vriendje erbij. Deze staat goed zijn mannetje en heeft al veel uitgehaald naar Cielo, en voor Levis is hij erg lief. Levis zoekt ook steun bij hem.

Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:04

Hier vinden ze dat ook spannend hoor als er een grote groep voorbij komt.. van de zomer met de avond vierdaagse vonden ze dat heel spannend hier..

Muronia ze is mooi bijgetrokken hoor..
meestal als ze het gras weer opgaan groeien ze weer.

Wij zitten nogal buitenaf dus het echte geknal is nu nog ver weg. Soms jongelui die even wat afsteken dan heb ik hier wel een blaffende hond als het mega knallen zijn.
Pas was ik mennen met mijn shet en toen waren ze in het dorp op zondag aan het afsteken. Ben toen echt uit mijn plaat gegaan.. was zo boos. Gelukkig bleef ze redelijk rustig maar fijn vond ze het niet en daarna was ze heel gespannen en elke straat in kijken of daar geen vuurwerk was.. duurde wel even voordat ze weer echt kon ontspannen.

Art _Ificious wat fijn dat je er een kleintje bij hebt. Goed dat Cielo af en toe op zijn plek wordt gezet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 19:43

Ja wel he? Ik denk het ook te zien dat ze is bijgetrokken maar ik wou niet te vroeg juichen. Dan ben ik toch blij dat ik de keuze heb gemaakt om haar een deken om te doen deze winter. Heeft ze haar energie niet hoeven gebruiken om warm te blijven. Om haar hoogte maak ik me niet echt ongerust. Al zou ze niks meer groeien, dan zou het ook prima zijn.

Goh Art, nog 1 erbij, je krijgt het er maar druk mee zo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds zonde vind dat je Baron weg hebt gedaan, daar had je zo'n leuke aan en Cielo ook echt een maat van zn eigen kaliber.

Hier hebben ze met pasen een hardloopwedstrijd voor het huis langs. Gelukkig lopen de paarden achter en hebben er niet echt last van. Ik vind het zelf meer irritant dat de weg de hele middag is afgesloten voor die zweetvoetenparade :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:50

Wij zijn wel vaak de klos. In februari ook een hardloopwedstrijd hier. Avondvierdaagse komt ook vaak meerdere keren hier langs. Dat is ook echt geen doen, met die gillende kinderen.

Dus nou ja, paarden maar op tijd naar binnen. Muziek aan, lichten aan, veel hooi. En wachten tot het voorbij is.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:13

Normaal gesproken gaan ze hier gewoon de hele dag naar buiten en als ze op stal komen gaat de radio aan. Meestal laat ik die tot 02:00 uur aan met de lampen. Net voor 00:00 uur geef ik nog extra hooi. Mijn merrie staat de hele avond naar buiten te kijken. Die gaat meestal pas tegen half 2 eten. Ze is wel rustig maar wil alleen niet eten.

Vorig jaar reageerde Cover er niet echt op dus hopelijk dit jaar ook niet. We gaan het zien.

De bouwlui hebben weer aan de wifi gezeten dus de camera’s doen het niet dus zal er af en toe heen moeten lopen om te checken.. anders kon ik op de camera’s kijken.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:54

Al even geleden dat ik mee heb gelezen! Ben even vergeten wie maar succes met de operatie! Hopelijk een goed en makkelijk herstel, toch altijd rot voor de jonge paarden maar het is niet anders..

Muronia ze ziet er echt een stuk beter uit! Een deken is inderdaad toch wel fijn voor ze als ze schraal de winter ingaan.

Art_Ificious wat fijn voor Levis een vriendje van dezelfde hoogte! Merk ik ook altijd bij mijn 2 shetjes die staan toch het meeste samen.

Hier gaat ik niks anders doen met Nieuwjaar, ze staan in een buitengebied alleen in de verte zijn dan heel veel knallen. Ik zet wel de camera aan voor de zekerheid maar er is nog nooit iets geks gebeurt.

Fiore vind ik weer met de week groeien, merk ook als ik zo 2 keer per week haar borstel en de voetjes uitkrab dat het echt gewoon routine is voor d'r. Blijft ze ook altijd zo braaf vaststaan, is maar 5 minuten maar toch fijn!
Afbeelding
Heel erg charmant hahaha, ze was net aan het gapen _O-
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:51

ook al eventjes niet meer meegelezen!
Succes aan paardje die zal moeten geopereerd worden! Dat is niet zo'n leuk nieuws!

Muronia: Syl ziet er echt wel goed uit! Wat een deken niet al kan doen :)

kiko: Cover is ook echt zo knap geworden!

sansa: Gefeliciteerd met de aankoop! Snel maar wat meer foto's delen hoor!

kvikur: haha heel elegant

Wat oudjaar betreft, die gaan voor 1 x s' nachts op stal. De kleintjes gaan samen op 1 stal en de oma er naast. Die is het ondertussen wel al gewend en is rustig, word vast fijne ervaring. Vorig jaar stond ze binnen op stal dit jaar buiten. Vind het best wel spannend maar worden goed in de gaten gehouden.

Met nova gaat het goed trouwens! we hebben vorige week eens een schriktraining gedaan en ze deed het best goed. Het enigste wat spannend was, waren de vlaggetjes maar tegen dat ze er tussen moest was het al niet meer spannend. Liep ze zo mee. Foto's heb ik niet maar deze kan ik wel delen.
Hoop dat iedereen een heel leuk eindejaar heeft en een goed begin mocht ik hier de komende dagen geen tijd meer voor hebben :)

Afbeelding

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:08

Bedankt voor de warme welkom! <3

Muronia schreef:
Sansa wat leuk, wat voor paardje is het?

Ze is een Akhal-Teke! Op het moment groeit ze als kool, ze is nu al even groot als mijn 4-jarige.
We oefenen nu flink met voetjes geven, nadat ik haar een halve trauma had bezorgd omdat ik haar mok (/zonnebrand/dermatitis?) had behandeld en ze dat echt niet leuk vond. Ze loopt ook braaf de trailer in en ondanks dat ze het vreselijk spannend vindt, kunnen we ook een stukje wandelen met haar.

Ze staat vaak al te wachten bij het hek en vindt alles echt prachtig! Lekker ezeltje <3

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:18

Iets te laat, maar wilde de kerstfoto's van Piet toch nog even laten zien!
Afbeelding

Afbeelding

Verder staat Piet vooral jong te zijn. Hier knallen ze nu veel dus wil niet echt met hem gaan wandelen. Morgen komt hij even thuis te staan om Oud en Nieuw te overbruggen. Daar kan hij veilig in een stal staan, vind ik net een fijner idee gezien hij nog wel eens door/over een omheining wilt gaan bij genoeg angst...

Knappe Syl <3 Vind het nogsteeds een gek idee dat Syl alleen maar wat maanden ouder is dan mijn kleine dreumes _O-

Die tweede foto van Fiore _O- Zij lijkt ook al vrij compleet!

Welkom Sansa! Leuk paardje!

En knappe Nova!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 00:11

Oh Sansa, wat leuk, een niet veel voorkomend ras. Mag ik vragen hoe je erop bent gekomen om voor een Theke te gaan? Dat zijn toch al hele fijne basis dingen die goed gaan. Logisch dat het vertrouwen in de voetjes even terug moet komen nu, maar als ik het zo hoor, dan komt dat vast snel goed.

Knappe Piet hoor <3 , heeft nog een heerlijk puppy-gezicht. Ik geef je groot gelijk mbt morgen. Van mij mag het overmorgen zijn, hebben we dat vuurwerk-gedoe weer gehad. Alleen de weersvoorspelling voor de komende 2 weken verheug ik me niet op. Ik hou niet van kou, sneeuw of andere nattigheid / smurrie.

Syl kan al een echt merrie-gezicht opzetten. Ik vind het schattig, dit heeft ze helemaal van haar oma Wainonia. Die is kampioen boos kijken maar niet boos zijn. Ik plaag haar op dit filmpje wel een klein beetje, normaal daag ik haar niet uit, maar ik wou even haar boos gezichtje op film zetten :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 06:20

Akhal teke zijn mooi. Er zit een fokker bij mij in de buurt. Vooral in de zomer met de zon erop die glans is prachtig.

Ik zet de shetlanders vanavond binnen Cielo krijgt wel vrije keuze.

Gisteren was Cielo zo lief. Heb een deken aan gedaan omdat hij niet zo dik in vacht zit als dat ik van andere paarden gewend ben eigenlijk.
Afbeelding

Tiamo gaat wel regelmatig uitdagen, Levis rent wat sneller weg maar Tiamo lijkt dan te zorgen dat Cielo naar hem toe gaat ipv naar Levis.
Afbeelding

Zijn vachtdikte
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 10:39

Die 2 kleintjes hebben elkaar wel echt gevonden he? Wat schattig. En Cielo braaf met deken om doen? Hier doen we het op en af doen nog wel met z'n tweetjes. Syl vindt het oke maar niet fantastisch en ik wil haar er zo stress-vrij mogelijk aan wennen.

Het geknal is aardig begonnen in de buurt. Ik las net op facebook dat ze vlak achter ons op het land gaan carbid schieten straks. Ik had al zo'n idee, van de week hoorde ik ze ook al proefdraaien met van die race-auto's daar.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:30

Hier gaan de veulens van dit jaar op stal. De rest hier naast het huis , wel buiten maar kunnen in de inloopstallen staan. Duitsland en buitenaf. Maar er is hier momenteel al enorm veel carbid en geknal.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:35

Afbeelding

Ik vind dit niet leuk ^) .
De smid is echt haar ding niet maar ze wordt steeds braver.
Zelfs als de buurman het handig vind om net op dat moment duiven te schieten.

Hier verder geen vuurwerk gelukkig.

Die 3de erbij lijkt een goede zet te zijn Art_ificious.

Welkom Sansa, heb je meer foto's van je veulen?

Merriehoofden, het is een dingetje :+ .